Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,481,084 views

sapeli

Posts: 11,768

#13061 • • sapeli jokukukamikä?

Takyon, 2.3.2009 22:11:
Limun juomisen jälkeen ainakaan tuntiin ei ilmeisesti sais pestä hampaita koska sitruunahapon syövyttävä vaikutus voimistuu, mut onks sama juttu myös purkan kanssa? Ja onks kaikissa limuissa sitruunahappoa tai jotain muuta vai koskeeko tämä ongelma vain colajuomia?



Tuo periaatteessa pätee käytännössä mihin tahansa ruokaan tai juomaan, vettä lukuunottamatta. Melkein mikä tahansa ruoka-aine (esim. sokeri tai säilöntäaineet) aiheuttavat suun pH:n happamoitumisen, mikä pehmentää kiillettä. Tämän vuoksi aamiainenkin suositellaan syötävän vasta hampaiden pesun jälkeen, mikä on ollut mun mielestä aina jotenkin epäloogista (koska sittenhän hampaat eivät ole enää aamiaisen jälkeen puhtaat *ding*).

Jos syöt tai juot mitään missä on sokeria missään muodossa, happamuudensäätöainetta tai säilöntäainetta, todennäköisesti sen jälkeen kannattaa odotella hetki ennen kuin harjailee tai rassailee purukalustoa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

sapeli

Posts: 11,768

#13062 • • sapeli jokukukamikä?

wiwi, 2.3.2009 22:18:
Mistä johtuu aamustondis? Onko sillä mitään funktiota?

Oon oikeesti miettiny tätä pitkään.



Ehkä joskus vuonna kivi ja luu, ne ihmismiehet jotka kävi aamukusella puoliunessa syötiin. Kehittyi ylivertainen miesten "haara" joilla nämä aamutoimet oli tehty vaikeammiksi (= aamustondis), koska näin he skarppasivat vähän enemmän sitä toimittaessaan, huomasivat vaanivan pedon, ja jäivät henkiin.

Tai sitten varhain aamulla on otollisin aika hedelmöittymisen ja/tai spermantuotannon suhteen, tiedä häntä.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

daffy

Posts: 737

#13063 • • daffy duck and cover

mark hamilton, 2.3.2009 14:25:
Miksi IE:ssä on vain Unicode ja se encoodaa UTF-8:n siihen.
Aiheuttaa ongelmia AJAXin kanssa kun siinä on vain UTF-8 ja IE:ssä ei ole..


UTF-8 on yksi tapa esittää Unicodea, joten kysymys on vähän hassu. Ilmeisesti menee jotenkin ns. pieleen?

"Unicode can be implemented by different character encodings. The most commonly used encodings are UTF-8 (which uses 1 byte for all ASCII characters, which have the same code values as in the standard ASCII encoding, and up to 4 bytes for other characters), the now-obsolete UCS-2 (which uses 2 bytes for all characters, but does not include every character in the Unicode standard), and UTF-16 (which extends UCS-2, using 4 bytes to encode characters missing from UCS-2)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

Kolera

Posts: 4,256

#13064 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

wiwi, 2.3.2009 22:18:
Mistä johtuu aamustondis? Onko sillä mitään funktiota?

Oon oikeesti miettiny tätä pitkään.


Aamuerektiot liittyvät ns. vilkeuneen (REM-uni), joita on eniten aamulla. Vilkenunen aikana ihmisen silmät tekevät vilkkaita liikkeitä ja hän näkee unta. Jo pikkulapsille ilmaantuu vilkenunen aikana erektioita (pojilla peniksen ja tytöillä klitoriksen) ja ne jatkuvat vanhuuteen saakka. Näihin erektioihin ei tarvitse liittyä eroottisia unia tai tuntemuksia.

sen funktiota en tiiä muutakuin ehkä pitää paikat toimintakuntosina?

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

ezzy

Posts: 8,060

#13065 • • ezzy Droid-pappa

Apo, 2.3.2009 13:19:
---
Lyylikki, 2.3.2009 12:21:
Jos on olemassa jotain semmosia ohjelmia, jotka pystyy murtamaan ihmisten salasanoja, niin onko ne jollakin tapaa "oppivia" ne ohjelmat? Aina sanotaan, että pitäis olla kirjaimia ja numeroita, eikä saisi olla kauheasti samoja kirjaimia. Testaako se ensin jotenkin sala-sanat, joissa on samoja kirjaimia?

