Ennakkoluulot muista ihmisistä.

43 posts, 3 pages, 12,142 views

martina

Posts: 1,875

#21 • • martina FINRG-martat, superhifistelijä

Avernian, 13.2.2006 18:52:
---
martina, 13.2.2006 18:22:
no mulla on pahoja ennakkoluuloja miehistä... siis seurustelumielessä. koska jokainen jäbä jonka kanssa oon seurustellut tai jota olen tapaillut, on viilannut linssiin pahan kerran... :/
---

---


Mulle tuli tosta ennakkoluulo, että sussa/sulla on jotain pielessä. Mahdollisesti parinvalintakyky. *ding*



ja oikeessa oot, sillä valitsen aina ne naistensankarit.... *poks*
Android

Posts: 3,908

#22 • • Edited Android

John, 13.2.2006 18:48:
Joitakin kansanryhmiä vastaan on pakko myöntää että on ennakkoluuloja. Valitettavaa mutta totta. :/



Toisaalta näytä se ihminen, jolla ei ennakkoluuloja ole.

Itselläni on ennakkoluuloja lukuisia ihmisyhmiä kohtaan, ja en nyt välttämättä tarkoita etnisiä ryhmiä (tosin niitäkin on), vaan myös tiettyjä tyylejä ym kohtaan. Nämä ennakkoluulot eivät välttämättä aina ole suoraan negatiivisia, mutta harvemmin erityisen positiivisiakaan.
Avatar
#23 • • Edited ALIEN Guest
tosiaankin on ennakkoluuloja tietyissä asioissa. Esim ihmisissä, jotka sanovat "en ikinä voisi..." Jotenkin vituttaa toi lause, koska kuitenkin se sit tekee sen ennemmin tai myöhemmin. Tietty asiat muuttuvat ja mielipiteet mut ton lauseen voisi sit yksinkertaisesti jättää sanomatta. Harvemmin ihmiset varsinkaan kokemattomat tuntevat itseään niin hyvin, et voisin elää täydessä ennakkoluulottomuudessa.

Vai menikö taas aiheen ohi meikäläisen tapaan?

edit: äh, siis puhun nyt ennakkoluuloista ihmisiä kohtaan, ketkä olen tuntevinani tai "tunnen" - en tuntemattomista.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#24 • • Aziz Combat Fighter
Ennakkoluulothan on väistämätön osa sosiaalista kanssakäymistä. Ennakkoluuloissa ei sinänsä ole mitään pahaa, jos ne käsitetään ennakolta oletetuiksi ominaisuuksiksi ihmisissä. Kärjistäen voisi ajatella, että se että vastaan tuleva ihminen osaa puhua on jo ennakkoluulo.

Siinä vaiheessa kun aletaan tekemään haitallisia yleistyksiä ihmisistä perustuen pieneen otantaan, voidaan puhua negatiivisista ennakkoluuloista. Tällaiset ennakkoluulot heikentävät mahdollisuuksia tulla yksilöiden kanssa toimeen, jos oletetaan että kaikki xxx on yyy. Koskee ammattikoululaisia, yliopistolaisia, mustia, mustalaisia, etc..

Toisaalta, tarpeeksi isoon kokemukseen perustuvat ennakko-olettamukset ei mun mielestä oo sinänsä automaattisesti negatiivisia. Sen sijaan kyvyttömyys luopua omista ennakko-olettamuksistaan ja niiden luomista asenteista vaikeuttaa sosiaalista kanssakäymistä.
wiwi

Posts: 1,575

#25 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

mikkihiiri, 13.2.2006 18:40:
Äh taas yksi näistä hymistelytopiceista, joihin kaikki tulee kertoo kuinkä hän itse ei koskaan osallistu minkäänlaiseen paskanjauhantaan ihmisten selkien takana eikä ikinä anna ennakkoluuloille minkäänlaista valtaa. Aina tietenkin muistetaan lisätä, että kaikkien uusien ihmisten tapaaminen on just siistii. Nää tällaset threadit on täynnä tekopyhää, itsekehua tulvillaan olevaa diibadaabaa.

