Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,485,949 views

Sallakat

Posts: 2,220

#8803 • • Sallakat jungle, baby !
mikä on sellanen suht normaali lepopulssi?
T-Justice

Posts: 892

#8804 • • T-Justice

Sallakat, 11.4.2007 17:09:
mikä on sellanen suht normaali lepopulssi?



riippuu kunnosta yms monesta eri tekijästä, mut jos heitän 60-70 ni ollaa varmaan aika lähel?
Android

Posts: 3,908

#8805 • • Android
Mistä johtuu, että välillä näkee "tähtiä", siis sellaisia vilkkuvia pisteitä, muutaman sekunnin ajan? Ilmiöhän on ihan harmiton ja esiintyy useimmilla ihmisillä silloin tällöin, itselläni yleensä jos olen istunut ja nousen seisomaan. Voisi olettaa että liittyy verenkiertoon.
yawiz

Posts: 236

#8806 • • yawiz

T-Justice, 11.4.2007 17:19:
---
Sallakat, 11.4.2007 17:09:
mikä on sellanen suht normaali lepopulssi?

---


riippuu kunnosta yms monesta eri tekijästä, mut jos heitän 60-70 ni ollaa varmaan aika lähel?




kerra frendinkaa kokeiltii ni mul oli 51... wtf? ja kokeiltii viel pari kertaa uusiks ni ei se muuttunu ku parilla.. ooks mä käyny vaa nii hitaal?
Bio

Posts: 4,429

#8807 • • Bio The Bullies / Pinky

yawiz, 11.4.2007 19:21:
---
T-Justice, 11.4.2007 17:19:
---
Sallakat, 11.4.2007 17:09:
mikä on sellanen suht normaali lepopulssi?

---


riippuu kunnosta yms monesta eri tekijästä, mut jos heitän 60-70 ni ollaa varmaan aika lähel?

---



kerra frendinkaa kokeiltii ni mul oli 51... wtf? ja kokeiltii viel pari kertaa uusiks ni ei se muuttunu ku parilla.. ooks mä käyny vaa nii hitaal?



ei toi 51 viel kauheen matala ole.. yleensä urheilijoilla on alhainen lepopulssi, mut on niitä poikkeuksiakin vaikkei urheile.. sit kun se pulssi menee alle 40 ni sit voi alkaa huolestua
T-Justice

Posts: 892

#8808 • • T-Justice

yawiz, 11.4.2007 19:21:
---
T-Justice, 11.4.2007 17:19:
---
Sallakat, 11.4.2007 17:09:
mikä on sellanen suht normaali lepopulssi?

---


riippuu kunnosta yms monesta eri tekijästä, mut jos heitän 60-70 ni ollaa varmaan aika lähel?

---



kerra frendinkaa kokeiltii ni mul oli 51... wtf? ja kokeiltii viel pari kertaa uusiks ni ei se muuttunu ku parilla.. ooks mä käyny vaa nii hitaal?



eiks jollaa urheilijoilla voi olla 40 tai jotaa, et aika hitail jotku elelee *iloinen*
yawiz

Posts: 236

#8809 • • Edited yawiz
eipä kyl ihan hirveesti tuu urheiltua..
ellei soittamista lasketa urheiluks? tai kyllahan siinäki lämmin tulee ku kunnolla innostuu.
Sallakat

Posts: 2,220

#8810 • • Sallakat jungle, baby !

yawiz, 11.4.2007 19:27:
eipä kyl ihan hirveesti tuu urheiltua..
ellei soittamista lasketa urheiluks? tai kyllahan siinäki lämmin tulee ku kunnolla innostuu.



lueskelin tästä asiasta lisää eilen, koska mun makuuasennossa mitattu lepopulssi on 51-56. Enkä mä ole todellakaan mikään kestävyysurheilija kuntonen (vielä *nauru*). Kuulemma joillain ihmisillä on vain luonnostaan matala leposyke eli alle 60.
Kuitenkin kunnosta kuulemma enemmän kertoo se, että miten nopeasti sun pulssi tasaantuu kun mittaat ensin heti liikuntasuorituksen jälkeen ja sitte tunti sen jälkeen. Jos ero on huomattava (tai pulssi takas lepopulssissa) niin silloin pitäis olla hyvä kunto.
Avatar
#8811 • • Muussika Guest
Kertokaas mulle pokeliike Helsingistä, jossa myydään lateksilakanoita? Semmosii tarpeeks isoja. Viduddaa juosta ympäri ämpäri kuh sold out:ia vaan tarjoavat. *grr*
Freja