---


On olemassa ohjelmia mitkä pystyvät murtamaan ihmisten salasanoja. Ne eivät ole oppivia, vaan niiden tekijät ovat oppivia. Hyökkäykset salasanoja kohtaan voivat perustua eri tekniikoihin:

1. Yhdistelmien kokeilu (brute force, hitain vaihtoehto, aaaaa, aaaab, aaaac)
2. Kirjastohyökkäys (käydään valmiiksi luotu lista suosituista vaihtoehdoista läpi: salasana, salasana1, salasana2 ...)
3. Hyökkäys salausalgoritmin heikkouksia vastaan

Kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien lisäys salasanaan puree sekä brute force- että kirjastohyökkäyksen suhteen. Kirjastohyökkäys ei toimi jos sana ei ole millään tavalla arvattavissa tai löydy mistään muualta. Brute force hyökkäys muuttuu hankalaksi, jos salasana on tarpeeksi pitkä ja siellä on erikoismerkkejä, koska läpikäytävien yhdistelmien määrä kasvaa niin suureksi.

Salausalgoritmia heikkouksia hyökkääviä vastaan käyttäjä ei tällä hetkellä voi tarkistaa mitenkään onko salasana jollain tavalla heikko, koska tuon tyyppiset hyökkäykset ovat niin moninaisia.



4. esitetään mikrotukea ja soitetaan käyttäjälle ja kysytään salasanaa.
domi

Posts: 7,069

#13066 • • domi Työn sankari.

ezzy, 3.3.2009 08:07:
---
Apo, 2.3.2009 13:19:
---
Lyylikki, 2.3.2009 12:21:
Jos on olemassa jotain semmosia ohjelmia, jotka pystyy murtamaan ihmisten salasanoja, niin onko ne jollakin tapaa "oppivia" ne ohjelmat? Aina sanotaan, että pitäis olla kirjaimia ja numeroita, eikä saisi olla kauheasti samoja kirjaimia. Testaako se ensin jotenkin sala-sanat, joissa on samoja kirjaimia?

---


On olemassa ohjelmia mitkä pystyvät murtamaan ihmisten salasanoja. Ne eivät ole oppivia, vaan niiden tekijät ovat oppivia. Hyökkäykset salasanoja kohtaan voivat perustua eri tekniikoihin:

1. Yhdistelmien kokeilu (brute force, hitain vaihtoehto, aaaaa, aaaab, aaaac)
2. Kirjastohyökkäys (käydään valmiiksi luotu lista suosituista vaihtoehdoista läpi: salasana, salasana1, salasana2 ...)
3. Hyökkäys salausalgoritmin heikkouksia vastaan

Kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien lisäys salasanaan puree sekä brute force- että kirjastohyökkäyksen suhteen. Kirjastohyökkäys ei toimi jos sana ei ole millään tavalla arvattavissa tai löydy mistään muualta. Brute force hyökkäys muuttuu hankalaksi, jos salasana on tarpeeksi pitkä ja siellä on erikoismerkkejä, koska läpikäytävien yhdistelmien määrä kasvaa niin suureksi.

Salausalgoritmia heikkouksia hyökkääviä vastaan käyttäjä ei tällä hetkellä voi tarkistaa mitenkään onko salasana jollain tavalla heikko, koska tuon tyyppiset hyökkäykset ovat niin moninaisia.

---


4. esitetään mikrotukea ja soitetaan käyttäjälle ja kysytään salasanaa.


5. Ellei käyttäjä ole töissä, katsotaan näppäimistön tai hiirimaton alle.
Lyylikki

Posts: 2,975

#13067 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

sapeli, 2.3.2009 22:26:
Tämän vuoksi aamiainenkin suositellaan syötävän vasta hampaiden pesun jälkeen, mikä on ollut mun mielestä aina jotenkin epäloogista (koska sittenhän hampaat eivät ole enää aamiaisen jälkeen puhtaat *ding*).



