Reseptejä ja ruokalinkkejä

415 posts, 21 pages, 283,469 views

Lyylikki

Posts: 2,975

#361 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Oon kipeenä kotona ja tarvitsin jotain lohturuokaa, joten siitä se ajatus sitten lähti.

Keventäjän kauhistus-makaronilaatikko Lyylin tapaan

1 pieni sipuli
3 kynttä valkosipulia
200 g jauhelihaa
4-5 dl keitettyä pastaa
5 tuoretta herkkusientä
mausteita (suola, pippurit, chili, curry...)

munamaito:
2 munaa
lähes purkillinen Valion Kippari kermaa
desin verran juustoraastetta
(tarpeen mukaan maitoa)

Kuullottelin siis sipuleita ja jauhelihaa pannulla tilkassa öljyä ja viskasin perään melkomoiset määrät mausteita. Keitin pastan melkein kypsäksi ja yhdistin jauheliha-sipuliseokseen. Vippasin puolet voideltuun uunivuokaan, viipaloin muutaman herkkusienen päälle ja lisäsin loput makaronimössöt.

Vatkasin kaksi munaa hieman vaahdoksi ja lisäsin vaahtoon Kippari-kerman ja juustoraasteen. Kaadoin koko seoksen makaronihässäkän päälle ja koska mielestäni nestettä ei ollut tarpeeksi niin lurvauttelin perään vielä maitoa.

Ei siis mikään keventäjän unelma, mutta sentään kuitupitoista kaurapastaa käytin. Oli hiien hyvää. Jos ei tykkää Kippari-juustosta mitenkään älytsisti, niin kannattaa ehkä laittaa vain desin verran sitä ja loput ihan maitoa. Juusto oli kaappiin jäänyttä goudaa, joka piti käyttää pois, ennen kuin kävelee vastaan.

Lopputulos oli ehkä jopa parempi kuin odotin. Munien vatkaaminen sai aikaan sen, että munamaito pysyi kuohkeana. Sitä oli myös tarpeeksi, joka on itselleni oleellista makaronilaatikon ollessa kyseessä.
peikkolapsi

Posts: 1,180

#362 • • peikkolapsi miisa the maskotti
jumalten katkarapulaatikko:

3dl risottoriisiä (risella)
1/2 kalaliemikuutio
400g katkarapuja(pakaste)
1 purjo (pienehkö)
1 ruukku tilliä
4rkl pestoa
3dl vettä
2dl kermaa(ruokakermaa 10-15%)
juustoraastetta päälle

1. keitä riisit pakkauksen ohjeen mukaan vedessä johon on sekoitettu kalaliemikuutio
2. sulata ja valuta katkaravut, hienonna purjo (halutessasi kuullota, tulee parempaa) ja tilli.
3. sekoita keskenään pesto, vesi ja ruokakerma.
4. voitele uunivuoka ja kaada siihen riisi-katkarapu-tilli-purjoseos (voit myös ladella ainekset kerroksittain vuokaan)
5. kaada päälle pestokerma
6. ripottele pinnalle juustoraaste, laita uuniin 200 asteeseen n.puoleksi tunniksi. jos pinta alkaa tummua liikaa, pistä päälle kansi tai foliota.
7. nam nam! tarjoa raejuuston ja kurkun kera *slurps*

--
mut hei, n'hrään nniinku, tanssitaan koloissa
taI sit mennää pikahissilla prahaan'
se on tanssilattialla

wiwi

Posts: 1,575

#363 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
No niin. Vanhukset on tulossa huomenna synttärikahveille. Sisko lupasi tehdä pätkis-kakun (*kuolaa*) ja mun pitäis värkätä jotain suolasta. Onko jollakulla hyvää ehdotusta semi-helposta ja-ruokaisasta mätöstä? Ei siis tarvitse olla mikään kokonainen ateria vaan jotain pientä suolaista.

Mä ja siskot ollaan kasvissyöjiä, mutta lihaisakin ohje käy kun aina niitä pystyy modaamaan.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Jaques

Posts: 1,390

#364 • • Edited Jaques HUGC / So Nice!

wiwi, 10.3.2009 11:23:
No niin. Vanhukset on tulossa huomenna synttärikahveille. Sisko lupasi tehdä pätkis-kakun (*kuolaa*) ja mun pitäis värkätä jotain suolasta. Onko jollakulla hyvää ehdotusta semi-helposta ja-ruokaisasta mätöstä? Ei siis tarvitse olla mikään kokonainen ateria vaan jotain pientä suolaista.

Mä ja siskot ollaan kasvissyöjiä, mutta lihaisakin ohje käy kun aina niitä pystyy modaamaan.



