Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,397,994 views

Kolera

Posts: 4,256

#11941 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

whispering, 30.7.2008 22:29:
---
Kolera, 30.7.2008 21:06:
Hikoilu. Sit vielä kun se hiki haihtuu iholta niin se ottaa myös ropasta lämpöenergiaa olomuodon muutokseen

---


Jos oot aavikolla missä on 40 astetta, juot vettä mikä on 40 asteista, niin mikä viilentää sen nesteen sun kehossa? Ennemmin tai myöhemmin sun kehon pitäis muuttua kanssa 40 asteiseksi jollei ole mitään central cooling systeemiä *ding*


siellä on myös yö jolloin ei oo 40 asteista =P
Tottakai jos oot 24/7 40 asteessa niin todennäkösesti tuut kupsahtamaan siihen.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Avatar
#11942 • • REivaaja Guest
Minkä niminen oli Aurinkorantojen kiinteistökauppoihin liittyvän korruption vastaisen operaation nimi? ____ elefantti? muistaakseni. siis tapaus jossa miljardeja takavarikoitiin, kaupungin pääjehut sai syytteet ja miljonäärejä tuomittiin. Tapauksessa oli muistaakseni Suomalainen taksikuskikin osallisena ja joltain kaupunginjohtajalta löydettiin satoja tuhansia euroja muovipussista kotoa?
Mietin vaan siksi että mm. Spede Pasanen teki kiinteistökauppaa alueella ja ajattelin tutkia googlella vähän asian taustoja tarkemmin. En vaan saa vyyhdin päästä kiinni. Ei siis ole tarkoitus Speden haudalle kusta :D Kuhan yht'äkkiä heräsi uteliaisuus.
Avernian

Posts: 7,451

#11943 • • Avernian Kerettiläinen

whispering, 30.7.2008 22:29:
Jos oot aavikolla missä on 40 astetta, juot vettä mikä on 40 asteista, niin mikä viilentää sen nesteen sun kehossa? Ennemmin tai myöhemmin sun kehon pitäis muuttua kanssa 40 asteiseksi jollei ole mitään central cooling systeemiä *ding*



Ihmisen central cooling system, eli hikoilu, viilentää kehoa, jonka lämpötilaan juomasi vesikin mukautuu.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

0-scar

Posts: 760

#11944 • • 0-scar Team Teknolipat :)
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*

--
Jos joskus murhe painaa, se painaa, se painaa, voit silloin multaa kaivaa ja huolet hukuttaa!

Avatar
#11945 • • REivaaja Guest

0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*

On
adix

Posts: 69

#11946 • • adix
Jos kattoo polaroiduilla aurinkolaseilla LCD-tvtä pää vinossa niin kuva menee mustaksi.. miksi?
Bio

Posts: 4,429

#11947 • • Bio The Bullies / Pinky

adix, 1.8.2008 12:00:
Jos kattoo polaroiduilla aurinkolaseilla LCD-tvtä pää vinossa niin kuva menee mustaksi.. miksi?



Meil oli joskus lukiossa fysiikan tunnilla tän tapanen koe.. eli ne lasit päästää vaan pystytasossa värähtelevää valoa kun taas se lcd-tv lähettää sellast valoa (vaakatasossa värähtelevää?) et vinossa katsottaessa ne jotenkin blokkaa toisensa.. joku viisaampo tietty voi selittää tieteellisemmän selityksen :)
juGis

Posts: 563

#11948 • • Edited juGis

adix, 1.8.2008 12:00:
Jos kattoo polaroiduilla aurinkolaseilla LCD-tvtä pää vinossa niin kuva menee mustaksi.. miksi?



Koska polarisointi blokkaa saapuvan valon tietystä kulmasta ja kun käännät päätä, niin näytön "valo" tulee juurikin tuosta suunnasta. Samanlainen efekti tulee kun katsot taivasta ja käännät päätä, vaikka ei ilmene niin voimakkaasti.

En kyllä osaa kertoa tarkemmin :D
whispering

Posts: 871

#11949 • • whispering Super Juusto

Avernian, 31.7.2008 15:05:
Ihmisen central cooling system, eli hikoilu, viilentää kehoa, jonka lämpötilaan juomasi vesikin mukautuu.



Mutta jos ihmisen kehoon ei tule muuta kuin kuumaa, miten se pystyy ylläpitämään sisällään "viileän" lämpötilan. Hikoilu johtaa kuumaa pois kehosta, se ei tuota viileää.

