puntti & sali

1,909 posts, 96 pages, 1,038,037 views

Worin

Posts: 526

#861 • • Worin

Kalle, 10.12.2006 12:44:
---
Tuikkari, 8.12.2006 22:38:
Torstaina kun vedin käsipainoilla penkkiä niin läks vasen olkapää paikoiltaan, kun koitin rutistaa viimesiä irti. Eli tasapainohan siinä petti liikkeen lopussa ja kun ei oo varmistajia niin noin kävi. Se pomppas heti takas kun päästin helistimistä irti. Karjasin vaan "AI VITTU!". Sattuhan se ja sattuuhan se vieläkin ja aika paljonkin. Tais venähtää muutamat lihaskimput siinä samalla. Ei oo ikinä ennen käyny tällein.

---


Jos et vielä ole käynyt, niin käy röntgen-kuvauttamassa se olkapää. Voi olla, että siellä on jotain vekkulia käynyt olkanivelessä.

Todennäköisesti sieltä on myös nivelsiteet revenneet irti (tapahtuu muistaakseni n. 80% tapauksista kun nuoremmilla henkilöillä menee olkapää paikoiltaan), jonka takia olkapää menee helposti myös uudelleen sijoiltaan.

Itsellä on kumpikin olkapää mennyt useampaan kertaan paikoiltaan (oikea yhteensä kuusi kertaa, vasen kaksi kertaa) ja ne on kummatkin tähystysleikkauksella korjattu, eli nivelsiteet ankkuroidaan takaisin paikoilleen. Tähystysleikkaus kannatti todellakin, sillä kumpikaan olkapää ei ole enää leikkauksen jälkeen mennyt paikoiltaan. Oikeassa olkapäässä paljastui leikkauksessa myös sijoiltaanmenojen yhteydessä irronneita pieniä luukappaleita, jotka olivat "piilossa" nivelen sisällä niin ettei niitä röntgenillä nähnyt - nuokin ongittiin sitten sieltä pois samalla kertaa.



Ei tartte mennä kuvauksiin, kävin tänään mehiläisessä ja siellä sanottiin et hyvältä näyttää. En ois muutenkaan menny mut kun näin sun postauksen niin hommasin ajan. Jos lähtee uudestaan niin sit uudestaan ja katotaan uusiks. Helvetin hyvä näin, jos tää kikkare nyt paranis ensin.
lohikarme

Posts: 1,730

#862 • • lohikarme RitariVittupää
Nyt on tehotreenit menossa. joka toinen päivä ohjelmaa ja joka toinen lenkki + vatsat (sunnuntait vapaapäiviä) *hihu* Tätä kuukaus ja sit pien höllääminen.

--
Qualis artifex pereo

enrg

Posts: 2,040

#863 • • enrg
Vammat alkaa hitaasti hellittämään ja treenaus on taas aloitettu. Olkapää ei meinää kestää mitään painoja, joten kuminauhoilla, uinnilla ja venyttelyillä lähdetään pohjalta nousemaan.*hymy*
Flügel

Posts: 212

#864 • • Flügel Leicht begeistert
Jaa, voi olla et kyl kuulu tänne, mutta "salilla" mä aina käyn, vaikka jumpissa juoksenkin ;0)

Anyway, Les Millsin sarjat tais just taas vaihtua ja olin tosi yllättynyt tänään, kun BodyJamin uudessa ohjelmassa tokavika biisi ennen venyttelyä oli Tiëston Dance4Life...! Kyllä taas nosti extrahymyn huulille siellä tanssiessa *jiihaa*
Itse Dance4Life sarjaa en tosin lähtisi missään bileissä kokeilemaan (sen verran siinä heilutaan ympäriinsä ja hypitään) mutta toisaalta, eihän sitä tiedä - onhan tässä kolme kuukautta aikaa treenata moovit täydellisiksi!!

--
Der einzige Unterschied zwischen mir und einem Verrückten ist der, dass ich nicht verrückt bin. - Salvador Dali

Pätkis

Posts: 1,038

#865 • • Pätkis Pikkis

Flügel, 13.12.2006 16:37:
Jaa, voi olla et kyl kuulu tänne, mutta "salilla" mä aina käyn, vaikka jumpissa juoksenkin ;0)

Anyway, Les Millsin sarjat tais just taas vaihtua ja olin tosi yllättynyt tänään, kun BodyJamin uudessa ohjelmassa tokavika biisi ennen venyttelyä oli Tiëston Dance4Life..



