Selän takana puhuminen ja juoruaminen niin ettet sinä tiedä mistä on kyse.

41 posts, 3 pages, 24,015 views

#21 • • greenie Guest
En tiedä, että puhutaanko ”mun selän takana” jotain, mutta ei mua suoranaisesti kiinnosta, vaikka puhuttaisiinkin. Se on niiden ongelma, ei mun puute :)
Pingu

#22 • • Pingu the missing penguin
muutaman kerran kuullu ittestään niin uskomattomia juttuja, ett huh huh. ei kiva. *eiei* välillä melkeen tekis mieli ruveta käyttäytyy maineensa mukaisesti...
sama se mitä ihmiset jauhaa, mut ei tarvii omii mielipiteitä levitellä ympäriinsä.

--
meininki on tärkein.

UnityF

#23 • • UnityF joo just se

Keeerin:
Niin mulle aina sanotaan..Älä välitä! Ja yritänkin olla välittämättä. Mutta jossain kohtaa raja tulee vastaan..Ei vaan jaksa enää! *uuh* Onneksi minulla on rakkaat ystäväni joihin luotan. Ja uskon että he eivät minusta juorua! Heidän avullaan olen jaksanut hiukan paremmin! *hymy*

Ystäviin minäkin luotan, mutta olen oppinu katsomaan ystäviinikin uusin silmin. Tiiän 100% varmuudella muutaman mun hyvänkin ystävän joka on puhunu musta paskaa selän takana ja edelleen mun nokan edessä ne käyttäytyy ihan kuin ennekin. Mikä minä olen niitäkin tuomitsemaan että mitä ne saa puhuu ja mitä ne ei saa puhuu, täälä on sanavapaus on eri asia mitä ihmiset uskoo ja mitä on uskomatta. Jos ihmiset uskoo se voi uskoo koska ne on
a) tosiaan niin tyhmiä et jos niille sanoo että lehmä osaa lentaa ne uskoo senkin tai
b) ne uskoo sen koska ne ei tunne sua niin hyvin käsittääkseen että toi ei varmaan pidä paikkansa.
c) ne haluu uskoo valheeseen koska ne silloin luulee olevansa parempi ihminen kuin sinä joka ei kylläkään pidä paikkansa, se on sitä ittensä huijaamista.

Minäkään en ole ollu puhdas pulmunen, en usko että kukaan voi koskaan sanoo niin että ei ole koskaan ikinä ollu kaksinaaimainen.. se on vain niin että se tulee jossain vaiheessa kaikille jollaintapaa esille.. toisille lievempänä toisille vähän vähämmän lievempänä. Mutta ihmiset muuttuu.. sä muutut joka hetki, sä opit asioita ja niillä kehität itseesi sitten johonkin suuntaan mitä itse näet parhaaksi. Jossain vaiheessa tulee se eteen miksi ihmeessä olen ollu niin idiootti / tyhmä? sun pitää alkuun kylläkin myöntää ittelesi että sä ole ollu kanssa yhtä alhaalla kuin hekin muuten et voi parantuu.. miten voit parantuu jostain jos kiellät sen olemassaolon. Kuuntele itseesi, kuuntele sun ystäviä miten he puhuu toisista jos he ja sinä dissaatte toisia niin se voi olla niin ”arkipäivästä” että alkuun ette edes huomaa että tekin teette juuri sitä mistä itte loukkaanutte pahimmin. Jos ystäväsi puhuu muista seläntakana.. miten voit olla varma että se ei tee sitä samaa sun selän takana?
liikkuva muna

#24 • • liikkuva muna an egg on the move
Kaikki tekee tota joskus. Ja se on mun mielestä ihan hyväksyttävää avautumista jossain määrin.. Teen sitä itse ja aivan varmasti sitä tehdään mustakin. Mut ei voi mitään, tai toisaalta ihan sama kunhan en ite tiedä siitä mitään *hihu*

*paskaajauhel*
UnityF

#25 • • UnityF joo just se

alek száhala:
Kaikki tekee tota joskus. Ja se on mun mielestä ihan hyväksyttävää avautumista jossain määrin.. Teen sitä itse ja aivan varmasti sitä tehdään mustakin. Mut ei voi mitään, tai toisaalta ihan sama kunhan en ite tiedä siitä mitään *hihu*

*paskaajauhel*

Mut mieti miten oot itte reagoinu kun esim sulle tärkeestä ihmisestä on liikkunu huhuja.. etsä ainakaan ole mielissäsi ollu.. joten miksi sä aiheutat muille sitä ”paskaa” kun tiiät miten pahalta se tuntuu kun se kohdistuu sinuun tai sun kultaan...
#26 • • Mr. Jenkins Guest
Käsittääkseni paskaa puhutaan jos halutaan toiselle pahaa. Tai ei tykätä toisesta. Mielestäni kuitenkin sanat satuttavat vähemmän kuin esimerkiksi väkivalta, uhkailu jne jne.

