Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,492,193 views

Elmiira

Posts: 1,446

#5162 • • Elmiira
Mitä vanhoille työtuoleille tehdään, kun niistä halutaan päästä eroon?
Niitä ei varmaan voi vain kärrätä roskakatokseen?
Eikä niitä voi tässä tapauksessa myydä/antaa eteenpäin,
kun ne on aika käyttökelvottomia.

Ja sitten. Onko kenelläkään ollu työtuolina satulatuolia?
Mitään kokemuksia siitä? Mun tekis mieli ostaa sellainen,
kun meillä oli joskus töissä sellanen vähän aikaa. Tosin
siellä se ei ollu hyvä, kun joutu koko ajan nousee seisoo
ja menee takas istuu. Mut siis noin yleensä, musta siinä
oli hyvä istua.

Nyt ajattelin sitä kotiin tietokoneelle, jolla lähinnä käytän
nettiä ja kirjoitan paljon. Se ois kuulemma hyvä, jos tarvii liikkuu
tuolin kans paljon, mut mun ei tarvii, enkä edes mahdu liikkuu *hymy*
Ajattelin vaan et oisko selän kannalta millanen? Nyt röhnötän tuolissa
miten sattuu, mutten koskaan nojaa selkänojaan. Ja käsinojia mulla ei oo
koskaan ollukaan työtuolissa, eli niitä en kaipaa. Ei ne oo tarpeelliset
kun kirjottaa. Niin ja onko se huono valinta, kun pöydän korkeutta
ei saa nostettua? Tietääkö kukaan? Tai onko kokemusta?

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

Avatar
#5163 • • Edited Galadhan Guest

Jää~*
Ja sitten. Onko kenelläkään ollu työtuolina satulatuolia?
Mitään kokemuksia siitä?



Työtuolina on parissa paikassa ollut ton kuvan mukainen tuoli ja täytyy sanoa että olen ainakin itse tykännyt siitä todella paljon. Koska siinä ei ole selkänojaa, joutuu tuolissa istumaan väkisin selälle ja hartioille hyvässä asennossa ja perinteistä "lässähdän kasaan tähän nojatuoliin" ilmiötä ei pääse tapahtumaan. Mulla oli siihen aikaan pientä ongelmaa hartioiden jumiutumisen kanssa koneella työskennellessä, mutta tolla tuolilla niitä ei päässyt niin helposti syntymään. Noissa paikoissa tuolin kanssa joutui jonkin verran myös liikkumaan, ehkä noin kolmen-neljän neliön alueella kerrallaan, ja kuten sanoit niin siihen tarkoitukseen tuoli sopii myös loistavasti. Mutta kerrassaan loistava jakkara se oli myös paikallaan istuessa.

Pöydän korkeuden säädön puuttuminen ei pitäisi olla este, jos jakkaraa saa tarpeeksi alas. Tämän toimivuus ja sopivan asennon löytyminen muutenkin kannattaa toki vaivautua testaamaan jossain k.o. tuoleja myyvässä liikkeessä paikan päällä. Osa kun noista pitää ja osa ei.

Ostaisin kotiin, jos olisi erillinen työhuone, yksiössä ei sellaista valitettavasti ole.
Elmiira

Posts: 1,446

#5164 • • Elmiira

Galadhan, 11.1.2006 12:04:
-Infoa-



Kiitos.
Selän ja hartioiden kanssa mullakin jatkuvasti ongelmia,
joten toivoinkin tuolin olevan ratkaisu myös siihen.

Mietinkin vaan et onko tuolilla huono istua, jos sen säätää
liian alas (jos pyötä siis vaatii tätä.)? Mut se pitää varmaan
testata tuolia myyvässä liikkeessä.

Mun työpöytä on kans makuuhuoneessa ja iso tuoli tukkii
kulkuväylän, joten joutuisin sitä aina siirtelemään ympäri
huonetta. Siksikin tuollainen olisi helppo, kun sen voi tyrkätä
pöydän alle ainakin osittain.