BTW minkä saliketjun ohjelmassa noi BodyJam -tunnit on?

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Flügel

Posts: 212

#866 • • Edited Flügel Leicht begeistert

BTW minkä saliketjun ohjelmassa noi BodyJam -tunnit on?



No ainakin Top Quality Clubit niitä vetää... Turussa ainoastaan Nautilus. Harmi kyllä, koska tanssinharrastajia varmasti kiinnostaisi enemmänkin... nyt meillä tanssii siellä vain sekalainen joukko pulliaisia - minä mukaan lukien.

Täältä näkee tarkemmin, mistä löytyy.

Edit. lisätty linkki...

--
Der einzige Unterschied zwischen mir und einem Verrückten ist der, dass ich nicht verrückt bin. - Salvador Dali

mehukatti

Posts: 335

#867 • • mehukatti dude

Kalle, 10.12.2006 12:44:
---
Itsellä on kumpikin olkapää mennyt useampaan kertaan paikoiltaan (oikea yhteensä kuusi kertaa, vasen kaksi kertaa) ja ne on kummatkin tähystysleikkauksella korjattu, eli nivelsiteet ankkuroidaan takaisin paikoilleen. Tähystysleikkaus kannatti todellakin, sillä kumpikaan olkapää ei ole enää leikkauksen jälkeen mennyt paikoiltaan. Oikeassa olkapäässä paljastui leikkauksessa myös sijoiltaanmenojen yhteydessä irronneita pieniä luukappaleita, jotka olivat "piilossa" nivelen sisällä niin ettei niitä röntgenillä nähnyt - nuokin ongittiin sitten sieltä pois samalla kertaa.




Samanlaisia kokemuksia itelläkin, olkapään tähystyksen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia, vaikka siitä on jo useempi vuos. Tosin teen edelleen niitä olkapään lihaksia vahvistavia liikkeitä kuminauhalla normaalin salitreenin lisäksi. Mulle laitettiin leikkauksessa kaks tällasta:
biofastak.jpg
Avatar
#868 • • Edited -Loyal- Guest

mehukatti, 13.12.2006 17:11:
---
Kalle, 10.12.2006 12:44:
---
Itsellä on kumpikin olkapää mennyt useampaan kertaan paikoiltaan (oikea yhteensä kuusi kertaa, vasen kaksi kertaa) ja ne on kummatkin tähystysleikkauksella korjattu, eli nivelsiteet ankkuroidaan takaisin paikoilleen. Tähystysleikkaus kannatti todellakin, sillä kumpikaan olkapää ei ole enää leikkauksen jälkeen mennyt paikoiltaan. Oikeassa olkapäässä paljastui leikkauksessa myös sijoiltaanmenojen yhteydessä irronneita pieniä luukappaleita, jotka olivat "piilossa" nivelen sisällä niin ettei niitä röntgenillä nähnyt - nuokin ongittiin sitten sieltä pois samalla kertaa.

---



Samanlaisia kokemuksia itelläkin, olkapään tähystyksen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia, vaikka siitä on jo useempi vuos. Tosin teen edelleen niitä olkapään lihaksia vahvistavia liikkeitä kuminauhalla normaalin salitreenin lisäksi. Mulle laitettiin leikkauksessa kaks tällasta:
biofastak.jpg

Jos nivelsiteet repeää irti, ei mielestäni niitä tehdä enää tähystyksellä. Jos ne venyy, niin silloin niitä voi tähystyksellä polttaa, jolloin ne pienenee. Olkapäästä ei ole kokemusta, mut tänään ainakin ykstyinen käsikirurgi sanoi mun ranteista, että se on revenneitä nivelsiteitä mahdoton tähystämällä korjata, koska uudet nivelsiteet pitää tehdä käsien muista jänteistä. Ilmeisesti noi olkapään nivelsiteet ei oo kertakäyttötavaraa, niin kuin ranteiden???

Onko toi joku ruuvi millä se nivelside on kiinnitetty vai mikä toi on?
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#869 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Nyt se on todistettu: musiikki TODELLAKIN vaikuttaa treeniin. Ekaa kertaa mp3-soitin mukana salilla ja kaikki meni paremmin kuin yleensä *pihkassa* Olin salilla varmaankin kaksi kertaa niin kauan kuin yleensä, treeni sujui hyvin, musiikki kuulosti paremmalta kuin yleensä ja tein liikkeet isommilla painoilla kuin yleensä *pökr* Ei enää treeniä radio novan liikennekeskusteluiden tai klassisen musiikin tahtiin!