Perus piirakka on helppo. Valmis voitaikina kaupasta ja sit sekoitat esim muutaman munan, creme fraiche, juustoa ja mitä ikina haluut laittaa sekaan. Hyvä täyte on esim sipuli, paprika, auringonkuivattu tomaatti ja feta. Tai pesto, pekoni, parmesaani ja herkkusieni. Taikina vuokaan. Sekoitat ainakset kulhossa ja sit vuokaan. Lisäät vähän mustapippuria ja suolaa. Sit uuniin ja kun pinta on saannut sopivan ruskean kuorrutuksen niin on valmis.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Tapi

Posts: 1,437

#365 • • Tapi Dreamstate

Jaques, 10.3.2009 11:55:
Perus piirakka on helppo.


Joo, tollanen piirakka on näppärä tehdä ja on hyvää. Pari vinkkiä:

1. Täytteisiin kannattaa laittaa vähän kuullotettua sipulia, joka antaa täytteeseen hyvän aromin.

2. Jos on aikaa, niin taikina kannattaa painella vuokaan ja pakastaa sen jälkeen puolisen tuntia ja pistellä haarukalla ja esipaistaa ennen täytettä n. 10min. Tällä konstilla pohjasta tulee hieman rapeampi ja taikina ei kutistu paistettaessa.

Sienitäyte on kans erittäin jees:

300g siitakkeita
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
8 kirsikkatomaattia
rosmariinia
1½dl kulutusmaitoa
1 muna
kourallinen raastettua emmentalia

1. Freesaa sienet ja sipulit pannulla vähässä oliviiöljyssä. Mausta suolalla ja pippurilla.

2. Sekoita kerma, munat, juustoraaste, rosmariini ja sieniseos ja laita tasaisesti esipaistetulle piirakkapohjalle. Painele puolikkaat kirsikkatomaatit pintaan ja paista about 225-asteisessa uunissa kunnes piirakka on kypsä.
wiwi

Posts: 1,575

#366 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Piirakkaahan mä sitten värkkäsin ja hyvää tuli. Oli tarpeeksi helppo ratkaisu näin kipeänä. Kiitos vinkeistä, vaikken niitä tällä kertaa hirveästi hyödyntänytkään. :)

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Gleba

Posts: 549

#367 • • Gleba
Maissilastuja haluttu määrä. Päälle tonnikalaa, salsaa oman maun mukaan, jalapenoa ja juustoviipale. Uuniin hetkeksi niin että juusto sulaa.
*kuolaa*

--
I can scare the stupid out of you, but the lazy runs deep.

Freja

Posts: 8,774

#368 • • Freja Sihteeri

Tapi, 19.8.2008 22:45:
Palottele keksit sopivaan annosvuokaan. Kostuta ne rohkeasti vahvalla kahvilla ja alkoholeilla. Kaikkien listan viinojen kanssa ei tarvitse luträtä, tulet hyvin toimeen vaikka vaan kahdella. Varma valinta on Cointreau ja Kahluá. Älä pihistele nesteiden määrässä, riittävän kostea pohja on hyvän tiramisun kivijalka!



Näin kivasti puolen vuoden jälkeen reseptille tulee vihdoin käyttöä, joten pieni kymysys - mikä on Sopiva annosvuoka kooltaan tuohon määrään massaa? kotona on suorakaiteen muotoisia kippoja ja kappoja eri kokoa, joten se noin-koko olisi ihan jees :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Lyylikki

Posts: 2,975

#369 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
On muuten hauska, kun alkaa oma kokkaustaito olla sitä luokkaa, että uskaltaa lähteä kokeilemaan vähän erikoisempiakin yhdistelmiä, ilman suurta pelkon tekeleitten epäonnistumisesta. Yleensä ruoka onnistuu hyvin ja maha tulee täyteen.

Uusimpana villityksenä mulla on ollut kokkailla intialaista ja hakea siitä makumaailmaa myös perinteisiin ruokiin. Pitkällehän raaka-aineet on samoja, mutta mausteet tosiaan erottavat ruoan toisistaan. Porkkanasosekeitto on saanut uutta potkua inkivääristä, chilistä jne. Juustokuminaa ja jeeraa tulee myös tuikattua ruokaan ihan ilman ohjetta, joka pyytää näin tekemään.