Mä olen ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka harjaa hampaansa vasta aamiaisen jälkeen *ding*
Oon joskus kuullutkin siitä, että oikeestikin hampaat pitäisi aamulla pestä ennen kuin laittaa mitään muuta suuhunsa, mutta en ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, kun näin olen aina toiminut. Nyt sitten sain ihan totuuspohjaakin sille miksi kannattaa menetellä näin päin. Jei *pepsodent*

Aamiainen maistuukin paremmalta puhtaalla suulla.
sapeli

Posts: 11,768

#13068 • • sapeli jokukukamikä?

Lyylikki, 3.3.2009 09:00:
Mä olen ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka harjaa hampaansa vasta aamiaisen jälkeen *ding*



Itse aika usein syön tonnikalaa aamiaisella, ja on aika nihkeää lähteä kalahajuisella hengityksellä liikkeelle. Samoin maitotuotteista jää (mulle ainakin) tosi ällö maku suuhun. Usein purskuttelen vettä tai otan purkkaa, mutta peruskouluaikoina tapanani oli harjata hampaat vasta aamiaisen jälkeen niin tätä ongelmaa ei ollut.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

daffy

Posts: 737

#13069 • • daffy duck and cover

domi, 3.3.2009 08:09:
---
ezzy, 3.3.2009 08:07:
---
Apo, 2.3.2009 13:19:
---
Lyylikki, 2.3.2009 12:21:
Jos on olemassa jotain semmosia ohjelmia, jotka pystyy murtamaan ihmisten salasanoja, niin onko ne jollakin tapaa "oppivia" ne ohjelmat? Aina sanotaan, että pitäis olla kirjaimia ja numeroita, eikä saisi olla kauheasti samoja kirjaimia. Testaako se ensin jotenkin sala-sanat, joissa on samoja kirjaimia?

---

On olemassa ohjelmia mitkä pystyvät murtamaan ihmisten salasanoja. Ne eivät ole oppivia, vaan niiden tekijät ovat oppivia. Hyökkäykset salasanoja kohtaan voivat perustua eri tekniikoihin:

1. Yhdistelmien kokeilu (brute force, hitain vaihtoehto, aaaaa, aaaab, aaaac)
2. Kirjastohyökkäys (käydään valmiiksi luotu lista suosituista vaihtoehdoista läpi: salasana, salasana1, salasana2 ...)
3. Hyökkäys salausalgoritmin heikkouksia vastaan

Kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien lisäys salasanaan puree sekä brute force- että kirjastohyökkäyksen suhteen. Kirjastohyökkäys ei toimi jos sana ei ole millään tavalla arvattavissa tai löydy mistään muualta. Brute force hyökkäys muuttuu hankalaksi, jos salasana on tarpeeksi pitkä ja siellä on erikoismerkkejä, koska läpikäytävien yhdistelmien määrä kasvaa niin suureksi.

Salausalgoritmia heikkouksia hyökkääviä vastaan käyttäjä ei tällä hetkellä voi tarkistaa mitenkään onko salasana jollain tavalla heikko, koska tuon tyyppiset hyökkäykset ovat niin moninaisia.

---

4. esitetään mikrotukea ja soitetaan käyttäjälle ja kysytään salasanaa.

---

5. Ellei käyttäjä ole töissä, katsotaan näppäimistön tai hiirimaton alle.


6. Arvataan salasana käyttäjän tietojen perusteella (syntymäaika, vaimon/miehen/lasten nimet, lemmikkien nimet, auton rekisterinumero tms.)

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

wiwi

Posts: 1,575

#13070 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Lyylikki, 3.3.2009 09:00:
---
sapeli, 2.3.2009 22:26:
Tämän vuoksi aamiainenkin suositellaan syötävän vasta hampaiden pesun jälkeen, mikä on ollut mun mielestä aina jotenkin epäloogista (koska sittenhän hampaat eivät ole enää aamiaisen jälkeen puhtaat *ding*).

---

Mä olen ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka harjaa hampaansa vasta aamiaisen jälkeen *ding*


Mä oon taas aina tottunut pesemään hampaat just ennen kuin lähen kotoa. Mun mielestä kaikki maistuu hammaspesun jälkeen pitkään niin inhottavalta ettei tee mieli pestä ennen. Lisäksi haluan nauttia puhtaan suun fiiliksestä kun lähden liikenteeseen.

Tosin pesen hampaat oikeastaan aina kun poistun kotoa. Ei liian useinkaan sais kai pestä mut mulla on ehkä vähän neuroottinen suhtautuminen asiaan. :D

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Lyylikki

Posts: 2,975

#13071 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

sapeli, 3.3.2009 09:06:
Itse aika usein syön tonnikalaa aamiaisella, ja on aika nihkeää lähteä kalahajuisella hengityksellä liikkeelle. Samoin maitotuotteista jää (mulle ainakin) tosi ällö maku suuhun. Usein purskuttelen vettä tai otan purkkaa, mutta peruskouluaikoina tapanani oli harjata hampaat vasta aamiaisen jälkeen niin tätä ongelmaa ei ollut.



Mä mietin, että voiko tää johtua siitä miten kotona on opetettu tekemään, mutta itse asiassa mun sisko pesee myöskin hampaansa aamiaisen jälkeen. Sen kanssa otettu pientä suukopuakin aiheesta *nauru*

Itselläni on iso kynnys alkaa pesemään hampaita, jos oon justiinsa syöny jotain. Tuntuu, että mä vain siirtelen suussa sitä kaikkea möihnää. Esim. tällä hetkellä mulla on suklaanmakuista magnesiumia, jota otan illalla. Tosi usein unohdan syödä sen ennen kuin oon menossa nukkumaan ja jodun odottelemaan tovin, että se suklaanmaku haipuu suusta ja hampaista, että voin alkaa pesemään hampaita.

On meitä moneksi :)
mariq

Posts: 2,154

#13072 • • mariq

Lyylikki, 3.3.2009 09:28:
---
Itselläni on iso kynnys alkaa pesemään hampaita, jos oon justiinsa syöny jotain.
---


Mä en kans tykkää pestä hampaita pian syömisen jälkeen. Lähinnä siks, että suussa viipyilevä hyvän ruuan maku menee hukkaan, jos sen heti pesee pois *nauru* Siks pesen hampaat aamulla ekana ja sit aamupalan jälkeen (jos sitä ehdin syödä) otan purkkaa *hymy*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

Bio

Posts: 4,429

#13073 • • Bio The Bullies / Pinky
Ei sitä edes suositella et pesis aamiaisen jälkeen hampaat tai yleensäkään ruoan nauttimisen jälkeen, koska se ei tee hyvää hampaille. Liittys kai jotenkin siihen happohyökkäykseen ja yleensäkin jos hampaan pinnalla on jotain ylimääräistä tavaraa niin harjaaminen sitä hammasta vasten vaan pahentaa asiaa.

Ite pesen heti herättyäni hampaat ja illalla sit pidän ainakin 30 min taukoa viimeisestä syömisestä.
Avatar
#13074 • • opmdevil Guest
Kyseessä on tietokonepeli Wings of Victory2 : battle of britain. Eli kuinka käännän kaasuvivun toiminnan kun nyt toimii että edessä on pois ja takana täysillä. Pitäisi olla toisinpäin. Aiheuttanut tähän mennessä usean laskeutumisonnettomuuden kun tehot tippuu vaikka pitäisi lisätä. Kyseessä on CH Productsin Pro Throttle...
Kon-tiki

Posts: 1,936

#13075 • • Kon-tiki The Unsinkable

sapeli, 2.3.2009 22:26:
---
Takyon, 2.3.2009 22:11:
Limun juomisen jälkeen ainakaan tuntiin ei ilmeisesti sais pestä hampaita koska sitruunahapon syövyttävä vaikutus voimistuu, mut onks sama juttu myös purkan kanssa? Ja onks kaikissa limuissa sitruunahappoa tai jotain muuta vai koskeeko tämä ongelma vain colajuomia?

---


Tuo periaatteessa pätee käytännössä mihin tahansa ruokaan tai juomaan, vettä lukuunottamatta. Melkein mikä tahansa ruoka-aine (esim. sokeri tai säilöntäaineet) aiheuttavat suun pH:n happamoitumisen, mikä pehmentää kiillettä.



Lisään vielä sen kaikista olennaisimman, eli jos oksennat, älä pese hampaita ainakaan puoleen tuntiin. Eräs ystävättäreni oksusi villeinä opiskelijavuosinaan toistuvasti ja hampaat oli ihan rei'illä. Sit se kuuli, ettei hampaita saa jynssätä suolahapolla (mitä heti oksennettuaan hampaat pesevä siis tekee) ja hey presto, reikiintyminen loppui *hymy*
Kon-tiki

Posts: 1,936

#13076 • • Kon-tiki The Unsinkable

mark hamilton, 2.3.2009 05:49:
mistä muuten on ees lähtöisin toi ruotasalaiset on homoja läppä?



