Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,479,603 views

liikkuva muna

Posts: 2,652

#6061 • • liikkuva muna an egg on the move

mikkelsson, 6.5.2006 13:38:
---
alek száhala, 6.5.2006 13:35:
--nips--

---



kiitoksia oikeen paljon *hymy*



Kantsii kuitenkin varmistaa toi yhteensopivuus jos veikkaat että sullon vaan USB 1.0 koneessa. Mitkään älyttömiä väylänopeuksia tarvitsevat kamat ei toimi ykkösessä, kuten äänikortit jne.

Yleensä oon joutunu erikseen hommaamaan laitteille ajurit että oon saanu USB 2.0-vermeet sopimaan tähän mun antiikkiseen pöytäkoneeseen.
m1kk3

Posts: 5,560

#6062 • • m1kk3 no-life

alek száhala, 6.5.2006 13:56:
Kantsii kuitenkin varmistaa toi yhteensopivuus jos veikkaat että sullon vaan USB 1.0 koneessa. Mitkään älyttömiä väylänopeuksia tarvitsevat kamat ei toimi ykkösessä, kuten äänikortit jne.

Yleensä oon joutunu erikseen hommaamaan laitteille ajurit että oon saanu USB 2.0-vermeet sopimaan tähän mun antiikkiseen pöytäkoneeseen.



joo, tää on vuos sitte uutena ostettu kone että kyllä tässä varmaan on jo toi kakkonen :) mä oon vaan niin käsi näitten juttujen kanssa mutta kyllä se vanhakin näköjään vielä oppii uutta *nauru*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

wiwi

Posts: 1,575

#6063 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

sapeli, 1.5.2006 00:12:
Onko (/olisiko) kloonatulla ihmisellä sielu?

(Tähän ei tarvi vastaa, heitinpä vaan pohdittavaksi.)



Onko kellään? *ding*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

pirpeli

Posts: 5,533

#6064 • • pirpeli

ElegantY, 9.5.2006 10:29:
Mistä johtuu että aluks ihmisten tyhmyys naurattaa, mutta jossain vaiheessa se alkaa ainoastaan vituttaa ja siinä ei ole enää mitään hauskaa? *ding*



Silloin sitä tyhmyyttä on kuullu ja nähny liikaa, kun se alkaa vituttaa. Kokemusta on :D Kaikki tuollanen ns. seminegatiivininkin on kai pienissä määrin alussa ihan hauskaa, mut liika on liikaa. Samalla tavalla varmaan kyllästyy esim. kumppanin "pieniin vikoihin"..

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Lyylikki

Posts: 2,975

#6065 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Mikä on emulaattori (emulgaattori...mikälienee *iloinen*)??

Rekisteröidyin konsolipelifoorumille, kun on vähän tuosta SNES:istä kyseltävää ja siellä ne jauhaa jostain emulaattorista. Sen verran oon saanu selville, että se ei oo ollenkaan kunnioitettavaa pelata sillä ja juu...että sillä siis yleensäkkin pelaillaan, siis niitä normaalikonsolien pelejä.

Mut siis häh? *pepsodent*

En viitti siellä alkaa kyseleen, pitävät mua ihan tyhmänä. Ja täällä sen kai oo niin välii enää.
akir0

Posts: 2,554

#6066 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Lyylikki, 9.5.2006 19:26:
Mikä on emulaattori (emulgaattori...mikälienee *iloinen*)??



Emulaattori on ohjelma tai laite, joka emuloi olevansa jotain muuta. Käytännön esimerkkinä PC:n Snes-emulaattoriohjelma emuloi olevansa Snes-laite, jolloin voit pelata sillä Snes-pelejä.

Ja pakollinen wiki-linkki http://fi.wikipedia.org/wiki/Emulaattori
Lyylikki

Posts: 2,975

#6067 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

akir0,
Emulaattori on ohjelma tai laite, joka emuloi olevansa jotain muuta. Käytännön esimerkkinä PC:n Snes-emulaattoriohjelma emuloi olevansa Snes-laite, jolloin voit pelata sillä Snes-pelejä.

Ja pakollinen wiki-linkki http://fi.wikipedia.org/wiki/Emulaattori



En mä tosta Wikipedian selityksestä tullu kyllä hullua hurskaammaksi. Siis jummarsinkö oikein...jos mulla on koneella NES:in Mario ykkönen, niin sillon se on niinkun se emulaattori? Mutta mikä siinä sitten on sitä emulaattoria? Vai onko emulaattoria oikeastaan olemassakaan, vaan se on siis niitä ykkösiä ja nollia? Tai mitä lienee bittivirtaa...

Eli voiko semmosta laitetta fyysisesti ees olla, kun emulaattori?

Ja miten ne pelit sinne sitten saadaan? Tarviiko jokaiselle konsolille oman emulaattorinsa vai onko siellä yksi emulaattori vaan ja sitten sinne jostain voi niitä pelejä saada?

Jooh...ei oo ihan pakko selittää, mutta mua kiinnostais kyllä *pepsodent*
domi

Posts: 7,069

#6068 • • domi Työn sankari.

