Silmälasi-topik

50 posts, 3 pages, 30,136 views

turquoise

Posts: 732

#1 • • turquoise e-ra2co
Yleistä keskustelua silmälaseista ja rillipäistä.

Omistatko silmät, joilla näet huonosti vai ootko muuten vain huononäköinen? Kuinka paljon miinusta tai plussaa? Millaiset silmälasit sulla on ja onko ollu kauan? Sukuvikakö? Tykkäätkö rillipäisistä vastakkaiden sukupuolen edustajista? Ja sen semmosta.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

pirpeli

Posts: 5,533

#3 • • pirpeli
Mulla on ollut silmälasit 10- vuotiaasta lähtien. Silloin miinusta molemmissa lähemmäs 10, nyttemmin tasaantunut. Vasemmassa joku -7,25 ja oikeassa -6, jotain. Tällä hetkellä kahdet erilaiset lasit ja joskus bileissä kertakäyttöpiilarit. Oon niin tottunut laseihin, eikä niistä ole mitään haittaa, joten en viitsi mennä laserointiin. Maksaishan Kela siitä kai jotain takaisin, mutta eipä nyt oo sellasia summia laittaa. Ja tosiaan kun näistä kakkuloista ei mitään harmia ole.

En varmaan osaisi olla ilman, tai ainakin totuttautuminen veis pitkään. Tykkään kivannäkösistä laseista itsellä ja muilla.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

turquoise

Posts: 732

#4 • • Edited turquoise e-ra2co
Mulla on ollut rillit 15-vuotiaasta. Sinänsä jännä juttu, että mun suvussa ei ole kellään muulla likinäköisyyttä paitsi mun Jukka-sedällä. Kyllähän psykiatrilla sympatialasit kuuluu olla.

Mulla itselläni on vähän samanlaiset, isot mustat muovikehykset, jotka vois tosin olla ajan hengen mukaan vieläkin suuremmat. Välillä käytän piilareita, mutta nyt en oo hetkeen jaksanut koska ne maksaa ja vie aikaa. Monesti oon myös kuullut, että oon paremman näköinen rilleillä kuin ilman. Just näitä kehuja, joista ei tiedä pitäisikö kiittää vai loukkaantua. Oon mukavuudenhaluisena valinnut kuitenkin ensimmäisen.

Toisinaan tykkään rilleistä, varsinkin jos on esimerkiksi mustat silmänaluset. Välillä taas rasittaa, kun ne huuruuntuu teetä juodessa tai pakkasesta sisälle tultaessa ja likaantuu pussaillessa.

Tykkään tosi paljon miehistä, joilla on särmikkäät silmälasit.

Edit. Mulla on vahvuudet vain -1.25 ja -1.5. Laser-leikkaukseen en haluaisi mennä, sillä tosiaan tykkään käyttää toisinaan näitä kekkuloita.

Mun mielestä on hauska kattella baarissa ihmisiä ja miettiä, että vähän on monella piilarit jos kerran puolella suomalaisista on silmälasit.

Muutenkin jännä juttu tää huononäköisyys - se on kyllä yksi erittäin vahvasti geenien mukana säilynyt "vika", joka tuskin yhtään laskee kuitenkaan pariutumisprosenttia.

Vai kulkeeko se edes geeneissä, onko jotain perustavanlaatuista näyttöä siitä, että tietokoneet sun muu kirkas nykteknologia tekee hallaa silmille? Eihän ihmiset alkukodissaankaan mitään aurinkolaseja käyttäneet, vaikka joutuivatkin kalastamaan kirkkaassa meressä ja niin pois päin.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

wiwi

Posts: 1,575

#5 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Mun rillit on aina hukassa. Nytkin ne on ryömineet johonkin pimeään paikkaan.

Oon haaveillut sellasista laseista (mulla siis lukemista varten) joissa ois venyvä sanka, vähän niin kuin uimalaseissa. Kovat sangat on ihan perseestä jos koittaa vaikka kyljellään lueskella.

Käytän rillejä sillon harvoin kun löydän ne ja sit jos haluun näyttää uskottavalta, esim. työhaastatteluissa. Tosin oon kuulemma perus epäasiallisen näköinen tyyppi, että ei kai siinä.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

akir0

Posts: 2,554

#7 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009
Lasit ollu ala-asteesta asti, silloin oli vähän kehnompi näkö kuin nyt, ikää myöten siis parantunu. Tällä hetkellä -1,75 ja -2,50.

