Mikä on elämän tarkotus?

328 posts, 17 pages, 92,177 views

#101 • • decoy Guest
Täytyypä vastata, vaikka kysymys onkin saralta, joka ei juuri salli kuin omakohtaisia vastauksia...

Elämällä ei yksinkertaisesti ole tarkoitusta. Ei mitään ylevää, yhtenäistä päämäärää, ei mitään estot mitätöivää kohdetta, ei lopputulosta, joka oikeuttaisi sen kaiken, ei perisyntiä joka antaisi lohtua omiin vääriin tekoihin, tai varsinkaan kaikenkattavaa säännöstöä, jonka seuraaminen sallisi jättää kuolemanpelon huomiotta.

Näin sanovat kaltaiseni ateistiset, rationalistiset, materialistiset individualistit, ainakin. Meille päämääränä on hyvä, järkevä elämä, siten kuin itse sen näemme, eikä juuri muuta. Se, mitä moinen elämä on, jääköön kunkin itse määriteltäväksi. Oma libertaari poliittinen orientaationi määrää lisäksi, että tätä hyvää ei ole lupa tavoitella muiden kustannuksella, elleivät muut tähän vapaaehtoisesti suostu.

Onko tällainen näkökulma tyhjä, kylmä tai merkityksetön? En usko. Paremminkin se on näkökulma, joka lähtee puhtaasti siitä mitä ihmiset ovat ja jättää tästä eteenpäin ovet auki kunkin omille pyrkimyksille. Tyhjä se ei ole, koska luomme lopulta kuitenkin aina omat tavoitteemme. Kylmää se kaihtaa sen takia, että ihminen ei koskaan ole yksin, eikä voi elää yksin, vaan tarvitsee muitakin, lämmittämään. Merkityksetönkään se tuskin on -- on hyvin vaikeaa kuvitella, että oman todellisuutensa luova ja arvonsa tunteva yksilö olisi täysin mitätön.

Enimmillään toivon, että edustamani näkökulma olisi paras mahdollinen. Sellainen, joka tunnustaa ihmisyksilön erikoislaatuisuuden, ja auttaa sopusointuun kunkin itsensä kanssa. Koska uskon, ettei mitään korkeampaa tarkoitusta ole, luulen, että tämä sopusointu on todella parasta mitä yksilö voi saavuttaa -- korkeamman tavoitteen jahtaaminen poikkeuksetta osoittautuu joko pettymykseksi tai itsepetokseksi. Oma yksilöllisyys ja valinnanvapaus, sekä niiden seuraukset, ovat todellinen syy elää, kun taas monet muut lähinnä ohjaavat syyttä palvelemaan muita, tai uhraamaan sen ainoan olemassaolon joka meillä on, epämääräisten ideaalien tähden.

Sanalla sanoen, on parempi elää nyt, ja jättää huolehtimatta muusta kun kuolee. Näin kun käy kuitenkin.
#102 • • Pirpeli Guest
tehdä töitä klo 04.16?*ding**ding**ding*
#103 • • decoy Guest

Onko sinun mielestäsi ihminen arvokas vain ollessaan erikoinen? Hyödyllinen? Hyvä jossain?

Ei. En tarkoittanut erikoislaatuisuudella sitä, että kykenee loistamaan, vaan sitä, että on ihan vain oma itsensä, erillisenä muista. Kun on tätä, eroaa aina muista, välttämättä. Hyödyllisyys ei tule kuvaan, eikä "hyvyys", vaan ihan vain se tosiasia, että olemme erilaisia, ja tavoittelemme eri asioita. Se, että luomme kukin omat päämäärämme ja rakennamme oman elämämme, itse.

En kykene kuvittelemaan tämän parempaa päämäärää tai elämän tarkoitusta. Tai varsinkaan maailmankuvaa, joka kykenisi ottamaan samalla tavalla huomioon muiden omasta poikkeavat halut. Loistaminen sopii niille, jotka siitä pitävät, mutta tämä on vain yksi tavoite. Muitakin on loputtomasti. Ei ole mitään yhteistä päämäärää tai mittaa jolla ihmisiä voidaan arvottaa, vaan vain se, mitä kukin itse ajattelee ja tekee. Kukin luo omat merkityksensä ja tarkoituksensa, eikä muilla pitäisi olla tähän mitään sanomista. Mielestäni ainoa käypä ehto yksilön elämälle on, ettei suotta puutu toisten tekemisiin.

Ehdon puitteissa kukin voi kukoistaa sillä tavalla jolla haluaa, eikä omaa elämää näin tarvitse jälkikäteen katua.
Jussi Soro

#105 • • Jussi Soro choon!
En jaksanut lukea koko hommaa läpi, mutta elämän tarkoitus on:

.
.
.
.
.
42.

(ei selityksiä, ymmärtää ketkä ymmärtää).
Karski

#106 • • Karski Pomon kätyri
JussiS:

42

*eiei*

Siis 42:han on vain vastaus lopulliseen kysymykseen
elamasta, universumista ja kaikesta muusta sellaisesta.

Loytaaksemme elaman tarkoituksen, tutkikaamme
hetki ystavaamme okkoa:

*ökkö*

[muokattu 25.2.2003 12:53]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

#107 • • Karski Pomon kätyri
decoy:

Ehdon puitteissa kukin voi kukoistaa sillä tavalla jolla haluaa, eikä omaa elämää näin tarvitse jälkikäteen katua.

Jalkikateen katua? *ding*
Ma luulin et sa et usko kuolonjalkeiseen.

Nothing in the cry
of cicadas suggests they
are about to die

- Basho

[muokattu 25.2.2003 13:01]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jussi Soro

#108 • • Jussi Soro choon!
Tres:

Siis 42:han on vain vastaus lopulliseen kysymykseen

Ööh, eikös toi sitten vastaa myös elämän tarkoitukseen?
Karski

#109 • • Karski Pomon kätyri
JussiS:

Tres:Siis 42:han on vain vastaus lopulliseen kysymykseen

Ööh, eikös toi sitten vastaa myös elämän tarkoitukseen?

Adamsin Pointti olikin siina, MIHIN kysymykseen '42'
tasmalleenottaen on vastaus.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Nadifa

#110 • • Nadifa
Elämän tarkoitus. Aika paha. Tässä tulee mun mielipide asiaan:

Elämän tehtävä on: henkinen kasvu ja kehitys
Tavoite/toimintatapa: rakkaus
Päämäärä: unknown

Mietteitä aiheesta:

Itse uskon olevani täällä jotain (?) suurempaa varten valmentautumalla henkisesti siihen johonkin mihin olen kokoajan matkaamassa. Tämä on vain yksi välietappi karman ja kasvamisen polulla. Olen täällä oppiakseni paremmaksi ihmiseksi (keho on vain ulkokuori).

Rakkaus on tavoite kaikessa mitä teenkin ja elämäni päämäärä (nim."kukaan ei ole täydellinen", mutta tavoitteisiin pitää pyrkiä). Ratkeamattomuus ja epätietoisuus nykyhetkessä on vain tila, joka on hyväksyttävä tuntien samalla sisimmässään kaiken selviävän ajallaan. Tämä on luonnollisin asia ikinä eikä sen tarvitse pelottaa. Kohtalo määrää.

Voin itse tehdä valintani, mutta kohtalo määrää ja muuttuu tilanteen mukaan riippuen valinnoistani ja ohjaa minua tarkoituksen mukaiseen suuntaan. Karman laki on voimassa ja tehtyäni väärän valinnan voi kohtalo muuttaa reittiä niin, että mahdollisesti joudun saman tilanteen eteen niin monta kertaa kunnes "valaistun" ja pääsen näin taas askeleen lähemmäksi päämäärääni ja voin jatkaa eteenpäin muiden asioiden parissa.

Kaikella on tarkoituksensa. Hetkessä on valinnan vapaus, mutta laajempaa kokonaisuutta ei voi muuttaa, vain hidastaa.

Mutta mitä se suurempi sitten on? Sitä en ilmeisesti ole vielä valmis kuulemaan. Kaikki ajallaan. Ja kaikki irti elämästä sillävälin*vink*

p.s. taidan puhua sekavia..
super-enkuli

#111 • • super-enkuli
jokainen meistä luo itse elämänsä. en usko, että olemassa on vain yksi yhteinen elämän takoitus meille kaikille, mutta kuka tietää niin kertokoon sen meille kaikille...okei nyt menee sekoiluksi...

*enkeli*

--
Ei vaiskaan, mutta kiitos ja anteex

alphamagic

#112 • • alphamagic
elää päivä kerrallaan ja nauttia pienistä jutuista... ja tietenkin bilettää aina kun mahdollista.

--
-Jyri on vähän niinku vanha raveriffi - kaunis ja yksinkertainen.

Avalanche

#113 • • Avalanche -low&quiet-
spanig:

Mikä on elämän tarkotus, miks me eletään, mistä me ollaan tultu?

Eikö elämän tarkoitus vois olla tämän asian pohtiminen?
*ding*

Lisääntyminen, tai sen harjottelu, hauskan pito ja muu hilluminen vaan pieniä lisäbonuksia.*iloinen*

Joku joskus sanoi: " I rather live half life with full speed, than full life with half speed. " Kuulostaa ihan kivalta..*joo*

--
Life sucks! Music makes it easier.

Hyzenthlay

#114 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
elämän tarkoitus on lisääntyä ja tuottaa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä ;)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

[Nuclear]

#115 • • [Nuclear] el aprendiz
Elää...*justjoo*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

FreeFall

#116 • • FreeFall music addict
[Nuclear]:

Elää...*justjoo*

mä lisäisin vielä tohon:
elää ja antaa muiden elää
live and let live
*joo*

--
Lintuperspektiivi

[Nuclear]

#117 • • [Nuclear] el aprendiz
Santa:

mä lisäisin vielä tohon:
elää ja antaa muiden elää
live and let live

No allekirjoitetaan tämäkin*vink*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Mr. E

#118 • • Mr. E
Hyzenthlay:

elämän tarkoitus on lisääntyä ja tuottaa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä ;)

Eli elämässä on seksiä ja odottelua.. Sitten kuollaan. Elämä

on yksinkertaista, mutta siitä nauttiminen vaatii jo vähän

syvällisempää työtä.. *pelle*

Mr. E

--
"Totuus on hyvin perusteltu väite."
-Descartes

Mr. E

#119 • • Mr. E
JussiS:

En jaksanut lukea koko hommaa läpi, mutta elämän tarkoitus on:

.
.
.
.
.
42.

(ei selityksiä, ymmärtää ketkä ymmärtää).

Mutta mikä on kysymys?

..
..
..
..

Mitä on 6*7?

--
"Totuus on hyvin perusteltu väite."
-Descartes

#120 • • Peepo Guest
Elämän tarkoitus on ottaa niin paljon kun harteillaan vain jaksaa kantaa ja siitä sitten antaa sitä mukaa kun apua tarvitsevia tulee vastaan..*vink*

Sillä eihän elämässä ole mitään ilman että kaikilla on yhtä mukavaa kuin itsellään..*täh* Tai jotain..*hih*