Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,453,589 views

Karski

Posts: 6,049

#2461 • • Karski Pomon kätyri

Epailija:
Kuinka paljon Tres, toma, pHaze, Ana, onomatopoeia, kuilu, Zyklonius, Juhgu, JustinSane, S-T et cetera ad infinitum oikein lukevat kirjoja?



No, henk koht. mä olin skidinä yks niistä hiljasista nynnyistä
joilla ei ollut elämää, lueskelin ala-asteikäisenä
mm. tietosanakirjoja ihan huvikseni, ja ainakin Raamattu,
Koraani, Kalevala ja Danten Jumalainen näytelmä
tuli luettua sit kans jo ennen kuin pääsin edes murrosikään.
I kid you not. Meillä ei myöskään ollut televisioo ennenkuin
mä täytin jotain 11 ja kun nyt olin jo oppinut lukeen suht'nuorena
niin lukeminen oli vakioajanvietettä. Ylipäätään mä luen
edelleen kirjan tai kaks viikossa, ihan vaan siks
kun mulla ei ole muuta elämää edelleenkään. Eikä televisioo.
Yksinkertaista.

Tää ehkä selittää mua ihmisenä muutenkin *igor*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

ezzy

Posts: 8,060

#2462 • • ezzy Droid-pappa

Avernian:
---
mayah:
Mitä mä laitan tänään päälle?

---


Jakkupuvun midihameella ja silmälasit. Hiukset nutturalle. *vink*



ääni tälle _o/
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2463 • • Aziz Combat Fighter

Tres:
Eikä televisioo.



Onhan sulla televisio! Vai meinaatko ettei se oo seinässä kiinni?
Karski

Posts: 6,049

#2464 • • Edited Karski Pomon kätyri

Ana-5000:
---
Tres:
Eikä televisioo.
---
Onhan sulla televisio! Vai meinaatko ettei se oo seinässä kiinni?



FYI: se on monitori, ts. ei TV-viritintä

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2465 • • Aziz Combat Fighter

Tres:
FYI: se on monitori, ts. ei TV-viritintä



Check. Oikein. TV mädättää aivot.
hrdkvr

Posts: 3,929

#2466 • • hrdkvr KURGO

ezzy:
---
kiiki:
---
kilobitti:
High-end-hifismi on jo sitten asia ihan erikseen, tjeu: http://www.helsinkisoundandcinema.fi/tuote.php?id=252

---


näinköhän mä nyt ihan oikein että kolmen metrin pätkä jotain pirun piuhaa maksaa rapeat 13 000 ?!? *ding*

---


Kyllä. Laatu maksaa.



tohon vielä B&W nautilukset kehiin niin päästään 60 000 eur yli ilman vahvixtinta

--
-keep it hard-

kilobitti

Posts: 2,419

#2467 • • kilobitti 1-2-3 techno

Epailija:
En siis usko, että tuolla piuhalla on edes teoriassa mahdollista saavuttaa mitään sen kummempaa eroa johonkin vastaavan poikkipinta-alan omaaviin peruspiuhoihin puhumattakaan sitten siitä, että riittääkö ihmiskorvan erottelukyky mahdollisten erojen havainnointiin.



Siis jossain halvimmassa perusnarussa ja vähän paremmissa on kyllä merkittäviäkin eroja, mut noissa todella kalliissa luulen että erot on lähinnä uskonasioita. Esim; olen joskus seurannut keskustelua laadukakkaiden ja huippulaadukkaiden digipiuhojen eroista; ymmärtääkseni niissä liikkuvat vain ykköset ja nollat-> niissä ei ole mitään eroja ellei jompi kumpi aiheuta piuhaan varsinaista virhettä. Huhutaan myös joidenkin hifistien laittavan huopamattoa cd-soittimen eteen ettei kotelon rakosista tuleva hajavalo voisi häiritä lasersädettä*nauru*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Miazu

Posts: 815

#2468 • • Miazu Päivänsäde
Miten saan hei mun priva viestit näkymään just ny
Avatar
#2469 • • ALIEN Guest

Miazu:
Miten saan hei mun priva viestit näkymään just ny



forun -> yksityisviesti

tai sit jos meinaat profiiliin laitettuja viestejä niin painat omaa nimeäsi vasemmassa yläkulmassa ;)
siveys

Posts: 2,492

#2470 • • siveys lovely

Epailija:
Välillä tuntuu siltä kuin nämä ja muutamat muut henkilöt omaisivat tietokirjatietoa ja sivistystä enemmän kuin mitä pienestä kirjastoautosta löytää ja kun miettii sitä aikamäärää, mitä itseltä menisi moiden asioiden opettelemiseen niin että niitä voisi puolihuolimattomasti soveltaa foorumikeskusteluissa, ei voi kuin nöyristyä. Vai onko kyse siitä, että tieto jää päähän kertalukemisella tai että tilaisuuden koittaessa alkaa armoton googletus ja nettilähteiden lukeminen?