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Avernian

Posts: 7,451

#870 • • Avernian Kerettiläinen

Hyzenthlay, 19.12.2006 21:20:
--- tai klassisen musiikin tahtiin!



Klassinenhan rokkaa salillakin! *hih*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

-P

Posts: 4,972

#871 • • -P

lohikarme, 12.12.2006 22:14:
Nyt on tehotreenit menossa. joka toinen päivä ohjelmaa ja joka toinen lenkki + vatsat (sunnuntait vapaapäiviä) *hihu* Tätä kuukaus ja sit pien höllääminen.




yy yy. oottelen kunnes eräs herra saa valmiiksi treeniohjelmani - sen jälkeen kyl 6x viikossa aamutreenit ennen aamiaista, kolmet punttitreenit ja 1-2 aerobista viikossa. sunnuntai lepopäivä.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#872 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Mulle ei kyllä toimi *poks* pitää olla jotain vähän adrenaliinipitoisempaa/energisempää niin antaa helpommin itsestään 100% irti.

huonona puolena tossa oli kyllä se, että teki koko ajan mieli tanssia sarjojen välillä *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Avernian

Posts: 7,451

#873 • • Avernian Kerettiläinen

Hyzenthlay, 19.12.2006 21:31:
huonona puolena tossa oli kyllä se, että teki koko ajan mieli tanssia sarjojen välillä *nauru*



Ei se väärin ole *hymy*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#874 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
ei joo, mutta vois näyttää vähän huvittavalta salilla *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Gang$tori

Posts: 45

#875 • • Gang$tori
Bulkkikausi menossa.. Paino n. 117 kg ja vielä pitäs ahtaa noit kaloreita ennen dieettiä... Kyl maha kasvaa, mut niin myös harjoituspainotkin... Kyykky noussut 30 kg 2 kk.. Ens vkolla 2 markkaa rikki... No, olen kyl aikamoinen laiha läski vielä... Eli solkkuun mars, sillä ruskea läski näyttää paremmalta kuin valkoinen!
OlliS

Posts: 3,999

#876 • • OlliS Further

yusu,

hyvä jako olis vaikka työntävät/vetävät:

etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat
selkä, takareidet, hauis, pohkeet


Mä en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia just noin pitää jakaa. Toihan on funkitionaalisesti ja fysiologisesti ajateltuna jotenkin järjetöntä. Vastalihaksia (esim. rinta ja selkä) jotka siis toimivat funktionaalisesti toistensa antagonisteina, tulisi harjoittaa samassa treenissä ja mielellään vuorotellen. Parhaampana esimerkkinä tästä hauiskääntö ja ojentajaliike taljassa. Vastaavia esimerkkejä hieman suuremmille lihasryhmille ovat vinopenkkipunneerus - leveä ylätalja sekä kapea penkkipunnerrus - soututalja.

Vuorottelemalla sarjoja lisäksi vastalihasten palautuminen edellisestä sarjasta nopeutuu ja näin tehostaa harjoitusta.

Yleisiä periaatteita ja tutkimustietoon pohjautuvia seikkoja kannattaa tiivistettynä tsekata esim. täältä: http://ufsweb.myvisio.com/showpage.asp?id=4951
Avatar
#877 • • niomic Guest

OlliS, 19.12.2006 23:00:
---
yusu,

hyvä jako olis vaikka työntävät/vetävät:

etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat
selkä, takareidet, hauis, pohkeet

---

Mä en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia just noin pitää jakaa. Toihan on funkitionaalisesti ja fysiologisesti ajateltuna jotenkin järjetöntä. Vastalihaksia (esim. rinta ja selkä) jotka siis toimivat funktionaalisesti toistensa antagonisteina, tulisi harjoittaa samassa treenissä ja mielellään vuorotellen. Parhaampana esimerkkinä tästä hauiskääntö ja ojentajaliike taljassa. Vastaavia esimerkkejä hieman suuremmille lihasryhmille ovat vinopenkkipunneerus - leveä ylätalja sekä kapea penkkipunnerrus - soututalja.

Vuorottelemalla sarjoja lisäksi vastalihasten palautuminen edellisestä sarjasta nopeutuu ja näin tehostaa harjoitusta.