Totuus on tietenkin se, että _jokainen_ tähän topicciin on jossain vaiheessa valehdellut tai vähintäänkin vääristellyt totuutta toisesta ihmisestä toiselle ihmiselle erinäisten tarkoitusperien vuoksi. Minä mukaan lukien. Lisäksi kaikilla meistä on ennakkoluuloja ihmisistä, vaikkemme ehkä halua myöntää sitä. Jutun idea on siinä, ettei anna niille ilkeille ennakkoluuloille valtaa. Joskus tietenkin tässä epäonnistutaan. Harmillista, mutta totta.

Lisäksi kerrottaessa, että halutaan tutustua ihan kaikenlaisiin ihmisiin, muistetaan toki unohtaa lisätä tähän listaan kuuluvat ihmiset. Esmes lasten raiskaajat, terroristit, paranoidit skitsofreenit, sarjamurhaajat, kodittomat narkkarit ja muut omaan pieneen maailmankuvaan sopimattomat persoonallisuudet.

"En ole rasisti, mutta..."



Samaa ajattelin noita kommentteja lueskellessa. Kumma että tänne on osunut vain henkilöitä, jotka eivät ole ollenkaan ennakkoluuloisia tai muiden tavoin usko koskaan huhupuheita ihmisistä, joita eivät tunne. Missäköhän nämä kaikki ilkeät, ennakkoluuloiset ihmiset sitten juoniaan punovat?

Mun tämänhetkisistä parhaista ystävistä melkein kaikkia olen inhonnut (molemminpuolisesti) ennen tutustumista. Enemmän tai vähemmän syystä, tämä on sen verran pieni paikka että mädän ilmapiirin vaikutusta ei voi välttää. Nykyään kuitenkin he ovat minulle kaikista rakkaimpia ihmisiä. Tärkeintä onkin, että kun huomaa olleensa väärässä jonkun asian suhteen on valmis muuttamaan käsityksiään.

Tai sitten kukaan ei tosiaan tiedosta omaavansa minkäänlaisia ennakkokäsityksiä, mikä on aika huono juttu.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Einstein

Posts: 23

#26 • • Einstein

wiwi, 15.2.2006 14:22:

Samaa ajattelin noita kommentteja lueskellessa. Kumma että tänne on osunut vain henkilöitä, jotka eivät ole ollenkaan ennakkoluuloisia tai muiden tavoin usko koskaan huhupuheita ihmisistä, joita eivät tunne. Missäköhän nämä kaikki ilkeät, ennakkoluuloiset ihmiset sitten juoniaan punovat?



Emmehän me ennakkoluuloisia olekaan, vihaamme vaan kaikkia tasapuolisesti.. *pahis*

--
The truth hurts doesnt it, Hapsburg? Oh, sure maybe not as much as jumping on a bike with the seat missing but it hurts

-Lt. Frank Drebin-

JustinSan

Posts: 822

#27 • • JustinSan Nullius in verba
Ootte kaikki vaa nii perseestä, eikä tällä oo mitää tekemistä ennakkoluulojen kaa. Tieto, ei arvaus *sydän*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Amuck

Posts: 2,396

#28 • • Amuck dub-i-dub
Joopa...

Ollaan ennakkoluulottomia niitä ryhmiä ja ihmisiä kohtaan, joita kohtaan kuuluu olla ennakkoluuloton. On niin kool omata ystäviä esim. etnisistä ja seksuaalisista vähemmistöryhmistä, mutta tavalliselle rivitaloelämällä volvoineen ja aaltovaaseineen nyrpistetään nenää.

Onneksi mä olen itse niin ennakkoluuloton! Tykkään aina tutustua uusiin ihmisiin!!

Ihan järkytyin itsekin omaa ahdasta pääkoppaani tuossa taannoin kun tapasin erään kaverin kaverin, nätin blondin tytön paljettitopissa ensimmäistä kertaa. Ennakkoluuloissani tietysti tuomitsin tytön typeräksi kanaksi ulkonäön, vaatetuksen ja ensimmäisten 10 sekunnin käytöksen perusteella. Paremmin tutustuttuani tajusin, ettei hän ole yhtään sellainen mitä olin kuvitellut, vaan oikeasti ihan rempseä ja maalaisjärkeä omaava hauska ihminen, joka vaan sattuu vaikuttamaan hiukan yltiötyttömäiseltä ensi alkuun.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

tomii

Posts: 3,594

#29 • • tomii kallion herttua

mikkihiiri, 13.2.2006 18:40:
Äh taas yksi näistä hymistelytopiceista, joihin kaikki tulee kertoo kuinkä hän itse ei koskaan osallistu minkäänlaiseen paskanjauhantaan ihmisten selkien takana eikä ikinä anna ennakkoluuloille minkäänlaista valtaa. Aina tietenkin muistetaan lisätä, että kaikkien uusien ihmisten tapaaminen on just siistii. Nää tällaset threadit on täynnä tekopyhää, itsekehua tulvillaan olevaa diibadaabaa.