Veikkaan, että google ja sanakirjat on monen hyvä kaveri kun tarkistetaan yksittäisiä lukuarvoja, vuosia ja muuta nippelitietoa, mutta tätä varten pitää jo tietää tiedon olemassaolosta ja omistaa sellainen kokonaiskuva asiasta, josta kirjottaa - ja se on minun mielestäni se mikä on tietämyksessä olennaisinta.

Se miten tämä tietämys lopulta muodostuu on kai edelleenkin jossain määrin hämärän peitossa, sillä ihmisen aivojen toiminnasta ei vielä tiedetä paljoa, mutta yleinen käsitys lienee, että tiedot jollakin tapaa linkittyvät toisiinsa ja näitä linkkejä oppimisen yhteydessä korostamalla (esim. yhdistämällä opittua tietoa aikaisempaan tietoon ja muodostamalla ajatuksellisia kokonaisuuksia) voidaan edistää tiedon mieleenpalautumista relevanteissa asiayhteyksissä.

Voit siis lukea sen pienen kirjastoautollisen tietoa, mutta oppimisesi kannalta oleellista on se miten prosessoit kirjoista lukemaasi tietoa. Jos et yhdistä lukemaasi mihinkään aikaisemmin opittuun tai edes muodosta lukemasi pohjalta itsenäisiä ajatusrakenteita niin näiden tietojen musitiinpalauttaminen on joko mahdotonta tai äärimäisen vaikeata silloin kun niitä tarvitsisi. Toisaalta taas joskus oppimasi asiat vain "ilmestyvät" mieleesi käsitellessäsi jotain siihen liittyvää toista aihetta, sillä aivojesi sisällä nämä asiat ovat jollakin tapaa yhteydessä.

Kyse ei siis ole suoranaisesti siitä kuinka paljon ihmiset lukevat tai keskustelevat muiden ihmisten kanssa vaan siitä miten ihmiset käsittelevät mm. näillä keinoilla saamaansa tietoa. Jokainen esim. lukion käynyt henkilö on varmasti kohdannut suunnattoman määrän tietoa, mutta koska meidän koulujärjestelmämme (ehkä hieman opettajasta riippuen) ei juurikaan kannusta oikeasti sisäistämään opiskeltavia aineksia vaan hyvät arvosanat saa helposti pelkästään koetta varten esimerkkejä ja yksittäisiä faktoja pänttäämällä, ei tällainen todellinen tietämys pääse muodostumaan kuin vain sellaisille, jotka ovat ovat jostain muusta syystä (esim. kodin kasvatustyyli tai forumkeskustelun aiheuttama tarve sisäistää keskustelun aiheena oleva asia, jotta voisi argumentoida paremmin) tehneet tällaista käsitteellisten asiakonaisuuksien muodostamista ja aikaisemmin opittuihin asioihin yhdistämistä.

Jo olemassaolevaan tietoon yhdistämistä luonnollisesti helpottaa se, että omaa jo runsaasti samaan aihepiiriin kuuluvaa tietoa, joka uuden asian käsittelyn yhteydessä palautuu "automaattisesti" mieleen. Tällöin on usein olemassa malleja, joita käyttämällä on helpompi muodostaa uusia ajatusrakenteita ja nämä uudet ajatusrakenteen linkittyvät vanhoihin saman aihepiirin tietoihin mm. eroavaisuuksien ja yhtäläisyyksien muodossa. Tästä syystä ihmiset yleensä ovat ns. experttejä vain muutamalla alalla, joilta heillä on runsaasti aikaisempia ajatusrakenteita, ja joille heidän on täten helppo luoda myös uutta tietämystä. Kun uuden tietämyksen luominen jollakin alueella on helpompaa niin tämän alan kirjallisuuden ja keskustelun seuraaminen tuntuu yleensä mielekkäämmältä ja mukavemmalta, jolloin muiden alojen seuraaminen jää vähemmälle ja ihminen ns. urautuu.

Itse uskon, että ihmisissä on jo synnynnäisiä eroja siinä kuinka runsaasti erilaista tietoa kykenee sisäistämään, mutta oikeita lähestymistapoja ja oppimisstrategioita käyttämällä uskon lähes kaikkien olevan kykeneviä muodostamaan asiantuntijaluokan tietämyksen vähintään yhdellä alalla. Jotkut kykenevät tähän useammallakin alalla ja historiassa on esimerkkejä yksilöistä, joiden asiantuntijuus on kattanut hyvin monia alueita.

