päivän o_O

11,982 posts, 600 pages, 3,853,932 views

Epailija

Posts: 5,636

#2241 • • Epailija Physicist, 2nd class.

aapee, 3.10.2005 23:42:
Joo ja vaikka ei menisikään niin kuitenkin sumareiden kanssa näkee penkat lähietäisyydeltä paremmin mahdollisten hirvien yms. varalta, ne kun kerkeävät yllättävän hyvin sieltä vielä isomman auton eteen kun esim. rekka kulkee max 90km/h riippuen siitä miten rajoitin on säädetty. Ai menikö hieman offtopiciksi? *hymy*



No henkilöauton sumuvalojen loisteessa ei 90km/h:n vauhdissa ehtisi reagoida mihinkään vastaantulevaan. Kantomatka kun tosiaan on se parikymmentä metriä, jolloin pelkkä leveys ei paljon lohduta. x)

Off topic? Mitä se on? *hih*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

ezzy

Posts: 8,060

#2242 • • ezzy Droid-pappa

aapee, 3.10.2005 23:42:
---
Joo ja vaikka ei menisikään niin kuitenkin sumareiden kanssa näkee penkat lähietäisyydeltä paremmin mahdollisten hirvien yms. varalta, ne kun kerkeävät yllättävän hyvin sieltä vielä isomman auton eteen kun esim. rekka kulkee max 90km/h riippuen siitä miten rajoitin on säädetty. Ai menikö hieman offtopiciksi? *hymy*



joo ja niitä sumareita pidetään päällä VAIN JA AINOASTAAN siksi, että auto näyttää matalammalta ja tuningilta, oli mikä tahansa kippo alla.

Turha jauhaa paskaa paremmasta näkyvyydestä, sumarit muulloin kuin sumussa, on vitun teiniä. piste.
AnssiV

Posts: 1,798

#2243 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

ezzy, 3.10.2005 23:56:
---
aapee, 3.10.2005 23:42:
---
Joo ja vaikka ei menisikään niin kuitenkin sumareiden kanssa näkee penkat lähietäisyydeltä paremmin mahdollisten hirvien yms. varalta, ne kun kerkeävät yllättävän hyvin sieltä vielä isomman auton eteen kun esim. rekka kulkee max 90km/h riippuen siitä miten rajoitin on säädetty. Ai menikö hieman offtopiciksi? *hymy*

---


joo ja niitä sumareita pidetään päällä VAIN JA AINOASTAAN siksi, että auto näyttää matalammalta ja tuningilta, oli mikä tahansa kippo alla.

Turha jauhaa paskaa paremmasta näkyvyydestä, sumarit muulloin kuin sumussa, on vitun teiniä. piste.



tuon perusteella olemma sitten kai kaikki ammattiautoilijat teinejä ja jotain tuningpellejä??
domi

Posts: 7,069

#2244 • • domi Työn sankari.

aapee, 4.10.2005 00:00:
---
ezzy, 3.10.2005 23:56:
---

joo ja niitä sumareita pidetään päällä VAIN JA AINOASTAAN siksi, että auto näyttää matalammalta ja tuningilta, oli mikä tahansa kippo alla.

Turha jauhaa paskaa paremmasta näkyvyydestä, sumarit muulloin kuin sumussa, on vitun teiniä. piste.

---


tuon perusteella olemma sitten kai kaikki ammattiautoilijat teinejä ja jotain tuningpellejä??


Mun täytyy kyllä ainakin olla samaa mieltä ezzyn kanssa. En sano tuota et ammattiautoilijat ois tuningpellejä etc, mutta ihan_vitusti_vuodessa_ajavana oon sitä mieltä sumareiden käyttö muulloin kuin sumulla on turhaa. Siinä ei ainakaan kanssa-autoilijoiden tilannetta helpota millään lailla, oli sitten alla se uusi Sisu tai DX-corolla.
ezzy

Posts: 8,060

#2245 • • ezzy Droid-pappa

aapee, 4.10.2005 00:00:
tuon perusteella olemma sitten kai kaikki ammattiautoilijat teinejä ja jotain tuningpellejä??



No, jos rekkakuskina tunnet piston sydämessäsi, kun haukun tuning-pelleiksi autoilijoita, joilla on sumarit nomaalisäällä päällä, niin kyllä.
AnssiV

Posts: 1,798

#2246 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

ezzy, 4.10.2005 00:25:
---
aapee, 4.10.2005 00:00:
tuon perusteella olemma sitten kai kaikki ammattiautoilijat teinejä ja jotain tuningpellejä??

