Mensan älykkyystesti

352 posts, 18 pages, 261,181 views

wallu

Posts: 125

#81 • • wallu
Tuli 139, sama testi muuten löytyy tieteenkuvalehden sivuilta suomeksi, siellä sain 130. Eli jonkinlaista oppimista on tapahtunu.*ding*
ville

Posts: 3,780

#82 • • ville olen oikeasti ujo

(_I_):
---
villep:
Jotain testin luotettavuudesta (tai porukan rehellisyydestä) varmaan kertoo myös se, että mediaani taitaa olla jossain 130 tuntumassa. En mitenkään jaksa uskoa, että forumilla olisi näin fiksua porukkaa.
---
Mikset? Testin kuitenkin todennäköisesti
tekee vain sellainen henkilö joka uskoo
siinä myös perustellusti pärjäävänsä,
ja esim. alle 100 ÄO:n henkilöitä
ei välttämättä kiehdo tällainen keskusteluforum-
tyyppinen ajanviete ylipäätään.
[[/i]



ensinnäkin en usko että älykkyysosamäärä on niin paljoa jo puhtaasti forumin keskustelutason takia ;) (tämä oli ihan oikesti läppä)

toisekseen jos vaikka harrastetaan ihan puhdasta tilastomatematiikkaa, niin todennäköisyys, että henkilön älykkyysosamäärän on välillä 134-155 on aika pieni. Tämän voi itseasiassa laskea helposti, sillä älykkyysosamäärä noudattaa normaalijakaumaa odotusarvona 100 ja keskihajontana 24.

itse lasku:

Theta((154-100)/24)-theta((135-100)/24) = theta (2,25)-theta(1,458) ja sitten katsotaan taulukosta arvot => 0,9878-0,9265 = 0.0613

Eli 6.1% älykkyysosamäärä on välillä [135 154].

Kun taas katsoo tätä forumia otoksella N = 104, joista välillä [135 154] N1 = 50, saadaan tulokseski että forumin käyttäjistä 48% älykkyysosamäärä on välillä [135 154]

Tottakai tämä on mahdollista, mutta onko se kuinka todennäköistä?

Keskimäärin netissä varmasti liikkuu fiksumpaa porukkaa, mutta näin fiksuun en sentään usko (ikuinen pessimisti kai)

Tietysti voidaan keskustella siitä onko alunperinkään järkevää laskea prosentteja näin pienestä otokseta ja ylipäätään voidaanko olettaa, että kyseinen otos vastaa klubituksen keskimääräistä käyttäjäkuntaa. Oikea vastaus lienee molempiin kysymyksiin on ei.

[muokattu 16.1.2004 18:09]
Chäz

Posts: 1,381

#83 • • Chäz Namutäti
Oho! 130 *ding*

*aplodit* *nauru*

--
Yhden hulluus tuottaa paljon hulluja..

You are who you pretend to be, so you better pretend to be someone you can live with

Avatar
#84 • • kelasin Guest
115, mut oonki vähä damipää *vink*
(aikaa tosin jäi viel melkei 20 minsaa...)

[muokattu 16.1.2004 17:37]
Stresspill

Posts: 220

#85 • • Stresspill rendermonkeywrench
136 pojoa

--
Aeria Gloris

siveys

Posts: 2,492

#86 • • siveys lovely

anqqa:
hngh, toi culture fair iq test oli kyl ultimate homojen hommaa, loppupään tehtävät sellasia aika naurettavia..


Loppupään tehtävät meni kyllä, mutta tehtävät 14-16 ei sitten onnistunut vaikka kuinka pähkäili.. Kirjaimet ei taida olla mun juttu.. Ja se 16 oli vähän liian monimutkainen mun aivoille.. Mut enivei saisin liittyä kun sain 141!1

Onpas ollut ihan mukavaa piristystä perjantai-iltaan nämä testit *hymy*
S-T

Posts: 1,195

#87 • • S-T Pieni

siveys:
... lopputulokseksi tuo antoi 156..



siveys:
... sain 141!1



Kuuluuko mun tähän väliin murjottaa ja paiskoa ovia, koska sä oot mua fiksumpi? *hahjust*

--
Pieni on kaunista.

siveys

Posts: 2,492

#88 • • siveys lovely

BlueWind:
Kuuluuko mun tähän väliin murjottaa ja paiskoa ovia, koska sä oot mua fiksumpi? *hahjust*


Todennäköisesti ainakin jos sulla on pakottava tarve todistaa yllämainittu *lohduttel*
SilverJo

Posts: 1,893

#89 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.
*täh* Onko tuo ihan luotettava? Mä sain tulokses 148! *justjoo*

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#90 • • Lost-Soul los pallos

Puistokemisti:
Kaikki jotka olette saaneet yli 140 kokeilkaapa jotain näistä testeistä
http://www.highiqsociety.org/flash/nonmembers/iqtests.htm

Onpi himppasen hankalampia.


Enpä oo ainakaan nero englannissa, koska muutamat tehtävät meni sanaston osalta vähän yli hilseen..

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Riku

Posts: 3,187

#91 • • Riku The Little Prince

BlueWind:
Kuuluuko mun tähän väliin murjottaa ja paiskoa ovia, koska sä oot mua fiksumpi? *hahjust*

Ei tietenkään. Ei sun tarvitse ottaa tuota henkilökohtaisena tappiona, koska faktahan on että miehet ovat se fiksumpi ja loogisempi sukupuoli. Voit siis pistää tyhmyytesi suoraan kromosomiesi piikkiin *nauru*

--
Kyseenalaista aina kaikki.