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

domi

Posts: 7,069

#5165 • • domi Työn sankari.
Pfft, tulipa tässä mieleen kysymys mitä tuossa vähän pyörittelin mielessä: mitkä ovat työntekijän mahdollisuudet irtisanoutua työstä, missä ei tykkää olla? Sopimuksessa on määritelty ainoastaan irtisanomisaika, mutta ei mitään koeaikaa. Itselläni on joskus jäänyt sellainen kuva, et työntekijällä ois sellanen "ilmassa oleva" koeaika, et jos homma ei miellytä niin parin päivän päästä saa lähteä, ellei duuni oo sitä mitä haki. Oonkoha paljonki väärässä? *nauru*
akir0

Posts: 2,554

#5166 • • akir0 idleRPG champion 2009

domi, 11.1.2006 21:16:
Pfft, tulipa tässä mieleen kysymys mitä tuossa vähän pyörittelin mielessä: mitkä ovat työntekijän mahdollisuudet irtisanoutua työstä, missä ei tykkää olla? Sopimuksessa on määritelty ainoastaan irtisanomisaika, mutta ei mitään koeaikaa. Itselläni on joskus jäänyt sellainen kuva, et työntekijällä ois sellanen "ilmassa oleva" koeaika, et jos homma ei miellytä niin parin päivän päästä saa lähteä, ellei duuni oo sitä mitä haki. Oonkoha paljonki väärässä? *nauru*



Lain mukaan se on toi irtisanomisaika, joka vähän aikaa työssäolleilla taitaa olla minimissään viikko kun työntekijä itse irtisanoutuu. Käytännössä tosta voidaan varmasti yhteisestä sopimuksesta luistaa, koska ei se oo työnantajankaan etu, että paikalla notkuu kaveri, jota ei hommat nappaa.
Amma

Posts: 2,383

#5167 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Galadhan, 11.1.2006 12:04:
---
Jää~*
Ja sitten. Onko kenelläkään ollu työtuolina satulatuolia?
Mitään kokemuksia siitä?

---
Koska siinä ei ole selkänojaa, joutuu tuolissa istumaan väkisin selälle ja hartioille hyvässä asennossa ja perinteistä "lässähdän kasaan tähän nojatuoliin" ilmiötä ei pääse tapahtumaan.


Ainakin alkuperäisten Salli-satulatuolien myyjä väittää, ettei satulatuolissa voi istua selkä pyöreenä ja huonossa ryhdissä. Kyllä voi ihan yhtä lailla kuin hevosen satulassakin (mutta ei siis ihan yhtä röhnöttäen kuin tavallisissa työtuoleissa). Mutta toisaalta siinä on helpompi lähteä etsimään ryhdikkäämpää ja kenties ergonomisempaa istuntaa.
www.salli.com

Näköjään satulatuolia on joku firma tehnyt myös selkänojallisena, vaikka alkuperäinen tarkoitus lienee nimenomaan se, ettei siinä ole ylimääräisiä tukia.
http://www.proficient.fi/

--
*etsiskel*

ezzy

Posts: 8,060

#5168 • • ezzy Droid-pappa

Jää~*, 11.1.2006 11:46:

Ja sitten. Onko kenelläkään ollu työtuolina satulatuolia?
Mitään kokemuksia siitä? Mun tekis mieli ostaa sellainen,



Mä varmaan makaisin työpöydällä, jos mulla olis tollanen *ding*
sapeli

Posts: 11,768

#5169 • • sapeli jokukukamikä?

Jää~*, 11.1.2006 11:46:
Ja sitten. Onko kenelläkään ollu työtuolina satulatuolia?



Ei ole työtuolina ollut mutta olen tällaista käyttänyt ja erittäin mukava oli, täytyy sanoa *joo* Mulla varsinkin kun on huono ryhti ja "lönään" aina tuolilla kun tuolilla niin tän kanssa ekaa kertaa pitkään aikaan tuntui että istun oikeasti suorassa, ja varmasti olisi vähemmän selkävaivoja jos tuollaista käyttäisi vakkariin *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

onni3mk

Posts: 3,973

#5170 • • onni3mk Onni on.
Kun aurinko nousee, miksi on valoisaa paljon ennen kuin aurinko edes näkyy horisontissa, kun taas illalla tulee pimeää vaikka aurinko vielä näkyisikin?

--
Onni on.

Elmiira

Posts: 1,446

#5171 • • Elmiira
Kiitos kaikille "satulatuolivinkeistä".
Ehkäpä sitten uskallan ostaa tuollaisen
ja kokeilla miten sen kans sujuu *joo*

Äitikin suositteli *hymy*

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

Apo

Posts: 1,574

#5172 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

onni3mk, 12.1.2006 13:20:
Kun aurinko nousee, miksi on valoisaa paljon ennen kuin aurinko edes näkyy horisontissa, kun taas illalla tulee pimeää vaikka aurinko vielä näkyisikin?