Totuus on tietenkin se, että _jokainen_ tähän topicciin on jossain vaiheessa valehdellut tai vähintäänkin vääristellyt totuutta toisesta ihmisestä toiselle ihmiselle erinäisten tarkoitusperien vuoksi. Minä mukaan lukien. Lisäksi kaikilla meistä on ennakkoluuloja ihmisistä, vaikkemme ehkä halua myöntää sitä. Jutun idea on siinä, ettei anna niille ilkeille ennakkoluuloille valtaa. Joskus tietenkin tässä epäonnistutaan. Harmillista, mutta totta.

Lisäksi kerrottaessa, että halutaan tutustua ihan kaikenlaisiin ihmisiin, muistetaan toki unohtaa lisätä tähän listaan kuuluvat ihmiset. Esmes lasten raiskaajat, terroristit, paranoidit skitsofreenit, sarjamurhaajat, kodittomat narkkarit ja muut omaan pieneen maailmankuvaan sopimattomat persoonallisuudet.

"En ole rasisti, mutta..."



Paskaahan puhuu ihan kaikki. Mä ainakin myönnän puhuvani paskaa, joskaan en nyt ala kenestäkään keksimään juttuja ja valehtelemaan, mutta kyllä mä paskaa puhun muista selän takana. Helvetti puhuuhan ihmiset salettiin mustakin paskaa mun selän takana. Ei mikään iso asia, jos puhuu totuuspohjalta. Eriasia, jos suoranaisesti valehtelee ja keksii toisesta joitakin juttuja.
Mutta mitä ennakkoluuloihin tulee, niin ei kait niitäkään voi täydellisesti välttää, ellei nyt ole asunut jossakin mökissä keskellä metsää koko elämäänsä. Aika hyvin tää ympäristö muokkaa käsityksiä muista ihmisistä. Ihan turha väittää jotakin tyyliin "joo mä teen ihan TÄYSIN ITSENÄISESTI KAIKKI johtopäätökset ihmisistä" <- man, what a bullshit. Ihan turha väittää, ettei miljöö ja erinäiset tapahtumat vaikuta suhtautumiseen. Mutta siitä on toki hyvä edetä, jos pitää itseään ennakkoluulottomana. Osoittaa ainakin tietynlaista avointa ajattelumallia.

--
reivaan kunnes kuolen

Bio

Posts: 4,429

#30 • • Bio The Bullies / Pinky

::Aa-Jii::, 15.2.2006 14:35:
Emmehän me ennakkoluuloisia olekaan, vihaamme vaan kaikkia tasapuolisesti.. *pahis*



*hihu*

Mun motto.
Claquesous

Posts: 3,206

#31 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Amokk, 15.2.2006 14:47:
tavalliselle rivitaloelämällä volvoineen ja aaltovaaseineen nyrpistetään nenää.



Sille pitääkin nyrpistää nenää. Poroporvarit sekä heidän edustamansa elämäntyyli ja maailmankuva ovat rikoksia ihmiskuntaa vastaan.

--
32. of December

Android

Posts: 3,908

#32 • • Android

mikkihiiri, 16.2.2006 13:26:
---
Amokk, 15.2.2006 14:47:
tavalliselle rivitaloelämällä volvoineen ja aaltovaaseineen nyrpistetään nenää.

---


Sille pitääkin nyrpistää nenää. Poroporvarit sekä heidän edustamansa elämäntyyli ja maailmankuva ovat rikoksia ihmiskuntaa vastaan.



Vähän niin kuin suurin osa "klubbaajista".
Amuck

Posts: 2,396

#33 • • Amuck dub-i-dub

mikkihiiri, 16.2.2006 13:26:

Sille pitääkin nyrpistää nenää. Poroporvarit sekä heidän edustamansa elämäntyyli ja maailmankuva ovat rikoksia ihmiskuntaa vastaan.



Poroporvarit? :D Kumpikohan meistä on ymmärtänyt väärin? Puuttuiko tästä hymiö?