Posts: 8,775

#8812 • • Freja Sihteeri

Vampyrella, 12.4.2007 20:17:
Kertokaas mulle pokeliike Helsingistä, jossa myydään lateksilakanoita? Semmosii tarpeeks isoja. Viduddaa juosta ympäri ämpäri kuh sold out:ia vaan tarjoavat. *grr*



Mä voisin jopa vinkata sua venttaan viikonloppuun (eli huomiseen) kun jäähallissa on sexhibition. *joo*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#8813 • • Muussika Guest

Freja, 12.4.2007 20:20:


Mä voisin jopa vinkata sua venttaan viikonloppuun (eli huomiseen) kun jäähallissa on sexhibition. *joo*



Jooh, mä itseasias kahtelin samaa. Harmittaa vaan maksaa 15 egee lipusta jos vaan menee ostoksille, kun sielä on yleensä niin surkeet esitykset. Noh, mut täytyypi pistää harkintaan. *joo*
evvk

Posts: 1,918

#8814 • • evvk
Onko niin tyhmää kysymystä että ei viitsi edes kysyä?
Freja

Posts: 8,775

#8815 • • Freja Sihteeri

Vampyrella, 12.4.2007 21:39:
Jooh, mä itseasias kahtelin samaa. Harmittaa vaan maksaa 15 egee lipusta jos vaan menee ostoksille, kun sielä on yleensä niin surkeet esitykset. Noh, mut täytyypi pistää harkintaan. *joo*



Tänä vuonna siel ei kyl oo Bladea, mikä sai mun leuat loksahtamaan auki kerran jos toisenkin *nauru* mut kantsii ihmeessä mennä silti, kyl varmaan edes yhdestä showsta siellä saa jotain irti. Ehkä :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Hitchhiker

Posts: 1,754

#8816 • • Hitchhiker

Android, 11.4.2007 19:00:
Mistä johtuu, että välillä näkee "tähtiä", siis sellaisia vilkkuvia pisteitä, muutaman sekunnin ajan? Ilmiöhän on ihan harmiton ja esiintyy useimmilla ihmisillä silloin tällöin, itselläni yleensä jos olen istunut ja nousen seisomaan. Voisi olettaa että liittyy verenkiertoon.


Itellä ois simmonen mielikuva että tuo liittyisi verenpaineen äkilliseen muutokseen (löytyi jotain kyllä):

"Kun ihminen nousee makuulta seisomaan, elimistössä tapahtuu monenlaisia asioita. Veri on neste, ja kaikki nestemäinen pyrkii painovoiman vuoksi alaspäin. Ilman verisuonten tarkkaa säätelyä veri pakkautuisi kehon alaosiin, jolloin ylhäällä sijaitsevat aivot eivät saisi tarpeeksi verta.

Verenpaineen liiallinen lasku pystyasennossa aiheuttaa huimausta ja näön hämärtymistä seistessä. Oireet voivat kestää vain lyhyen aikaa seisomaan noustessa, mutta jos verenpaine laskee kovin alas, huimailu vaivaa koko ajan seistessä tai kävellessä.
Ortostaattinen eli pystyasentoon liittyvä verenpaineen lasku voidaan todeta yksikertaisesti mittaamalla verenpaine maatessa ja seistessä."


http://www.hyvaterveys.fi/component/option,com_simplefaq/task,display/page,6/catid,15/Itemid,65/

Löytyi sivuilta tekstihakutoiminnon kanssa tekstillä: verenpaineen
Avatar
#8817 • • Edited Fuzzy Guest
Eli mistähän sais ostettua tällasia erikois pattereita? Taiteilin hienon(*pepsodent*) kuvan ihan siks että pystyisitte havainnollistamaan ehkä paremmin mitä haen! Joo löysin kyllä netistä kaikennäkösiä patterikauppoja, mut jos ihan Suomesta vois jostain kaupasta käydä vaan hakemassa.
Mut tässä perustietoja:
Type: Alkaline. Voltage: 1.5V.

Diameter: 7.9 mm. Height: 3.6 mm. *battery*

Ja sit tosiaan tää kuva.. hehe

edit: jota ei sit tosiaan ees kyl tullu.... mä en osaa*justjoo*

nii ja patterin nimi on LR41 (AG3)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#8818 • • Edited Jussi Soro choon!

Fuzzy, 13.4.2007 18:31:
Eli mistähän sais ostettua tällasia erikois pattereita?


Erikoisia pattereita kannattaa kysellä kello- ja valokuvausliikkeistä.

Mut kyl mä silti väittäisin et LR41:siä löytyy ihan perusmarketistakin.
Slim_Jim

Posts: 573

#8819 • • Slim_Jim

Hitchhiker, 12.4.2007 22:29:
---
Android, 11.4.2007 19:00:
Mistä johtuu, että välillä näkee "tähtiä", siis sellaisia vilkkuvia pisteitä, muutaman sekunnin ajan? Ilmiöhän on ihan harmiton ja esiintyy useimmilla ihmisillä silloin tällöin, itselläni yleensä jos olen istunut ja nousen seisomaan. Voisi olettaa että liittyy verenkiertoon.

---

Itellä ois simmonen mielikuva että tuo liittyisi verenpaineen äkilliseen muutokseen (löytyi jotain kyllä):

"Kun ihminen nousee makuulta seisomaan, elimistössä tapahtuu monenlaisia asioita. Veri on neste, ja kaikki nestemäinen pyrkii painovoiman vuoksi alaspäin. Ilman verisuonten tarkkaa säätelyä veri pakkautuisi kehon alaosiin, jolloin ylhäällä sijaitsevat aivot eivät saisi tarpeeksi verta.

Verenpaineen liiallinen lasku pystyasennossa aiheuttaa huimausta ja näön hämärtymistä seistessä. Oireet voivat kestää vain lyhyen aikaa seisomaan noustessa, mutta jos verenpaine laskee kovin alas, huimailu vaivaa koko ajan seistessä tai kävellessä.
Ortostaattinen eli pystyasentoon liittyvä verenpaineen lasku voidaan todeta yksikertaisesti mittaamalla verenpaine maatessa ja seistessä."


http://www.hyvaterveys.fi/component/option,com_simplefaq/task,display/page,6/catid,15/Itemid,65/

Löytyi sivuilta tekstihakutoiminnon kanssa tekstillä: verenpaineen



Itse lueskelin koulun kirjastossa keskiviikkona Tieteen kuvalehteä jossa lukija oli esittänyt samankaltaisen kysymyksen "Miksi näen joskus näkökentässäni läpinäkyviä kuvajaisia jotka näyttävät aivan soluilta jotka tekevät tasaista aaltoliikettä ylhäältä alas kadoten lopulta tyystin?".

Vastaus taisi mennä niin että silmissä olevissa verisuonissa kulkee verisolujen lisäksi myös valkosoluja, jotka eivät aina heijasta valoa itsestään joten ne piirtyvät verkkokalvolle valon läpäistessä ne, toisin kuin verisolut eivät vaikuta millään lailla näköön.
Haitallista kyseinen ilmiö ei ole.

Jotenkin näin se selitys meni, en kyllä aivan 100% tarkkuudella muista.

Itselläkin joskus tuommoisia näkökentässä tanssii.
^T^

Posts: 167

#8820 • • Edited ^T^ Universal Protagonist, Visual Hypnotist

Mark Hamilton, 12.4.2007 21:43:
Onko niin tyhmää kysymystä että ei viitsi edes kysyä?


Jos on niin se saattaa olla tämä: mitä tuohon vastaisi ?

EDIT: Vai onko ? <---vielä tyhmempi (?)

--
&quot;&quot;And those who were dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.&quot;