aada, 13.11.2009 01:23:
Paatti?
Paatti = sosio, psyko.
Paatti = Tuuliviiri.
Nojoo.. Ei voi sanoa.
Ehkäpä luokittelematon persoonallisuushäiriö. Virallisen termin joudut etsimään. Mikään ei osu tarpeeksi, mutta yhdessä tarpeeksi moneen tarpeeksi monta kertaa.
Itsekkin olen ollut epätietoisina aikoina monivammanen kuten 70 luvulla tavattiin sanoa lääkärissä. Sit oli pakko kasvaa, mut onnex vaan irl. (ja six projisoin..
)
Mahlerin teorian mukaan rajatilahäiriöisen persoonallisuus on jatkuvasti uudelleen lähentymisen vaiheessa. Itsenäisyyden ja tarvitsevuuden ristiriita ei ole kehittynyt itsenäiseksi, eheäksi minäksi. Persoonallisuuden eri osat eivät muodosta selkeää kokonaisuutta, vaan toimivat irrallaan toisistaan. Epävakaan persoonallisuuden tunnusomaisin piirre on juuri identiteetin integraation puute. Persoonallisuudessa toimii monta erillistä minää, jotka eivät kykene yhteistyöhön. Toiminta on täysin asiallista yhdessä roolissa kerrallaan, mutta eri roolien yhdistäminen tuottaa ongelmia. Esim. henkilö ei pysty yhdistämään äidin ja vaimon rooleja, vaan toimii kerralla vain toisessa niistä.
Rajatilahäiriö tarkoittaa nimenomaan identiteetin repaleisuutta ja häiriöitä minäkuvassa.
http://www.peda.net/verkkolehti/jkl/lyseo/lyseonlukioon?m=content&a_id=31
Narsistisessa persoonallisuushäiriössä tunteettomuus tarkoittaa, että ihmiseltä puuttuu kyky kokea tunteita eikä hän näin kykene kommunikoimaan tunteiden avulla. Arnold Modellin selittää sen taustaksi tarpeen välttää läheisiin ihmissuhteisiin kuuluvia kokemuksia. Narsistin itseriittoisuuskuvitelma torjuu muihin liittyvät toiveet ja toiveisiin liittyvät ahdistukset.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuus
Ominaista on epäily, liikatunnollisuus ja pikkutarkkuus, huolellisuus, itsepäisyys, varovaisuus, jäykkyys ja avoimuuden puute; usein myös saituus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaativa_persoonallisuus
Paksunahkaisen narsistin tapa manipuloida toisia ihmisiä ja käyttää hyväkseen heidän heikkouksiaan muistuttaa psykopaatin käyttäytymistä. Narsisti ei kuitenkaan ole tunnekylmä eikä hän ei ole vailla omaatuntoa, kuten psykopaatti. Narsistilla on tarve puolustella tekojaan moraalisesti, psykopaatilla ei.
http://www.muotiala.fi/lehti/jutut/20060529_nars_mai_1.php
Wiki on oikeastaan aika paska paikka hakea noista tietoa, ne on päin vittua jo syntymekanismeista niiden ajankohtiin asti kirjaimellisesti luettuna, ja sitähän wikin lukija kaipaa, joten fuck that noin niinkuin ison leiman kanssa.
Itse teininä 'sairastin' montaakin eri persoonallisuuden häiriötä (en monia persoonallisuus-häiriöitä) kun joutu kotona katsomaan äitin perään, hommaamaan ruo'at ja kuuntelemaan samalla vittuilua siitä miten olin laiska ja paha ihminen kun ei koulu kiinnostanut ja varastin jne..
vaikka oikeasti tein työtä jota kukaan ei ymmärtänyt. Pidin äitiäni öisin kasassa imemällä vihan ja surun itseeni yrittäen tukahduttaa sitä. Lapset on naiveja ja luulin pärjääväni niiden kanssa äitiäni paremmin kaikesta päätellen.
Ilman diletantin luonnettani olisin varmaan vieläkin monella tavalla häiriintynyt, ja monen mielesä olenkin..
(Miltei poikkeuksetta siitä syyttävät on todella hukassa ja helpolla päässeitä läskejä. Kyökkianalyysi, joten kritiikin pitää poiketa massasta, ennen kuin rupean miettimään sitä. Mä analysoin kaikkea jo muutenkin liikaa ja mun pää on jatkuvassa stressitilassa. Jopa niin, etten saa nukuttua.),
..mutta mulla oli laitoksissa aikaa miettiä itseäni ja sitä miten sekasin maailma on. On todella väärin minua kohtaan, että jouduin sairastumaan muiden takia, mutta minkäs teet? Maailma ei ole reilu paikka ja nallekarkit ei mee tasan. (Tosin sitä on turha käyttää puolustuksena mihinkään Toteamuksena se on toimiva argumentti)
Sulla on varmaan epämukava olo tällä hetkellä ja en tiedä oletko edes päässyt tänne asti, mutta motiivini tämän kertomiseen sinulle, josta en tippaakaan välitä, mutta jonka arvon maailman synergian kannalta ymmärrän, on että voisit enemmänki kelailla omia mielipiteitäsi niiden puolustelun sijaan.
En mä varsinaisesti pidä sua pahana ihmisenä, vaan lievästi sanottuna hieman eksyneenä. Vaikka käytänkin shokkeja puheenvuoroissani, niin teen sen puhtaasti huomiota herättääkseni.
En itseeni, enkä väitteilleni, vaan ajatuksille. Toinen käyttää toista tyyliä ja minä tätä.
Ota, jätä, tai bannaa. Mä teen osani vaikka sille oikeata paikkaa onkin vaikeaa keksiä.