Hammaslääkäri

482 posts, 25 pages, 327,460 views

Syce

Posts: 1,649

#341 • • Edited Syce

zaler, 13.10.2008 15:56:
---
sapeli, 13.10.2008 15:53:
Ei tainnu olla julkisella?

---


joo ei kyl. yksityisellä kävin
city hammaslääkärit oli mestan nimi



Jooh... hirveetä rahastusta! Samaa hintaluokkaa oli itselläkin kun kerran erehdyin yksityiselle. 15min tarkistus lähenteli 140e.

edit. nyt hinnat on pyöriny 35e (poraus,paikkaus,juurihoito) ei tosin kaikkia yhdellä kertaa =)
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#342 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Lauruska, 13.10.2008 15:54:
Varasin just viikko sitten ajan kunnalliseen hammaslääkäriin, sain ajan tammikuulle *nauru*



oho, wtf.. mä jonotin aikanaan ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiölle 13kk *ding* jotenkin oli viel sellanen tuntuma et opiskelijaterv.huollossa on asiat paremmin kun "julkisella". No mut hyvä niin :)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Syce

Posts: 1,649

#343 • • Syce

Hyzenthlay, 13.10.2008 18:57:
---
Lauruska, 13.10.2008 15:54:
Varasin just viikko sitten ajan kunnalliseen hammaslääkäriin, sain ajan tammikuulle *nauru*

---


oho, wtf.. mä jonotin aikanaan ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiölle 13kk *ding* jotenkin oli viel sellanen tuntuma et opiskelijaterv.huollossa on asiat paremmin kun "julkisella". No mut hyvä niin :)



ja kiitos sille että helsingin hammashoitolat jakavat melko mielellään palveluseteleitä yksityisiin. (keskiviikkona kutsuu jälleen yksityinen*hikoil*)
whispering

Posts: 871

#344 • • whispering Super Juusto
Ei oo tullu käytyä lähes kymmeneen vuoteen hammaslääkärillä, mitä nyt joku armeijan pikanen tarkastus siinä välissä. Ei vaan koskaan jaksa ottaa asiaksi varata aikaa. Eipä sinne meno silti pelota, koskaan ei oo edes puudutettu. Siihen kipuun turtuu aika nopeesti.
ValaX

Posts: 3,891

#345 • • ValaX
Mulla menee leuvat lukkoon todella helposti ja tästä syystä pelkään kyseistä paikkaa. Kerran on sielä leuvat lukkiutunutkin, mutta sain itse rusautettua ne kiinni.
hane

Posts: 242

#346 • • hane
Vähän ahistaa. Mitähän sitä aattelis ku kunnallisen hammaslääkärin ottamien koko leuan röntgenkuvien mukaan on suuret riskit "sivuittain" ikeniin asettuneessa viisurissa joko a)puhjetessaan esim. 40-vuotiaana se "syö" 2 taaimmaista hampia mukanaan plus että voi halvaannuttaa leuan ja/tai kielen tai b) jos se leikataan iha vaa varuilta pois sieltä suun lihoista ni sama juttu; riskit ikuiseen leuan tunnottomuuteen ja puolihalvaantumiseen ON olemassa ja hyvin mahdollista. NO, yksityinen hampilääkäri 2 vuotta myöhemmin otettuaan vähä pienemmän röntgenin sanoo että juu ei todellakaan tarvi poistella eikä leikata mitään jo puhjenneita saati sitä vinottaista puhkeamatonta, joka ei kuulemma ikinä tuu ees puhkeamaan. Ja varma juttu kuulemma. Hmm...ehkäpä kolmas hammaslääkäri toden sanoo, tai voi laskee keskiarvon edes. Ja onneksi on puudutusaineet keksitty, niistä maksaakin mielellään *pepsodent*

--
- Luulotauti paranee tiedolla -

mehukatti

Posts: 335

#347 • • mehukatti dude

whispering, 13.10.2008 19:26:
Ei oo tullu käytyä lähes kymmeneen vuoteen hammaslääkärillä, mitä nyt joku armeijan pikanen tarkastus siinä välissä. Ei vaan koskaan jaksa ottaa asiaksi varata aikaa. Eipä sinne meno silti pelota, koskaan ei oo edes puudutettu. Siihen kipuun turtuu aika nopeesti.



Hammaslääkärin operaatioita on aika paljon erilaisia. Reiän paikkaaminen ei välttämättä paljoo satu, eikä se poraus ees kovin kauaa kestä, mutta saa olla aika sissi, jos vaikka juurihoidon tai jonkun hammaskirurgisen toimenpiteen ottaa ilman puudutusta. Juurihoidossahan siis hammas porataan auki ja hermot revitään irti metallikoukuilla. Ja yks hammaskirurginen toimenpide joka itelle tehtiin tulehtuneen hampaan takia, sisälsi esim. ikenen hakkaamisen taltalla ja vasaralla irti, että päästiin sörkkimään hampaan juureen tms.

