Digitaalikamerat / kuvaus

856 posts, 43 pages, 432,218 views

Caro²

Posts: 5,301

#361 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
huuto.net:stä ja sitte digicamera.net:stä ite bongailen.

Nyt tuntuu tosin liikkuvan tosi vähän objektiivia ja runkoa - välillä niitä taas on ihan pilvin pimein liikenteessä.
kilobitti

Posts: 2,419

#362 • • kilobitti 1-2-3 techno
ongelma kaikilla noilla palstoilla tuntuu olevan se, että niistä puuttuu funkkari jolla vois jo ilmoittaessa tagittaa mille rungolle linssi on. Esim. huuto.netissä joutuu seulomaan ihan levottoman määrän ilmoituksia löytäkseen ne omalle rungolle tarkoitetut objektiivit.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Jone

Posts: 8,258

#364 • • Jone Archibald Haddock

Wert, 24.10.2006 15:55:
kokemuksia Sigman 20mm/F1.8 linssistä Nikonille?
Olen miettinyt että ostaisin...



Sama lasihan se on, oli runko mikä hyvänsä.

Canonilla oon käyttänyt tota jonkun verran. Täytyy sanoa etten ole erityisen innostunut siitä, koska valovoimaisuuden hyötyä syö merkittävästi se, että suuria aukkoja käytettäessä piirtojälki on kauniistikin sanottuna puuroista paskaa. Kolmosen pimeämmälle puolelle himmennettynä jälki on jo "ihan jees", mutta en kyl siltikään menisi laadukkaasta jäljestä puhumaan.

Villellä ja Vaavulla on muistaakseni toi. Mikäli näin on, niin suosittelen toisen mielipiteen kysymistä sieltä, vaikka en uskokaan sen ihan kauheasti omastani poikkeavan.
Caro²

Posts: 5,301

#365 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Wert, 24.10.2006 15:55:
kokemuksia Sigman 20mm/F1.8 linssistä Nikonille?
Olen miettinyt että ostaisin...


Itelläni on 24mm f1.8, joka myös on melko pehmeää jälkeä piirtävä.
Wert

Posts: 3,386

#366 • • Edited Wert Varapalkkaliukuja

Jone, 24.10.2006 16:05:
---
Wert, 24.10.2006 15:55:
kokemuksia Sigman 20mm/F1.8 linssistä Nikonille?
Olen miettinyt että ostaisin...

---


en ole erityisen innostunut siitä,



Kyllä kyllä.. toisena vaihtoehtona kelailin sitte 15mm/F2.8 samalta valmistajalta.. sellaisenkin saa alle 500:lla ja pysyy siis vielä kohtuullisessa hintaluokassa. Tarkoitus ei ole panostaa mihinkään 2000 linssiin, sillä toistaseks kuvailuni on tällasta omaa kivaa mutta kuitenki haluisin sellasen linssin joka ton kittilinssin päihittää ja sellasen ettei ala heti harmittaan ku oon sen paikoilleen laittanu.
Caro²

Posts: 5,301

#367 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Wert, 24.10.2006 17:18:
Tarkoitus ei ole panostaa mihinkään 2000 linssiin, sillä toistaseks kuvailuni on tällasta omaa kivaa mutta kuitenki haluisin sellasen linssin joka ton kittilinssin päihittää ja sellasen ettei ala heti harmittaan ku oon sen paikoilleen laittanu.


Pitäs kysyä varmaan, että minkälaisia kuvia haluut ottaa. toi 15mm linssi on aika vaikee putki henkilölle, joka ei vielä tiedä millasta kuvaa lähtee hakemaan. Se nimittäin vääristää ihan perkeleesti reunoilta, jolloin kuvaaminen ko. linssillä poikkeaa sijottelun suhteen melko radikaalisti sitte jo esm 24mm, saati sitten 50mm putkesta. 24mm itse tykkään sijotella kohteita kuvan reunoihin, kun taas 15mm se on oikeestaan aika onneton projekti vääristymän takia.