Tarkoituksena oli ihmetellä, miten jotkut ovat niin kovasti tavallisuutta vastaan. Miksi se on niin hiton väärin elää keskivertokämpässä keskivertopuolisonsa ja keskimääräisten 1,7 lastensa kanssa, viettää kesäloma mökillä ja talviloma joskus jopa Teneriffalla? Miksi joskus tuntuu, että vain erilaisuutta suvaitaan? Tällaiset tavalliset tampiot pitävät valtiota pystyssä, ja heidän elintyylillään ei ole mitään tekemistä "poroporvarillisuuden" kanssa.

*insert hymiö here*

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Claquesous

Posts: 3,206

#34 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Amokk, 17.2.2006 10:42:
Poroporvarit? :D Kumpikohan meistä on ymmärtänyt väärin? Puuttuiko tästä hymiö?



Kärjistys.



Tarkoituksena oli ihmetellä, miten jotkut ovat niin kovasti tavallisuutta vastaan. Miksi se on niin hiton väärin elää keskivertokämpässä keskivertopuolisonsa ja keskimääräisten 1,7 lastensa kanssa, viettää kesäloma mökillä ja talviloma joskus jopa Teneriffalla? Miksi joskus tuntuu, että vain erilaisuutta suvaitaan? Tällaiset tavalliset tampiot pitävät valtiota pystyssä, ja heidän elintyylillään ei ole mitään tekemistä "poroporvarillisuuden" kanssa.



Kerro minulle mitä hienoa on elää ainutkertainen elämä jossain yhteiskunnan pakottamassa muotissa? Keskivertoelämä on vankila, joka tappaa ilon. Mitä hienoa on viettää lyhyet lomat valmiiksipureskelluissa turistihelveteissä Teneriffalla tai vaikka Kosilla? Poroporvarillisuus on juuri sitä keskinkertaisuuteen tyytymistä ja elämän tuhlaamista turhanpäiväisissä asioissa, koska se on helppoa ja sitä yhteiskunta juuri odottaa. Lisäksi yhteiskunta hyväksyy erilaisuutta vain tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen se on moraalitonta tai jopa rikollista. Keskinverto taas on aina hyväksyttävää. Väitän, ettei erilaisuutta sijoiteta keskiverron edelle kuin harvojen mielissä.

Ei mitään hymiöitä.

--
32. of December

Juhgu

Posts: 7,921

#35 • • Juhgu Virnistelijä

mikkihiiri, 17.2.2006 15:41:
---
Kerro minulle mitä hienoa on elää ainutkertainen elämä jossain yhteiskunnan pakottamassa muotissa? Keskivertoelämä on vankila, joka tappaa ilon. Mitä hienoa on viettää lyhyet lomat valmiiksipureskelluissa turistihelveteissä Teneriffalla tai vaikka Kosilla?



Mitä se sinua häiritsee jos joku haluaa elää noin? Eihän sinua siihen kukaan pakota.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Hitchhiker

Posts: 1,754

#36 • • Hitchhiker

Ana-5000, 13.2.2006 19:35:

Toisaalta, tarpeeksi isoon kokemukseen perustuvat ennakko-olettamukset ei mun mielestä oo sinänsä automaattisesti negatiivisia. Sen sijaan kyvyttömyys luopua omista ennakko-olettamuksistaan ja niiden luomista asenteista vaikeuttaa sosiaalista kanssakäymistä.


Itte ainaki oon törmänny tohon pienessä kahvipöytä seurueessamme monesti, ihmiset eivät osaa ajatella asiaa viivan molemmilta puolilta, vaan leimataan asiat sen mukaan miten on opetettu käyttäytymään. Toisaalta taas ennakkoluulo on ihmisen keino puolustautua jotain uutta tai tuntematonta vastaan, mutta äärimillään se johtaa epämiellyttävään suhtautumiseen asioissa. Ite ainaki oon pikkaisen ennakkoluulonen uusista ihmisistä joita tapaa tavalla tai toisella, harvemmin se on kyll osoittautunut todelliseksi (hyvä niin). Ja ehkä ihmisestä voi oppia enemmän pienen ennakoasenteen kautta.
Amuck

Posts: 2,396

#37 • • Amuck dub-i-dub

mikkihiiri, 17.2.2006 15:41:

Kerro minulle mitä hienoa on elää ainutkertainen elämä jossain yhteiskunnan pakottamassa muotissa? Keskivertoelämä on vankila, joka tappaa ilon. Mitä hienoa on viettää lyhyet lomat valmiiksipureskelluissa turistihelveteissä Teneriffalla tai vaikka Kosilla? Poroporvarillisuus on juuri sitä keskinkertaisuuteen tyytymistä ja elämän tuhlaamista turhanpäiväisissä asioissa, koska se on helppoa ja sitä yhteiskunta juuri odottaa.