Laserointia oon täs vuosikaudet miettiny, ei vaan oo raaskinu mennä.

Viimeiset 4 vuotta oon tilannu lasini suoraan netistä. Ja harrastaessa + vapaalla käytän kertakäyttöpiilareita.
kajis

Posts: 345

#8 • • kajis

Replying to Silmälasi-topik:

Amnesia, 26.3.2010 19:39:
Olin likinäköinen, kävin laserleikkauksessa, homma hoidettu ja palataan asiaan ~30 vuoden päästä lukulasien merkeissä *pepsodent*




Hei oon nyt pari vuotta kelannu tosi vakavasti tota leikkausta mut oisin kiinnostunu että mitä toi maksaa silmäparilta, kannattakoo leikkaus tehdä suomen vai viron mailla ja muutenkin kaikki ylimääränen ihkusälä ois korville mukavaa:))
Decion

Posts: 1,569

#9 • • Decion Koneradio
lasit ollut ´bout 5 vuotta joista ensimmäiset kesti sen 4,9v kunnes sitten tulivat tiensä päähän muuan baarireissulla *nauru* uudet hommasin pari kuukautta sitten armeijan toimesta jotka sitten noheva tupakaverini pari viikkoa sitten hajotti *eiei*

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

akir0

Posts: 2,554

#10 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Silmälasi-topik:

kajis, 26.3.2010 22:47:
Hei oon nyt pari vuotta kelannu tosi vakavasti tota leikkausta mut oisin kiinnostunu että mitä toi maksaa silmäparilta, kannattakoo leikkaus tehdä suomen vai viron mailla ja muutenkin kaikki ylimääränen ihkusälä ois korville mukavaa:))



Nykytekniikoilla osuu kotimaassa siihen 3000-4000 euron väliin. Lasik-leikkauksen saa halvemmalla ja Femtolasik ton haitarin yläpäähän. Henk. koht en menis viroon leikkauttamaan, mutta kukin tyylilään.
juu-zo

Posts: 577

#11 • • Edited juu-zo *KoneHuone*

Replying to Silmälasi-topik:

kajis, 26.3.2010 22:47:
---
Amnesia, 26.3.2010 19:39:
Olin likinäköinen, kävin laserleikkauksessa, homma hoidettu ja palataan asiaan ~30 vuoden päästä lukulasien merkeissä *pepsodent*

---



Hei oon nyt pari vuotta kelannu tosi vakavasti tota leikkausta mut oisin kiinnostunu että mitä toi maksaa silmäparilta, kannattakoo leikkaus tehdä suomen vai viron mailla ja muutenkin kaikki ylimääränen ihkusälä ois korville mukavaa:))



Äitini on menossa pian leikkaukseen. Hintaa leikkauksella on 3000€. Hän selosti minulle kun oli käynyt silmälääkärillä viimeksi niin lääkäri oli sanonut että kaksitehot ovat ainoat viahtoehdot millä hän enää näkee. Noh ei muuta kuin putiikista kysymään laseja oikeilla vahvuuksilla ja hups... hintaa vaivaiset 950€. tässä vaiheessa ikänäkökin alkaa huonontua niin hurjaa vauhtia että lasit täytyisi uusia parin vuoden välein. Näin laskeskellen äitini päätyi leikkaukseen sillä jo 6 vuoden jälkeen sama 3000€ ja siitä eteenpäin vielä enemmän ja enemmän.

--
Respect is not given, it is taken

patis

Posts: 1,158

#12 • • patis 10

Replying to Silmälasi-topik:

juu-zo, 26.3.2010 23:52:

Äitini on menossa pian leikkaukseen. Hintaa leikkauksella on 3000€. Hän selosti minulle kun oli käynyt silmälääkärillä viimeksi niin lääkäri oli sanonut että kaksitehot ovat ainoat viahtoehdot millä hän enää näkee. Noh ei muuta kuin putiikista kysymään laseja oikeilla vahvuuksilla ja hups... hintaa vaivaiset 950€. tässä vaiheessa ikänäkökin alkaa huonontua niin hurjaa vauhtia että lasit täytyisi uusia parin vuoden välein. Näin laskeskellen äitini päätyi leikkaukseen sillä jo 6 vuoden jälkeen sama 3000€ ja siitä eteenpäin vielä enemmän ja enemmän.




