Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,466,129 views

evvk

Posts: 1,918

#11021 • • Edited evvk

adix, 5.2.2008 19:28:
---
Miks mun uudet reivihousut meni paskaks pesussa vaikka pesin 30asteessa niinku luki ohjeessa?



No jos siä oli jotain kemikaalia joka sulatti ne.

Ainakin kun kemian tunnilla pudotin housuille tipan jotain niin pesussa tipan kohdalle tuli reikä.

Tai sit siä luki et 30asteen käsipesu ämpärissä.
Apo

Posts: 1,574

#11022 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Annakins, 5.2.2008 19:16:
Miks muoviastiat kuivuu hitaammin ku lasiastiat?



Markin lämpötilaheitosta tuli mieleen että ainakin tiskin yhteydessä lämpötilalla voi olla vaikutusta. Lasi varaa lämpöä paremmin kuin muovi ja kuuma pesuvesi varaa lasiastiaan paljon lämpöä. Tiskin jälkeen lasi luovuttaa lämpöä veteen paremmin kuin esim. ympäröivään ilmaan joten voi olla että vesi haihtuu nopeammin.

Lasin pinnan rakenne voi myös tosiaan vaikuttaa. Lasin atomirakenne on kidemäinen (tiivis, kiinteä), muoveilla taas aika sekalainen (pitkien hiilivetyketjujen yhdistelmä, huokoinen). Voi olla tosiaan että vesi ei tartu lasiin niin hyvin, tosin veikkaisin enemmin tota lämpövarausta.
Apo

Posts: 1,574

#11023 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

adix, 5.2.2008 19:28:
Miks mun uudet reivihousut meni paskaks pesussa vaikka pesin 30asteessa niinku luki ohjeessa?



Linkous, kuivaus, käänsitkö housut nurin, kemikaali (pesuaine/valkaisuaine)?
adix

Posts: 69

#11024 • • adix

Apo, 6.2.2008 01:19:
---
adix, 5.2.2008 19:28:
Miks mun uudet reivihousut meni paskaks pesussa vaikka pesin 30asteessa niinku luki ohjeessa?

---


Linkous, kuivaus, käänsitkö housut nurin, kemikaali (pesuaine/valkaisuaine)?





Pistin 30asteen hienopesu, mut kone linkos lopussa ku viimestä päivää, en kääntäny housuja nurin koska ajattelin et lähtee paremmin lika jossen käännä.. käytin pesuainetta missä oli valkasuainetta ja sit käytin myös huuhteluainetta.. jotai daily sinistä..

Ja housut oli amok harddance valkoset..

6437_2_p1.jpg


Arvasin kyl et menee paskaks :P
Lyylikki

Posts: 2,975

#11025 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Paljonko maksaa yrityspostinumero? Olen yrittänyt hakea Postin sivuilta, mutta tuskin moisia kaupitellaan ihan joka firmalle, niin ei hintoja löydy.

Tarkoitan siis "räätälöityjä" postinumeroita:
00011 ITELLA
00020 NORDEA
00024 YLEISRADIO
00033 MTV3
00045 NOKIA GROUP
00048 FORTUM
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
00099 HELSINGFORS STAD
00014 HELSINGIN YLIOPISTO
20014 TURUN YLIOPISTO
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO
40014 JYVÄSKYLÄ YLIOPISTO
90014 OULUN YLIOPISTO

yms.

P.S. Vähänkö olis siisti 00069 LYYLIKKI *pepsodent*
yana

Posts: 877

#11026 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Lyylikki, 6.2.2008 15:12:
Paljonko maksaa yrityspostinumero? Olen yrittänyt hakea Postin sivuilta, mutta tuskin moisia kaupitellaan ihan joka firmalle, niin ei hintoja löydy.

Tarkoitan siis "räätälöityjä" postinumeroita:
00011 ITELLA
00020 NORDEA
00024 YLEISRADIO
00033 MTV3
00045 NOKIA GROUP
00048 FORTUM
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
00099 HELSINGFORS STAD
00014 HELSINGIN YLIOPISTO
20014 TURUN YLIOPISTO
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO
40014 JYVÄSKYLÄ YLIOPISTO
90014 OULUN YLIOPISTO

yms.

