Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,479,500 views

Yallu

Posts: 1,910

#13701 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Super-Kerttu, 1.7.2009 08:25:
---
Madda, 1.7.2009 08:23:
Hmm...en tiedä onko tämä nyt tyhmä kysymys, mutta en tiennyt minne laittaa...
Onkohan tääl uskonto-asiantuntijoita?

Siskoni asuu Singaporessa ja sai lapsen. Baby kastetaan elokuussa Suomessa luterilaisen kirkon papin kera.
Minua pyydettiin kummiksi, mutta itse olen katolinen, vaikka muutettuani Suomeen -96 minut liitettiin suoraan luterilaiseen seurakuntaan äitini mukana (joka on siis ev.lut.). Lut. seurakunnasta erosin 4 vuotta sitten.

Kysymys kuuluu että voinko silti toimia kummina luterilaisessa kaste tilaisuudessa katolilaisena, vai pitääkö minun sitä varten liittyä taas ev.lut. seurakuntaan????=o


Anybody?

---


Mutulla menee, mut luulen, ettet voi. Koska eihän kirkkoon kuulumatonkaan voi toimia kummina ev. lut. seurakuntalaiselle.

Mut siis en tiedä, mikä on fakta..*nauru*


Fakta *pepsodent*
Madda

Posts: 650

#13702 • • Madda ice-angel

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 1.7.2009 08:28:
---
Super-Kerttu, 1.7.2009 08:25:
---
Madda, 1.7.2009 08:23:
Hmm...en tiedä onko tämä nyt tyhmä kysymys, mutta en tiennyt minne laittaa...
Onkohan tääl uskonto-asiantuntijoita?

Siskoni asuu Singaporessa ja sai lapsen. Baby kastetaan elokuussa Suomessa luterilaisen kirkon papin kera.
Minua pyydettiin kummiksi, mutta itse olen katolinen, vaikka muutettuani Suomeen -96 minut liitettiin suoraan luterilaiseen seurakuntaan äitini mukana (joka on siis ev.lut.). Lut. seurakunnasta erosin 4 vuotta sitten.

Kysymys kuuluu että voinko silti toimia kummina luterilaisessa kaste tilaisuudessa katolilaisena, vai pitääkö minun sitä varten liittyä taas ev.lut. seurakuntaan????=o


Anybody?

---


Mutulla menee, mut luulen, ettet voi. Koska eihän kirkkoon kuulumatonkaan voi toimia kummina ev. lut. seurakuntalaiselle.

Mut siis en tiedä, mikä on fakta..*nauru*

---

Fakta *pepsodent*




Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

JEEEEEE!!!!!*aplodit*

Kiitos tästä tiedosta, yritin itsekin etsiä tuota tietoa mut en löytänyt...Eli aah, ihanaa! Kiitos!

--
Per far un amico basta un bicchier di vino, per conservarlo è poca una botte.

Lyylikki

Posts: 2,975

#13703 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Madda, 1.7.2009 08:23:
Hmm...en tiedä onko tämä nyt tyhmä kysymys, mutta en tiennyt minne laittaa...
Onkohan tääl uskonto-asiantuntijoita?

Siskoni asuu Singaporessa ja sai lapsen. Baby kastetaan elokuussa Suomessa luterilaisen kirkon papin kera.
Minua pyydettiin kummiksi, mutta itse olen katolinen, vaikka muutettuani Suomeen -96 minut liitettiin suoraan luterilaiseen seurakuntaan äitini mukana (joka on siis ev.lut.). Lut. seurakunnasta erosin 4 vuotta sitten.

Kysymys kuuluu että voinko silti toimia kummina luterilaisessa kaste tilaisuudessa katolilaisena, vai pitääkö minun sitä varten liittyä taas ev.lut. seurakuntaan????=o


Anybody?



Ainakin evankelisluterilaisen kirkon sivuilta löytyisi tällainen teksti, että katolisena voit olla ev.lut lapsen kummi http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI

Mun sisko asui pitkään Irlannissa ja siellä kastettiin irlannini suomalaisia lapsia milloin minkäkin kirkon "alla". Näissä kasteissa lapsen kummeina oli välillä suomen ev.luteja, katolisia, anglikaanisia jne. Kaipa tuossa on taustalla se sama ajatus kummin tehtävistä ja uskon peruskysymyksistä enemmän, kuin mihin kristittyyn kirkkoon kuuluu.

