Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,485,034 views

sapeli

Posts: 11,768

#4661 • • sapeli jokukukamikä?

Drisana, 12.10.2005 23:44:
Miksi jumala ei vastaa jos siltä kerran kysyy?



Ehkä se vastaa mutta useimmat ei kuuntele - ehkä se vastaa mutta ei sillä tavalla millä ihmiset odottaa - tai ehkä se antaa sun löytää se vastaus itse sitten kun on sen aika. *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

curry

Posts: 474

#4662 • • curry ^mauste^

onni3mk, 11.10.2005 12:39:
Mitä tapahtuu, kun mustelma lähtee pois? Siis haihtuuko se veri, joka ihon alla on vai mihin se menee? Mitä sille tapahtuu?



Mustelma eli sinelmä (hematoma) on kudoksensisäisestä verenvuodosta aiheutunut ympäristöstään kohoamaton laajahko, tuoreena sinipunerva laikku ihossa.

Laskimot ja mustelmat näyttävät sinisiltä, koska niissä on hemoglobiiniin hapen sijasta sitoutunut löyhästi vesimolekyyli. Kun mustelma alkaa parantua, suonista vuotaneet verisolut hajoaa ja mustelma muuttuu sinisestä vihreäksi ja keltaiseksi. Värit johtuvat biliverdiinistä (vihreä väriaine sapessa) ja bilirubiinista (punainen väriaine sapessa).


[pieni]Lähteet:

Tieteen kuvalehti numero 12/2000:
http://www.tieteenkuvalehti.com/Crosslink.jsp?d=156&a=1219&id=7013_4

Helsingin yliopiston aineistot:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/luonnonvariaineet/yleista.htm#ihmisessa[/pieni]

--
Dance like no one´s watching and love like you´ve never been hurt....

mekaanikko

Posts: 1,176

#4663 • • mekaanikko don selecta

Sphyxia, 12.10.2005 23:35:
Mitä nyt loppujen lopuksi tuo bf eli booking fee tarkoittaa lippujen tilaamisen yhteydessä? *blush* Mistä hyvästä, mihin hintaan jne.?



Booking fee eli välityspalkkio on lippuja välittävän yrityksen, esim. siis Tiketti, Lippupalvelu tai vaikka Street Beat ottama palkkio omasta työstään. Eli jos lipun hinta on vaikka 6 euroa + BF, silloin lipun hinnasta 6 euroa menee bilejärjestäjälle ja BF joka on usein jotain suuruusluokkaa 50 senttiä menee lipun myyneelle yritykselle, esim. Tiketille. Jollain on maksettava nimittäin niidenkin ihmisten palkat jotka niitä lippuja istuvat päivät pitkät siellä tiskin takana myymässä, myymälätilan vuokrat jne.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Sphyxia

Posts: 3,308

#4664 • • Sphyxia Maracujá!

mekaanikko, 13.10.2005 08:27:
---
Sphyxia, 12.10.2005 23:35:
Mitä nyt loppujen lopuksi tuo bf eli booking fee tarkoittaa lippujen tilaamisen yhteydessä? *blush* Mistä hyvästä, mihin hintaan jne.?

---


Booking fee eli välityspalkkio on lippuja välittävän yrityksen, esim. siis Tiketti, Lippupalvelu tai vaikka Street Beat ottama palkkio omasta työstään. Eli jos lipun hinta on vaikka 6 euroa + BF, silloin lipun hinnasta 6 euroa menee bilejärjestäjälle ja BF joka on usein jotain suuruusluokkaa 50 senttiä menee lipun myyneelle yritykselle, esim. Tiketille. Jollain on maksettava nimittäin niidenkin ihmisten palkat jotka niitä lippuja istuvat päivät pitkät siellä tiskin takana myymässä, myymälätilan vuokrat jne.



Kumartaen: paljon kiitoksia vastauksesta, nyt senkin sain vahvistettua.
Tropico

Posts: 246

#4665 • • Edited Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.
Aihe: verotus.

Eli onko joka vuonna ensimmäiset tienatut 2100 verotonta tuloa?

Edit. Koskeeko tuo vain koululaisia ja opiskelijoita?
Avatar
#4666 • • Annakins Guest
Minkä takia verisuonet näyttävät sinisiltä kun katsoo esim. käsivartta?
mekaanikko

Posts: 1,176

#4667 • • mekaanikko don selecta

Tropico, 13.10.2005 17:48:
Eli onko joka vuonna ensimmäiset tienatut 2100 verotonta tuloa?



Se ei ole ihan noin yksinkertaista. Verot maksetaan vuositasolla, eli koko vuoden tulot ovat yksi könttä (toki ne jakautuvat eri tulolajeihin, esim. ansio- ja pääomatulo) eikä ole merkitystä missä järjestyksessä ne tulot vuoden mittaan tulevat. 2 100 euroa on sellaisten verovähennysten summa, jonka kaikki saavat automaattisesti (perusvähennys ja tulonhankkimisvähennys), joten jos vuositulot jäävät tätä pienemmiksi, veroa ei tarvitse koskaan maksaa. Yleensä veronmaksajilla on kuitenkin muitakin vähennyksiä, joten käytännössä verovapaa tulo on yleensä suurempi kuin 2 100 euroa vuodessa.