P.S. Vähänkö olis siisti 00069 LYYLIKKI *pepsodent*


71551 LYYLIKKI
Apo

Posts: 1,574

#11027 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

adix, 5.2.2008 19:28:
Miks mun uudet reivihousut meni paskaks pesussa vaikka pesin 30asteessa niinku luki ohjeessa?

Apo, 6.2.2008 01:19:

Linkous, kuivaus, käänsitkö housut nurin, kemikaali (pesuaine/valkaisuaine)?

adix, 6.2.2008 13:57:

Pistin 30asteen hienopesu, mut kone linkos lopussa ku viimestä päivää, en kääntäny housuja nurin koska ajattelin et lähtee paremmin lika jossen käännä.. käytin pesuainetta missä oli valkasuainetta ja sit käytin myös huuhteluainetta.. jotai daily sinistä..



Huuhteluaine unohtui tuosta kemikaalilistasta. Ei sovi joillekkin matskuille (goretex).

Heitin tuon listan kun et alunperin sanonut millä tavalla housut hajosivat. Jos ne repeytyivät niin linkous voi olla syyllinen. Nurinpäin kääntäminen suojaa vaatteiden ulkopintaa ja pinnassa olevia juttuja mekaaniselta kulumiselta.

Liian kuuma/pitkä kuivaus & väärät kemikaalit voivat taas rikkoa vaatteen ominaisuudet (esim. vedenpitävyys, joustavuus) tai materiaalin.

Kantapään kautta oppii, toivottavasti ei ollut kovin kallis paukku.
Epailija

Posts: 5,636

#11028 • • Epailija Physicist, 2nd class.

mark hamilton, 6.2.2008 00:39:
Toisaalta mulla on sellanen luulo että lasin lämpötila on alhaisempi kuin muovin.. ainakin lasipullosta kokis tuntu aina kylmemmältä... että luulis muovin lämpötilan nopeammin kuivattaa.



Sivuhuomautuksena sanottakoon, että lasin lämpötila on kyllä ihan saman kuin muovinkin, jos oletetaan molempien olleen riittävän kauan samoissa olosuhteissa kuten esim. jääkaapissa tai pesukoneessa. Se, miksi muovi ei tunnu yhtä kylmältä tai kuumalta kuin lasi, johtuu muovin huonommasta lämmönjohtokyvystä eli kyvystä ottaa vastaan ja luovuttaa lämpöenergiaa.

Apo, 6.2.2008 01:18:
Markin lämpötilaheitosta tuli mieleen että ainakin tiskin yhteydessä lämpötilalla voi olla vaikutusta. Lasi varaa lämpöä paremmin kuin muovi ja kuuma pesuvesi varaa lasiastiaan paljon lämpöä. Tiskin jälkeen lasi luovuttaa lämpöä veteen paremmin kuin esim. ympäröivään ilmaan joten voi olla että vesi haihtuu nopeammin.



Jackpot! Lasilla on tosiaan yleisesti ottaen korkeampi lämmönjohtavuus ja ominaislämpökapasiteetti kuin muovilla, joten lasi paitsi varaa itseensä enemmän lämpöenergiaa olleessaan pesukoneessa myös luovuttaa tätä lämpöenergiaa tehokkaammin. Se, että vesi lisäksi ottaa lämpöä vastaan ilmaa tehokkaammin, ei ole ihan niin oleellisessa asemassa.

[/quote]Lasin pinnan rakenne voi myös tosiaan vaikuttaa. Lasin atomirakenne on kidemäinen (tiivis, kiinteä), muoveilla taas aika sekalainen (pitkien hiilivetyketjujen yhdistelmä, huokoinen). Voi olla tosiaan että vesi ei tartu lasiin niin hyvin, tosin veikkaisin enemmin tota lämpövarausta.[/quote]

Pinnan rakenne vaikuttaa tuohon jo mainittuun lämmönjohtavuuteen ja sitä kautta myös haihtumiseen, mutta se voi vaikuttaa vähän myös sitä kautta, miten vesi käyttäytyy kummallakin pinnalla eli pisaroituuko se voimakkaasti (kuten esim. teflonilla) vai leviääkö se ohuemmaksi kalvoksi. Haihtuminenhan tapahtuu aina pinnalta, joten pinnan ala vaikuttaa sekin suoraan haihtumisnopeuteen. Kysymys ei siis ole ainoastaan paljonko vettä tarttuu lasiin tai muoviin, vaan miten se tarttuu. Olet kyllä oikeassa siinä, että lasin ja muovin tapauksessa suurimmat erot muodustuvat todennäköisesti juuri ominaislämpökapasiteettieroista.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#11030 • • Annakins Guest

adix, 6.2.2008 13:57:
Miks mun uudet reivihousut meni paskaks pesussa vaikka pesin 30asteessa niinku luki ohjeessa?