Tosin katoliset ovat tässä vähän tiukempia, kuin esim. evankelisluterilaiset *hih*
akir0

Posts: 2,554

#13704 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

a-j, 1.7.2009 02:01:
netti toimii hyvin, mutta putty ei suostu toimimaan,
kun klikkaa yhteyden auki, niin tulee välittömästi
Putty fatal error ja virheilmoitus: Server unexpectedly
closed network connection

voiko tuo vika siis ollakin vaikka serverissä (shell.metropolia.fi)
vai tässä uudessa yhteydessä?



Pikainen veikkaus tosiaan vois olla, että molemmissa. Voi nimittäin olla, ettet saa .fi -loppuista hostnamea itselleni ja sen takia metropolian pää sitten ei salli yhteyksiä. Hostnamesi voit tarkistaa vaikka täältä - http://remote.12dt.com/
a-j

Posts: 785

#13705 • • a-j

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

akir0, 1.7.2009 08:40:
---
a-j, 1.7.2009 02:01:
netti toimii hyvin, mutta putty ei suostu toimimaan,
kun klikkaa yhteyden auki, niin tulee välittömästi
Putty fatal error ja virheilmoitus: Server unexpectedly
closed network connection

voiko tuo vika siis ollakin vaikka serverissä (shell.metropolia.fi)
vai tässä uudessa yhteydessä?

---


Pikainen veikkaus tosiaan vois olla, että molemmissa. Voi nimittäin olla, ettet saa .fi -loppuista hostnamea itselleni ja sen takia metropolian pää sitten ei salli yhteyksiä. Hostnamesi voit tarkistaa vaikka täältä - http://remote.12dt.com/



jes kiitti vastauksesta, mutta ilmeisesti metropolian päässä oli vaan jotain häikkää, kun tänään toimikin heti ensi yrittämällä *jiihaa*

--
Joten vaikka niitä on paljon, niin meitä on enemmän.
Ne vaativat piikkilankaa, me vaadimme elämän.

evvk

Posts: 1,918

#13706 • • evvk
Voiko aivot vaihtaa?
evvk

Posts: 1,918

#13707 • • evvk
Miksi mun PUTTYssä ei toimi ääkköset?
JasoX

Posts: 378

#13708 • • JasoX Ruoska

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

kindertin, 26.6.2009 12:54:
---
tir, 26.6.2009 12:38:
---
kindertin, 26.6.2009 11:47:
Pitääkö paikkansa ettei periytyviä sairauksia(diabetes,astma) sairastava voi luovuttaa elimiään? *ding* Ymmärrän toki sen, ettei ehkä pahan astmaatikon keuhkoja kannata luovuttaa, mut muuten..?

---


"Syöpää, c-hepatiittia ja vaikeaa tulehdustautia sairastavan sekä hiv-tartunnan saaneen elimet eivät sovellu elinsiirtoon." http://www.lahjaelamalle.net/fin/kysyttya/ eli uskoisin ettei astmalla tms ole niin merkitystä.

---


Ei kun mä tuolla galleriassa mainostelin tota elintenluovutustestamenttia, ni yllättävän moni ilmotti ettei ne sovellu luovuttajiks kun on esim.diabetes.
Hmmmm.



Myös diabeetikot voivat luovuttaa osan elimistään kuolemansa jälkeen. Tuon tiedon sain SPR:ltä. Elinluovutuskorttiin kannattaa merkitä Diabetes-1 tai Diabetes-2 ja onko lisäsairauksia. Tarkistavat elinsiirtoa tehdessään terveyskeskus- ja sairaalatiedot, mutta yksityispuolen tiedot eivät ole elinsiirtopuolen luettavissa. Sarveiskalvo, sydän ja munuainen eivät diabeetikoilta yleensä käy, mutta keuhkot ja maksa (+ohutsuoli ja iho, joita Suomessa siirretään vähän) voivat käydä. Kaikki elimet tutkitaan tarkasti ennen luovutusta, eli luovutuksen saajalla ei ole pelkoa, vaikka diabeetikolta tms elimen saisikin.

Nyt vaan kaikille kortti lompsaan =)

--
heartbeat will never fade

JasoX

Posts: 378

#13709 • • JasoX Ruoska

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Taskupeikko, 23.6.2009 09:29:
---
Lyylikki, 23.6.2009 09:21:
Toinen kysymys: missä on Helsingissä tai lähistöllä (Espoo-Vantaa-Sipoo-Kerava jne) hyppytorneja luonnovesissä? Ihan über-super olis, jos löytyis metrin tai kolmosen ponnu, mutta jos nyt perus kerroksetkin (ehkä vitoseen asti) löytyy, niin niistäkin saisi ihan huvia. Tai kaikista päräyttävintä olis tietty, jos jostakin löytyis semmoset kalliot, joilta voi hyppiä.