Yleisiä periaatteita ja tutkimustietoon pohjautuvia seikkoja kannattaa tiivistettynä tsekata esim. täältä: http://ufsweb.myvisio.com/showpage.asp?id=4951



Itse en ole myöskään kuullut tätä jaottelua varten mitään kunnon perusteluja ja kuitenkin itse jaottelu on näkynyt vaikka missä forumeilla ja esiintynyt keskusteluissa jonkinlaisena totuutena (kuten kaikki treenivinkit ;) Huomasin myös itse viimeohjelmaa kaverini kanssa tehdessä, että ylätaljan leveä veto penkin välissä tuntui auttavan seuraavaan penkkisarjaan.

Voisiko joku selittää tämän jaottelun, pelkkä urlikin käy kuhan osoitteessa on asiaa.
Oliwer

Posts: 799

#878 • • Oliwer
Ehkäpä se että monet kokeneet ja useita vuosia treenanneet ihmiset ovat saaneet tuolla "vetävät ja työntävät" jaolla hyviä tuloksia aikaan, riittää monelle perusteeksi uskoa sen koulukunnan näkemykseen hyvästä treeniohjelmasta.
Kun samana päivänä harjoitetaan esimerkiksi vetäviä kuten selkää ja hauista, ei sarjoja tarvita niin montaa koska esim selkää tehdessä on hauikset jo mukana ja "esilämmitetty". Sama koskee "työntäviä" rinta, olkapäät, ojentajat -päivää, eli esim penkkiä tehdessä on ojentajat jo mukana jne, simppeliä :)
Itse olen tätä jakoa jo vuosia käyttänyt, ja ainakin omiin tavoitteisiin kivasti päässytkin :)
Gang$tori

Posts: 45

#879 • • Gang$tori
Täs on 15 treenivuoden aikan kokeiltu kaikki mahdolliset metodit heavy dutysta mega dutyyn aina volyymitreeniin saakka. Mut nyt kyllä taas potkii se perusjako: pv1: rinta, hauis, pv 2: selkä, pv 3: olka, ojentajat ja pv 4: jalat. Tulee tarpeeksi palautumista, mutta toisaalta tulee myös seuraava treeni sopivan nopeasti eli lihas ehtii palautua, mutta saa mahdollisimman nopeasti uutta rasitusta. Liikkeet vaihtuu tasaisin väliajoin, kuten myös sarjatkin ja niiden pituudet. Itse suosin 2-3 x 4-10 -metodia pudotus- ja supersarjoineen.
Jusuplussa

Posts: 1,292

#880 • • Edited Jusuplussa UG-///

OlliS, 19.12.2006 23:00:
---
yusu,

hyvä jako olis vaikka työntävät/vetävät:

etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat
selkä, takareidet, hauis, pohkeet

---

Mä en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia just noin pitää jakaa.



Jos sä teet rinnan, niin sulla rasittuu sata varmasti olkapäät ja ojentajatki, niin miks niitä ei kannattais sitten tehdä samalla siinä, et saa mahdollisimman pitkän lepoajan niille? Selkää treenatessa yleensä hauiksetkin ottaa vähän osumaa, niin sen takia huitasen ne samalla siinä. Jalat oon jakanu eri päiville, koska sillon pystyy treenaamaan ne paljon kovempaa ja pystyy keskittymään kunnolla takareisiinki. Ja koska mun selän hermovaurio estää mua tekemästä monia liikkeitä. Esmes suorinjaloin mavea, niin teen jullea ja julle ottaa selkään, niin mun mielestä on ihan hyvä vetästä se selkätreeni siinä samalla.

Ohjelmaa tehtäessä kannattaa miettiä monia asioita: kuinka monta kertaa pääsee viikossa salille, mihin lihasryhmiin haluaa panostaa enemmän, haluaako olla ihan hakattu joka treenin jälkeen, onko jotain vammoja, mennäänkö natikkana vai voisilmällä jne. Ite kaiken järkeilyn jälkeen päädyin tuohon ylläolevaan ohjelmaan ja tulosta on tullut ihan hyvin.

Ja hei oikeesti..ei näissä treeniohjelmissa ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa. Kaikkea kannattaa kokeilla ja eikä kannata jumittaa siinä yhdessä ja ainoassa ohjelmassa, vaan kokeilla rohkeasti kaikkea. 1-jakosesta 4-jakoseen, volyymitreeniä, lyhyttä sarjaa, pitkää sarjaa, muutella sarjojen välisiä palatuksia jne.

Eli kannattaa välillä mennä ihan testaa niitä juttuja, eikä vaa funtsia ;-)