Joillekkin ihmisille se ”maine” on vaan niin tärkeää.
sapeli

#27 • • sapeli jokukukamikä?

UnityF:
lievempänä. Mutta ihmiset muuttuu.. sä muutut joka hetki, sä opit asioita ja niillä kehität itseesi sitten johonkin suuntaan mitä itse näet parhaaksi. Jossain vaiheessa tulee se eteen miksi ihmeessä olen ollu niin idiootti / tyhmä? sun pitää alkuun kylläkin myöntää ittelesi että sä ole ollu kanssa yhtä alhaalla kuin hekin muuten et voi parantuu.. miten voit parantuu jostain jos kiellät sen olemassaolon.

Tässä puhutaan asiaa. *joo* Käytännössä siitä mitä muut sanoo ei pitäis koskaan ottaa itseensä, mutta kyllä se voi hankaloittaa elämää. Mä esim. oon kotoisin yhdestä pikkukaupungista missä kaikki suunnilleen tietää toisensa, ja siellä joku mun vihamies (vaikkei mulla mielestäni niitä ollutkaan) alkoi levittelemään huhuja että olin puhunut jotain pa$kaa yhdestä tyypistä - ja sit se tuli mulle kovistelemaan ja mä en tiennyt mistä oli kyse, hädin tuskin edes tunsin sitä tyyppiä. Kyl siitä selvittiin kun meidän yhteinen tuttu sitten selitti etten mä koskaan tekis mitään tollasta.

Vähän samanlainen tapahtui siitä jonku vuoden päästä; yks mun kavereista (me oltiin aiemmin oltu tosi läheiset) oli kuullut kaverinsa kautta että joku oli sanonut että mä olin sanonut (*ding*) että se olis homo - mitä se ei ole. No sit tää mun \”kaveri\” joutu kans kovistelemaan mua kavereidensa nähden todistaakseen miehisyytensä, ja melkein pääty hakkaamaan mut, mutta kyllä mä sain senkin ymmärtämään etten mä koskaan tekis tai sanois mitään tollasta, edes vihamiehistäni.

Ei mua kumpikaan noista tapauksista oo sinänsä harmittanut tai muhun vaikuttanut, mutta elämä alkoi kyllä käydä kovin hankalaks siinä tuppukylässä ettei ollenkaan kaduta tänne pääkaupunkiin muutto...

(Ja sit tietenkin täälläkin tietyissä piireissä voi tapahtua ihan samanlaista juoruilua... Mut viis niistä - ne tosi hyvät tyypit ei juoruile, ainakaan ilkeämielisesti.)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Howdy

#28 • • Howdy Oldie
On sitä tullut joskus syyllistyttyä katkerana moiseen, mutta niin kai useimmat. Nykyään olen koittanu ottaa menneistä virheistä opiksi ja välttää kaikkea sellaista mistä olis haittaa kenellekkään toiselle. Varsinkin kun on itse saanut syyttä suotta niskaan syytöksiä muiden takia niin sitä on tajunnut että sitä ei tee toiselle mitä ei halua itselle tehtävän. Kaikesta oppii niinhän sitä sanotaan. Muutenkin nykyään pyrkii olemaan puuttumatta muiden asioihin niin vähän kuin mahdollista. Kaipa sitä oppii vanhemmiten ajattelemaan asioita usemmalta kantilta..

--
Käpy vailla vertaa

pinkki

#29 • • pinkki säätö et co.
Juoruilun Ongelmia ja Psykologiaa (sovellettua koulupsykologiaa tietenkin, mitäs muuta ;) )

* jotkut ihmiset kertoilevat muille myös ”itseoikeutettuja” valheita, joko tahallaan tai järkeiltyään asiat ensin itselleen paikkaansapitäviksi.
* jos järkevän oloinen hyvin argumentoiva ihminen kertoo täysin järkeenkäyvän asian toisesta ihmisestä, jota kuulija ei välttämättä edes tunne, ei kuulijalla ole kylmiltään _mitään_ syytä alkaa kyseenalaistamaan kuulemaansa; lähestulkoon kaikki ihmiset enemmän tai vähemmän uskovat tässä tilanteessa valheellisen juorun
* juorun kuullut ihminen muokkaa aina, haluamattaankin, asenteitaan juorun kohdetta kohtaan, mikä voi turhaan vaikeuttaa heidän välejä tulevaisuudessa
* herkkäuskoiset, naivit tai muuten vaan sinisilmäiset ystävät saattavat usein uskoa kuulemansa asiat, varsinkin jos kuulee ne monelta taholta.
* jopa oma kumppani voi erehtyä vahingossa uskomaan ilkeämielisen jutun, tai ainakin on pitkään hyvin vaivautunut/ärtynyt kunnes saa puhuttua kuulemastaan. Riippuen kumppanin itsetunnosta, tämä voi syödä pahasti suhdetta sisältäpäin

