Reseptejä ja ruokalinkkejä

415 posts, 21 pages, 283,260 views

Sallakat

Posts: 2,220

#401 • • Edited Sallakat jungle, baby !
Vietnamilainen Kana-kaalisalaatti

Salaatti
-riisinuudeleita noin puoli pakettiam keitettynä tietty
-kolme kanafilettä, paistettuna ja "naruiksi" revittynä (sormin on paras)
-2 porkkanaa, raastettuna
-noin puoli kiloa kaalia, ohuiksi ja pitkulaisiksi suikaleiksi leikattuna
-juuriselleriä pala, ohuiksi suikaleiksi leikattuna
-noin puolikas kurkku, kuorittuna ja juustohöylällä suikaloituna

Kaikki vaan sekoitetaan yhteen.

Kastike
-pari kolme chiliä, silputtuna
-pari valkosipulin kynttä, raastettuna tai murskattuna
-0,5-1 sipulia, erittäin hienoksi silputtuna
-noin rkl sokeria
-limen/sitruunan mehu
-limen/sitruunan kuori raastettuna

Sekoita kaikki niin hyvin että sokerikin alkaa sekoittua ja sen jälkeen lisää seuraavia nesteitä "sopivasti" eli maistele milloin lopputulos on sopivan makea, kirpeä ja suolainen:
-mirin tai riisiviinietikka (jos laitat miriniä niin sokeria ei tarvitse hirveän paljoa)
-kalakastiketta
-öljyä (mulla oli rypsiöljyä, ei liene hirveästi väliä mitä laitat)
-vastajauhettua mustapippuria maun mukaan
-JOS haluat hieman erikoisen lopputuloksen niin lorauta seesamiöljyä joukkoon (kokeile tosi vähän ensin, vaikka teelusikallinen, koska on tosi voimakas ja erikoinen maku)

Sekoita edelleen tosi hyvin kaikki kastikkeen osat keskenään ja sekoita salaatin joukkoon kunnolla.

Tää on TOSI raikas, kevyt ja maukas. Teen silloin tällöin eri ohjeista erilaisia vietnamilaisvaikutteisia salaatteja ja tässä ko. reseptissä taitaa olla yhdistettynä osia sieltä täältä.

Edit. Lisäänpäs vielä nopeatekoisen teeleivän ohje. Näitä tulee tehtyä usein viikonloppuaamuisin aamupalapöytään kun valmistuu ihan kädenkäänteessä.

Teeleivät

-noin 4dl vehnäjauhoja
-1tl suolaa
-2tl leivinjauhetta
-50g voita
-2dl maitoa

Sekoita jauhoihin suola ja leivinjauhe. Sekoita pehmentynyt voi jauhoihin, käsin saa nypittyä parhaiten. Lisää lopuksi maito ja sekoita käsin. ÄLÄ vaivaa liikaa, sekoita vaan kaikki mahdollisimman vähällä työstämisellä yhteen niin että lopputulos on taikina. Taputtele vaikka 4 noin sentin korkuista läpyskää ja pistele haarukalla reikiä läpysköihin.
Paista uunissa 10 min 225 asteessa. Leipien ei tarvitse ottaa mitenkään erityisemmin ruskeaa pintaa uunissa, joten kannattaa kunnioittaa paistoaikaa. Teeleipien on tarkoitus olla tosi kuohkeita. Niitä sitten vaan murtamaan uunituoreina ja voita päälle, nams!

Jos haluaa kuituiisemmat teeleivät niin laita puolet grahamjauhoja. Mutta olen huomannut että taikinasta tulee mahdottoman tahmea voin kanssa, joten olen tässä versiossa käyttänyt ruokaöljyä (pari kolme ruokalusikallista) voin sijasta.
Ergilion

Posts: 751

#402 • • Ergilion
Kyzymyz, jos joku täällä vetää maitorahkaa niin mitä sekottelette mukaan vai vedättekö raakana?

Itsellä aika perus tällä hetkellä on pakastemarjoja, rasvatonta maitoa ja pari r.lusikallista heraa

--
We´re going to hell so bring your sunblock!

Sallakat

Posts: 2,220

#403 • • Sallakat jungle, baby !

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

Ergilion, 17.1.2010 20:29:
Kyzymyz, jos joku täällä vetää maitorahkaa niin mitä sekottelette mukaan vai vedättekö raakana?

Itsellä aika perus tällä hetkellä on pakastemarjoja, rasvatonta maitoa ja pari r.lusikallista heraa



pähkinöitä (maustamattomia tietty), ananasta mehuineen, hedelmiä (olen laittanu myös purkkimandariineja mehuineen) marjoja, leseitä jnejne rajattomat mahdollisuudet :)
Freja

Posts: 8,774

#404 • • Freja Sihteeri
Jälleen kerran sukujuhlat tulossa, ja jotain kivaa naposteltavaa pitäisi keksiä alkuseurusteluun ja shampanjan kanssa kilistelyyn.
Haluan tarjota kahta eri vaihtoehtoa, ja toisena mulla on jo suunnitelmissa cantaloupemelonia jonka ympäri kääritty parmankinkkua.

Olisko jollain antaa vinkkiä toisesta naposteltavasta?

Haluisin jotain suht hienoa, mutta helposti tehtävää. Ruokahalua herättävää ja myös helposti naposteltavaa (esim hammastikun päässä olevaa tai niillä syötävää). Mutta ei mansikoita.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Sallakat

Posts: 2,220

#405 • • Sallakat jungle, baby !

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

Freja, 25.1.2010 08:55:
Jälleen kerran sukujuhlat tulossa, ja jotain kivaa naposteltavaa pitäisi keksiä alkuseurusteluun ja shampanjan kanssa kilistelyyn.
Haluan tarjota kahta eri vaihtoehtoa, ja toisena mulla on jo suunnitelmissa cantaloupemelonia jonka ympäri kääritty parmankinkkua.

Olisko jollain antaa vinkkiä toisesta naposteltavasta?

Haluisin jotain suht hienoa, mutta helposti tehtävää. Ruokahalua herättävää ja myös helposti naposteltavaa (esim hammastikun päässä olevaa tai niillä syötävää). Mutta ei mansikoita.



Mä jatkaisin italialaisella linjalla ja tekisin esim cocktail-kokoisia bruschettoja vaikkei ne mitään über hienoja olekaan. Eli vinoon leikattuja patonkiviipaleita, päälle tomaatti-mozzarella-basilika/tuore oregano-valkosipuli-oliiviöljy-seosta. Patonkiviipaleet pikaisesti käytettynä uunissa joko itsekseen tai kaikki tavarat päällä. Helppoa kuin mikä ja maistuu hyvälle, myös helppo syödä sormin.
Freja

Posts: 8,774

#406 • • Freja Sihteeri

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

Sallakat, 25.1.2010 11:09:
Mä jatkaisin italialaisella linjalla ja tekisin esim cocktail-kokoisia bruschettoja vaikkei ne mitään über hienoja olekaan. Eli vinoon leikattuja patonkiviipaleita, päälle tomaatti-mozzarella-basilika/tuore oregano-valkosipuli-oliiviöljy-seosta. Patonkiviipaleet pikaisesti käytettynä uunissa joko itsekseen tai kaikki tavarat päällä. Helppoa kuin mikä ja maistuu hyvälle, myös helppo syödä sormin.



Hei kiitos, bruschettaidea kuulostaa vallan loistavalta. Eikä yyberhienoo tarvikaan olla, mut hieman tollast "fiinimpää" (ku siis jos miettii esim juusto-lihapulla tikun varressa jne).
Joo, teenkin bruschettaa. ^____^

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

MRC

Posts: 1,346

#407 • • MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

Freja, 25.1.2010 08:55:
Jälleen kerran sukujuhlat tulossa, ja jotain kivaa naposteltavaa pitäisi keksiä alkuseurusteluun ja shampanjan kanssa kilistelyyn.
Haluan tarjota kahta eri vaihtoehtoa, ja toisena mulla on jo suunnitelmissa cantaloupemelonia jonka ympäri kääritty parmankinkkua.

Olisko jollain antaa vinkkiä toisesta naposteltavasta?

Haluisin jotain suht hienoa, mutta helposti tehtävää. Ruokahalua herättävää ja myös helposti naposteltavaa (esim hammastikun päässä olevaa tai niillä syötävää). Mutta ei mansikoita.


Ja jotkut juustot vois kans toimii :) Tosin ovat aika täyttäviä :D

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

Freja

Posts: 8,774

#408 • • Freja Sihteeri

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

MRC, 25.1.2010 11:35:
Ja jotkut juustot vois kans toimii :) Tosin ovat aika täyttäviä :D



Meil yleensä juustoja vedetty "iltapalaksi" sitten jossain vaiheessa kun mahat ei oo enää niin täynnä ja jotain naposteltavaa viininjuonnin lomassa tekee mieli :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Sallakat

Posts: 2,220

#409 • • Sallakat jungle, baby !
On nyt ollu innostusta menukokonaisuuksien kehittelemiseen ja siis noin yleisesti ruoanlaittoon. Pidettiin pienellä porukalla raclette-ilta vaikka olin alunperin suunnitellut espanjalaista settiä ihan tyylillä alku-ja pääruoka. Mutta racletteen kun vaihtui niin ajattelin silti ett kevyt jälkiruoka pitää olla. Tein kevyen panna cotta:n eli

-lime
-puoli litraa maustamatonta jugurttia
-3-4 liivatelehteä
-2-3rkl tomusokeria

-Liota liivatteet kylmässä vedessä (kulhossa helpointa) muutaman minuutin tai niin kauan että se on pehmentynyt.
-Sekoita tomusokeri jugurtin sekaan.
-Raasta limen kuori kattilaan ja sen jälkeen purista mehut perään.
-Heitä liivatteet kattilaan limemehun sekaan ja lämmitä sen verran sekoitellen, että liivate sulaa sinne sekaan.
-Kaada liivatelimemehu jugurtin sekaan ohuena naruna ja sekoita hyvin. Itse kaadoin sekoituksen capuccino-kahvikuppeihin (4kpl) ja laitoin jääkaappiin muutamaksi tunniksi jähmettymään.

Sitten ruoan jälkeen valmistelin jälkiruoan syötäväksi. Eli vähän pidin kuppeja kuumassa vedessä helpottaakseni panna cottan irtoamista kupeista. Kumosin ne lautasille ja koristelin ananaskirsikoilla: leikkasin puoliksi ja asetin panna cottan päälle pienien basilikan lehtiparien kera ja viereen koristeeksi vielä yksi ananaskirsikka "suojakuorineen".

Ihan hyvää ja raikasta raskaan ruoan jälkeen. Normaalistihan panna cotta tehdään kermasta mikä tekee siitä myös tosi hyvää. Ois voinut tehdä tähän vielä jonkin makean "kastikkeen", vaikka sulattamalla ihan sokeria kattilassa siten että siitä tulee sellaista kullanruskeaa "siirappia". Olisi myös näyttänyt komealta valkoisella lautasella valkoisen, koristellun, panna cottan vieressä.
¡ Previous post about a year ago !
sapeli

Posts: 11,768

#410 • • sapeli jokukukamikä?
Herätelläänpä tätäkin henkiin... *hih*

Keksin sattumalta eilen aika hyvän combon: porkkanalettuja, Arlan Keso raejuustoa jossa grillattua paprikaa, ja Pirkka välimeren tahnaa (paprika-cashew). Näistä tuli nopeasti kylmänä hyvä (lakto)vegesafka. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

sapeli

Posts: 11,768

#411 • • sapeli jokukukamikä?
Ai ai, nyt tuli tehtyä kyllä aika vastustamattoman hyvää kanasalaattia! Oon jo ihan täynnä mut pakko käydä santsaamassa... *nauru*

Ainekset:
- kanan maustamattomia fileesuikaleita
- salaattijuustoa tai siis fetaa
- herneitä
- kiinankaalia
- suippopaprikaa
- kirsikkatomaatteja
- hesburger paprika-curry salaattikastiketta

Paistoin kanat Herbamaren Spicy Pikant-mausteen ja kurkuman kanssa, mutta tähän voi tietenkin soveltaa mitä tahansa mikä omaan makuun sopii. Määrät voi itse päättää - itse laitoin vihreitä kasviksia (herneitä ja kiinankaalia) ja punaisia kasviksia (paprikat ja tomaatit) about 50/50, ja sit reilusti fetaa ja kanaa (tais olla 700g) mukaan. Oli ehkä vähän overkilliä laittaa koko purkki tuota salaattikastiketta, puolet olisi riittänyt, mutta kun tätä tuli niin paljon! *kuolaa*

Voin suositella! *pepsodent*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

sapeli

Posts: 11,768

#412 • • sapeli jokukukamikä?
Oon taas haksahtanut kasvispyöryköihin, ja voisin syödä niitä pakettikaupalla peston tai punaisen (eli paprika)peston kanssa. *slurps*

En suoraan sanoen jaksa kovin monimutkaisia reseptejä edes yrittää, joten haastanpa kaikki postaamaan tänne yhden lempparireseptin (esim. tuollaiseen välipalaan kuin kasvispyörykät + pesto), jossa olisi max kolme ainesosaa! *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Cloud

Posts: 2,162

#413 • • Cloud Game Freak

Replying to Reseptejä ja ruokalinkkejä:

Oon taas haksahtanut kasvispyöryköihin, ja voisin syödä niitä pakettikaupalla peston tai punaisen (eli paprika)peston kanssa. *slurps*

En suoraan sanoen jaksa kovin monimutkaisia reseptejä edes yrittää, joten haastanpa kaikki postaamaan tänne yhden lempparireseptin (esim. tuollaiseen välipalaan kuin kasvispyörykät + pesto), jossa olisi max kolme ainesosaa! *hymy*



Tää on easy eikä oo ees välipala vaan ihan ruoka jos niikseen haluaa =P. Eli kasvissyöjän kirous.

Pasta/riisi + Hmp aka HeMaPa+ Soijarouhe

Lisäainesosina mausteet jos haluat. Tekeminen kestää just sen aikaa mitä makarooni kiehuu. Lykkäät vaan samaan veteen hemapat ja rouheet loppuvaiheessa niin hyvä tulee. Maustat jos haluat lisäainesosia.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

sapeli

Posts: 11,768

#414 • • sapeli jokukukamikä?
Tein varmaan maailman helpoimman munakkaan tänä aamuna.

Rikoin kolme kananmunaa kahvikuppiin ja laitoin kahdeksi minuutiksi mikroaaltouuniin. Otin pois, muussasin vähän, ja lisäsin kebablihaa ja mausteita sekaan, ja sekoittelin vähän lisää. Valmis!

Yllätyin siitä kuinka paljon kananmunat "paisuivat", eli kolmella kananmunalla tuo melkein paisui yli. Kebablihat (esikypsennettyjä) lämpenivät nopsaan siellä kuuman munakokkelin seassa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

¡ Previous post a few years ago !
unoha

Posts: 929

#415 • • unoha Lti-/UG Collective
*pihkassa*

--
Never Quit !