Itselle ei tule uimapaikkoja mieleen kun Hietsu, Marjaniemi (ja kaikki noiden väliltä), Kuusijärvi ja Pilvijärvi, joissa en ainakaan muista nähneeni kerroksia (voin olla väärässäkin).

Autossa olis vielä 4 vapaata paikkaa *vink*

---


Jos en aivan väärin muista, niin Pikkukoskella on kalliolla oleva hyppytorni. En ole varma onko vieläkin, ainakin oli joskus kun olin paljon pienempi. *vink*

http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/Liikuntapaikat/uimarannat/Pikkukosken+uimaranta



On se vieläkin siellä, ja rantakin on rempattu ja kaikkee =)

--
heartbeat will never fade

evvk

Posts: 1,918

#13710 • • evvk
Tuli muuten mieleen et jos ole tupakoitsia niin voinko pidentää ikää tai päästä tupakan haitoista jos vaihdatan keuhkot?
Avatar
#13711 • • niomic Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mark hamilton, 2.7.2009 03:06:
Tuli muuten mieleen et jos ole tupakoitsia niin voinko pidentää ikää tai päästä tupakan haitoista jos vaihdatan keuhkot?



No kyllä siitä ainakin selkeää hyötyä olisi, olettaen ettei keho rupee hylkimään niitä mitenkään jne. Tupakka kuitenkin aiheuttaa _mahdollisesti_ huomattavaa haittaa myös muualla elimistössä, esim. hampaissa, verisuonissa, ääreisverenkierrossa, ihossa, hedelmällisyydessä ja mahdollisesti myös ainakin välillisesti vähän missä vaan.

Eli jos oletettaisiin, ettei mihinkään muuhun kehon alueeseen tullut haitta ole fataali tai fataaliin sairauteen johtava ennenkuin muuten kuolis pois, ni kyllä keuhkojen vaihto varmaan pidentäisi ikää tilastollisesti (olettaen siis täysin virheetöntä elinsiirtoa ja elimen sopeutumista).

Pääsisit eroon joistain tupakan haitoista. On toki mahdollista, että yksilötasolla selkeä enemmistö haitoista on keskittynyt juuri keuhkoihin, jolloin voitaisiin sanoa että uudet keuhkot hoitaisivat lähes kaikki haitat pois päiväjärjestyksestä :)

Ei kannata kuitenkaan ihan tuon varaan ruveta laskemaan :D
evvk

Posts: 1,918

#13712 • • Edited evvk

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

niomic, 2.7.2009 04:20:
---
mark hamilton, 2.7.2009 03:06:
Tuli muuten mieleen et jos ole tupakoitsia niin voinko pidentää ikää tai päästä tupakan haitoista jos vaihdatan keuhkot?

---


No kyllä siitä ainakin selkeää hyötyä olisi, olettaen ettei keho rupee hylkimään niitä mitenkään jne. Tupakka kuitenkin aiheuttaa _mahdollisesti_ huomattavaa haittaa myös muualla elimistössä, esim. hampaissa, verisuonissa, ääreisverenkierrossa, ihossa, hedelmällisyydessä ja mahdollisesti myös ainakin välillisesti vähän missä vaan.

Eli jos oletettaisiin, ettei mihinkään muuhun kehon alueeseen tullut haitta ole fataali tai fataaliin sairauteen johtava ennenkuin muuten kuolis pois, ni kyllä keuhkojen vaihto varmaan pidentäisi ikää tilastollisesti (olettaen siis täysin virheetöntä elinsiirtoa ja elimen sopeutumista).

Pääsisit eroon joistain tupakan haitoista. On toki mahdollista, että yksilötasolla selkeä enemmistö haitoista on keskittynyt juuri keuhkoihin, jolloin voitaisiin sanoa että uudet keuhkot hoitaisivat lähes kaikki haitat pois päiväjärjestyksestä :)

Ei kannata kuitenkaan ihan tuon varaan ruveta laskemaan :D



Jaa.. no eiks kuitekin ihminen joudu sitten veteleen hylkimisenestolääkeitä kun elinsiirto on tehty? Eikös se ole haitta? Mielestäni tupakka ei tee muihin osiin haittaa kuin suun ja nenän limakalvoihin, hengitysteihin ja keuhkoihin. Muualla vain nikotiini väliaikaisesti vaikuttaa ja jos lopettaa tupakoinnin niin nikotiinin haitat katoaa.

