mini_mi, 3.8.2009 19:59:
Mielestäni on kyllä lähinnä absurdia, että sen sijaan, että kaksi ihmistä sopisivat olevansa parisuhteessa niin he sopivat olevansa ystävyyssuhteessa, mutta johon kuuluu asioita, jotka kuuluvat parisuhteeseen. Tässähän ihan hämärtyy platonisen ihmissuhteen merkitys platonisena. =D Noh, onni on valinnanvapaus siinä, tekeekö elämänsä liian vaikeaksi vai ei.
Onko se sitten jotenkin vähemmän absurdia sopia olevansa parisuhteessa, josta puuttuu joitakin parisuhteen elementtejä?
Ymmärrän kyllä, että elämästä tulee hirveästi vaikeampaa jos ei halua rajoittaa ihmissuhteidensa laatua sellaiseksi kuin perinteiset parisuhdekäsitemallit sanelevat, mutta itse näkisin siitä olevan kyllä ihan etuakin, että asioista keskustellaan ja yritetään selvittää mitä kumpikin suhteelta ihan oikeasti haluaa.
Mielenkiintoista, että yhdessäkään kohdassa ei viitattu tunteisiin ja kaiken kaikkiaan oot onnistunut skippaamaan tunteiden merkityksen kokonaan. Myöskään listassa ei oikeastaan viitattu kahden ihmisen väliseen keskinäiseen yhteyteen vaan vain mahdollisiin ulkoisiin ominaisuuksiin. Aika kolkkoa. Ei ihme, että jos parisuhde -ajattelusi perustuu pelkästään sille, että asioista sovitaan ja päätetään ja ihan kenen kanssa tahansa.
Kysyit minulta "Tiiviiseen ystävyyssuhteeseen verrattuna, mitä platoninen parisuhde tarjoaa enemmän?" ja minä yritin listata sellaisia asioita, joita parisuhteiden mielletään tarjoavan, mutta mitä ei yleensä mielletä kuuluvan ystävyyssuhteeseen (ainakaan niin vahvana).
Olet ihan oikeassa, että hyvään parisuhteeseen mielletyillä teoilla ja oletuksilla on hyvinkin vahvoja tunteellisia vaikutuksia ihmisiin (esim. turvallisuus, vakaus, hyväksytyksi ja rakastetuksi itsensä kokeminen, tarkoitus jne.) ja parisuhteen muodostaminen edellyttää usein tietynkaltaisia keskinäisen yhteyden muotoja (esim. luottamus, arvostus, välittäminen, seksuaalinen vetovoima sekä arvomaailmojen, kiinnostusten ja huumorintajujen yhteensopivuus jne.), joista usein parisuhde-elämän aikana osa kasvavaa ja osa heikkenee.
Ennen listaa mainitsin kuitenkin tarkastelevani asiaa siinä valossa mitä kahden ihmisen välinen parisuhde käsitteenä viestii muille ihmisille. Ainakin itse koen, että sillä on useimpien ihmisten maailmassa aika vähän relevanssia, että koenko minä nyt elämäni turvalliseksi ja vakaaksi tai tunnemmeko kumppanini kanssa edelleen seksuaalista vetovoimaa toisiamme kohtaan. Ihmisiä kiinnostaa useimmiten enemmän ne konktreettiset asiat, joilla voi olla jotain merkitystä itselle, joten yritin keskittyä niihin.
Olen lisäksi ainakin itse nähnyt elämäni aikana siinä määrin eriskummallisia parisuhteita, joissa osapuolet "rakastavat" toisiaan, mutta koko suhde on alkuihastumisen jälkeen niin mieletöntä valtapelien ja keskinäisten riippuvuuksien soppaa, että en oikein enää miellä parisuhteita oletusarvoisesti välttämättä hyviksi parisuhteeksi. En ole tältä pohjalta myöskään erityisen vakuuttunut, että muutkaan ihmiset mieltävät näitä kaikkia positiivisia henkilökohtaisen tason vaikutuksia keskeisiksi osiksi parisuhteen vaikutusta ja olettaisivat ne heti parisuhteen olemassaolosta kuultuaan.
Jos näihin henkilökohtaisen tason asioihin haluaa kiinnittää erityisesti huomiota viestinnässä niin parisuhteen sijaan voisikin puhua suoraan "onnellisesta, "onnettomasta", "seesteisestä", "myrskyisästä", "läheisestä" tai vaikkapa "arkisesta" parisuhteesta.
Ja "Ei ihme, että.." mitä? ( musta tosta lauseesta puuttuu jotain :D )
Se nyt on vaan itselleni tyypillisempää, etten muuta arvojani kovin kevytkenkäisesti. Etenkään, jos joku tulee ja kehoittaa miettimään sellaisen tekemistä.
Lieneekö siis myös se, että pärjää yksin maailmassa ilman muiden ihmisten neuvoja yksi arvoistasi, jota et muuta kevytkenkäisesti?
PS. Jos haluaa vaan leikkiä sanoilla ja merkityksillä ilman, että niillä on merkitystä millään tavalla käytännön kanssa, sellainen lähestymistapa olisi hyvä ilmoittaa etukäteen, jotta keskustelu menisi ainakin oikeaan suuntaan. Tai ainakin voisi valita olla osallistumatta turhanpäiväiseen paskanjauhamiseen.
Mun mielestäni ihmisten välisen viestinnän kannalta sanojen merkityksillä on hyvin paljon merkitystä. Jos nyt vaikkapa jostain kumman syystä haluaisin sinun ymmärtävän mitä minä ajattelen niin minun täytyy tietää miten sinä ymmärrät erilaiset sanat, että voisin valita ne oikeat sanat, jotka välittävät sinulle mahdollisimman samanlaisen ajatuksen kuin mikä itselläni on.
Mutta jos nyt ihan pelkkää konkretiaa halutaan pöytään niin tässä on varmaan se ydin mitä voin omasta ajattelustani sanoa tämän asian tiimoilta:
Läheiset ihmissuhteet ovat mielestäni moninaisuudessaan niin kauniita asioita, että en halua yksinkertaistaa niitä sellaisten perinteisten käsitteiden kuten "ystävyys" tai "parisuhde" alle ja elää juuri sen mukaan miten tällaisissa ihmissuhteissa yleensä eletään. Haluan elää läheiset ihmissuhteeni pyrkien ymmärtämään ja hyväksymään toisen arvot, halut ja tarpeet ihmissuhteen eri vaiheissa sekä pyrkien löytämään hyvän tavan yhdistää nämä omiin arvoihini, haluihini ja tarpeisiini. Lopputulos voi täten helposti asettua johonkin perinteisen ystävyyden ja parisuhteen välimaastoon.
Voi tietysti olla, että jossakin vaiheessa alan arvostamaan yksinkertaisuutta ja suoraviivaisuutta enemmän, mutta toistaiseksi minusta tuntuu tältä.