Taisi olla viime viikolla, kun tein pastaa "Vähän kustakin"

- pastaa
(- valkosipulia, sipulia)
- tuoretta pinaattia
- fenkolia
- cashew-pähkinöitä
- öljyä
- mausteita
- valkoista balsamicoa
- sitruunamehua
- parmesania

Kaipasin siis jotain raikasta ruokaa eli pastaa, johon päädyin tekemään pinaatti-fenkoli lisukkeen, koska molempia oli jäänyt jääkaappiin lojumaan ilman sen kummempaa käyttötarkoitusta. Pastan keitin erikseen ja sipulit, fenkolin ja pinaatin heitin pannuun. Cashew-pähkinät halkaisin ja käytin kuivalla pannulla, niin sain pastaan vähän jotain purtavaakin. Sitruunamehu, balsamico ja öljy toimivat tässä tapauksessa homman sideaineina ja "kastikkeena".
Tapi

Posts: 1,437

#370 • • Tapi Dreamstate

Freja, 25.3.2009 13:30:
Näin kivasti puolen vuoden jälkeen reseptille tulee vihdoin käyttöä, joten pieni kymysys - mikä on Sopiva annosvuoka kooltaan tuohon määrään massaa?


Luulen, että tolle määrälle n. 2l vetoinen astia on aika jees.
Freja

Posts: 8,774

#371 • • Freja Sihteeri

Tapi, 25.3.2009 18:22:
---
Freja, 25.3.2009 13:30:
Näin kivasti puolen vuoden jälkeen reseptille tulee vihdoin käyttöä, joten pieni kymysys - mikä on Sopiva annosvuoka kooltaan tuohon määrään massaa?

---

Luulen, että tolle määrälle n. 2l vetoinen astia on aika jees.



Oki kiits *hihu*
Annan sitten tuomion 1,5 viikon päästä :P

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

JasoX

Posts: 378

#372 • • JasoX Ruoska

Takyon, 29.1.2009 17:10:
---
peikkolapsi, 28.1.2009 22:44:
---
Takyon, 17.11.2008 08:35:

No siis joo varmaan kun alkais vaan tekemään niin ei se mikään vaikea olis tehdä, enemmänkin hain takaa sitä että mä en jaksa pilkkoa ja hienontaa noita kaikkia vaan mä haluun kaataa ne suoraan maustepurkista. Olen siis hyvin, Hyvin laiska ruuanlaittaja *nauru*

edit. Mieluiten siis yhdestä maustepurkista ;D

---


no jo nyt on markkinat.
maailman helpoin ja mainion makuinen kanasoossi:
-vähintään 300g kananpojan fileesuikaleita hunajamarinadissa
-ruokakermaa 2-3 dl
-curryä siitä yhdestä purkista ihan reippaasti, pari ruokalusikallista alkuun ja sit lisää ja siltä tuntuu >> huom jos hulahtaa liikaa ni ripaus sokerii pelastaa *nauru*
-suolaa maun mukaan, ehkis vähä pippurisekotusta ja paprikamaustetta (chiliä skidisti jos tykkää tulisesta)
(jos alkaa oikeen kikkailemaan niin sekaan voi vippaa ananasta/ja tai paprikaa pilkottuna)

duunit: paista kana tilkassa öljyy. vippaa sekaan kerma. mausta.
riisin kanssa jees.

---


Vihdoinki joku tajus mitä mä hain takaa, kiitos *nauru*



Toimii =)

--
heartbeat will never fade

Freja

Posts: 8,774

#373 • • Freja Sihteeri

Tapi, 25.3.2009 18:22:
---
Freja, 25.3.2009 13:30:
Näin kivasti puolen vuoden jälkeen reseptille tulee vihdoin käyttöä, joten pieni kymysys - mikä on Sopiva annosvuoka kooltaan tuohon määrään massaa?

---

Luulen, että tolle määrälle n. 2l vetoinen astia on aika jees.



Resepti piti testauttaa tänään, jotta voi tehdä parannuksia sitten ensi viikon koitosta koskien.
Resepti toimi siis aika muikeesti, vuokaan ei mahtunut koko pakettia keksejä, mutta käytin silti nesteitä yhtä paljon kun en hokassut vähentää, joten se pitää fiksata - myös keltuaiset aattelin vaahdottaa ens kerralla. Alkoholeina käytin triple seciä ja Kahluaa, ja ne toimi vallan mainiosti (Amaretto ois ollu äitin mielestä ihana, mutta mä kun en sitä käytä ollenkaan niin jää se sitten testaamatta).
Mutta kiitos oikein paljon, voin suositella kaikille!
Vuoka kantsii olla suorakaiteen muotoinen, niin on keksien asettelu ja misun annostelu helpointa. Mulla oli käytössä ovaali vuoka ja oli kyl muuten jees, mut mä oon vähän täydellisyyden tavoittelija, niin halusin annostella nättejä paloja, nyt se ei oikee onnistunut *nauru*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

tbo

Posts: 935

#374 • • tbo budhisattva

deena, 24.5.2009 20:31:a ettiskelen hyvää marinointikastiketta kasviksille ja lihalle, kokemuksia noista kaupan valmiista litkuista?



pffft, kallista paskaa. Öljyy + mausteita* niin sillä pärjää vallan mainiosti.