6437_2_p1.jpg



Muakin tosiaan kiinnostais tietää miten ne meni paskaks? Noissa housuissa on niin paljon roikkuvia hilavitkuttimia, että pyykkikoneessa kyllä ehdottomasti nurinpäin ja vaikka vielä isoon pesupussiin, muuten repeytymisen riski on aika suuri.

Toi materiaali myös näyttää vähän sellaselta, että ei välttämättä kovin paljoa tykkää huuhteluaineesta. Jos vaatteessa on esim. yhtään stretchiä, niin huuhteluainetta ei pitäs käyttää ollenkaan. Itse käytän oikeastaan vain lakanoiden ja pyyhkeiden pesun yhteydessä.


Ihan erillisenä asiana huomasin taannoin Loordien maassa asuessani, että brittinuorilla ei ollut mitään hajua vaatteiden pesumerkinnöistä. Eräänkin kerran todistin asuntolan pyykkituvassa kohtausta, jossa tyttö itkee ja nyyhkii kun hänen kallis silkkimekkonsa oli mennyt aika kammottavaan kuntoon kuivausrummussa. Tosin imo brittinuoret nyt muutenkin on kyllä käsittämättömän avutonta sakkia noin niinku yleisesti.
oooo

Posts: 1,249

#11032 • • Edited oooo

Jammailija, 7.2.2008 11:52:
Onko rakkaus sitä kokonaisvaltaista välittämistä, jossa aina toinen laitetaan tärkeysjärjestyksessä edelle ja toisesta huolehditaan ja tykätään ja toivotaan, että se toimii myös vastavuoroisesti?



Tarkoittaako "tärkeysjärjestyksessä edelle laittaminen" sitä, että toinen ihminen menee aina oman itsen edelle? Olen monesti miettinyt, että olenko jotenkin erityisen poikkeava tai totaalisen itsekäs, keskivertoa itsekkäämpi, kun minä olen itselleni etusijalla, ei kukaan muu.
Minä ensin, sitten muut- noin kärjistetysti. Toki on tilanteita, joissa joku muu menee itseni edelle. Mutta en minä toimi yleisesti niin miten jollekin toiselle on parempi, vaan niin, että minun on hyvä olla; pyrkien siihen, että molempien on hyvä olla. Mutta edelleen; on tilanteita, jossa toimitaan toisen hyväksi, laitetaan toinen etusijalle.

Tuntuu, että vain rakkaus omaan lapseen voi olla sellaista, jossa joku muu menee _aina_ oman itsen edelle. Mutten tiedä mitä se rakkaus omaa lasta kohtaan on, joten vaikea siitä mitään sanoa...

Voipi kyllä olla, että ymmärsin väärin tuon kohdan tekstistäsi, johon kommentoin *hymy*
Noin muuten en ota kantaa kirjoitukseesi, kun en nyt ihan kymmentä vuotta tai yli ole seurustellut. Katsotaan sitten joskus *hymy*
sapeli

Posts: 11,768

#11033 • • sapeli jokukukamikä?

Jammailija, 7.2.2008 11:52:
(ei ollenkaan tyhmiä kysymyksiä)



Tästä varmaan saa enemmän tietoa tuolta "mitä rakkaus on"-topikista missä tätä ovat pohtineet monet muutkin. *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

sapeli

Posts: 11,768

#11034 • • sapeli jokukukamikä?

Annakins, 5.2.2008 19:16:
Miks muoviastiat kuivuu hitaammin ku lasiastiat?



Ja miks muoviastioihin jää tosi helposti sellainen rasvainen pinta, vaikka pesee vedessä missä on pesuainetta reippaastikin?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avernian

Posts: 7,451

#11035 • • Avernian Kerettiläinen
Onko jossain netissä listattuna lehdistön luotettavuuslukuja tms. ?