Niin ja ainakin omasta mielestä kannattaa käydä ainakin joskus tarkastuksessa, koska sit kun kipu alkaa niin hammas saattaa olla jo heikossa hapessa, hoitokertoja tulee useita ja rahaa palaa. Pahimpana ehkä se, jos hammas pitää repiä irti, niin uuden leegon hinta on 2kE-2.5kE ja sitä varten joutuu menee yksityiselle.
aiccu

Posts: 155

#349 • • aiccu poksuva sydänilmapallo
yksityisellä kelakorvauksen ja henkilökunta 10% alen jälkeen parodontologinen erittäin suppea hoito 18,84e, perustutkimus 25,57e ja röntgen 48,22e..nyt sitten oottelen kahta viisurileikkausta a 2 hammasta per kerta ja hinta arvio 200-400e/kerta kelakorvauksien yms. jälkeen.

mulla on vaan joku kammo kunnallisia palveluita kohtaan niin olen sitten kermaperse ja maksan itseni kipeäksi.

--
Hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta.

tomii

Posts: 3,594

#350 • • tomii kallion herttua

aiccu, 14.10.2008 21:13:
yksityisellä kelakorvauksen ja henkilökunta 10% alen jälkeen parodontologinen erittäin suppea hoito 18,84e, perustutkimus 25,57e ja röntgen 48,22e..nyt sitten oottelen kahta viisurileikkausta a 2 hammasta per kerta ja hinta arvio 200-400e/kerta kelakorvauksien yms. jälkeen.

mulla on vaan joku kammo kunnallisia palveluita kohtaan niin olen sitten kermaperse ja maksan itseni kipeäksi.



Mun kokemus yksityisestä oli vaan viimeksi niin saatanan hyvä, että harkitsen kyllä samaa itsekin, jos vaan rahatilanne antaa periksi (vaikka toi onkin h e l v e t i n kallista). Kun pelkäänpä, että ainakin yksi viisuri olisi revittävä jossakin vaiheessa pois.

--
reivaan kunnes kuolen

aiccu

Posts: 155

#351 • • aiccu poksuva sydänilmapallo
^ja jos kerralla tulee hyvää jälkeä eikä tartte useampaan kertaan juosta niin eihän se silloin niin paljoa enempää maksa...ai miten niin mulla on mielikuva että julkisella töppäillään enemmän*igor*

--
Hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta.

Syce

Posts: 1,649

#352 • • Syce
Koulu aikoina olin itsekkin kunnallisia täysin vastaan. (eräs pieleen menny poraus) vuosi sitten kun uskaltauduin kaupungin pakeille niin homma meni aivan nappiin. Ei kipuja, ei mitään negatiivista. Paikkana herttoniemen piste. *piis*
Vielä olis muutama kerta juurihoitoa... Yllätyin miten kivuton toimenpide on kyseessä.
hrdkvr

Posts: 3,929

#353 • • hrdkvr KURGO
helsingissähän on nyt hyvä tilanne. kaikki kunann omat lekurit on niin täynnä että aina saa lähetteen yksityiselle ja maksaa vain sen 20e.

itelle just juurihoito tehty 5x ilman puudutuksia eikä kertaakaan edes vihlaissut. vähän on eroa kunnallisella ja yksityisellä lääkärillä.

--
-keep it hard-

Syce

Posts: 1,649

#354 • • Syce

hrdkvr, 22.10.2008 14:54:
helsingissähän on nyt hyvä tilanne. kaikki kunann omat lekurit on niin täynnä että aina saa lähetteen yksityiselle ja maksaa vain sen 20e.

itelle just juurihoito tehty 5x ilman puudutuksia eikä kertaakaan edes vihlaissut. vähän on eroa kunnallisella ja yksityisellä lääkärillä.



Mulla ei ruvettu edes kunnallisessa tekemään sitä. suoraan lähetteet yksityiselle. Nyt kahdessa eri paikassa tehty juurihoito ja molemmat teki sen eritavalla. (tai ainakin tuntui siltä)
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#355 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv
pitäis kans varata aika hammaslääkäriin ku alkaa yks vanha
paikka irtoilemaan ja yhtä toista hammasta on alkanut särkeä
satunnaisesti... mut en sitten tiedä mitä ne lääkärit voi/haluaa
tehdä, koska poskissa on kaksi tuoretta lävistystä :/

olisi tietysti voinut olla kerranki järkevä aikuinen ja ottaa ne
lävistykset vasta hampilääkärin jälkeen! *igor*

--
dasinoaisnvs

jangler

Posts: 60

#356 • • jangler
Pelkään piikkejä, kipua ja sitä myöten myös hammaslääkäriä - sen aiheuttamaan kipuun kun ei voi itse vaikuttaa. Ei mitään hysteeristä, mutta niin paljon että en saanu aikaseksi kahdeksaan vuoteen mentyä hammaslääkärille. Edellinen käynti oli vuosituhannen vaihteen tienoilla kun olin armeijassa, sain sentään silloin aikaiseksi käytyä hoitamassa pari näkyvää reikää kuntoon, ilmaista kun oli. Ja tietysti vasta viikko-pari ennen kotiutumista. Jo silloin lääkäri sano että "käy kesällä ottamassa viisaudenhampaat pois, ne on ihan rikki." No kävinkö. Vuodet vieri, ei niistä ikinä mitään vaivaa ollut. Reilu vuosi sitten tyttöystävä alkoi kovasti potkia perseelle asian suhteen että kävisin hoitamassa leegot kuntoon. Lopulta sain aikaiseksi varattua ajan yksityiselle, sillä alusta asti mulle oli selvää että haluan hoitaa koko paskan kerralla nukutuksessa. Kunnallisella nukutusta ei saa kuin aivan erityistapauksissa (keharit + lapset ym.) Touko-kesäkuun vaihteeseen varattiin aika hoitotoimenpiteille, ja voi velijet täytyy sanoa että suosittelen kaikille. Kahden tunnin nukutuksen aikana kaikki neljä viisaudenhammasta poistettiin ja kahdeksan hammasta paikattiin hammaskiven poiston ohella. Näin muuten unta hammaslääkäristä, eh. Yllättävää oli ettei mulla ollu yhtään isompaa reikää vaikka kahdeksaan vuoteen en lekurilla käynyt. Oli jotenkin hieno tunne kun kaikki oli järjestetty mua varten, neljä lääkäriä/hoitajaa hääri ympärillä. Mutta rahallahan saa ja hevosella pääsee, kela-korvausten jälkeen se oli kaiken kaikkiaan tonnin setti, josta nukutuksen hinta oli noin puolet. Moni tuttu sanoi että viisaudenhampaiden poiston jälkeen ne kivut vasta alkavat pakollisesta lääkekuurista huolimatta, mutta mulla ei ollu MITÄÄN jälkivaivoja. Piti tietty syödä aika varovasti pelkillä etuhampailla, syöminen oliki hidasta ja kuulemma hassun näköistä mutustelua jonki aikaa.
aiccu

Posts: 155

#357 • • aiccu poksuva sydänilmapallo
tänään lähti kaikki neljä viisuria kerralla, vaikka aikaa varatessa oli tarkoitus poistaa kaksi. Leikkaava lääkäri ihan itse ehdotti ja olin tottakai samaa mieltä. Pääsen nyt yhdellä pään säryllä.

Enpä edes huomannut alahampaiden poistoa, ylhäältä tuntui painetta ja oikeaa poistaessa ihan pientä nipistystä. Kamalinta koko hommassa oli puuduttaminen ja puudutuksen kesto leikkauksen jälkeen kun tuntui että naama on kuin hamsterilla ja ettei suupieliä saanut hallittua.

nyt on puudutuslakannut, 800mg ibuxinia naamassa antibiootin seurana ja olo on siedettävä..saas nähdä mitenkä naama turpoaa vielä, eli kehtaako lähteä lauantaina julkisille paikoille.

--
Hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta.

Syce

Posts: 1,649

#358 • • Syce
ensi maanantaina toivottavasti viimeinen juurihoito..
Maihku

Posts: 1,186

#359 • • Maihku neiti hankala
Tänään tuli käytyä hammaslääkärissä ja eipä ollut onneks yhtään reikää*pepsodent*
m1kk3

Posts: 5,560

#360 • • Edited m1kk3 no-life
Tänään tuli sitten käytyä ekaa kertaa n. 10 vuoteen tarkastuksessa (älkää kysykö miksi noin pitkä väli). Saldo: 6 reikää, joista 2 juurihoidettavia (*plur*), toisen (tai ehkä molempien) yläviisuri(e)n poisto ja aika suuhygienistille hammaskiven poistoon. Täst tulee niin siistii *jiihaa*

Vittu että sitä voikin ihminen olla niin tyhmä että jättää noin pitkän ajan ettei käy tarkastuksessa. No, nyt siitä tyhmyydestä saa sitte maksaa. Onneks tulee sentään veronpalautukset ni voi nekin sitten tällätä tähän operaatioon. Mut ei niin huonoa ellei jotain hyvääkin. Sattui kohdalle todella mukava ja kaunis hammaslääkäritäti, ehkä se tekee tästä hieman helpompaa. Myös omalta osalta light-mehujen ja limujen latkiminen loppui tähän päivään, olivat tehneet kuulemma melkoista tuhoa meikäläisen suussa. Eli siis suoraan sanottuna syövyttäneet hampaita. Tästä lähtien kyllä janojuomaksi tulee vesi.

edit: Eikä tuo tarkastuskaan niin hirveitä maksanu (kävin siis yksityisellä), röntgenkuvineen kelakorvauksen jälkeen tasan 51 euroa. Vähemmän se kyllä oli kuin odotin.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti