Hammaslääkäri

482 posts, 25 pages, 327,188 views

Tiuge

Posts: 109

#381 • • Edited Tiuge
Perjantaina leikattiin kaks viimeistä viisuria, rauhoittavilla höystettynä. Edelleen kipeä leuka, ja tikkejä suussa. Mut luojan kiitos vähemmän kipeät kuin viimeks. Mun hampaita on työstetty niin paljon että oon kehittänyt pelon hammaslääkäriä kohtaan, mikä tuntuu täysin pelleltä kun on muuten korkea kipukynnys. Mutta, se fiilis kun siitä tuolista ei pääse POIS, ja joku poraa hermoon eikä usko kun sille sanoo että nyt sattuu ja saatanasti, vastaus on "ei tämä voi sattua". Ja sen jälkeen kun alan poraamisesta huolimatta nousta paniikin sekaisella raivolla tuolista niin huokaillen sanotaan "no laitetaan nyt sit lisää puudutetta jos kerran ei kestä" *igor* Joo, on siis ollut maailman paskin oikomislääkäri josta traumat jäi, ja lisäksi kieroutuneet hammasjuuret ja poikkeuksellinen hermoratojen kulku leuoissa, ts. ei puudutteet toimi kuten pitäs. Ja ekan viisurin YTHS:n lekuri repi paljoa kyselemättä, pelkillä puudutteilla (ja taikasanoilla ei tämä voi sattua), runttas mun huulen pihtien väliin ja yllättäen ei uskonut kun sanoin että nyt se reippaasti tuleva veri ei kuule tule sieltä hampaasta vaan mun huulesta joka on noiden pihtien välissä *dissaa* vastaus (viimein katsottuaan): Oho.

Eli olen ylpeä itsestäni että olen kuitenkin käynyt ylipäätään nykyään hammaslääkärissä, ja vieläpä poistattamassa kolme viimestä viisuria. Thank God ne oli siinä.

--
We don't need no education! - Yes you do, you just used the double negative.

sapeli

Posts: 11,768

#382 • • sapeli jokukukamikä?

Tiuge, 14.11.2008 13:43:
Mutta, se fiilis kun siitä tuolista ei pääse POIS, ja joku poraa hermoon eikä usko kun sille sanoo että nyt sattuu ja saatanasti, vastaus on "ei tämä voi sattua". Ja sen jälkeen kun alan poraamisesta huolimatta nousta paniikin sekaisella raivolla tuolista niin huokaillen sanotaan "no laitetaan nyt sit lisää puudutetta jos kerran ei kestä" *igor*



Hui, mitä kauhutarinoita! *pökr* Mulla on kyl ollu samanlainen tilanne - juurihoidon jatkaminen eri lääkärillä joka ei puuduttanut. *poks* Siinä kyl lopulta hyppäsin tuolista ylös ja oli vähällä ettei hammaslääkäri saanut nyrkistä. *grr* No, se hammas sitten taidettiinkin poistaa vähän myöhemmin, olivat siellä yksityisellä tehneet siihen turhia hoitoja, ja näköjään myös huonosti.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Syce

Posts: 1,649

#383 • • Edited Syce
jahas... ja tänää tehdään viimeinen juurihoito+ lopullinen paikkaus.
Sit pitäis olla leegot kunnossa*iloinen* (millähän palkitsen itseni*ding*)


edit.. ei se sitten mennytkään niin kuin elokuvissa =( Hieman oli hammas vielä tulehtunut joten vielä mennään uudella lääkepaikalla. Kahtellaan kuukauden päästä josko se iskis lopullisen paikan.
sapeli

Posts: 11,768

#384 • • sapeli jokukukamikä?

Syce, 18.11.2008 12:45:
jahas... ja tänää tehdään viimeinen juurihoito+ lopullinen paikkaus.
Sit pitäis olla leegot kunnossa*iloinen* (millähän palkitsen itseni*ding*)



Jäätelöö ja karkkii ja limsaa ja kahvii ja tupakkaa! *joo* *nauru*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Syce

Posts: 1,649

#385 • • Syce

sapeli, 18.11.2008 12:46:
---
Syce, 18.11.2008 12:45:
jahas... ja tänää tehdään viimeinen juurihoito+ lopullinen paikkaus.
Sit pitäis olla leegot kunnossa*iloinen* (millähän palkitsen itseni*ding*)

---


Jäätelöö ja karkkii ja limsaa ja kahvii ja tupakkaa! *joo* *nauru*



hah=D ei tod.. kahvi on noista ainoa jota päivittäin käytän... muista en niin välitä *ding* (röökistä en sit tippaakaan*igor*)
Jutu

