SUPA JUVARLAKIA
tää nyt on ehkä hieman vaikee selittää kun en tiiä tarkkoja määriä mutta kokeillaan..
kyseessä on pohjois kreikkalainen keitto jonka opin tekee mun omalta mummolta jo 10 vuotiaana... tää on meidän perheen/suvun suosikki ruoka. jopa nirppanokka nomic tykkää tästä.
vaihe yksi:
n. 3 rkl vehnäjauhoo
n. 3 rkl voita
n. 1,5 L vettä
mustapippuria
vaihe kaksi:
400g jauhelihaa
n.3dl puuroriisii
pippuria, suolaa.
vaihe kolme:
2 kananmunaa
1 sitruuna
vaihe yksi:
Ota iso kattila (se mihin tekisit tyyliin jonkun jauheliha keiton tjsp..)
laita lämpiämään se.
laita siihin 3 ruokalusikallista voita sulamaan.
lisää 3 tosi kukkuraista ruokalusikallista vehnäjauhoo.
Sekoita hetki mut älä anna ruskettuu. jätä vaaleeksi.
Lisää vettä joku 1,5L tai miten paksuu siitä haluu tehhä,
itse tykkään että se on hieman paksua ei kauheen litkuu.
laita jo mustapippuria joukkoon niin se alkaa samantien maustumaan.
vaihe kaksi:
ota kulho ja laita siihin 400g jauhelihaa (merkillä ei niin väliä mistä kukakin tykkää).
sitten ota puuroriisiä ja lisää sitä kanssa pari kolme desii ja sekoita ne keskenään.
mausta musta pippurilla ja suolalla.
Sen "mössön" tulee näyttää siltä että puuroriisiä on vähäsen enemmän mut sillee että niistä voi tehhä pikku palloja ja ne silti pysyy kasassa jauhelihan avulla. niitten pallojen halkaisia olis joku 3-4cm.
lisää ne pallot itse keittoon ja anna kiehuu hiljaisella lämmöllä ainakin 30min..
vaihe kolme:
kun ne on jo joku 30min kiehunu niin ota kauhalla pelkkää lientä (joku 2dl) johonkin pikku kulhoon jäähtymään.
Kun liemi on jäähtyny kädenlämpöiseksi niin lisää joukkoon 2 kananmunaa ja purista yksi sitruuna.
sekoita ne hyvin ja lisää liemi takas keittoon. anna viellä 5min lämmetä hellalla ja siiten sammuta hella.
tarkistus miten keitto on valmis (halkase yksi pulla ja kato että se on kypsä).
tätä tajoillaan vaaleen leivän kanssa jota myös dipataan siihin keittoon.
Ja jos tykkää niin omaan annoslautaseen voi lisää viellä sitruunaa maun mukaan.
unityn keittiö kiittää *kiitoskiitos*