Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,389,279 views

Hitchhiker

Posts: 1,754

#11961 • • Hitchhiker
Tarttis löytää jokin nettikauppa, jossa on laaja valikoima eri merkkien lippalakkeja ja tietenkin olettaen että tavara on aitoa, tavara saapuu kohtalaisen nopeasti, kauppa on luotettava ja valikoima on laaja. Hakusessa olisi lähinnä "skede"-merkkejä, kiitollinen olen jos joku pistää jonkin näköistä linkkiä saataville. Katottu on jo skateamerika ja laaja valikoima suomalaisia saitteja.
Pätkis

Posts: 1,038

#11962 • • Edited Pätkis Pikkis

Zandy, 1.8.2008 14:43:
---
niomic, 1.8.2008 14:13:
---
hemuz, 1.8.2008 14:09:
---
niomic, 1.8.2008 12:29:
---
REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*
---
On
---
Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.
---
No eihän nyt toisen rahoja saa mennä käyttämään *ding*
---
Mun mielestä tässä oli semmonen pointti ettet voi olla vastuussa tommosesta asiasta ja kun ne on nyt sun tilillä ni ne on nyt sun rahoja. Pitää kaivella jos ehtii jaksaa myöhemmin.

---


Muistelen lukeneeni pari KKO:n päätöstä väärille tileille siirretyistä rahoista ja eniten niissä painotettiin rahamäärien sekoittumista/erottamista ja sitä, onko siirretty raha yksilöitävissä muusta rahasta. Maalaisjärjellä olettaisi, että sähköisten tilitietojen aikana erottaminen olisi aika simppeli homma, mutta jotenkin noi caset oli silti ratkaistu varsin monimutkaisesti..En kyllä yhtään muista miltä vuodelta noi tapaukset oli, kesä ja helle ovat tehneet tehtävänsä ja nollanneet aivot kokonaan. Luulisi, että vilpittömällä mielellä olisi myös painoarvoa puolin ja toisin.


Jos raha on jo kirjaantunut vastaanottajan tilille, saajan pankki ei voi maksajan pyynnöstä palauttaa rahaa kysymättä tilinomistajan lupaa siihen. Tilinomistajan ei kai ole suoraan pakko antaa palautuslupaa, mutta jos rahasta ruvetaan oikeudessa vääntämään, ns 'virheellisen saajan' pitänee (mutua) pystyä kertomaan mistä vastineeksi hän on tämän rahan oikeutettu ollut saamaan tilillensä juuri kyseiseltä maksajalta. Virheellisesti tullutta rahaa ei siis ole heti pakko palauttaa, mutta sitä ei kannattaisi myöskään käyttää, varsinkaan kovin suurta summaa joka on tullut oudosta paikasta. Suuri summa = sellainen, jota et pysty heti uudestaan repimään kun palautuspäätös napsahtaa.

Toi rahan yksilöinti tulee kyseeseen varmaan esim. silloin, kun maksetaan köntässä isompaa kauppasummaa (joku remonttierä tms. yksityiselle remonttireiskalle) ja siinä väitetään tapahtuneen summavirhe. Sellaista voi olla vaikea todistaa, että pitikö oikeasti maksaa viistuhatta vai kuustuhatta euroa. Mutta jos yksittäinen maksu on mennyt kokonaan väärälle tilille, sen todistaminen lienee aika helppoa. Ensinnäkin olet kirjoittanut saajaksi jotain muuta, kuin tilinomistaja on. Toiseksi, olet kirjoittanut varmaan selitteeseen mitä maksat, joten pystyt kertomaan ettei jussi ole antanut sinulle vastineeksi polkupyörää, mutta pekka on. Näin ollen jussille tulee eteen joku 'perusteettoman edun palauttaminen' tai mikä se nyt lieneekään oikeaoppisesti on.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Avatar
#11963 • • gnomex Guest

Pätkis, 5.8.2008 13:44:
---
Zandy, 1.8.2008 14:43:
---
niomic, 1.8.2008 14:13:
---
hemuz, 1.8.2008 14:09:
---
niomic, 1.8.2008 12:29:
---
REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*
---
On
---
Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.
---
No eihän nyt toisen rahoja saa mennä käyttämään *ding*
---
Mun mielestä tässä oli semmonen pointti ettet voi olla vastuussa tommosesta asiasta ja kun ne on nyt sun tilillä ni ne on nyt sun rahoja. Pitää kaivella jos ehtii jaksaa myöhemmin.
---


Rikoslaki, 28. luku 4 §: Kavallus: (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L28)

Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.

Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun anastamisen yritys on rangaistava.



Jos joku laittaa erehdyksessä tilillesi rahaa, sinulla ei ole mitään oikeutta käyttää niitä, syyllistyisit kavallukseen. Ja kyse on nimenomaan erehdyksestä, jos ne joutuvat tilille erehdyksessä.
Pätkis

Posts: 1,038

#11964 • • Edited Pätkis Pikkis

gnomex, 5.8.2008 13:58:
---

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.

Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun anastamisen yritys on rangaistava.
---


Jos joku laittaa erehdyksessä tilillesi rahaa, sinulla ei ole mitään oikeutta käyttää niitä, syyllistyisit kavallukseen. Ja kyse on nimenomaan erehdyksestä, jos ne joutuvat tilille erehdyksessä.


Tätä mä jo vähän etsinkin*hymy* esimerkki http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/v%C3%A4%C3%A4r%C3%A4lle-tilille-r%C3%A4ps%C3%A4hti-12-000-euroa,-saaja-piti-rahat(34970).ece

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jutu

Posts: 3,054

#11965 • • Jutu Blondi
Osaiskohan joku viisaampi kertoa mistä mä saisin ostettua Ferrari -paidan Marlboron logolla varustettuna? Ajattelin äijälle hankkia kun se on niin kauan sitä himoinnut, mutta ei oo vielä tullut vastaan. Ei ees Kiinasta löytynyt kun kaverit kävi siellä :o

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Bio

Posts: 4,429

#11967 • • Edited Bio The Bullies / Pinky

Jutu, 5.8.2008 14:31:
Osaiskohan joku viisaampi kertoa mistä mä saisin ostettua Ferrari -paidan Marlboron logolla varustettuna? Ajattelin äijälle hankkia kun se on niin kauan sitä himoinnut, mutta ei oo vielä tullut vastaan. Ei ees Kiinasta löytynyt kun kaverit kävi siellä :o



Luulisin et tota Marlboroa ei saa mainostaa ihan missä vaan ja noihin kilpailuihin tarvitaan joku erityislupa.. siks ehkä vaikeeta löytää sellaista paitaa.

edit: jahas, rahalla saa, kuten tossa iinesankan tokassa linkissä..
turquoise

Posts: 732

#11969 • • Edited turquoise e-ra2co
1) Mihinkä vaatekauppat pistävät vaatteet, jotka eivät alennuksista huolimatta mee kaupan? Toivottavasti
ei juurikaan sinne, minne luulen..!!

2) "Lentääkö" bakteerit oikeasti paskaisen jääkaapin sisällä, että pitäis tosiaan aina pitää kansia ja kaikkia
ruokien päällä?

3) Kauanko avatusta säilyketölkistä uskaltaa syödä ruokaa ilman, että se lyijy on kerinnyt imeytyä sisältöön?

4) Miksi tuotteista, joita ei saa uudelleenpakastaa tulee niin hassun umpijäisiä jos ne kuitenkin laittaa takas
pakastimeen (esim. kerran sulanut jäätelö)?

5) Onko vain urbaania legendaa, että jotkut ruokakaupat laittaisivat rotanmyrkkyä tuotteisiin, jotka heittävät
roskiin?

E. Ja nyt kun tuli mieleen mua kauan vaivannut kysymys :D :

6) Montakohan prosenttia tv-chat-juontajista on selvinpäin ruudussa, 1%?

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

jusqu

Posts: 762

#11970 • • Edited jusqu pilipalipilotti

sativa, 5.8.2008 16:13:
3) Kauanko avatusta säilyketölkistä uskaltaa syödä ruokaa ilman, että se lyijy on kerinnyt imeytyä sisältöön?



Harvemmin taitaa säilyketölkeissä lyijyä olla :) On se kuitenka aika myrkkyä. Nykyään noi tölkit valmistetaan tinatusta teräksestä ja/tai alumiinista. Sellasta tosin oon kuullu että jos tollanen tölkki ottaa osumaa/menee ruttuun, voi se sisäpinnan pinnote (?) mennä rikki ja se sisältö voi sitten maistua metalliselta. Mut eiköhän avatusta säilykkeestä uskalla syödä just niin kauan kunnes se ruoka ihan normaalisti pilaantuu. Tuskin noista tölkeistä hirveesti mitään liukenee.

--
*pupu**piis*

katrihana

Posts: 127

#11971 • • katrihana
Mistä mä saan sellaisen oikein tyylikkään vanhanaikaisen pölyhuiskan. Ajattelin leikkiä sisäkköä.

--
Jos olen riippumaton kaikesta, täydellisesti vapaa, olen yksin maailmassa.

katrihana

Posts: 127

#11973 • • katrihana

whispering, 5.8.2008 17:17:
---
katrihana, 5.8.2008 17:07:
Mistä mä saan sellaisen oikein tyylikkään vanhanaikaisen pölyhuiskan. Ajattelin leikkiä sisäkköä.