Posts: 3,054

#386 • • Jutu Blondi
Just tulin hammaslääkäristä ja nyt on puol päätä puutunut. Ois varmaan se yksi puudutus piikki riittänyt *nauru*. Jouluna sitten on vielä kahden reiän paikkaus kun nyt se olisi joutunut puuduttumaan toisenkin puolen alhaalta. Tosin, en kyllä tiiä miksei se nyt paikannut tolta toiselta puolelta kun oli tunnin aika *ding*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

wiwi

Posts: 1,575

#387 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Hmm. Onko viisaudenhampaat aina pakko poistaa? Mulla oli aika varattuna yhden tai kahden poistoon joskus 1,5 vuotta sitten kun ne oli vielä kasvuvaiheessa ja painoi kovasti ientä. Noh, pari kertaa peruin ajan eikä tullut varattua uutta. Nyt mulla on yhteensä neljä uutta hammasta, jotka ei ole aiheuttaneet puhkemisensa jälkeen minkäänlaisia ongelmia. Lisäksi oon neuroottinen hampaidenpesijä (aika harvoin lähen himasta pesemättä hampaita) ja kaikki aikaisemmat reijät lakkas kasvamasta 12. ikävuoden jälkeen kun aloitin kuuden vuoden mittaisen karkkilakon. Voisin siis kuvitella että nämäkin ovat kelvollisessa kunnossa.

Että jos menen hampilääkäriin ja se alkaa inttää noista viisaudenhampaista niin voinko vaan sanoa, että oon jo niin kiintynyt, etten enää halua luopua niistä? :D

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

sapeli

Posts: 11,768

#388 • • sapeli jokukukamikä?

wiwi, 18.11.2008 12:57:
Hmm. Onko viisaudenhampaat aina pakko poistaa?



Ei ole, tunnen monia joilla niitä ei ole poistettu, tai joilta on poistettu niistä vain osa. Hammaslääkärinhän se pitäisi tietää että tuleeko joku viisaudenhammas aiheuttamaan ongelmia, eli onko se tulossa vielä enemmän esiin, painaako muita hampaita, onko juuret huonosti... Jos sulla on pitkä aika mennyt niin luulen että niiden pitäisi ottaa uusi röntgen että sen voisi sanoa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

m1kk3

Posts: 5,560

#389 • • Edited m1kk3 no-life

Kolera, 13.11.2008 15:55:
On myös joskus ollut aika näppärän näköinen peilin kautta kun muuten kellertävä(kiille) hammas mutta keskellä suht vitivalkoinen läntti(hammasluu?)


No eipä tuo vielä mitään, mulla on yhdessä juurihoidettavassa hampaassa iso reikä (tai ite asias siinä taitaa olla parikin reikää) joka on sisältä mustunut *sars* :D edit tai ite asiassa siitä reiän ympäriltäkin on vähän mustunu, en tiiä mikä siinä sit on

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Syce

Posts: 1,649

#390 • • Syce

sapeli, 18.11.2008 12:59:
---
wiwi, 18.11.2008 12:57:
Hmm. Onko viisaudenhampaat aina pakko poistaa?
---


Ei ole, tunnen monia joilla niitä ei ole poistettu, tai joilta on poistettu niistä vain osa. Hammaslääkärinhän se pitäisi tietää että tuleeko joku viisaudenhammas aiheuttamaan ongelmia, eli onko se tulossa vielä enemmän esiin, painaako muita hampaita, onko juuret huonosti... Jos sulla on pitkä aika mennyt niin luulen että niiden pitäisi ottaa uusi röntgen että sen voisi sanoa.



viisaudenhampaisiin tulee paljon herkemmin reikiä.
Syce

Posts: 1,649

#391 • • Syce

mikke, 18.11.2008 13:04:
---
Kolera, 13.11.2008 15:55:
On myös joskus ollut aika näppärän näköinen peilin kautta kun muuten kellertävä(kiille) hammas mutta keskellä suht vitivalkoinen läntti(hammasluu?)

---

No eipä tuo vielä mitään, mulla on yhdessä juurihoidettavassa hampaassa iso reikä (tai ite asias siinä taitaa olla parikin reikää) joka on sisältä mustunut *sars* :D edit tai ite asiassa siitä reiän ympäriltäkin on vähän mustunu, en tiiä mikä siinä sit on



pics or stfu! *nauru*
mariq

Posts: 2,154

#392 • • mariq

wiwi, 18.11.2008 12:57:
Hmm. Onko viisaudenhampaat aina pakko poistaa?


Ei niitä tarvi poistaa, jos niistä ei aiheudu ongelmia ja jos niistä ei ole odotettavissa ongelmia jatkossa. Just näitten odotettavissa olevien ongelmien takia varmaan monet viisurit poistetaan.

Multa on poistettu kaikki viisurit, ylhäältä siks että yrittivät tulla poskista läpi, kun ei ollut tilaa, alhaalla ne ei oireillu, mut ei myöskään mahtuneet kasvamaan kokonaan esiin, joten hammaslääkäri sanoi, että ne kannattaa leikata, koska ne todennäköisesti jossain vaiheessa aiheuttaa pahan ientulehduksen, jos ei ajoissa poista.

Mun hammaslääkäri sanoi myös, et jos viisureille on tarvetta jotain tehdä, se kannattaa tehdä alle kaksvitosena, myöhemmällä iällä kuulemma ongelmat saattaa olla sit jo pahempia.

Et aika yksilöllisiä juttujahan nää on, mut kyl ehkä lääkäriä kannattaa kuunnella *hymy*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

aiccu

Posts: 155

#393 • • aiccu poksuva sydänilmapallo

mariq, 18.11.2008 15:21:

Mun hammaslääkäri sanoi myös, et jos viisureille on tarvetta jotain tehdä, se kannattaa tehdä alle kaksvitosena, myöhemmällä iällä kuulemma ongelmat saattaa olla sit jo pahempia.


mulle sano lekuri kanssa tuon iän ja perusteeksi että viisureita poistettaessa kuopat ei jää niin isoiksi eli kroppa vielä jaksaa kehittää rakennusmatskua.

--
Hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta.

vuokko

Posts: 243

#394 • • vuokko
kaikkeen tottuu, sanotaan... *lmao*
sapeli

Posts: 11,768

#395 • • sapeli jokukukamikä?
Viisuri poistettu! Itse operaatio ainakin meni tosi helposti, paljon inhottavampia reiän poraamisiakin on ollut. Mitään ei tuntunut paitsi tietty vähän vääntöä ja rutinaa - ikävintä oli se, että semmoinen suojapeite laitettiin mun päälle ja se peitti myös silmät! Kun ei oikein tiennyt mitä tuleman pitää, eikä edes nähnyt mitä sinne suuhun tungetaan, oli kyl aika jännittävää, mutta sitten siihen tottui ja taidan muutenkin pitää aina silmiä kiinni hammaslääkärissä. *nauru*

Oli kuulemma keskivaikea leikkaus, kesti vähän yli puoli tuntia. Viisurin juuret oli vähän koukussa, mutta ei ollut sen suurempia ongelmia.

Sanoivat sielläkin että toipuminen on se pahempi osuus, ja nyt onkin sit purutupot ja antibiootit ja kolmiolääkkeet ja saikkua - ylihuomenna kuulemma on turvotus pahimmillaan, jos sellaista tulee.

Eli niille jotka ei vielä viisurileikkauksessa ole käyneet, ei ainakaan sitä viisurinpoistoa kannata mun kokemuksen perusteella pelätä, vaikkei se nyt mitään juhlaa olekaan. *hymy*

Lisäraporttia sitten kun puudutus loppuu... *vink*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Minnalilla

Posts: 418

#396 • • Minnalilla
jöh, kävinpä eilen yksityisellä hammaslääkärillä...

Kun itsellä on vaurioituneet hampaat ku tipuin pienenä keinusta, kyselin sitten että paljonko valkaisu ja oikaisu maksaa..

No pelkkä valkaisu 700-800.. tai siis uudet pinnotteet noihin.
Ja sit se oikaisu ja valkaisu olis yhteensä 2000-3000, JÖH! *justjoo*

Että sehän olis sama asia ku ostais auton, no mutta ehkä mä vielä joskus saan hyvän työpaikan ja ja .. saan nuo *toiveajattelua *tirsk**

--
tilulileii!

sapeli

Posts: 11,768

#397 • • sapeli jokukukamikä?

sapeli, 20.11.2008 13:43:
Lisäraporttia sitten kun puudutus loppuu... *vink*



No niin, nyt on 4 päivää leikkauksesta, ja kyllä se niin on että toipuminen on nihkeämpää kuin itse operaatio... Torstaina pidin kiltisti kylmää välillä poskella ettei turpoa pahasti ja buranan avulla pysyi kivut ihan hyvin poissa. Syöminen oli tietty vähän hankalaa, mutta proteiinijauheet veden kanssa vei nälän pois. *hymy*

Menin sitten seuraavana päivänä töihin koska ei oikeastaan ollut mitään oloja, aamiaisen syöminen lähinnä oli vähän hankalaa ja hidasta. Suuta ei vielä pystynyt paljoa avaamaan, eli se oli oikeastaan ikävin juttu. Turvotusta ei oikeastaan edes huomannut, vähän vaan näytti pyöreämmältä leuan kohdalta.

Lauantaina oli työpaikan syysjuhla / pikkujoulut ja sinne menin - lähdin kyllä hyvissä ajoin kotia ja en mitenkään riehunut, mutta sen huomasi kyllä että mitä enemmän yritti syödä normaalisti, sitä enemmän alkoi leikkauskohtaan sattumaan... Otin siis jälleen 800mg buranan kun olin sieltä lähdössä.