Nyt sitten toinen juttu on ennakonpidätys, eli jollakulla saattaa olla sellainen verokortti, jossa tuohon 2 100 euroon asti ennakkoa ei pidätetä ollenkaan. Tällöin ennakonpidätys alkaa juosta vasta siinä vaiheessa kun tulot ovat ylittäneet tuon rajan, jolloin tosiaan vuoden ensimmäiset 2 100 euroa ovat ennakonpidätyksestä vapaat. Varsinainen vero kuitenkin lasketaan aina vuositasolla, ja sitä verrataan suoritettuihin ennakonpidätyksiin. Jos pidätyksiä on maksettu enemmän kuin mikä vero on, saa veronpalautusta, jos vähemmän, tulee lisäveroja eli ns. mätkyjä. Molemmille juoksee lisäksi korko, eli yleisesti ottaen ei ole taloudellisesti kannattavaa keplotella itselleen sellaista verokorttia että maksaisi pidätyksiä vähemmän kuin olisi todellinen veronkantotarve (tämä siis onnistuu jos työnantajia on useampi kuin yksi, periaatteessa yhdellä verokortilla toimittaessa tämä ei ole mahdollista jos ei ole muita tuloja kuin palkkatulot).

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Bio

Posts: 4,429

#4668 • • Bio The Bullies / Pinky

Annakins, 13.10.2005 17:58:
Minkä takia verisuonet näyttävät sinisiltä kun katsoo esim. käsivartta?



Opiskeluaikana tost oli juttuu.. joko se johtu siitä et se veri on vähähappisempaa (koska se on laskimoverta, valtimot menevät syvemmällä kehossa)

tai

sit et ihonpinta heijastaa paremmin sinistä valoa kuin punaista
Tropico

Posts: 246

#4669 • • Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.

mekaanikko, 13.10.2005 18:17:
...



Jees, kiitoksia. Nyt selkis. Tosiaan mulla verokortissa on tuo 2100 asti 0-ennakkopidätys. Ja kun kuukauden päästä tulevat vasta vuoden ensimmäiset tienestit, ei niistä ennakkopidätystä lähde. Veroa joutuu kyllä maksamaan koska ehdin tuon 2100 tienata vielä tänä vuonna.
mekaanikko

Posts: 1,176

#4670 • • mekaanikko don selecta

Annakins, 13.10.2005 17:58:
Minkä takia verisuonet näyttävät sinisiltä kun katsoo esim. käsivartta?



Hemoglobiini on kirkkaan punaista kun siihen on sitoutunut happea. Kun hemoglobiini luovuttaa elimistössä happensa ja siihen sitoutuu hiilidioksidia, sen väri muuttuu tummemmaksi, purppuraan päin vivahtavammaksi. Kun tämä hiilidioksidipitoinen tumma veri virtaa takaisin sydämeen laskimoita pitkin, laskimot näyttävät sinertäviltä 1) koska veri on tummaa ja hieman sinertävään vivahtavaa sävyltään ja 2) koska suonten väri itsessään on sinertävä. Valtimosuonet eivät juuri erotu ihosta koska ne kulkevat syvemmällä ja koska niissä virtaava veri on punertavampaa jolloin ne sulautuvat ihon yleiseen punertavaan värimaailmaan paremmin.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#4671 • • Edited candyraver Guest
jos television kuva muuttuu kelta/lila/vihreeks,ni tarkottaaks se sitä että kuvaputki on menny rikki ja kannattaako telkkari tässä tapauksessa pitää sulki ja kiikuttaa kaatikselle,tai jonnekkin..?*ding*
nimimerkillä. "yli 13v vanha tv.."
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#4672 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
AUTTAKAA JOKU NOPEESTI

Oon muuttamassa taloon, jossa ei oo laajakaistaa ja oon pahasti riippuvainen netistä. Toimintasuunnitelma mitä tehdä? *hikoil* tähän koneeseen on asennettu kai laajakaistamodeemi

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Tropico

Posts: 246

#4673 • • Edited Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.

Hyzenthlay, 13.10.2005 22:57:
AUTTAKAA JOKU NOPEESTI

Oon muuttamassa taloon, jossa ei oo laajakaistaa ja oon pahasti riippuvainen netistä. Toimintasuunnitelma mitä tehdä? *hikoil* tähän koneeseen on asennettu kai laajakaistamodeemi



http://www.paihdelinkki.fi/ *pepsodent*

Ei vaineskaan. Tilaat netin? Ei toki auta jos huomenna oot muuttamassa, koska yleensä adsl-yhteyksien tilaamisessa menee viikosta kuukauteen kun yhteys on valmis. Eri asia jos talosta löytyy HTV kaapeli, jolloin welho:n saa vaikka samana päivänä.