Ainakaan meikäläisellä ei ole koskaan ystäviä niin paljon että kokisin olevan varaa tuomita joku ”ei ole ystävyyteni arvoinen”-skaalalla vain sen takia että jotkut idiootit levittelevät valheita. Ei ylipäätään huvita saada ryppyjä ystävyyssuhteisiin tuollaisten asioiden takia. En myöskään pidä pätkän vertaa siitä että en voi luoda suhdetta tuntemattomaan ihmiseen puhtaalta pohjalta ilman kenenkään kertomia valheita, tai varsinkaan pidä jos joudun puollustelemaan itseäni valheita vastaan muille ihmisille.

..Juoruilu taas sellaisella asteella, että puhutaan faktaa, on imho täysin sallittua (poislukien salaisuuksien tai selkeiden yksityisasioiden kertomisen). Kukin kantaa toimintojensa taakan selässään ja olisi syytä pystyä hyväksymään omat kohelluksensa tai ryhtyä harrastamaan kuuluisaa itsehillintää.

pointti? juoruilkaa ihan niin paljon kun vaan lystää, mut voi prrkl jollei jutut pidä paikkaansa..
Howdy

#30 • • Howdy Oldie
Tossa PINKIN jutussa on kyllä vinha perä.

--
Käpy vailla vertaa

#31 • • Mr. Jenkins Guest

pinkki:

..Juoruilu taas sellaisella asteella, että puhutaan faktaa, on imho täysin sallittua (poislukien salaisuuksien tai selkeiden yksityisasioiden kertomisen). Kukin kantaa toimintojensa taakan selässään ja olisi syytä pystyä hyväksymään omat kohelluksensa tai ryhtyä harrastamaan kuuluisaa itsehillintää.

pointti? juoruilkaa ihan niin paljon kun vaan lystää, mut voi prrkl jollei jutut pidä paikkaansa..

Tämän topikin voisi kiteyttää tähän. *justjoo*
Aziz Combat Fighter

#32 • • Aziz Combat Fighter

pinkki:

Ainakaan meikäläisellä ei ole koskaan ystäviä niin paljon että kokisin olevan varaa tuomita joku ”ei ole ystävyyteni arvoinen”-skaalalla vain sen takia että jotkut idiootit levittelevät valheita. Ei ylipäätään huvita saada ryppyjä ystävyyssuhteisiin tuollaisten asioiden takia. En myöskään pidä pätkän vertaa siitä että en voi luoda suhdetta tuntemattomaan ihmiseen puhtaalta pohjalta ilman kenenkään kertomia valheita, tai varsinkaan pidä jos joudun puollustelemaan itseäni valheita vastaan muille ihmisille.

Toki tossa on se ongelma että joku voi kertoa nimenomaan tosijuttuna jonkun jutun jonka ei yksinkertaisesti tiedä olevan valheellinen, mistä saattaa koitua ikäviä ryppyjä ystävyyssuhteisiin. Ylipäänsä juoruilu on imho aika epäasiallista käytöstä, kyllä sitä puhuttavaa voisi muustakin keksiä kuin kanssaihmisten edesottamuksista, varsinkin kun nämä edesottamukset saattavat asettaa juoruilun kohteen pahaan valoon, oli totuus mikä tahansa. Itse tunnen monia ihmisiä, jotka ovat olleet juorujen ja pahojen puheitten kohteena, jotka ovat luonnossa paljastuneet mitä ihanimmiksi ihmisiksi, joissa on ehkä hieman piirteitä niistä muka leimaavista suurista luonnevirheistä joilla heitä ulkopuolisille kuvaillaan. Varsinkin työtovereissa jotka kaikki muut tuntevat mutta joita ei itse vielä ole tavannut tämä on ärsyttävää huomata. Itsekin nykyiseen duuniini tultuani sain kuulla vaikka mitä vaikka kenestä, joutui oikeasti skarppaamaan ettei hakemalla hakenut näistä ihmisistä niitä mainostettuja luonteenpiirteitä. Sitten kun otti sellaisen ”Puhtaalta pöydältä tähänkin tuttavuuteen”-asenteen, niin oli paljon helpompi tulla kaikkien kanssa toimeen.
sapeli

#33 • • sapeli jokukukamikä?

Lesz:
---
pinkki:

---

Tämän topikin voisi kiteyttää tähän. *justjoo*

No siinähän se asian ydin tyli jo sanottua, mutta jos tän nyt tähän lopettaa niin me ei päästä juoruilemaan siitä kuinka meistä on juoruiltu! *hih*

--

Mikki

#34 • • Mikki

Keeerin:*plur*

*hali*

--
Names are for friends, so I dont need one.