60-luvulla homous oli vielä Suomessa luokiteltu sairaudeksi ja oliko myös rikos, en muista. Ruotsissa samaan aikaan asiat oli jo kunnossa ja Tukholmaan reissaavat suomalaiset näki siellä puoliavointa käytöstä miesten välillä. Siihen aikaan hyvin suosittu Hymy-lehti kirjoitti aiheesta sensaatiojuttuja ja siitä se käsitys alkoi elää omaa elämäänsä. Eli ei ole mikään satoja vuosia vanha ennakkoluulo kysymyksessä.
evvk

Posts: 1,918

#13077 • • Edited evvk

daffy, 2.3.2009 22:32:
---
mark hamilton, 2.3.2009 14:25:
Miksi IE:ssä on vain Unicode ja se encoodaa UTF-8:n siihen.
Aiheuttaa ongelmia AJAXin kanssa kun siinä on vain UTF-8 ja IE:ssä ei ole..

---

UTF-8 on yksi tapa esittää Unicodea, joten kysymys on vähän hassu. Ilmeisesti menee jotenkin ns. pieleen?

"Unicode can be implemented by different character encodings. The most commonly used encodings are UTF-8 (which uses 1 byte for all ASCII characters, which have the same code values as in the standard ASCII encoding, and up to 4 bytes for other characters), the now-obsolete UCS-2 (which uses 2 bytes for all characters, but does not include every character in the Unicode standard), and UTF-16 (which extends UCS-2, using 4 bytes to encode characters missing from UCS-2)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode



Juu.

Mut skandit toimii erilailla FireFoxissa.

Eli kun lataan normi UTF-8 tekstiä ajaxilla niin ääkkösten tilalle tulee ????? -merkkejä. Siis IE:ssä.

Mutta ei se mikään ongelma ole

http://fi2.php.net/manual/en/function.utf8-encode.php

Tuolla on kuitekin UTF_to_Unicode ja Unicode_to_UTF -funktiot.

Noilla sain ainakin toimiin samallailla FireFoxissa ja IE:ssä. Mutta on mahdollista et tää on vain joku jQuery bugi.
wiwi

Posts: 1,575

#13078 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Kolera, 3.3.2009 01:39:
---
wiwi, 2.3.2009 22:18:
Mistä johtuu aamustondis? Onko sillä mitään funktiota?

Oon oikeesti miettiny tätä pitkään.

---

Aamuerektiot liittyvät ns. vilkeuneen (REM-uni), joita on eniten aamulla. Vilkenunen aikana ihmisen silmät tekevät vilkkaita liikkeitä ja hän näkee unta. Jo pikkulapsille ilmaantuu vilkenunen aikana erektioita (pojilla peniksen ja tytöillä klitoriksen) ja ne jatkuvat vanhuuteen saakka. Näihin erektioihin ei tarvitse liittyä eroottisia unia tai tuntemuksia.

sen funktiota en tiiä muutakuin ehkä pitää paikat toimintakuntosina?


Kiitos vastauksesta!

Vielä pitäisi selvittää, miksi näin käy. Klubbarin biologit apuun!

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Kolera

Posts: 4,256

#13079 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

wiwi, 3.3.2009 19:15:
Kiitos vastauksesta!

Vielä pitäisi selvittää, miksi näin käy. Klubbarin biologit apuun!


jäi vähän pois tosta kans et niin parasympaattisen hermoston syytä erektiot ja sama syy tossa unijönkkiksessäki. Googlella mä noiki löysin =P

Semmoi semiväsymys(puuduttavat koulutunnit jne.) ainaki mulla myös aiheuttaa vähintää puoltangon joka oli vitun rasittavaa nuorempana ku oli ahtaat farkut jalas =P

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Avatar
#13080 • • astaroth Guest
mikä vitun takia mun hengitys kulkee huonommin, kun olen tupakoimatta? häh?
nyt tässä menee jotain oikeesti ainakin mun logiikan vastaiseksi