*suola, pippuri, yrtit, soija/chili/hp/whatever-kastike, curry/valkosipuli/inkivääri/whatever-tahna, chutneyt yms, sinappi, ketsuppi jne. jne. jne. jne. Makeutta hunajasta ja ananas/appelsiinimehusta. Noista ne tehdaslitkutkin kyhätään, siitä sitten metskaamaan sopivia yhdistelmiä mitkä nyt sattuu kulloinkin kitalakea kutkuttamaan. Ite en nii kauheesti mistään määristä tms perusta, noista on enemmän ja vähemmän random-yhdisteillä tullu tähän mennessä joka kerran mille tahansa grillattavalle sopiva soosi.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Birgie

Posts: 1,311

#375 • • Birgie Kikati
"kaikki tarpeellinen samassa paketissa" -> mies, joka osaa kokata *pihkassa*
voi unohtaa ne reseptit ja ruokalinkit *nauru*

--
Elämä ei ole täydellistä, kuolema on täydellistä.

sapeli

Posts: 11,768

#376 • • Edited sapeli jokukukamikä?
Tätä täytyy kokeilla pian:

http://purplefoodie.com
Garlicky Oven Fries
Adapted from: Lottie + Doof

8 garlic cloves, minced
6 tbsp extra virgin olive oil
3 russet potatoes (about 8oz each), each cut into 12 wedges
3 tbsp cornstarch/cornflour
1 1/2 tsp coarse sea salt
1 1/2 tsp freshly ground black pepper
½ tsp garlic powder
1/4 tsp cayenne pepper

1) Preheat oven to 225°C/475° F.

2) Combine the garlic and oil in a large bowl, warming it until the garlic is fragrant, about 1 minute.

3) Transfer 5 tablespoons of the oil (leaving the garlic in the bowl) to the baking dish, coating it well.

4) Add the potatoes to the bowl with the garlic mixture and toss to coat. Wrap tightly in plastic wrap and microwave on high power until the potatoes are translucent around the edges, 3 to 6 minutes, shaking the bowl to redistribute the potatoes halfway through cooking.

5) Combine the cornstarch, salt, pepper, garlic powder, and cayenne in a small bowl. Sprinkle over the hot potatoes and toss well to coat.

6) Arrange the potatoes in a single layer on the prepared baking sheet and bake, turning once, until deep golden brown and crisp, 30 to 40 minutes.

7) Serve with ketchup, mayo or sour cream.

*kuolaa*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Sallakat

Posts: 2,220

#377 • • Sallakat jungle, baby !
dippikastike kevätkääryleille yms:

-sweet chili kastiketta vaikka noin desin verran
-ruokalusikallinen soijaa
-yhden limen mehut

toimii aivan tajuttoman hyvin just kevätkääryleiden kanssa, mutta myös muiden juttujen.
Metz^^

Posts: 264

#378 • • Metz^^
ainakin stockmaniltas aa Liquid smoke- nimistä kastiketta mitä voi esim öljyyn pistää ja paistaa lihat siinä. NAM. sillä saa vaikka mitä maistumaan savustetulta. sopii perus pihveihinkin *___*

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Calumet

Posts: 216

#379 • • Calumet
Makaronilaatikko (liha) ja puolukkahillo.. *super**kuolaa*
turquoise

Posts: 732

#380 • • turquoise e-ra2co
En oo ikinä kokannu yhtään mitään reseptin mukaan, vihaan ohjeita liitty sitte ihan mihin tahansa *eiei*

Tässä jotain nopeita omia;

Opiskelijasushi: Keitä riisit (risottoriisiä tms.), valuta kuumat vedet pois ja jäähdytä kylmällä vedellä tai laita kattila pakkaseen. Heitä sekaan wasabia (jos ei ole niin jalopenoa), soijakastiketta ja graavilohenpalat. Syö puikoilla tahi haarukalla, krapulassa hyvä vaihtoehto on myös lusikka.

Café lattissimo: Kaada kylmät kahvinjämät pannusta lasiin, lisää kohtuupaljon maitoa ja sokeria. Sekoita ja nauti.

Sinappimuusi: Muusin sekaan mustardia. Käsittämättömän hyvää, vaikka koulussa sainkin torut opettajalta.

Hirvee himo itellä täl hetkel Balsamicoon (jotain viinietikkasysteemiä), ihan hillittömän hyvää melkein joka ruoassa eikä yhtään rasvaa.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.