Uskon, että mainitsemasi yksilöt ovat niin onnellisessa asemassa, että ovat koulujärjestelmästämme huolimatta kyenneet (joko vahingossa tai tiedostaen) muodostamaan oikeaa tietämystä vähintään yhdellä alueella ja vastaavat täällä omien alueidensa kysymyksiin, sillä heidän on helppo kokonaiskuvan nähdessään esimerkiksi etsiä relevantteja nippelitietoja googlella ja muodostaa päteviä vastauksia. Kyse ei ole siis useinkaan mistään synnynnäisestä neroudesta tai suunnattomasta työmäärästä (vaikkei näitäkään vaihtoetoja tietenkään voi kenenkää kohdalta poissulkea).

Lopuksi tietämyksen muodostamiseen johtavilla strategioilla ja aikaisemman tietämyksen määrällä on usein korkea korrelaatio sen kanssa, että yksilö lukee paljon ja keskustelee asioista ystäviensä kanssa. Luonnollisesti on mukavampaa lukea kirjoja mikäli niiden lukemisesta saa helpommin lisää tietämystä tai keskustella jos osaa muodostaa tietämyksensä pohjalta relevantteja argumentteja ja lisätä omaa tietämystään vasta-argumenttien pohjalta. Toisaalta taas runsas lukeminen ja keskustelu antaa enemmän mahdollisuuksia sattumanvaraisiin mielleyhtymiin, joista voi seurata tietämykseen johtavaa prosessointia, jonka pohjalta todennäköisyys tälle suurenee entisestään tulevaisuudessa.
Miazu

Posts: 815

#2471 • • Miazu Päivänsäde

ALIEN:
---
Miazu:
Miten saan hei mun priva viestit näkymään just ny

---


forun -> yksityisviesti

tai sit jos meinaat profiiliin laitettuja viestejä niin painat omaa nimeäsi vasemmassa yläkulmassa ;)


Kiitos mä olen vähän käsi näis jutuissa kun toisilla sivuilla on vähän yksinkertaisemmat jutut mut mitäs tämä maahinen osaisi ellei kysyisi tyhmiä:)
andi--

Posts: 1,381

#2472 • • andi-- lunttu

kilobitti:
Siis jossain halvimmassa perusnarussa ja vähän paremmissa on kyllä merkittäviäkin eroja, mut noissa todella kalliissa luulen että erot on lähinnä uskonasioita. *klip*



Näinhän tuo on. Jos piuhat on über-hifiä, niin se heikoin lenkki löytyy jostain muualta. *hih*

--
- RAAH -

S-T

Posts: 1,195

#2473 • • Edited S-T Pieni

Epailija:
Kuinka paljon Tres, toma, pHaze, Ana, onomatopoeia, kuilu, Zyklonius, Juhgu, JustinSane, S-T et cetera ad infinitum oikein lukevat kirjoja? Välillä tuntuu siltä kuin nämä ja muutamat muut henkilöt omaisivat tietokirjatietoa ja sivistystä enemmän kuin mitä pienestä kirjastoautosta löytää ja kun miettii sitä aikamäärää, mitä itseltä menisi moiden asioiden opettelemiseen niin että niitä voisi puolihuolimattomasti soveltaa foorumikeskusteluissa, ei voi kuin nöyristyä. Vai onko kyse siitä, että tieto jää päähän kertalukemisella tai että tilaisuuden koittaessa alkaa armoton googletus ja nettilähteiden lukeminen? Koostuuko sosiaalinen kanssakäyminen kavereiden kanssa siitä, että keskustellaan "kepeästi" geenitekniikasta, kvanttikemiasta, Aristoteleen metafysiikasta ja - jos päivä on kaunis ja tuuliolosuhteet muikeat - roomalaisten merkityksestä antiikin kulttuurihistorian säilymisessä ja sen mahdollisista vaikutuksista maailmanpolitiikkaan? *ding*

Emmätajuu.


*blush* Kun tota listaa katsoo, niin tuntuu, että olen siinä ihan suotta, vaikka mulla kai kohtalaisen hyvä yleissivistys onkin. Mulla tuo lähtenee ennenkaikkea varmaan siitä, että olen varsin uteliasta sorttia ja innostun helposti (mutta usein aika lyhytaikaisesti) milloin mistäkin - ja aina kun innostun jostain asiasta otan siitä mahdollisimman paljon selvää. Perustietämystä on siten kertynyt monelta alueelta ja kun on jo valmiiksi jokin aavistus asiasta, on kirjallisuudesta ja intterwebistä helppo etsiä lisää knoppitietoa ja tarkistaa yksityiskohtia.