-xx-

Posts: 5,001

#92 • • -xx- Dr. -xx-, PhD

pHaze:
Ei tietenkään. Ei sun tarvitse ottaa tuota henkilökohtaisena tappiona, koska faktahan on että miehet ovat se fiksumpi ja loogisempi sukupuoli. Voit siis pistää tyhmyytesi suoraan kromosomiesi piikkiin *nauru*


*nauru**hahjust**nauru*

--
kiitos ja anteeksi ^^

siveys

Posts: 2,492

#93 • • siveys lovely
Jos joku muuten ihmettelee kun tulos tipahtaa merkittävästi kun menee tekemään noita englanninkielisiä highiqsociety-sivuston testejä niin syynä siihen lienee se, että niissä käytetään eri hajaumaa kuin suomalaissa testeissä. Eli siis hajauma ei ole se 24 vaan joku alempi, sillä ainakin heidän esittämänsä taulukon mukaan 1% älykkäimmän raja menee jossan 140 paikkeilla kun taas esim. suomen mensan raja on se 146, joka on 2% älykkäimmän raja. Joku fiksumpi voinee sitten tarkemmin kertoa, että mitä hajaumaa nuo käyttävät kun en itse ole asiaan perehtynyt..

Esimerkiksi itselläni tulos tipahti ”suomalaisen” testin 156:sta 143:n ultimate iq testissä ja 141:n culure fair testissä.. Tietysti osaltaan voi myös vaikuttaa se, että enkun taito ei oikeen riittänyt joihinkin tehtäviin..

Ollaanpas sitä nyt fiksuja *nauru* Onneksi oma käsitys älykkyydestä on sentään vähän monimutkaisempi kuin mitä jollain kuvapäättelytesteillä voidaan mitata, että ei pääse kusi kilahtamaan kuuppaan..
La Petite

Posts: 1,160

#94 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

muijakaveri veti 136, mikä on sinänsä varsin kiihottavaa *plur*





Älykkyys on hemmetin seksikästä! *hih*



jee mä sain 154
olen siis niiin sexy *plur*

--
Rem tene, verba seqventur

geeni

Posts: 97

#95 • • geeni
160..

Mielestäni aika huono testi. Liian paljon saman idean toistoa. Keksit kerran, niin osaat kymmenen muuta samanlaista tehtävää. Ja tietty tämä ei mittaa muuta kuin kykyä hahmottaa tietty logiikka. Liioitellusti voisi sanoa, että jos on tarpeeksi mielikuvitusta, löytää kyllä ratkaisut.

Ja tosiasiahan on, että juuri tällaisiin testeihin kyllä harjaantuu.

--
..endorfin.euphoria..

wallu

Posts: 125

#96 • • wallu

geeni:
160..

Mielestäni aika huono testi. Liian paljon saman idean toistoa. Keksit kerran, niin osaat kymmenen muuta samanlaista tehtävää. Ja tietty tämä ei mittaa muuta kuin kykyä hahmottaa tietty logiikka. Liioitellusti voisi sanoa, että jos on tarpeeksi mielikuvitusta, löytää kyllä ratkaisut.

Ja tosiasiahan on, että juuri tällaisiin testeihin kyllä harjaantuu.



Niinhän sinä luulet, oot vaan liian viisas *nauru*
Sitä varten se tuntuu liian helpolta...meillä ”normaaleilla” aika varmasti nuo loppupään tehtävät alko olla aika hepreaa *ding*
DagO

Posts: 1,066

#97 • • DagO häröö
mä oon liian viisas?
Caro²

Posts: 5,301

#98 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Harvinaisen hyvin pitää testi paikkansa.. :)
kolmen aikaan yöllä tehtynä, jonnin verran ihka virallisen testin tulosta heikompi :)
Tuli tuonne 145-154 väliin :)

Edit: Krijotusvrihe

[muokattu 13.3.2004 03:29]
toma

Posts: 2,009

#99 • • toma Tototoototo
Gauss pyörisi haudassaan näitä tuloksia katsellessaan... Täytyy kyllä hieman epäillä
tuon nettitestin luotettavuutta.

[muokattu 13.3.2004 11:55]

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Caro²

Posts: 5,301

#100 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

toma:
Gauss pyörisi haudassaan näitä tuloksia katsellessaan... Täytyy kyllä hieman epäillä
tuon nettitestin luotettavuutta.



Kysymys:
1) Kuinka moni itsensä vähä-älyiseksi tunteva on tehnyt tuon testin..
2) ... kuinka moni heistä laittoi tuloksen näkyville?
3) Kohderyhmä on suppea, eikä kerro todellakaan kansalaisten keskimääräistä äo:tä
4) Mensan äo-testiä ei ole kalibroitu uudelleen (ihmisen keskim äo on joidenkin tutkijoiden mukaan noussut siitä ~100:sta).
5) Tuo testi löytyy tanskan mensan sivuilta. Se antanee siis kohtuullisen hyvää osviittaa missä mennään (tuskin tulee kovin paljon yli 5pisteen heittoja).

Summa summarum: Luulen että korkeat tulokset johtunee lähinnä juurikin kohdista 1-3..

jos joku on tehnyt eurooppalaisen äo-testin, se on myöskin melko lähellä, mutta siinä heitot ovat suurempia (johtuen niinkin matalasta maksimista kuin 174).