Eilen sunnuntaina olikin pahin päivä toistaiseksi, vähän yllättäen. Buranasta huolimatta oli koko ajan pieni jomotus, minkä takia oli vaikea keskittyä mihinkään. Tuli varmaan myös syötyä liian vähän, mikä varmasti lisäsi ikävää mielialaa. Lopulta luovutin ja otin buranan lisäksi paramax-codia (eli kodeiinia sisältävää särkylääkettä) ja huh mikä helpotus kun kipu lähti pois.

Yöllä sitten heräsinkin särkyyn, otin buranan ja puolikkaan paramax-codin ja sitten vielä pureskelin toisen puolikkaan, ja nousin tietokoneelle melkein tunniksi kunnes lääkkeet alkoivat toimimaan.

Nyt otin aamulla taas suosiolla saman tien buranan sekä paramax-codin koska heti aamusta juili ikävästi. Turvotus on lähes kokonaan laskenut, mutta huomaa että tikit vielä vähän kiristää, eli on vaikea avata suuta kokonaan, ja pureskelu on yhä epämiellyttävää. Huomenna olisi hammaslääkärikäynti, saa nähdä aukeaako silloin suu kivuttomasti, ja pyydän varmasti että hammaslääkäri katsoo näkeekö mitään outoa leikkauskohdassa - luulen että joku tulehdus siellä on... (Onneksi on antibioottikuuri voimassa ja buranaa 24/7 elimistössä hillitsemässä sitä sillä välin kun antibiootit toimivat.)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

m1kk3

Posts: 5,560

#398 • • Edited m1kk3 no-life
Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni hammaskivenpoistossa... Oli kyllä varmaan elämäni pisin tunti *dissaa* Meinasin revetä nauruun siinä tuolilla kun radiossa soi Dingon Autiotalo, jossa laulettiin että "tää hetki saa minut pian aivovaurioon *nuotti*", eipä se kaukana ollu :D Kerran vähän se piikki lipes ja suoraan ikeneen, auts... Ihan kunnon puudutustakin olis ollu tarjolla, tyydyin kuitenkin vain siihen pintapuudutukseen. Ei olis ehkä pitäny :D Onneks mulla ei kuitenkaan sitä kiveä niin mahdottomasti ollu kertyny ja kovin syviä ientaskujakaan ei ollu. Niitä jos on niin astetta kivuliaampaa kuulemma on toimenpide. Mut eipä siinä, eipähän tartte taas vähään aikaan käydä tuollakaan. Tosin onhan tässä vielä edessä muutamat paikkaukset ja juurihoidot ja purentakiskon tekoa ja... *justjoo*

edit: jännästi kyllä heittelee nuo Kela-korvauksen prosentit, esim tämä kyseinen toimenpide missä kävin, maksoi ilman korvausta 97e josta korvauksen jälkeen jäi maksettavaksi 48 euroa eli vain puolet. Yleensä korvausprosentit on ollu siinä 20-30% luokkaa. Mut eipä siinä, hyvä näin :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Takyon

Posts: 2,945

#399 • • Takyon Möwkö
Noniin, nyt on yläviisurit poistettu, lähtivät oikein nätisti muutaman pienen rusahduksen saattelemina. Puudutustakaan ei juuri tuntenut, ja sitä itse asiassa pelkäsin eniten koska viimeksi kun olen puudutuspiikkiä saanut joskus alle 10 vuotiaana niin se sattu niin perkeleesti.. Muistaakseni silloin en melkein antanut tehdä jatko toimenpiteitäkään kun pelkäsin että se sattuu lisää :D Mutta kunhan tämä puudutus tästä lakkaa toimimasta niin katsotaan :)

Kahden viikon päästä toinen alaviisureista ja sitten tammikuussa kirurgille joka leikkaa viimeisenkin pois. Tänään lääkäri näytti kuvat mun hampaista ja se viimeinen on kyl ihan poikittain siellä ja juuretkin vielä jossain hermoratojen keskellä..

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

RiD

Posts: 2,817

#400 • • RiD Nukemi

Takyon, 26.11.2008 14:56:
Kahden viikon päästä toinen alaviisureista ja sitten tammikuussa kirurgille joka leikkaa viimeisenkin pois. Tänään lääkäri näytti kuvat mun hampaista ja se viimeinen on kyl ihan poikittain siellä ja juuretkin vielä jossain hermoratojen keskellä..



Grats.

En tahdo lannistaa, mutta vastaava operaatio samaan tilanteeseen kesti mulla ~2tuntia ja oli elämäni hirveimpiä hetkiä puudutuksesta huolimatta. Pieni hammaslääkärikammo ei helpottanut asiaa.

Tsemppiä tohon!

--
*super* *possu*