---


Tollanen?

http://www.punanaamio.fi/product_details.php?p=1737



Toi on ihan söpsä juu. Eikä ole hinnalla pilattu, saatta tosin olla että pölyllä se olisi aika äkkiäkin pilattu. Tämän sisäkön nimittäin pitäisi ihan oikeasti puhdistaa ikivanhojen patterien raot ym. tiukat paikat. Ja tämä kaikki olisi tarkoitus tehdä tyylillä *vink*

--
Jos olen riippumaton kaikesta, täydellisesti vapaa, olen yksin maailmassa.

whispering

Posts: 871

#11974 • • whispering Super Juusto

katrihana, 5.8.2008 17:21:

Toi on ihan söpsä juu. Eikä ole hinnalla pilattu, saatta tosin olla että pölyllä se olisi aika äkkiäkin pilattu. Tämän sisäkön nimittäin pitäisi ihan oikeasti puhdistaa ikivanhojen patterien raot ym. tiukat paikat. Ja tämä kaikki olisi tarkoitus tehdä tyylillä *vink*



Tuolta löytyisi strutsinsulka ja lampaanvilla huiskia. Vai etitkö sellasta 90-luvun sateenkaarenväristä pitkää huiskaa?

http://www.siivous.fi/yellowservice/sivut/tuotteet/tuoteryhma.do?id=Polyhuiskat
tir

Posts: 951

#11975 • • tir
itse ostin eilen prismasta sellaisen neonvärisen pölyhuiskan hintaan 1,50€. että jos ei kaipaa tuollaista hienoa sulkaversiota...
Jutu

Posts: 3,054

#11976 • • Jutu Blondi
Kysyn taas tyhmiä, mutta ei voi mitään. Mun täytyis hakea passi, mutta poliisin sivuilla lukee, että "henkilöllisyys tulee todistaa joko passilla tai henkilökortilla, ajokortti ei kelpaa". Noh, milläs mä nyt sen todistan kun ei oo passia eikä tota henkilökorttia? *ding*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

whispering

Posts: 871

#11977 • • Edited whispering Super Juusto

Jutu, 6.8.2008 16:58:
Kysyn taas tyhmiä, mutta ei voi mitään. Mun täytyis hakea passi, mutta poliisin sivuilla lukee, että "henkilöllisyys tulee todistaa joko passilla tai henkilökortilla, ajokortti ei kelpaa". Noh, milläs mä nyt sen todistan kun ei oo passia eikä tota henkilökorttia? *ding*



Kyl se ajokortti kelpaa. Ainakin mulla kelpas *joo* Mun tietääkseni ainoastaan siirtyessä toiseen EU maahan sulla tulee olla jompikumpi noista.

Edit: voi olla et se teksti on siellä sen takia että ne ei hyväksy niitä vanhoja ajokortteja?
diorite

Posts: 437

#11978 • • diorite 180+

whispering, 6.8.2008 17:02:
---
Jutu, 6.8.2008 16:58:
Kysyn taas tyhmiä, mutta ei voi mitään. Mun täytyis hakea passi, mutta poliisin sivuilla lukee, että "henkilöllisyys tulee todistaa joko passilla tai henkilökortilla, ajokortti ei kelpaa". Noh, milläs mä nyt sen todistan kun ei oo passia eikä tota henkilökorttia? *ding*

---


Kyl se ajokortti kelpaa. Ainakin mulla kelpas *joo* Mun tietääkseni ainoastaan siirtyessä toiseen EU maahan sulla tulee olla jompikumpi noista.



Juuri näin, rajalla ajokortti ei kelpaa vaan pitää olla henkilökortti tai passi.

--
Kuka? Minäkö?

Jutu

Posts: 3,054

#11979 • • Edited Jutu Blondi

whispering, 6.8.2008 17:02:
Kyl se ajokortti kelpaa. Ainakin mulla kelpas *joo* Mun tietääkseni ainoastaan siirtyessä toiseen EU maahan sulla tulee olla jompikumpi noista.


Ai. No luin tarkemmin sen kohdan mistä tuo oli otettu niin siellä lukee "Passihakemus on jätettävä henkilökohtaisesti, jolloin henkilöllisyys todistetaan passilla tai henkilökortilla. Mikäli passin hakijalla ei ole henkilöllisyyttä osoittavia asiakirjoja, selvitetään henkilöllisyys tutkinnallisin keinoin."

Edittiä: en taas lukenut kunnolla mitä olit kirjottanut :D

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

noena

Posts: 3,138

#11980 • • noena first breath after coma

noena, 22.6.2008 16:21:
Mistä käytännöllinen ulkoinen kovalevy, n. 160GB - 500GB ok hintaan?


Eilen kävin hakemassa Sellon Tietoasemasta Western Digitalin Elements merkkisen 500 gb ulkosen kiintolevyn, eikä hinta ollut ollenkaan paha!! (69,90e)
Ulkomuoto on miellyttävä, maastoutuu hyvin muiden laitteiden joukkoon eikä ole liian iso taikka pieni :P
Toimii paremmin kuin kuvittelinkaan ja on juuri sopiva omiin tarpeisiini :)

--
TwistedLife™ Amusement Park