Lyylikki, 9.5.2006 20:04:
---
akir0,
Emulaattori on ohjelma tai laite, joka emuloi olevansa jotain muuta. Käytännön esimerkkinä PC:n Snes-emulaattoriohjelma emuloi olevansa Snes-laite, jolloin voit pelata sillä Snes-pelejä.

Ja pakollinen wiki-linkki http://fi.wikipedia.org/wiki/Emulaattori

---


En mä tosta Wikipedian selityksestä tullu kyllä hullua hurskaammaksi. Siis jummarsinkö oikein...jos mulla on koneella NES:in Mario ykkönen, niin sillon se on niinkun se emulaattori? Mutta mikä siinä sitten on sitä emulaattoria? Vai onko emulaattoria oikeastaan olemassakaan, vaan se on siis niitä ykkösiä ja nollia? Tai mitä lienee bittivirtaa...

Eli voiko semmosta laitetta fyysisesti ees olla, kun emulaattori?

Ja miten ne pelit sinne sitten saadaan? Tarviiko jokaiselle konsolille oman emulaattorinsa vai onko siellä yksi emulaattori vaan ja sitten sinne jostain voi niitä pelejä saada?

Jooh...ei oo ihan pakko selittää, mutta mua kiinnostais kyllä *pepsodent*


Lyhyesti: emulaattori on tuossa tapauksessa se ohjelma, jossa pyörii se Mario ykkönen tietyssä muodossa, minkä se emulaattori osaa lukea(vähän kuin kuvatiedosto ja kuvankäsittelyohjelma). Joka konsolille on oma emulaattori ja oma tiedostomuoto missä pelit ovat jaossa.
zeuzz

Posts: 526

#6069 • • Edited zeuzz digital punk

Lyylikki, 9.5.2006 19:26:
Mut siis häh? *pepsodent*



itse löysin emulaattorit http://vimm.net/ :stä eka kertaa etsiessäni.

nopeammin löydät tietenkin vertaisverkoista, jos kokonaisia kokoelmia halajat.


Edit: vieläkin lyhyemmin: emu on ns. virtuaalinen konsolisi, jolla pelaat erillisiä pelejä ts. pelitiedostoja *pepsodent*
pirpeli

Posts: 5,533

#6070 • • pirpeli
Onko kukaan koskaan nähny tai siis kuullu Helsingissä deekun puhuvan ruotsia?

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Avatar
#6071 • • Galadhan Guest

pirpeli, 9.5.2006 21:31:
Onko kukaan koskaan nähny tai siis kuullu Helsingissä deekun puhuvan ruotsia?



On. Eräskin manaili sporassa ruotsiksi sitä, miten 65-vuotias rapajuoppo osaa puhua riikinruotsia, eikä mitään suomenruotsia. *ding*
pirpeli

Posts: 5,533

#6072 • • pirpeli

Galadhan, 9.5.2006 21:33:
On. Eräskin manaili sporassa ruotsiksi sitä, miten 65-vuotias rapajuoppo osaa puhua riikinruotsia, eikä mitään suomenruotsia. *ding*



Kiitsa :) Tätä mietti eräs ystäväni :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#6073 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

pirpeli, 9.5.2006 21:31:
Onko kukaan koskaan nähny tai siis kuullu Helsingissä deekun puhuvan ruotsia?



en muuten ainakaan oo *nauru* btw, kauheesti spurguja liikkeellä. Ärsyttää kun niitä saa aina olla vahtimassa töissä, ettei lähe bissee/siideriä niiden mukaan (ja tänään meinas lähteekin) *igor*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Anselmi

Posts: 2,578

#6074 • • Anselmi And sell me

pirpeli, 9.5.2006 21:31:
Onko kukaan koskaan nähny tai siis kuullu Helsingissä deekun puhuvan ruotsia?


Mä oon. Kerran sporassa yksi deeku puhui kolme lausetta ruotsia, mut kyseessä oli suomalainen
sankari koska puhui kovasti selvempää suomea kuin ruotsia.

--
sen pituinen se

Avatar
#6075 • • Galadhan Guest

pirpeli, 9.5.2006 21:34:
---
Galadhan, 9.5.2006 21:33:
On. Eräskin manaili sporassa ruotsiksi sitä, miten 65-vuotias rapajuoppo osaa puhua riikinruotsia, eikä mitään suomenruotsia. *ding*

---


Kiitsa :) Tätä mietti eräs ystäväni :)



Eipä kestä. Yllättäen tapahtumapaikkana oli hakiksen ja karhupuiston väli. *nauru*
Epailija

Posts: 5,636

#6076 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Lyylikki, 9.5.2006 20:04:
Jooh...ei oo ihan pakko selittää, mutta mua kiinnostais kyllä *pepsodent*



MÄKIN HALUAN VÄÄNTÄÄ RAUTALANGASTA!