---


No, jos rekkakuskina tunnet piston sydämessäsi, kun haukun tuning-pelleiksi autoilijoita, joilla on sumarit nomaalisäällä päällä, niin kyllä.



..en tunne pistoa, jotenkin sain vai tuosta sellaisen kuvan. Kuten tuolla jo aikaisemmin totesin en itsekkään ymmärrä normaalikelillä ajavien sumareitten käyttöä. Märkä ja pimeä muuttaa tilannetta jonkun varran mutta sehän on vain minun mielipiteeni.. *joo*
AnssiV

Posts: 1,798

#2247 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

Sir Dominique Trévisan, 4.10.2005 00:15:

Mun täytyy kyllä ainakin olla samaa mieltä ezzyn kanssa. En sano tuota et ammattiautoilijat ois tuningpellejä etc, mutta ihan_vitusti_vuodessa_ajavana oon sitä mieltä sumareiden käyttö muulloin kuin sumulla on turhaa. Siinä ei ainakaan kanssa-autoilijoiden tilannetta helpota millään lailla, oli sitten alla se uusi Sisu tai DX-corolla.



Mielipidekysymyshän tämä on ollut alusta lähtien. Itse kuitenkin käyttäisin (rekalla) ajaessani sumareita märällä+pimeällä kelillä koska on kuitenkin parempi nähdä enemmän auton käsiteltävyyden ja jarrutusmatkojen takia. En tietenkään tarkoita että kaikkien ammattiautoilijoiden tulisi käyttää vaikka nyt itse sellainen olenkin ja ymmärrän kyllä myös henkilöautoilijan näkökannan tähän. *joo* ja kuten olen jo toitottanut, normallilla kelillä ajavien sumareitten käyttö en ymmärrä, oli se sitten henkilöauto, rekka tai polkuauto.*hymy*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#2248 • • Lost-Soul los pallos

aapee, 4.10.2005 01:04:
---
Mielipidekysymyshän tämä on ollut alusta lähtien. Itse kuitenkin käyttäisin (rekalla) ajaessani sumareita märällä+pimeällä kelillä koska on kuitenkin parempi nähdä enemmän auton käsiteltävyyden ja jarrutusmatkojen takia. En tietenkään tarkoita että kaikkien ammattiautoilijoiden tulisi käyttää vaikka nyt itse sellainen olenkin ja ymmärrän kyllä myös henkilöautoilijan näkökannan tähän. *joo* ja kuten olen jo toitottanut, normallilla kelillä ajavien sumareitten käyttö en ymmärrä, oli se sitten henkilöauto, rekka tai polkuauto.*hymy*


Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Miksan

Posts: 1,464

#2249 • • Edited Miksan

Lost-Soul, 4.10.2005 01:08:

Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.


Sumareiden kans voi olla myös ihan tavalliset ajovalot päällä samaan aikaan.
Sumarit vaan leventää sitä näkökenttää
AnssiV

Posts: 1,798

#2250 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

Lost-Soul, 4.10.2005 01:08:


Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.



No jätetään tuo jarrutusmatka-sana pois tuolta ja jätetään se käsiteltävyys sinne. Happy now?
domi

Posts: 7,069

#2251 • • domi Työn sankari.

aapee, 4.10.2005 01:04:
---

Mielipidekysymyshän tämä on ollut alusta lähtien. Itse kuitenkin käyttäisin (rekalla) ajaessani sumareita märällä+pimeällä kelillä koska on kuitenkin parempi nähdä enemmän auton käsiteltävyyden ja jarrutusmatkojen takia. En tietenkään tarkoita että kaikkien ammattiautoilijoiden tulisi käyttää vaikka nyt itse sellainen olenkin ja ymmärrän kyllä myös henkilöautoilijan näkökannan tähän. *joo* ja kuten olen jo toitottanut, normallilla kelillä ajavien sumareitten käyttö en ymmärrä, oli se sitten henkilöauto, rekka tai polkuauto.*hymy*



Mielipiteitä on jokaisella, en kiistä :) Muttatuota, keskusteluun saataisiin väriä, jos joku muukin ammatikseen rekkaa ajava kertoisi oman mielipiteensä tähän asiaan *hymy*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#2252 • • Lost-Soul los pallos

Miksan, 4.10.2005 01:10:
---
Lost-Soul, 4.10.2005 01:08:

Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.