Tupakka on tietty aine, joka voi aihetuttaa vaikka mitä tauteja joihin kuolee. Esim. mun ukki sai keuhkokuumeen kun meni pakkasella tupakalle ja se oli niin heikko siillä iällä että kuoli sairaalassa.

Pitäs kyllä lopettaa kun on suun limakalvot ihan paskana ja keukoissa on toisinaan kipua ja tunnen itseni vähän lamautuuneeksi. Suussakin maistuu kokoajan paska ja tuntuu kipua suussa.
Freja

Posts: 8,775

#13713 • • Freja Sihteeri
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

milo

Posts: 860

#13714 • • milo Plaugenaut

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Freja, 3.7.2009 10:13:
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D



Se oli joku imitaattoriläppä siinä telkkarisarjassa.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

Kolera

Posts: 4,256

#13715 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Freja, 3.7.2009 10:13:
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D


Ohjelman nimi on Huuliveikot. joutu youtubettaa vähän mutkan kautta rakentaja ranen kautta.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Freja

Posts: 8,775

#13716 • • Freja Sihteeri

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Natural Skeletor, 3.7.2009 10:29:
---
Freja, 3.7.2009 10:13:
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D

---

Ohjelman nimi on Huuliveikot. joutu youtubettaa vähän mutkan kautta rakentaja ranen kautta.




Mut siis tä. Missä ne kesäterrveiset? :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Kolera

Posts: 4,256

#13717 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Freja, 3.7.2009 10:39:
---
Natural Skeletor, 3.7.2009 10:29:
---
Freja, 3.7.2009 10:13:
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D

---

Ohjelman nimi on Huuliveikot. joutu youtubettaa vähän mutkan kautta rakentaja ranen kautta.



---


Mut siis tä. Missä ne kesäterrveiset? :D


poistettu. mut meinasin et tossa on se mistä muistin ees sarjan nimen =P ja et ketkä sitä ees teki.

kaiken joutuu googlettaa toisille =P http://lotta.yle.fi/rswebkmi.nsf/sivut/laulun_synty?opendocument&pageid=Content1003506D54C löytyhän sieltä näemmä vähän samaa.

hmmss en oo varma toimiiiko toi linkki enää vai onko mun koneesta kiinni

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Freja

Posts: 8,775

#13718 • • Freja Sihteeri

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Natural Skeletor, 3.7.2009 11:00:
---
Freja, 3.7.2009 10:39:
---
Natural Skeletor, 3.7.2009 10:29:
---
Freja, 3.7.2009 10:13:
Mistä hei se rallattelu on, se "kesäterrveiset, kesäterrveiset"?

:D en osaa selittää tarkemmin mut hemmetti kun jääny häirään. :D

---

Ohjelman nimi on Huuliveikot. joutu youtubettaa vähän mutkan kautta rakentaja ranen kautta.



---


Mut siis tä. Missä ne kesäterrveiset? :D

---

poistettu. mut meinasin et tossa on se mistä muistin ees sarjan nimen =P ja et ketkä sitä ees teki.



No voi perse. No kiitti silti :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Lyylikki

Posts: 2,975

#13719 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Jos saa joskus lapsen ja antaa sille nimeksi Oljo, niin kiusataanko sitä koulussa?
Epailija

Posts: 5,636

#13720 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Lyylikki, 3.7.2009 12:49:
Jos saa joskus lapsen ja antaa sille nimeksi Oljo, niin kiusataanko sitä koulussa?



Aika helppohan tuo olisi esimerkiksi Olioksi vääntää, mutta eri asia sitten onkin olisiko kyseessä kaverillinen lempinimi vaiko haukkumanimi. Lapsia nimettäessä on hyvä pitää mielessä myös se, että nimeksi ei voi antaa ihan mitä tahansa. Jos valtion virkamiehet pitävät nimestä johtuvaa kiusaamista erittäin todennäköisenä (tai jos nimi on muuten sääntöjen vastainen), saattavat nämä kieltää kyseisen nimen käytön ja esimerkiksi nimi Äidinilo ei muistaakseni mennyt läpi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous