fobiat, pelot & vidun pahat mielenterveysongelmat =D

317 posts, 16 pages, 133,407 views

Avatar
#1 • • ALIEN Guest
hyvä topic... pelkään tauteja yli kaiken. Mut hyvä siinä mielessä, et sittenpähän peseydyn usein ja käytän kumia *hih*
Uhuu

Posts: 844

#2 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
aika jännää, että törmään näin yhtäkkiä toiseen oksennusfobiaiseen. itselläni mokoma vaiva meni tuossa lukioaikana niin pahaksi, että vaihdoin kadulla puolta humalaisen tullessa vastaan. pelkäsin näet, että humalainen oksentaa.... tai ravintolassa käydessäni vältin viimeiseen asti vessaa, koska siellä juopuneet käyvät oksentelemassa =)

nykyään tilanne on vähän rauhoittunt enkä saa enää hysteeristä kohtausta, jos joku ystäväni ilmoittaa samassa huoneessa voivansa pahoin. yleensä jo pelkkä tieto sai minut poistumaan paikalta. vaan fobia se silti vieläkin on... siedätyshoito olisi varmaan ainut asia, millä saa sen poistumaan. tuskin kukaan oksentamisesta tykkää, mutta rajansa siinäkin pelolla!!
vaan nyt minulla on sielunkumppani siinä asiassa!!!

muita pelkoja tai ahdistuksia ei sitten olekaan fobiaksi saakka. pää kestänyt aika hyvin kaikki elämän heittelehtimiset... onneksi niin. vaan koskaan ei tiedä, mitä odottaa nurkan takana. siksi ehkä rauhotin hieman tuota bileissäkin heilumista. tajusin, että liiallinen irrottelu on kuitenkin uhka mielenterveydelle ja sitä en halua menettää turhaan.

-yäkburbsuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Avatar
#3 • • GoA Guest
Korkeanpaikankammo löytyy ainakin jossain muodossa.
Roger Roger

Posts: 3,372

#4 • • Roger Roger Kentti
- korkeat paikat
- kaikki inhottavat ötökät (esim ampparit, hämpyt jne..)
- koirat
- hevoset
- poliisit

ainakin nuita pelkään

Lisäyksiä:
- piikit
- hammaslääkäri
- ahtaat paikat
- tytöt

[muokattu 15.6.2004 15:09]

--
vain kesyt kaipaavat, villit lentävät

NextAce

Posts: 2,505

#5 • • NextAce Alienated
Pelkään poliiseja, menen aina paniikkiin kun näen poliisin.*igor* Hammaslääkärikin pelottaa..

--
-Alienation-

-----

India

Posts: 475

#6 • • India
Pelkään hammaslääkäreitä yli kaiken!!
Joskus aikoinaan yks keski-ikänen hammastäti sorkki mun hampaita ja vaikka huusin että sattuu ei se lopettanut!! No kiitos sen en nykyään ilman itkua mene lähellekkään hammastätejä!!

oon vaihtanut nyt hammastätejä useaan otteeseen ja yrittäny ettiä alle keski-iän olevia.. Nyt onneks on löytynyt yks jonka luokse ehkä uskaltaudun toisen kerran..
Ja toinen mikä auttaa on musiikki! Korvaläpät aina korville ja musa täysille ettei kuule mitään...

Mutta kyllä joka kerta se mieletön pakokauhu päivää ennen varattua aikaa saa sydämen melkein pysähtymään..Ja uni ei varmasti tule yöllä... *ding*
super-enkuli

Posts: 1,521

#7 • • super-enkuli
Käärme-fobia on mulla ihan kamala. Kesällä esim. jos vaikkapa tienlaidassa liikahtaa vähänkin jotain, voin joutua paniikkiin, koska kuvittelen siellä olevan käärmeitä. Purema ei sinäänsä ole se mikä pelottaa, vaan se kokonaisuus. Toi on oikeesti tosi paha mulla. :(

Toinen mitä pelkään on sairaalat eli en mielelläni mene sairaalaan käymään. Niistä tulee aina mieleen jotenkin kuolema. Tämäkin pelko johtuu ihan vanhoista muistoista. Yleiset terveysasemat/sairaalat varsinkin ovat karmivia. Jos tarvii pakosta käydä lääkärillä niin menen omalle yksityiselle, joka on ainoa johon luotan.

Poliisit ovat aina sillainen, jota jännitän ihan ilman syytä. Autoakin ajaessa, jos näen poliisin tulee kauhea paniikki päälle ja ryhti paranee huomattavasti. *nauru*

Mielenterveysongelmia ei o ainakaan vielä ilmeentynyt.

--
Ei vaiskaan, mutta kiitos ja anteex

Ihan A

Posts: 106

#8 • • Ihan A Haamusienestäjä

Uhuu:
törmään näin yhtäkkiä toiseen oksennusfobiaiseen. itselläni mokoma vaiva meni tuossa lukioaikana niin pahaksi

siedätyshoito olisi varmaan ainut asia, millä saa sen poistumaan.


Hih, siedätyshoitoa oksennusfobiaan. Siis kai ymmärrät mitä se tulee tarkoittamaan. Tai ainakin mä voin kuvitella, et se ei tuu näyttämään kivalta.

Monet varmaan jo tietääkin, että mulla on sienifobia. Aivan niin pienestä lapsesta saakka ollut kuin vain pystyn muistamaan. En voi koskea sieniin, enkä varsinkaan syömään niitä, hui. Uskallan kyllä olla sieni metsässä ja kastella sieniä, vaikka ihan läheltä ja tarkastella niitä, kuinka outoja ja kummia ja kauniita ja pelottavia ne onkaan, mutta en pysty koskemaan niihin. Juoksen karkuun jos joku osottelee mua sienellä. Ja nurkaan ahdistettuna menen paniikkiin ja eläimelliset selviytymis vaistot ottavat ohjat.

Depersonalisaatio kokemuksia aina silloin tällöin. Sanoisin vain että erittäin mielenkiintosta. Ehkä myös jossain määrin pelottavaa, mut se on vaan niin outoo ja kummaa et sitä haluu tarkkailla ja tutkia. Jos kiinnostaa aiheesta erittäin mielenkiintonen artikkeli, kannattaa lukea tää: http://www.saunalahti.fi/~msiivola/omia/depersonalisaatio.html

Eikä hulluuskaan ole normaaliutta kummempaa. Se on ainoastaan massasta erottumista.

[muokattu 13.9.2003 16:58]

--
) - - - > Sieni kuin kieli, kumma kuin mieli < - - - (

Avatar
#9 • • ALIEN Guest

NextAce:
Pelkään poliiseja, menen aina paniikkiin kun näen poliisin



siis mikä ihmeen poliisi fobia? Kenen luokse sä käännyt, jos kuulet et sun tyttöystäväsi on kidnapattu tai taloon on murtauduttu? Koittakaa hyvät ihmiset tajuta, että poliisi on ystävä *nauru*
Zet4

Posts: 1,135

#10 • • Zet4 n00b

India:
Pelkään hammaslääkäreitä yli kaiken!!
Joskus aikoinaan yks keski-ikänen hammastäti sorkki mun hampaita ja vaikka huusin että sattuu ei se lopettanut!! No kiitos sen en nykyään ilman itkua mene lähellekkään hammastätejä!!

oon vaihtanut nyt hammastätejä useaan otteeseen ja yrittäny ettiä alle keski-iän olevia.. Nyt onneks on löytynyt yks jonka luokse ehkä uskaltaudun toisen kerran..
Ja toinen mikä auttaa on musiikki! Korvaläpät aina korville ja musa täysille ettei kuule mitään...

Mutta kyllä joka kerta se mieletön pakokauhu päivää ennen varattua aikaa saa sydämen melkein pysähtymään..Ja uni ei varmasti tule yöllä... *ding*




Two words: Nitrous Oxide


Ton jälkeen hampilääkäri tuntuu ihanalta paikalta.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Claquesous

Posts: 3,206

#11 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Mullakin on jonkiasteinen korkean paikankammo (vai olix se korkeanpaikankammo...) mut se ei oo sillee kovin paha. En tykkää hyppii uimahalleissa/-rannoilla enkä enää KOSKAAN mee lintsillä spaceshottii! Oli muute mun elämän kauhein kokemus... hyvä ettei tullu löysii housuu tai menny taju q se lähti sinne ylööööös....

--
32. of December

Elsa F

Posts: 2,763

#12 • • Elsa F Koululainen :)
Olen tosi neuroottinen huulirasvan suhteen. Mulla on pakko olla aina huulirasvaa saatavilla, muuten tulee itku. Saatan herätä yölläkin laittamaan huulirasvaa. Kerran oltiin mökillä ja mun huulirasva tippui patterin koloon, josta sitä ei saatu millään pois. Olin niin hermona, että poikaystävän oli pakko lähteä kuskaamaan mua huoltoasemalle, josta hankittiin uusi.

Ei vitsi, tää kuulostaa musta itsestänikin niin typerältä addiktiolta, että...pitäiskö hakeutua vieroitukseen?*justjoo*

--
On parempi sytyttää kynttilä kuin kiroilla pimeyttä.

India

Posts: 475

#13 • • India

elisak:
Olen tosi neuroottinen huulirasvan suhteen. Mulla on pakko olla aina huulirasvaa saatavilla, muuten tulee itku. Saatan herätä yölläkin laittamaan huulirasvaa. Kerran oltiin mökillä ja mun huulirasva tippui patterin koloon, josta sitä ei saatu millään pois. Olin niin hermona, että poikaystävän oli pakko lähteä kuskaamaan mua huoltoasemalle, josta hankittiin uusi.

Ei vitsi, tää kuulostaa musta itsestänikin niin typerältä addiktiolta, että...pitäiskö hakeutua vieroitukseen?*justjoo*



Mun kamuni kärsii tästä aivan samaisesta... Muistelisin joskus kuulleeni tämän olevan jokseenkin yleinenkin vaiva... sillä oli joku nimikin, mut en tietenkään nyt muista sitä. Et siis ole ainoa... *hymy*
Elsa F

Posts: 2,763

#14 • • Elsa F Koululainen :)

India:
---
elisak:
Olen tosi neuroottinen huulirasvan suhteen. Mulla on pakko olla aina huulirasvaa saatavilla, muuten tulee itku. Saatan herätä yölläkin laittamaan huulirasvaa. Kerran oltiin mökillä ja mun huulirasva tippui patterin koloon, josta sitä ei saatu millään pois. Olin niin hermona, että poikaystävän oli pakko lähteä kuskaamaan mua huoltoasemalle, josta hankittiin uusi.

Ei vitsi, tää kuulostaa musta itsestänikin niin typerältä addiktiolta, että...pitäiskö hakeutua vieroitukseen?*justjoo*

---


Mun kamuni kärsii tästä aivan samaisesta... Muistelisin joskus kuulleeni tämän olevan jokseenkin yleinenkin vaiva... sillä oli joku nimikin, mut en tietenkään nyt muista sitä. Et siis ole ainoa... *hymy*



Hmmm...huojentavaa...*joo* Oliskohan meille huulirasva-addikteille jotain keskustelukerhoa?*hih*

--
On parempi sytyttää kynttilä kuin kiroilla pimeyttä.

S-T

Posts: 1,195

#15 • • S-T Pieni
Mulla on täysin aiheeton rintasyöpäfobia *uuh* Suvussa ei ole mitään syöpiä ilmennyt ja olen muutenkin kovin nuori ja terve saadakseni rintasyövän. Aina kun tunnen vaan pienenkin kivun rinnan tai kainalon seudulla niin olen aivan paniikissa :[ Ja koska se on mulla paha tapa tarkkailla ilmaantuuko noita tuntemuksia, niin tottakai tunnen niitä sitten vielä kohtalaisen usein. Tohon liittyy myös se, että en uskalla sitten edes tunnustella rintojani kyhmyjen varalta, koska toimenpide aiheuttaa mulle äärimmäisen huolestuneen ja pahan olon ja alkaa heikottaa jo ajatuskin, että JOS sitten löytäisinkin sieltä sen kyhmyn.*poks*

Olen järkeillyt ton viimevuosina kasvaneen pelon siten, että kun pikkuhiljaa olen alkanut olla kohtalaisen hyvällä itsetunnolla varustettu ja pidän itseäni vihdoin kohtalaisen viehättävänä pelkään, että menetän sen tunteen jos vaikka rinta leikataan pois *igor*

Muuten en omaa fobioita enkä neurooseja.. käärmeet ja öttiäisetkin on vaan kivoja (nimim. herppiharrastaja) puhumattakaan korkeista paikoista, joissa suorastaan viihdyn.. ehkä se on sen ihmisen luontaisen varomisen aiheuttama adrenaliiniryöppy, mistä korkealla juuri pidän... Esiintymistä pelkäsin joskus vielä yläasteen aikoihin, mutta se meni ohi iän ja itsevarmuuden karttuessa..

[muokattu 13.9.2003 19:14]

--
Pieni on kaunista.

MaSari

Posts: 1,986

#16 • • MaSari space jammer
Mä oon ihan neurootikko.

Pelkään käärmeitä, korkeita paikkoja, hissejä (pystyn kyl menee sellaseen mut hermostun kuoliaaks jos kuuluu jotai epäilyttäviä ääniä ), tauteja, ufoja (vaikken niihin uskokkaan), pimeetä, kaikkii viemäreitä ja röörejä ymsyms (johtuen siitä kun näin Stephen Kingin IT:n, eihän niist tiiä vaik joku pomppais sielt ykskaks. Tai jos vessanpöntöllä istuessa joku käärme tai joku öliö luikertelee sun takamuksees, tai mikä vielä pahempaa, jonnekki toiseen koloon! *ding* iyyyh!

Tän lisäks oon riippuvainen huulirasvasta, purkasta ja siitä, et mun täytyy koko ajan tarkistaa et onks mul esim avaimet taskus tai laukus. *blush* Okei on niit viel enemmänki mut siis täs on nyt ekat jotka mieleen pulpahtaa.. Ja tää mun pelkojen ja neuroottisuuksien suuri määrä johtuu ihan siitä, et mul on vaan niin hurjan vilkas mielikuvitus. *piru* Oon ihan pöhkö *nauru*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

FreeFall

Posts: 2,256

#17 • • FreeFall music addict
mä pelkään vanhenemista ja elämän tylsistymistä *nyyh*

*piis*

--
Lintuperspektiivi

Winde

Posts: 336

#19 • • Winde Tuuli
Pelkään hämähäkkejä aivan hulluna joten taidan olla vähän araknofoopikko *ding* Jos näen huoneessani hämähäkin ja en saa sitä tapettua niin menen seuraavaksi yöksi eri huoneeseen nukkumaan sillä en pysty olemaan samassa huoneessa jos tiedän että jossain sängyn alla lymyilee hämppis. Silloin kun hämähäkkiä tapan, hakkaan lehdellä tai vastaavalla tappovälineellä sitä kauemmin kuin olisi tarvis, sillä ajatus siitä että se sieltä vielä heräisi henkiin olisi kamala. *poks*
Android

Posts: 3,908

#20 • • Android
Viime yönä, kun menin nukkumaan, huomasin huoneeni katossa hämähäkin. En mennyt siihen
huoneeseen takaisin ennen kuin mutsini oli vienyt sen ulos.

Meillä oli joskus kesämökki missä oli iso kellari, ja se kellarinovi oli aina ihan täynnä
hämähäkkejä (lukkeja). Kerran kun avasin sen oven koskin vahingossa kädelläni hämähäkkiin. Sen jälkeen en koskaan käynyt siinä kellarissa. En koskaan.

Olen joskus miettinyt mistä mun selittämätön pelko hämähäkkejä kohtaan johtuu, mutten ole löytänyt mitään järkevää vastausta...Pelkkä ajatuskin niistä *poks*