Mutta siis eihän leikkaus auta ikänäköön. Eikä leikkauksessa ole muutenkaan järkeä jos näkö muuttuu. Halvemmaks se tulee ostaa parin vuoden välin 950e lasit ku käydä parin vuoden välein 3000e leikkauksessa ;)
Avatar
#13 • • Krankkenhakken Guest
Likinäköisyyttä ollu vissiin yläasteen alusta asti, sillon se meinaan muuttui häiritseväks.
Jotain -2,5 molemmissa ja vissiin menny huonommaks taas.
Omistin kahet sikahienot rillit mut menin astumaan toisten päälle, just niiden hienompien. *nyyh* Kauheesti sain kehujaki niistä, kaupassaki myyjät kyseli et mistä oon noin hienot lasit hankkinu.

Oisha se ihan jees jos ois norminäkö ni sais käytettyä jotain väripiilareita helpommin, vahvuuksilla niiden hankkiminen ku on melko kallista ja tyhmä niitä on käyttää rillien kera. *uuh*
juu-zo

Posts: 577

#14 • • juu-zo *KoneHuone*

Replying to Silmälasi-topik:

patis, 27.3.2010 00:03:
---
juu-zo, 26.3.2010 23:52:

Äitini on menossa pian leikkaukseen. Hintaa leikkauksella on 3000€. Hän selosti minulle kun oli käynyt silmälääkärillä viimeksi niin lääkäri oli sanonut että kaksitehot ovat ainoat viahtoehdot millä hän enää näkee. Noh ei muuta kuin putiikista kysymään laseja oikeilla vahvuuksilla ja hups... hintaa vaivaiset 950€. tässä vaiheessa ikänäkökin alkaa huonontua niin hurjaa vauhtia että lasit täytyisi uusia parin vuoden välein. Näin laskeskellen äitini päätyi leikkaukseen sillä jo 6 vuoden jälkeen sama 3000€ ja siitä eteenpäin vielä enemmän ja enemmän.

---



Mutta siis eihän leikkaus auta ikänäköön. Eikä leikkauksessa ole muutenkaan järkeä jos näkö muuttuu. Halvemmaks se tulee ostaa parin vuoden välin 950e lasit ku käydä parin vuoden välein 3000e leikkauksessa ;)



Ei mutta parin euron tiimari lukulasit ovat aika paljon halvemmat kuin usean sadan monitehot.

--
Respect is not given, it is taken

Vexe

Posts: 1,016

#15 • • Edited Vexe
Lasit on ollu nyt jotain 4-5 vuotta. Näkö on ollut aina siinä rajoilla tarvitseeko laseja vai ei, mutta ratkaisevaksi asian teki tosiasia ettei nähnyt opiskeluaikana auditorion taululle kunnolla. Nyt ei sitten pärjää ilman laseja. Edellisessä näöntarkastuksessa taisi olla -0.75 ja -1

Piilareita haluaisin käyttää, mutta toistaiseksi mun silmille sopivia ei ole löytynyt. Mulla silmät ärtyy hapen puutteesta tms. tavallisten piilareiden kanssa.
hemuz

Posts: 2,178

#16 • • hemuz kätevä emäntä
Kävin maanantaina silmälääkärillä ja tiesinkin, että huonompaan suuntaan ollaan menty (kiitti mutsi). Kaukolaseilla mennään ja kun ei viittiny lähteä laajennustippapäissään hintavertailemaan, nii ostimpa paikan päältä.

530e AU! Vielä kun on nikkeliallergiaa, niin eihän ollu nättei titaanikehyksiä missään alerekissä. Muivisista aurinkolasikehyksistä on huonoja kokemuksia, niin ei viittiny muovisia ostaa. No tulipahan aurinkolasit kaupan pälle ja tupla bonusta. Enskerralla varmaan sit leikkaus...