Eli: Oletetaan vaikkapa, että sinulla on käsissäsi NES:in Mario ykkönen. Semmoinen harmaa kasetti siis. Käsissäsi oleva kasetti sisältää ohjeet (plus mahdollisesti osan tarvittavasta raudasta), jotka laittaessasi kasetin koneeseen kertovat konsolille, että minkälaista signaalia laitteen pitää pukata televisioon ja miten sen pitää reagoida peliohjaimelta saatuun informaatioon kussakin tilanteessa. Kyseiset ohjeet on kirjoitettu jollain tietyllä kielellä, jota NES ymmärtää.

Nyt eteesi laitetaan pc. Oletetaan, että saat siirrettyä kasetin sisällä olevat ohjeet pc:lle jollain tavalla. Ongelmana on se, että pc ymmärtää varsin erilaisia kieliä kuin millä ne NES-pelin ohjeet on kirjoitettu. Siirtämäsi ohjeet ovat siis puhdasta siansaksaa pc:n käyttöjärjestelmälle. Tässä vaiheessa apuun saapuu emulaattori, jota voit ajatella tulkkina. Se lukee Mario-pelin ohjeet ja kääntää ne kielelle, jota pc:si ymmärtää. Toisaalta voit ajatella, että emulaattori huijaa Mario-peliä - se emuloi (matkii) käynnistettäessä NES:in sisäistä sielunmaisemaa ja saa pelin luulemaan, että nyt ollaan NES:in kanssa tekemisissä. Tähän sisältyy se, että jos vaikka siellä pelikasetissa oli rautaa, jota tarvittiin pelin pelaamiseen NES:llä, ottaa emulaattori käyttöön pc:n omat ja huomattavasti laajemmat resurssit ja naamio nämä tuoksi puuttuvaksi raudaksi. Eli jos pelikasetilla oli ylimääräistä muistia pelitilanteiden tallennukseen, niin emulaattori nappaa sopivan palan kovalevystä tuohon tarkoitukseen ja kertoo pelille sen olevan pelikasetin ylimääräistä muistia. "Tänne voit siirtää tietosi, oi Mario-peli." Pc:n näkökulmasta emulaattori sanoo "peli haluaisi tehdä NES-ympäristössä tätä, joten sinun sisälläsi se vastaa näitä ja näitä toimia".

Emulaattori siis tulkkaa vanhojen pelien koodin uusien koneiden ja käyttöjärjestelmien kielelle. Periaatteessa kyseessä voisi olla ihan ulkoinenkin laite, joka pukkaisi ulos sopivaa signaalia, mutta käytännössä emulaattoreilla tarkoitetaan nimenomaan ohjelmallisia tulkkeja. Emulaattori itse on kirjoitettu ohjelmalla, jota esim. yllämainittu pc ymmärtää. Yksi emulaattori voi periaatteessa osata tulkata useampaa kieltä ja täten kyetä emuloimaan niin NES- kuin vaikkapa PlayStation-ympäristöä, mutta käsittääkseni emulaattorit keskittyvät yleensä yhden kielen tulkkaamiseen. Emulaattorien ja pelien yhteiselosta en ole niin varma. Luullakseni ne ovat lähinnä paketteja tyyliin "lataa tämä emulaattori, niin mukana seuraavat nämä ja nämä pelit".

Toivottavasti selvensi. *hih*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

innae

Posts: 1,377

#6077 • • innae PaskaJätkä
Mistäs kaupasta saisi sermim ostettua?
Olisi ihan mukava lisä uuteen asuntoon :)

--
PaskaJätkä

mariq

Posts: 2,154

#6078 • • mariq

innae, 10.5.2006 04:25:
Mistäs kaupasta saisi sermim ostettua?
Olisi ihan mukava lisä uuteen asuntoon :)


Ainakin Kodin Anttilassa oli tosi kivan näkösiä sermejä tuossa jokin aika sitten, kun siellä kävin *joo*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

äm

Posts: 2,376

#6079 • • äm

mariq, 10.5.2006 10:27:
Ainakin Kodin Anttilassa oli tosi kivan näkösiä sermejä tuossa jokin aika sitten, kun siellä kävin *joo*



Toistellaanko kaikki taas hetki yhdessä: Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN.

Ei kukaan kutsu enää Twixiäkään Raideriksi.

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

mariq

Posts: 2,154

#6080 • • mariq

äm, 10.5.2006 11:02:
---
mariq, 10.5.2006 10:27:
Ainakin Kodin Anttilassa oli tosi kivan näkösiä sermejä tuossa jokin aika sitten, kun siellä kävin *joo*
---
Toistellaanko kaikki taas hetki yhdessä: Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN, Kodin YKKÖNEN.

Ei kukaan kutsu enää Twixiäkään Raideriksi.


*nauru* hitsi sä kuulostat ihan multa *nauru* mut oon alkanu antaa joidenkin tommosten olla, koska jotain muuta muotoa käytetään enemmän.. Ja onhan se vähän hassua, et sen nimi ei viittaa mitenkään siihen, että se kuitenkin on osa anttilaa.. *ding*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.