Valo heijastuu ja taittuu ilmakehän kautta myös horisontin taakse -> valoa tulee maapallon sille puolelle mihin aurinko ei suoraan näy. Illan nopeampaan(?) pimenemiseen en keksi muuta selitystä kuin että kun päivällä on tottunu valon määrään niin pienikin hämärtyminen tuntuu.
onni3mk

Posts: 3,973

#5173 • • onni3mk Onni on.

Apo, 12.1.2006 13:32:
Illan nopeampaan(?) pimenemiseen en keksi muuta selitystä kuin että kun päivällä on tottunu valon määrään niin pienikin hämärtyminen tuntuu.



Tota mä en sulata kyl, koska tänä aamunaki (kun tätä asiaa mietin) aurinkoa ei vielä näkynyt, mutta katuvalot pimeni ja oli just semmostaamunvalosaa, ei hämärää vaan valosaa. Kun taas illalla kun katsellaan hienoja auringonlaskuja niin aurinkoa saattaa näkyä vielä melkein puolet ja on pimeämpää kun aamuisin.

Eihän se valo erilaista voi olla?

--
Onni on.

phanatic

Posts: 1,123

#5174 • • phanatic

onni3mk, 12.1.2006 13:39:
---
Kun taas illalla kun katsellaan hienoja auringonlaskuja niin aurinkoa saattaa näkyä vielä melkein puolet ja on pimeämpää kun aamuisin.



Oletko mitannut vai luotatko silmiisi? Ihmisen näkö mukautuu yllättävän hyvin erilaisiin valaistusolosuhteisiin. Aamulla silmät ovat vielä "pimeävaihteella" ja auringonnousu näyttää siis kirkkaalta, illalla kun valon määrä esim. puolittuu niin toki "päivävaihteella" oleviin silmiin kaikki näyttää kovin pimeältä. Ja jos vielä tuijotat auringonlaskua niin silmäsi sokaistuvat ja ympäröivä todellisuus näyttää entistäkin hämärämmältä.
evvk

Posts: 1,918

#5175 • • evvk
Miksi sähköpostiohjelmassani (Thunderbird) ei HTML-mailit toimi?
DJ Rx

Posts: 2,527

#5176 • • DJ Rx FINRG Recordings
hei mikä helvetti siinä on et trance deejiit on alkanu vaihtaa dj nimiään takas ristimä nimikseen...? pitäskö munki muuttaa dj-nimeksi

DJ Ville Sorsa - The principal of darkness?

... olisko uskottava?

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#5177 • • Jussi Soro choon!

Rx, 12.1.2006 21:18:
hei mikä helvetti siinä on et trance deejiit on alkanu vaihtaa dj nimiään takas ristimä nimikseen...? pitäskö munki muuttaa dj-nimeksi

DJ Ville Sorsa - The principal of darkness?

... olisko uskottava?


Oma nimenmuutos lähti siitä kun noi tulevat julkasut tulee tolla nimellä, ja helpompi tehdä sit "yhdel nimellä" kaikki. Tosin ei mulla muutenkaan kauheen erilainen toi artistinimi ollu. Jotkut suomalaiset nimet kuulostaa ihan fiksulta tolleen, omastani en niin kauheen hyvin tiedä, mut kuulemma englantilaiseen suuhun se kuulostaa "cool and exotic", ni mitäs vittuu :)
martina

Posts: 1,875

#5178 • • martina FINRG-martat, superhifistelijä

Rx, 12.1.2006 21:18:
hei mikä helvetti siinä on et trance deejiit on alkanu vaihtaa dj nimiään takas ristimä nimikseen...? pitäskö munki muuttaa dj-nimeksi

DJ Ville Sorsa - The principal of darkness?

... olisko uskottava?



DJ Ville Sorsa - Ankkalinnan herutusmaisteri *vink*
domi

Posts: 7,069

#5179 • • domi Työn sankari.

Jää~*, 12.1.2006 13:31:
Kiitos kaikille "satulatuolivinkeistä".
Ehkäpä sitten uskallan ostaa tuollaisen
ja kokeilla miten sen kans sujuu *joo*

Äitikin suositteli *hymy*


Mä tuun vielä suosittelijoiden joukkoon, ehottomasti kannattaa hommata. Itsellä lähti selkäkivut lähes kokonaan tuollaisella, kun joutuu paljon näyttötyötä tekemään.

domi *sydän* Salli
Bio

Posts: 4,429

#5180 • • Bio The Bullies / Pinky
Miks toi Conan aina kiusii La Bambaa? *ding*