Ihmettelen miten jengi voi tilata vaan jostain netistä noita kehyksiä? Itellä ainaki joutuun taivuttelemaan niitä sankoja kun on tällänen molopää...
Amnesia

Posts: 888

#17 • • Edited Amnesia

Replying to Silmälasi-topik:

kajis, 26.3.2010 22:47:
---
Amnesia, 26.3.2010 19:39:
Olin likinäköinen, kävin laserleikkauksessa, homma hoidettu ja palataan asiaan ~30 vuoden päästä lukulasien merkeissä *pepsodent*

---

Hei oon nyt pari vuotta kelannu tosi vakavasti tota leikkausta mut oisin kiinnostunu että mitä toi maksaa silmäparilta, kannattakoo leikkaus tehdä suomen vai viron mailla ja muutenkin kaikki ylimääränen ihkusälä ois korville mukavaa:))



Mulla oli jotain 3000 (femtolasik) pari vuotta sitten, mutta ne ajankohtaiset hinnat varmasti löytyy googlettamalla. Suomessa vai muualla, no vaikea ottaa kantaa nouseeko riskit, jos menee Viroon niin varmaan voi saman tien mennä Thaimaahan, tekeehän ne sitä sielläkin ja varmaan säästää jo ihan hyvin.

Ei rahojaan voi oikein mihinkään parempaankaan pistää, olettaen että löytyy tuon verran ns. "löysää rahaa". Erityisesti nuorelle ihmiselle fiksua, kyse kuitenkin usean vuosikymmenen edusta. Mutta tietysti jos tykkää laseista, niin mikäs siinä. Itse käytin laseja vain silloin kun oli "pakko" ja muuten kuljin jatkuvassa puolisumussa, joten maailma näytti leikkauksen jälkeen vähän erilaiselta.

Sulla profiilin mukaan ikää 20. Tuossa oli joku sellainen juttu, että leikkaus pitää/kannattaa tehdä vasta tietyn iän jälkeen, koska näkö heikkenee johonkin tiettyyn ikään asti kunnes vakiintuu siihen. En nyt muista paljonko se ikä on, varmaan vaihtelee tapauskohtaisesti.
Esa

Posts: 947

#18 • • Esa
Jaha.

17 vuotta rillejä, kohta puoli vuotta femtolasik-laseroituja silmiä. Ei ole silmälaseja ikävä millään tavalla. Halot ja silmien kuivumisetkin ovat nyt asettuneet.

Tallinnassa kävin, hyvä palvelu, hinnassa säästö n. 1300€ verrattuna Helsinkiin.
Jokke L

Posts: 1,203

#19 • • Jokke L [GoodMusic]
likinäkö ollu 14 kesäsestä asti, eka silmälasit, mut sit en kehannu pitää niit missää joten siitä asti käyttäny piilareita. Täl hetkel V -2.25 ja O -2.75. nykyään kyl käyttäis laseja muulloinkin ku illalla kotona mut ny ne on hukassa ja niil ei meinaa nähä ees tekstityksiä. pitäs käydä ostaa uudet kuhan jaksais... :)

--
Are you an angel? Never heard of angels before. They are the most beautiful creatures in the universe. You must be one, maybe you just don`t know it.

Mimir

Posts: 1,366

#20 • • Mimir Rouva Yninä
Sain ensimmäiset lasini 8-vuotiaana. Jotenkin en vaan koskaan pitänyt niistä, ei siis ulkonäöllisesti vaan siitä, että ne oli jatkuvasti hukassa / likaiset / huurussa / tiellä jne. Mulla on joitakin satunnaisia harrastuksia, joiden kanssa lasit ei vaan sovi, ja piilareita en aina voinut pitää kun kärsin kovin kuivista silmistä. Pari vuotta sitten leikkautin silmäni enkä ole katunut hetkeäkään.

Mun mielestä toisille sopii lasit älyttömän hyvin ja on mulla niitäkin kavereita, joilla on lasit ilman vahvuuksia, eikä siinä mitään. Ennen omaa leikkaustani yksi ystäväni sanoi minulle suoraan, että hänestä olen idiootti, kun pistän tuollaisia rahasummia "johonkin noin turhaan". Itse näen asian kuitenkin niin, että jokainen määrittelee itse omat prioriteettinsa. Mulle tämä ratkaisu oli paras mahdollinen :)

--
[Wings are growing on her.]