Ja tähän sitten voisinkin toistaa kaiken mitä Toma ja siveys kirjoittivat asiasta *nauru*
Ne suurimmat tietämyksen alueet mulla taitaa olla luonnontieteet (erityisesti kemia ja biologia) ja nykyään kai voisin väittää tietäväni aika paljon myös kasvatustieteistä, kasvatuspsykologiasta, ja noin yleisesti koulutuksesta ja oppimisesta.

edit: Ja lisätään tähän syssyyn vielä, että mistä haluaisin tietää enemmän, jos ehtisin (juu, tää on kyllä vaan järjestelykysymys, muttakun...) perehtyä: Haluaisin lukea enemmän ihan klassikkokirjallisuutta. Jonkun verran sitä on toki tullut luettua, mutta aivan liian vähän.

--
Pieni on kaunista.

sapeli

Posts: 11,768

#2474 • • sapeli jokukukamikä?

root:
Kenen valmistama tämä sohva on?



On muuten ihan sairaan hieno sohva *joo* Melkeinpä taideteos *hymy* Sitten kun saat hommattua tälläisen niin saat kutsua meikäläisenkin testaamaan sitä *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

a-j

Posts: 785

#2475 • • a-j

root:
Kenen valmistama tämä sohva on? Olen nähnyt sellaisen joskus aikaisemmin, mutta en osaa googlettaa sitä. Kuulin, että niitä valmistetaan vielä.

TJEU: St.Etiennen video Tell me why, josta tämä kuvakin on kaapattu



miks mä en vaan hahmota tosta sohvaa tai mitään? onko toi ylhäältäpäin kuivattu vai miten *ding*

--
Joten vaikka niitä on paljon, niin meitä on enemmän.
Ne vaativat piikkilankaa, me vaadimme elämän.

diezel

Posts: 430

#2476 • • Edited diezel -

Ana-5000:
Check. Oikein. TV mädättää aivot.



Teillä vääräuskoisilla ei näy Discovery Channel *hih*

kilobitti:
Esim; olen joskus seurannut keskustelua laadukakkaiden ja huippulaadukkaiden digipiuhojen eroista; ymmärtääkseni niissä liikkuvat vain ykköset ja nollat-> niissä ei ole mitään eroja ellei jompi kumpi aiheuta piuhaan varsinaista virhettä.



Niin no virhelähteet ei yleensä ole itse piuhoissa eli häiriösuojaus on avainsanana, mutta kyllä 13'000 euroa piuhasta on hieman liikaa. Tuskin ne missään MIKES:lläkään ton hintaisia piuhoja käyttää.

Tästä päästään myös kysymykseen kuinka paljon voi cd/dvd-soittimilla olla eroa jos data siirretään digitaalisena vahvarille jossa sille vasta tehdään DA-muunnos. ~500 euroa kalliimman laitteen hankintaa on itselleni ainakin hieman vaikea perustella.
Avatar
#2477 • • candyraver Guest
Kuinkakohan paljon mahtaakaan olla liikaa??*ding*
$

Posts: 1,802

#2478 • • $ Destination weekend!

a-j:
---
root:
Kenen valmistama tämä sohva on? Olen nähnyt sellaisen joskus aikaisemmin, mutta en osaa googlettaa sitä. Kuulin, että niitä valmistetaan vielä.

TJEU: St.Etiennen video Tell me why, josta tämä kuvakin on kaapattu

---


miks mä en vaan hahmota tosta sohvaa tai mitään? onko toi ylhäältäpäin kuivattu vai miten *ding*



Sivuprofiili, ja neljän istuttava. Jatkot, minä ja kolme neitiä *plur*

Pantonin "Living Tower" on tuon teoksen nimi. 7500 Suomessa *poks*

Munuainen myynnissä. Hp. 7500 *juonittel*
Avatar
#2479 • • candyraver Guest

Lene:
---
CandyRaver:
Kuinkakohan paljon mahtaakaan olla liikaa??*ding*

---


Kunnes tulee mitta täyteen. *lmao*



Mut sithän se on vasta sopivasti?siis jos se mitta on täys*ding*
pitääks sen sit niinku vuotaa yli et se on liikaa?
Avatar
#2480 • • Edited ikj Guest

CandyRaver:
---
Lene:
---
CandyRaver:
Kuinkakohan paljon mahtaakaan olla liikaa??*ding*

---


Kunnes tulee mitta täyteen. *lmao*

---

Mut sithän se on vasta sopivasti?siis jos se mitta on täys*ding*
pitääks sen sit niinku vuotaa yli et se on liikaa?



ei se ole sopivasti. se on siinä rajalla et meneekö yli vai ei. eli mitan pitää pysyä täynnä kyllästymis pisteeseen asti. sit on liikaa.
tai jotain.. :)