Keho pystyy hikoilun avulla ylläpitämään samaa lämpötilaa tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen tulee hypertermia. Mutta jos otetaan esim joku joka makaa aurinkorannalla tuntitolkulla, niin sehän altistuu ihan älyttömille lämpötiloille. tuntuu epätodelliselta että keho pystyy pysäyttämään kaiken sen lämmön, ilman että kehon lämpötila muuttuu, pelkän hikoilun avulla.
Avatar
#11950 • • niomic Guest

whispering, 1.8.2008 12:16:
---
Avernian, 31.7.2008 15:05:
Ihmisen central cooling system, eli hikoilu, viilentää kehoa, jonka lämpötilaan juomasi vesikin mukautuu.

---


Mutta jos ihmisen kehoon ei tule muuta kuin kuumaa, miten se pystyy ylläpitämään sisällään "viileän" lämpötilan. Hikoilu johtaa kuumaa pois kehosta, se ei tuota viileää.

Keho pystyy hikoilun avulla ylläpitämään samaa lämpötilaa tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen tulee hypertermia. Mutta jos otetaan esim joku joka makaa aurinkorannalla tuntitolkulla, niin sehän altistuu ihan älyttömille lämpötiloille. tuntuu epätodelliselta että keho pystyy pysäyttämään kaiken sen lämmön, ilman että kehon lämpötila muuttuu, pelkän hikoilun avulla.



Kannattaa nyt taas ottaa huomioon et missä lämpötilassa ihmisen keho vetelee normaalisti, siihen ei ihan Suomen helteillä päästä. Toisekseen ihminen on aika monitasoisesti hyvin eristetty ja vaikka jo muutaman asteen lämpötilamuutokset kriittisillä alueilla ovat hengenvaarallisia, nämä alueet ovat myös osittain hyvin suojattuja tai aineen kierron kautta lauhdutettuja. Tämän lisäksi ilma johtaa huonosti lämpöä, kun taas neste / hiki ja kaikki muu hukka elimistöstä toimii tehokkaammin. Saat siis olla aikamoisessa paahtimessa (olettaen et saat tarpeeksi nestettä ja suoloja), että pelkkä ulkoinen lämpötila alkais olee paha juttu.
Avatar
#11951 • • niomic Guest

REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*

---
On



Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.
opa_

Posts: 115

#11952 • • opa_

whispering, 1.8.2008 12:16:
---
Avernian, 31.7.2008 15:05:
Ihmisen central cooling system, eli hikoilu, viilentää kehoa, jonka lämpötilaan juomasi vesikin mukautuu.

---


Mutta jos ihmisen kehoon ei tule muuta kuin kuumaa, miten se pystyy ylläpitämään sisällään "viileän" lämpötilan. Hikoilu johtaa kuumaa pois kehosta, se ei tuota viileää.

Keho pystyy hikoilun avulla ylläpitämään samaa lämpötilaa tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen tulee hypertermia. Mutta jos otetaan esim joku joka makaa aurinkorannalla tuntitolkulla, niin sehän altistuu ihan älyttömille lämpötiloille. tuntuu epätodelliselta että keho pystyy pysäyttämään kaiken sen lämmön, ilman että kehon lämpötila muuttuu, pelkän hikoilun avulla.



Hikoilun viilennys perustuu siihen, että veden haihtuminen vaatii hyvin paljon energiaa (luokkaa 10x enemmän kuin veden lämmitys 20 asteesta 100an:). Ihon pinnalta haihtuessaan vesi ottaa energiansa ihon lämmöstä, joka siis aiheuttaa viilentämisen. Samasta syystä märät vaatteet tuntuu kylmältä.

Elimistö siis pystyy pitää itsensä viileänä myös ollessaan pitkään yli 37 asteessa kunhan vettä ja suoloja on tarpeeksi.
turquoise

Posts: 732

#11953 • • turquoise e-ra2co

sapeli, 30.7.2008 10:34:
Imuri meni rikki ja vastaan tuli uusi ja outo tilanne - ostaakko uusi vai korjauttaakko vanha? Korjauttaminen olisi luultavasti se ekologisempi valinta, mutta kun itse imurikin maksoi vain noin 80e niin korjaus voisi olla jopa kalliimpaa... Plus en meinaa millään löytää kodin läheisyydestä mitään kodinkonekorjaamoa.

Kysymyksiä:
- Kannattaako tuo korjauttaa vai suosiolla ostaa uusi?
- Mistä löydän hyvän korjaamon?
- Onko kodinkonekorjaamot / -huoltoliikkeet merkkikohtaisia?



Ei kannata ostaa uutta - ota käyttöön wanha kunnon harja ja kiffeli! On ekologista ja saa meidät helppoutta tavoittelevat laiskat länsimaalaiset skarppiintumaan. Lisäksi jälki on hyvää ihan omasta tarkkuudesta riippuen, eikä tarvi kuunnella sitä %&#¤!! meteliä, mitä imuri pitää.