*klips klips*



Mitä "hienoa"? Hienoudesta en tiedä, mutta mitä hiton väliä sillä on miten kukin elämänsä elää? Miksi se on väärin, että nauttii yksinkertaisesta, valmiiksipureskellusta arjesta? (Eri asia on tietysti se, jos tällainen tavallisuus itseä ahdistaa, muttei kuitenkaan pysty siitä irtautumaan, mutta se ei nyt varmaan liity keskusteluun ennakkoluuloista muita ihmisiä kohtaan.)

Huomaatko ristiriitaisuuden omassa kirjoituksessasi? Ensin paasaat, miten väärin on "tuhlata ainutkertainen elämänsä turhanpäiväisissä asioissa" (juuri tämänlaista suvaitsemattomuutta alunperin tarkoitin), ja perään sanot


Keskinverto taas on aina hyväksyttävää. Väitän, ettei erilaisuutta sijoiteta keskiverron edelle kuin harvojen mielissä.



Tsk tsk.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

tuisku

Posts: 256

#38 • • tuisku tomboy girleygirl


Mun tämänhetkisistä parhaista ystävistä melkein kaikkia olen inhonnut (molemminpuolisesti) ennen tutustumista. Enemmän tai vähemmän syystä, tämä on sen verran pieni paikka että mädän ilmapiirin vaikutusta ei voi välttää. Nykyään kuitenkin he ovat minulle kaikista rakkaimpia ihmisiä. Tärkeintä onkin, että kun huomaa olleensa väärässä jonkun asian suhteen on valmis muuttamaan käsityksiään.





Sama juttu, en aikoinaan voinut sietää mun nykyistä parasta ystävää *sydän*... ja oon kyllä huomannut miten jotkut mustamaalavat toisia ihmisiä ja miten sinisilmäisesti mä useimmiten uskon sitä bullshittii.. *blush* ja USEIN huomaan myöhemmin ettei olis pitänyt.. ja on ihmisiä joiden puheet oon oppinut suodattamaan aika rankalla kädellä.

Seuraava pätee aika pitkälti kaikkeen:

"Näkemästäsi usko vain vähän,
kuulemastasi älä mitään"

Eli yritän (!!!) ainakin parhaan ihmisluontoni mukaan muodostaa omat käsitykseni ihmisistä. piste.

--
*sydän* Yksikään lumihiutale ei ikinä putoa väärään paikkaan *sydän*

Avatar
#39 • • Reetta Guest
ENNAKKOLUULOT HELVETTIIN!!!!!
Claquesous

Posts: 3,206

#40 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Amokk, 17.2.2006 17:30:
Hienoudesta en tiedä, mutta mitä hiton väliä sillä on miten kukin elämänsä elää? Miksi se on väärin, että nauttii yksinkertaisesta, valmiiksipureskellusta arjesta?



Ei sillä olekaan mitään hiton väliä miten kukin elää elämänsä. En koskaan väittänyt etten olisi ennakkoluuloinen ja keskivertoelämän auvon ylistäminen häiritsee minua suuresti. Itse yritän välttää keskivertoelämää suuresti.


Huomaatko ristiriitaisuuden omassa kirjoituksessasi? Ensin paasaat, miten väärin on "tuhlata ainutkertainen elämänsä turhanpäiväisissä asioissa" (juuri tämänlaista suvaitsemattomuutta alunperin tarkoitin), ja perään sanot



Irroitit osan tekstiäni unohtaen sanoman.

mikkihiiri, 17.2.2006 15:41:
Lisäksi yhteiskunta hyväksyy erilaisuutta vain tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen se on moraalitonta tai jopa rikollista. Keskinverto taas on aina hyväksyttävää. Väitän, ettei erilaisuutta sijoiteta keskiverron edelle kuin harvojen mielissä.



Huomaatko eron?

--
32. of December