---

Sumareiden kans voi olla myös ihan tavalliset ajovalot päällä samaan aikaan.
Sumarit vaan leventää sitä näkökenttää


kyllähän se leventää, mutta eipä se leveä valokeila edelleenkään kanna hirveän pitkälle, jonka takia jarrutusmatkaa on täysin turha ottaa perusteluksi.

aapee,
No jätetään tuo jarrutusmatka-sana pois tuolta ja jätetään se käsiteltävyys sinne. Happy now?


parempi


Omasta mielestä sumarit pitäisi ottaa monilta autoilijoilta pois kokonaan. Sen verran monilla nuo ovat täysin väärin suunnattu (TM:n mukaan & omien havaintojen). Tietenkin jotkut osaavat käyttää sumareita oikein, mutta valitettavasti liian harva.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

AnssiV

Posts: 1,798

#2253 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

Sir Dominique Trévisan, 4.10.2005 01:16:


Mielipiteitä on jokaisella, en kiistä :) Muttatuota, keskusteluun saataisiin väriä, jos joku muukin ammatikseen rekkaa ajava kertoisi oman mielipiteensä tähän asiaan *hymy*



Niinpä, en vain todellakaan tiedä onko täällä Klubbarissa muita rahti-Raunoja.
Niin ja toisekseen tälle olis varmaan hyvä tehdä kohta oma topicci... *hymy*
Miksan

Posts: 1,464

#2254 • • Miksan

Lost-Soul, 4.10.2005 01:18:

kyllähän se leventää, mutta eipä se leveä valokeila edelleenkään kanna hirveän pitkälle, jonka takia jarrutusmatkaa on täysin turha ottaa perusteluksi.


Siltä matkalta jolta sumarit leventää valokeilaa sivusta tulevat vaarat näkee aikasemmin kuin pelkillä ajovaloilla joten aikaa reagoida jää enemmän/jarrutusmatka voi olla pidempi.
AnssiV

Posts: 1,798

#2255 • • AnssiV EDM saved me from Jesus

Miksan, 4.10.2005 01:21:


Siltä matkalta jolta sumarit leventää valokeilaa sivusta tulevat vaarat näkee aikasemmin kuin pelkillä ajovaloilla joten aikaa reagoida jää enemmän/jarrutusmatka voi olla pidempi.



tän mä meinasin laittaa itsekkin äsken mutta ajattelin että en jaksa lähteä asiasta enempää vääntämään. Mutta on se kiva kun joku muukin saman näkökannan omaava henkilö ja tuotah...*hymy*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#2256 • • Edited Lost-Soul los pallos

Miksan, 4.10.2005 01:21:
---
Lost-Soul, 4.10.2005 01:18:

kyllähän se leventää, mutta eipä se leveä valokeila edelleenkään kanna hirveän pitkälle, jonka takia jarrutusmatkaa on täysin turha ottaa perusteluksi.


---

Siltä matkalta jolta sumarit leventää valokeilaa sivusta tulevat vaarat näkee aikasemmin kuin pelkillä ajovaloilla joten aikaa reagoida jää enemmän/jarrutusmatka voi olla pidempi.


Todellakin aikaa jää enemmän havaita, mutta nopeuksien ylittäessä (ainakin) 60km/h, niin jarrutusmatka on senverran pidempi, että saattaa jopa aiheuttaa suuremman vaaran itselle (ja viattomalle luontokappaleelle), kuin pitämällä nopeuden tasaisena. Kuinka moni ottaa sumarit pois päältä, kun nopeus nousee tarpeeksi?

edit: eli harvoissa tapauksissa jarrutusmatkaa voidaan pitää syynä, mutta rekkakuskit ovat harvoin alueilla, jossa ajetaan hitaasti ja joissa tarvitaan ylimääräistä valaistusta, niin tuohon jarrutusmatkaan on mielestäni aivan turha vedota.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

liikkuva muna

Posts: 2,652

#2257 • • liikkuva muna an egg on the move
LO! Háusjiþ þatuh waúrd!
þata waúrd figgráizê!
sah láiks fáur asilu!
liikkuva muna

Posts: 2,652

#2259 • • liikkuva muna an egg on the move

Sir Dominique Trévisan, 4.10.2005 13:51:
---
alek száhala, 4.10.2005 13:50:
LO! Háusjiþ þatuh waúrd!
þata waúrd figgráizê!
sah láiks fáur asilu!

---

Islantia?



Tuli hetkellisesti pakottava tarve kirjoitta jotain typerää gootiksi. Joku huippurunoilija vois kääntää ton:


VOI! Kuulkaa! Tuo sana!
Sana sormien!
Tanssi perseen vuoksi!


Joku germaanisen filologian lukija virheeni korjatkoon.