Nimim. Piheyttäni/saamattomuuttani 11 kuukautta ilman imuria *pahis*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

sapeli

Posts: 11,768

#11954 • • sapeli jokukukamikä?

sativa, 1.8.2008 12:43:
Ei kannata ostaa uutta - ota käyttöön wanha kunnon harja ja kiffeli! On ekologista ja saa meidät helppoutta tavoittelevat laiskat länsimaalaiset skarppiintumaan. Lisäksi jälki on hyvää ihan omasta tarkkuudesta riippuen, eikä tarvi kuunnella sitä %&#¤!! meteliä, mitä imuri pitää.



Tuota on harjoitettu - ja harjoitettiin ennen imurin saamista - mutta kun olen itse pölyallergikko niin lakaisemalla se vaan tuppaa nousemaan pahemmin ilmaan. *sars*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

hemuz

Posts: 2,178

#11955 • • hemuz kätevä emäntä

niomic, 1.8.2008 12:29:
---
REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*

---
On

---

Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.



No eihän nyt toisen rahoja saa mennä käyttämään *ding*
Avatar
#11956 • • niomic Guest

hemuz, 1.8.2008 14:09:
---
niomic, 1.8.2008 12:29:
---
REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*

---
On

---

Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.

---


No eihän nyt toisen rahoja saa mennä käyttämään *ding*



Mun mielestä tässä oli semmonen pointti ettet voi olla vastuussa tommosesta asiasta ja kun ne on nyt sun tilillä ni ne on nyt sun rahoja. Pitää kaivella jos ehtii jaksaa myöhemmin.
Avatar
#11957 • • REivaaja Guest

niomic, 1.8.2008 12:29:
Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.

No mulla ei ole mitään muuta kuin käytännön tietoa ja kuulopuhetta ja lehtien palstoilta kuulopuhetta monista eri tapauksista. Viimeisin Sampo häröilystä. Kaikki joutu palauttaa rahat ja isompia summia käyttäneet saivat jopa yhteiskuntapalvelusta. Jos enää näin ei ole niin sitten...
Avatar
#11958 • • niomic Guest

REivaaja, 1.8.2008 14:30:
---
niomic, 1.8.2008 12:29:
Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.

---
No mulla ei ole mitään muuta kuin käytännön tietoa ja kuulopuhetta ja lehtien palstoilta kuulopuhetta monista eri tapauksista. Viimeisin Sampo häröilystä. Kaikki joutu palauttaa rahat ja isompia summia käyttäneet saivat jopa yhteiskuntapalvelusta. Jos enää näin ei ole niin sitten...



Jos sampon tilanteessa on ollu kyse jostain teknisestä ongelmasta, niin silloinhan tilanne muuttuu. Mä puhun nyt siitä et mä satun nyt vaan laittaa tonnin sun tilille ku piti laittaa tonni kaverille.
Zandy

Posts: 273

#11959 • • Zandy

niomic, 1.8.2008 14:13:
---
hemuz, 1.8.2008 14:09:
---
niomic, 1.8.2008 12:29:
---
REivaaja, 31.7.2008 17:26:
---
0-scar, 31.7.2008 17:23:
JOS laittas/sais rahaa väärälle/vieraalta tilille, niin onko saaja velvollinen palauttamaan rahoja? *pepsodent*
---
On
---
Eiks tästä just ollu päätös x vuotta sitten, että EI ole? Jaksatko kaivaa, itse en ehdi.
---
No eihän nyt toisen rahoja saa mennä käyttämään *ding*
---
Mun mielestä tässä oli semmonen pointti ettet voi olla vastuussa tommosesta asiasta ja kun ne on nyt sun tilillä ni ne on nyt sun rahoja. Pitää kaivella jos ehtii jaksaa myöhemmin.



Muistelen lukeneeni pari KKO:n päätöstä väärille tileille siirretyistä rahoista ja eniten niissä painotettiin rahamäärien sekoittumista/erottamista ja sitä, onko siirretty raha yksilöitävissä muusta rahasta. Maalaisjärjellä olettaisi, että sähköisten tilitietojen aikana erottaminen olisi aika simppeli homma, mutta jotenkin noi caset oli silti ratkaistu varsin monimutkaisesti..En kyllä yhtään muista miltä vuodelta noi tapaukset oli, kesä ja helle ovat tehneet tehtävänsä ja nollanneet aivot kokonaan. Luulisi, että vilpittömällä mielellä olisi myös painoarvoa puolin ja toisin.
Avatar
#11960 • • REivaaja Guest

niomic, 1.8.2008 14:40:
Jos sampon tilanteessa on ollu kyse jostain teknisestä ongelmasta, niin silloinhan tilanne muuttuu. Mä puhun nyt siitä et mä satun nyt vaan laittaa tonnin sun tilille ku piti laittaa tonni kaverille.

Niin ja sellaisen tapauksen kohde sai yhteiskuntapalvelusta.