Saunalahti
Elisa
Sonera
HTV (kaapeli)
DNA

onhan noita...
RainChild

Posts: 909

#4674 • • RainChild

Hyzenthlay, 13.10.2005 22:57:
AUTTAKAA JOKU NOPEESTI

Oon muuttamassa taloon, jossa ei oo laajakaistaa ja oon pahasti riippuvainen netistä. Toimintasuunnitelma mitä tehdä? *hikoil* tähän koneeseen on asennettu kai laajakaistamodeemi



mä en nyt hirveesti itseasiassa osaa sanoa...
paitsi että soittaa laajakaistasedille *hihu* ne osaa sanoa.

mutta hieno juttu on, että nettiriippuvaisuus hellittää kyllä *joo*... itse olin noin 3 kuukautta enemmän tai vähemän ilman nettii... ja nyt kun on netti uudestan, niin en koukuta enää niin pahasti *hymy*

--
Rainchild is back home

Lost-Soul

Posts: 3,107

#4675 • • Edited Lost-Soul los pallos

Hyzenthlay, 13.10.2005 22:57:
AUTTAKAA JOKU NOPEESTI

Oon muuttamassa taloon, jossa ei oo laajakaistaa ja oon pahasti riippuvainen netistä. Toimintasuunnitelma mitä tehdä? *hikoil* tähän koneeseen on asennettu kai laajakaistamodeemi


ota selvää saatko kaapeliyhteyden itsellesi, silloin asennusaika on muutamia tunteja parhaimmillaan


Ei vaineskaan. Tilaat netin? Ei toki auta jos huomenna oot muuttamassa, koska yleensä adsl-yhteyksien tilaamisessa menee viikosta kuukauteen kun yhteys on valmis. Eri asia jos talosta löytyy HTV kaapeli, jolloin welho:n saa vaikka samana päivänä.

Saunalahti
Elisa
Sonera
HTV (kaapeli)
DNA


kyllä ainakin elisaltakin löytyy kaapeli ja ehkä jopa soneraltakin.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#4676 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Hei kiitos vastauksista *hihu* Mulle on noi kaikki käsitteetä vähän epäselviä *blush* mut eiköhän toi jotain auttanu...

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Timce

Posts: 5,381

#4677 • • Edited Timce
Olen lähdössä treffeille elämäni naisen kanssa, kun huomaan tehneeni virheen nauttiessani päivällisellä sipulipihviä, kera valkosipulikastikkeen ja sipulirenkaiden.

Kysymys kuuluu: Miten tuon sipulin hajun saa kaikkoamaan. Hajun kuulemma huomaa. *blush*

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

AnssiV

Posts: 1,798

#4678 • • AnssiV EDM saved me from Jesus
Johdantoan kerrottankoon että en juurikaan ole aikaisemmin käyttänyt alkoholia viikonloppuriennoissa hauskaa pitäessäni, joten:

Onko se vain sinkkuuden merkki että mies on alkanut olemaan viikonloppuisin (yleensä lauantaisin) kännissä vai yrittääkö hän vain sulautua muiden humalaisten perussuomalaisten miesten joukkoon jotta hänenkin elämässä joskus tapahtuisi jotain?*ding*+*super**känni*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#4679 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Timce, 15.10.2005 12:10:
Olen lähdössä treffeille elämäni naisen kanssa, kun huomaan tehneeni virheen nauttiessani päivällisellä sipulipihviä, kera valkosipulikastikkeen ja sipulirenkaiden.

Kysymys kuuluu: Miten tuon sipulin hajun saa kaikkoamaan. Hajun kuulemma huomaa. *blush*



Voit peittää sen mukavasti menemättä niihin treffeihin *iloinen*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Elmiira

Posts: 1,446

#4680 • • Elmiira
Mistä johtuu, ettei mun elimistö tunnu kestävän nykyisin alkoholia ollenkaan?
4 vuotta sitten pystyin vielä juomaan mitä vaan.
2 vuotta sitten tajusin, että tequilan juominen aiheuttaa
oksentelua seuraavana aamuna. Lopetin sen juomisen.
Nyt en voi juoda enää mitään, tai oksennan jo yöllä ja aamulla vielä lisää.

Lauantain saldo: 2 omenasiideriä, 2 lonkeroa 1,5 breezeriä, 1 lasi valkkaria ja oksentamaan.
Ja en juonut noita kaikkia tunnin sisään, vaan noin 8 tunnin sisään.
Sama on toistunut jo useamman kerran. Mitään breezeriä väkevämpää en ole noina kertoina juonut.

Onkohan tää nyt vaan joku päänsisänen juttu? Vai oisinkohan allerginen omenaesanssille, jota omena siiderissä on? Ja voiko se yleensä edes aiheuttaa noin vahvan reaktion? (Olen aiemmin huomannut, et kaula alkaa punoittaa ja kuumottaa juodessa ja epäillyt sen johtuvan omenaesanssista, koska juon aina omenasiideriä.)

No onneksi viihdyn ihan hyvin ilman alkoholiakin, ihmettelen vaan, et mistä hitosta tää johtuu? *ding*

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~