_kolibri_

#35 • • _kolibri_ -lintunen-

UnityF:
... Jossain vaiheessa tulee se eteen miksi ihmeessä olen ollu niin idiootti / tyhmä?...

joo... tätä olen kysynyt iteltäni mooooonta kertaa *nauru*...
ei kyl niin monta kertaa tän asian yhteydessä mutta joskus niinki... *uuh*
mutta olen oppinut siitä paljon mutta olen myös tietoinen että musta puhutaan paljon selkäni takana... mutta yleensä käännän kaikki negatiiviset juorut musta semmoisksi mille nauretaan kavereiden kaa yhessä... *hih*
sapeli

#36 • • sapeli jokukukamikä?

Kolibriscope:
mutta yleensä käännän kaikki negatiiviset juorut musta semmoisksi mille nauretaan kavereiden kaa yhessä... *hih*

Toi on todella tärkeä taito - jollei pysty nauramaan kaikille omille mokilleen ja möhläyksilleen niin ne vie voimaa jota ilman ei voi nauttia nykyhetkestä. *filosofistel*

--

#37 • • Mr. Jenkins Guest

Elwira:
---
Lesz:
Käsittääkseni paskaa puhutaan jos halutaan toiselle pahaa. Tai ei tykätä toisesta. Mielestäni kuitenkin sanat satuttavat vähemmän kuin esimerkiksi väkivalta, uhkailu jne jne.

Joillekkin ihmisille se ”maine” on vaan niin tärkeää.

---

Jos tää oli viittaus muhun niin hyppää kaivoon. *kivatsulle*

JA JÄTÄ MUT JÄNIS RAUHAAN.

[muokattu 22.6.2004 13:30]

*pupu* neljäkymmentäkahdeksan soittoa sulta viime viikolla mullepäin.*ding*

[muokattu 24.6.2004 17:43]
#38 • • RINY Guest
No itse en henkilökohtasesti puhu paskaa sellasesta ihmisestä kenestä olen vain kuullut juttua tai ketä en tunne mitenkään. Haluan aina uskoa et jokasessa ihmisessä on jotain hyvää, enkä halua mitenkää ottaa aina todesta kaikkia juoruja. Yleensä ihminen kenestä saatanan selän takana jotain puhua on joku läheinen tuttu kenet tunnen, mutta niinkin teen vaan jos oon todellakin vihainen sille ihmiselle. En siis levittele mitään päättömiä juoruja kenestäkään ilman syytä.
Itteäni on joskus joku ihan mulle ventovieras naishenkilö haukkunut lesboksi. *nauru* Ensin nauroin asialla mutta kun sain tietää että kyseinen henkilö on samassa koulussa ja oli kuulemma levitellyt asiaa eteenpäinkin, otin siitä itseeni. Se satutti, mut näin jälkeenpäin kyllä naurattaa vaan koko asia ja olen itseasiassa ihan hyvissä väleissä kyseisen henkilön kanssa nykyään. En jaksa tollasista väärinkäsityksistä olla pitkävihainen. *sydän*
vanhus

#39 • • vanhus
juu tälläset ihmiset on kyl aika perseestä niinku ei olis sitten mitään parempaa tekemistä liittys johki marttakerhoon ni voisivat niitten mummojen ja pappojen kans juoruilla ja puukotella toisiaan selkään jos niin tahtovat ja kertoa satujaan toisillen*grr**dissaa**muhaha**piru**pahis* ei ole kivaa tehdä toisille niiin*grr*
#40 • • polve Guest

pHaze:
Mulla on muutama ohjenuora siihen miten itse toimin. Kaikkea ei viitsi sanoa aina päin naamaa, jos siitä ei ole mitään hyötyä ja sillä vain pahoittaisi toisen mielen, mutta toisaalta siellä selän takana ei sanota mitään mitä ei voisi tarvittaessa sanoa päin naamaakin ja sanojensa takana pysytään. Toisaalta jos kokee tarpeelliseksi ja hyödylliseksi sanoa pahasti päin naamaa, niin siinä ei mielestäni ole mitään väärää niin kauan kuin asialla tosiaan hakee jonkinlaista ”kehittymistä” sen kritiikin saajan toimintaan, eikä vain halua haistatella. Juoruja sun muita ei ylipäätään hirveästi halua levitellä, mutta jos puhuu jostain vastaavasta asiasta, niin tekee aina täysin selväksi että kyseessä on vain kuulopuhe eikä mikään fakta, eikä asiaan pidä siis luottaa.

Tuo on neuvo, jota pyrin itse noudattamaan tarkoin ja olen hyvin
mielestäni onnistunutkin siitä. Ihmissuhde kriisejä saa nykyään jopa etsiä!