Replying to Kannatatko kaikkien huumeiden laillistamista?:
Sitä ei edelleenkään voida tietää, että dekriminalisointi olisi ongelmattomampaa kuin kriminalisointi. Toisaalta siinä, että lakia alettaisi muuttamaan tulisi olla taustalla oikea, sen tason ongelma, että vanhalla linjalla jatkaminen ei yksinkertaisesti olisi enää mahdollista ja siten olisi pakko alkaa kehittämään vaihtoehtoisia ratkaisuja.
miksi? en tajua, että minkä ihmeen takia lainmuutos pitää jättää vasta siihen hetkeen, kun tilanne on huonoin mahdollinen. vaikka nykyinen huumeiden lainsäädäntö ei olisikaan mittakaavassa niin ongelmallinen, niin se ei edelleenkään poista sitä tosiasiaa että ihmisellä pitää olla itsemääräämisoikeus, myös päihteidenkäytön osalta
Tälläisessä tilanteessa ihmisten ihmisten käsitykset ja yhteiskunnan mielipide muokkautuisivat siten, että lakimuutos olisi ehkä jopa mahdollinen. Tällä hetkellä tämä vallitseva linja toimii kuitekin suhteellisen hyvin, ei siinä ole mitään sen suurempia ongelmia.
- huumeet ja niissä liikkuvat rahat pyörivät rikollisilla
- huumeet rahoittavat muuta rikollisuutta
- huumelainsäädäntö tekee käyttäjistä oletusarvoisesti rikollisia ilman perusteita
- huumeiden ongelmakäyttäjät syyllistyvät monesti oikeisiin rikoksiin
- huumekauppiaat kontrolloivat aineiden sisältöä
- huumekauppa ja huumeiden käyttö ylikuormittaa oikeusjärjestelmää ja aiheuttaa korruptiota
- huumeiden käytöstä rankaiseminen aiheuttaa syrjäytyneisyyttä
- huumeiden kieltämäminen ei ole estänyt huumeiden käyttöä, niiden myyntiä tai valmistusta
onko nää susta toimivan järjestelmän merkkejä?
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei joku muukin malli voisi toimia. Nyt on kuitenkin näin, eikä lakia voida muuttaa tosta noin vaan, huvin ja kokeilun vuoksi.
tästä minä ja tbo ollaan puhuttu sulle jo sen verran, että ei enää kiinnosta.
Eli en edelleenkään ole mitenkään absoluuttisesti sitä mieltä, että kriminalisointi on laillistamista parempi vaihtoehto, mutta mielestäni tässä tilanteessa laillistamiselle ei ole tarpeeksi syitä ja siksi on hyvä jatkaa samalla vanhalla linjalla. Jotenkin tuollainen yli-idealistinen suhtautuminen lainsäädäntöön huvittaa - että lakia pitäisi muuttaa koska se olisi "oikein" tai "parempi". Aina se mikä on "oikein" ei vaan toimi käytännössä.
nyt veti aika hiljaiseksi :D lait nimenomaan pitää luoda sitä varten, että ne ovat oikeudenmukaisia ja parempia kuin edeltäjänsä ja totta kai lain pitää olla säädetty sen mukaan, mikä on oikein. moraali on subjektiivinen käsite, mutta jos tilanne on se, että laki rankaisee niitä, joiden syyllisyydelle ei löydy mitään eettistä perustetta tai heidän toimintansa ei vahingoita ketään ulkopuolista, niin mielestäni voidaan sanoa että laki on väärässä. vai onko sulla joku moraalinen peruste sille, miksi ihmisellä ei tulisi olla oikeutta päihtyä itse parhaaksi näkemällään tavalla?
Ei itselläni kyllä ole mitään tarvetta yrittää muuttaa muiden mielipiteitä.
loppusuoralla ihmisten on tehtävä tämä asia itse. mutta toivottavasti omat kirjoitukseni antavat ainakin jossain määrin kipinää itsenäiselle ajattelulle niille, joilla ei välttämättä ole muodostunut kunnon mielipidettä asiasta tai jopa ottavat rohkeuden kyseenalaistaa jo olemassaolevan mielipiteensä, oli se sitten kummalla puolella aitaa tahansa. en minäkään halua kenenkään muuttavan kantaansa pakolla, mutta jos joidenkin ajattelutavasta löytyy mielestäni huonoja perusteita, niin en näe mitään väärää sen kyseenalaistamisessa. samaa minä toivon muilta ihmisiltä oman ajatusmaailmani osalta, koska haluan pyrkiä rationaaliseen ajatteluun ja olla hyvä ihminen
ihmisten mielipiteiden pitää muuttua, koska muutoin maailma junnaa paikallaan. ihmisen pitäisi pyrkiä jatkuvasti kehittämään parempaa maailmaa ja tämän hetkinen status quo tällä planeetalla on kaukana parhaasta mahdollisesta. mun on hankala nähdä miten asioiden paranemisen toteutumista edistää ihmisen vapauden rajoittaminen ja rikollisuuden tukeminen