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Avernian

Posts: 7,451

#11036 • • Avernian Kerettiläinen

satumetsä, 7.2.2008 12:32:

Tuntuu, että vain rakkaus omaan lapseen voi olla sellaista, jossa joku muu menee _aina_ oman itsen edelle. Mutten tiedä mitä se rakkaus omaa lasta kohtaan on, joten vaikea siitä mitään sanoa...



Ja sekin on itserakkautta, sillä omien geeniesi hyvistä mahdollisuuksistahan siinä huolehdit.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Jammailija

Posts: 3,224

#11037 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s

sapeli, 7.2.2008 12:33:
---
Jammailija, 7.2.2008 11:52:
(ei ollenkaan tyhmiä kysymyksiä)

---


Tästä varmaan saa enemmän tietoa tuolta "mitä rakkaus on"-topikista missä tätä ovat pohtineet monet muutkin. *hymy*


Kiitokset*hihu*! Siirsin sen sinne!

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

jusqu

Posts: 762

#11038 • • jusqu pilipalipilotti
Nyt tiukka kymysys kaikille taiteilijoille koskien kopiolaitoksia ja julisteprinttejä. Tarkotus olis tilaa kopiolaitokselta sellanen palttiarallaa 50 x 120 cm juliste. Sen verran oon noiden kopiolaitosten kanssa ollu yhteydessä et tiedän et kuvan tarkkuuden pitäis olla vähintään 200dpi, mieluummin 300dpi. Sitä vaan en tajunnu kysyä, että mihin resoluutioon mun kannattais toi kuva väsäillä. Eli onko koolla väliä? Hirveen isoa en saa tosta tehtyä, koska kone menee kyykkyyn jos sillä on vähänki enemmän kokoa :) Jos mä koneella väännän sen luonnolliseen kokoon niin siitä tiedostostakin tulee jo ihan laittoman iso. Eli, kuinka pienen kuvan ne siellä kopiolaitoksella voi resizee et sen tulosteen tarkkuus ei kärsi? Tietty mä voisin kysyä tätä suoraan sieltä kopiolaitokselta, mut toivoin vähän et saisin sen jo huomenna tulostettua :) Auttakee mua, kiitos.

--
*pupu**piis*

milo

Posts: 860

#11039 • • milo Plaugenaut

juuco, 7.2.2008 20:03:
Nyt tiukka kymysys kaikille taiteilijoille koskien kopiolaitoksia ja julisteprinttejä. Tarkotus olis tilaa kopiolaitokselta sellanen palttiarallaa 50 x 120 cm juliste. Sen verran oon noiden kopiolaitosten kanssa ollu yhteydessä et tiedän et kuvan tarkkuuden pitäis olla vähintään 200dpi, mieluummin 300dpi. Sitä vaan en tajunnu kysyä, että mihin resoluutioon mun kannattais toi kuva väsäillä. Eli onko koolla väliä? Hirveen isoa en saa tosta tehtyä, koska kone menee kyykkyyn jos sillä on vähänki enemmän kokoa :) Jos mä koneella väännän sen luonnolliseen kokoon niin siitä tiedostostakin tulee jo ihan laittoman iso. Eli, kuinka pienen kuvan ne siellä kopiolaitoksella voi resizee et sen tulosteen tarkkuus ei kärsi? Tietty mä voisin kysyä tätä suoraan sieltä kopiolaitokselta, mut toivoin vähän et saisin sen jo huomenna tulostettua :) Auttakee mua, kiitos.



50cm (~20inch) x 300dpi = 6000
120cm (~48inch) x 300dpi = 14400

Noin sen ainakin itse laskisin, saattaa mennä väärinkin (dot = pixel?). Mutta aina mieluusti liian suuri kuin liian pieni alkuperäisestä kuvasta, suurentaminen on ainakin toistaiseksi huono juttu.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

asdf

Posts: 3,155

#11040 • • asdf
Kertokaas mulle miten toi Sony Bravian pupumainos on oikein tehty? On meinaan helvetin vaikuttavaa jälkeä jos jäbät on koko homman väsänny ite muovailuvahasta.