Sitten jos se siun kuvaaminen on bilekuvaamista pääsääntösesti, ni sillon tarvit kyl valovoimasta lasia. f2.8 menee hyvin jos siulla on salama käytössä - jos ei, ni sillon kannattaa kyl ostaa sitä f1.8 putkea huolimatta siitä, että se piirtää pehmeämpää jälkeä. Joskaan ei kannata tuudittautua siihen, että pelkkä f-arvo on tärkeä. Ilman jalustaa kuvatessa voi pitää nyrkkisääntönä, että tärähtämätön kuva syntyy valotusajaltaan putken polttovälin käänteislukuna. Ja suomeksi sama: 50mm tarvii 1/50s valotusaikaa, 24mm tarvii 1/24s. Ja tuosta voi vielä ottaa pykälän pois. Omalla 24mm saan kuvattua tarkkaa kuvaa 1/20s, ja myöskin melko moni 1/10s valotuksella onnistuu (tosin, nekin tuelta ja sillon henkilöiden liike tosin tuo jo epätarkkuuden). Joten jollain 15mm pystyy käyttämään noin 1/10 helposti, joka taas kerää suunnilleen yhtä paljon valoa f2.8-arvolla, kuin 24mm f1.8:lla ja 1/24s.

Bilekuvailussa ei isoilla milleillä tee käytännössä mitään, ja nähdäkseni käyttökelpoisin putki lienee olisi joku 16-35mm f2.8 -putki ja salama mukana.

Jos sitten taas kuvaat puluja, tai naapurin ikkunasta sisälle, niin suosittelen hankkimaan vähintään sen 400mm -putken *joo* Mielellään valovoimaisen siinäkin. valotusajat käsivaralta on kuitenkin sitä 1/300-1/400s, monopodilla menee jo 1/200kin helposti.
Jone

Posts: 8,258

#368 • • Jone Archibald Haddock

Wert, 24.10.2006 17:18:
Kyllä kyllä.. toisena vaihtoehtona kelailin sitte 15mm/F2.8 samalta valmistajalta.. sellaisenkin saa alle 500:lla ja pysyy siis vielä kohtuullisessa hintaluokassa. Tarkoitus ei ole panostaa mihinkään 2000 linssiin, sillä toistaseks kuvailuni on tällasta omaa kivaa mutta kuitenki haluisin sellasen linssin joka ton kittilinssin päihittää ja sellasen ettei ala heti harmittaan ku oon sen paikoilleen laittanu.



15mm fisua? Mulla on se laukussani ja siitä voi taas sanoa, että vaikka mulla ei ole yleisesti ottaen siitä juuri valitettavaa, niin kauhean monikäyttöinenhän se ei oikeasti ole. Kalansilmäefekti on ihan kiva joskus, mutta enemmän käytettynä se on vaan rasittava - näin siitä huolimatta, että varmaan suurin osa S2:een ottamistani kuvista on nimenomaan sillä otettuja.

Mut joo, ihan hyvä lasi se on hintaisekseen. En vaan välttis ostais sitä kitin rinnalle ekaksi lasiksi (mutta sekin nyt on niin käyttötarkoituksesta kiinni).
Wert

Posts: 3,386

#369 • • Wert Varapalkkaliukuja

Caro², 24.10.2006 17:45:
minkälaisia kuvia haluut ottaa.




Ei oo tarkotuksena puluja kuvailla. lol
Just tollanen vääristymä on se juttu mitä haenkin.
Mitä olen teidänkin kuvia katsellut nii niissä on just sellasta fiilistä mitä toivon omiin kuviini.
Pääasiassa tarkotukseni on kuvailla just kemuissa ja yleensäkin pimeämmissä olosuhteissa ja saada sellasta syvyyttä ja laajuutta niihin kuviin.
Mitä oon esimerkkikuvia katsellu nii ehkä toi 15mm on lähinnä sellaista mitä haen. Eniten kiinnostaa kommentit lähinnä laadusta että tekeekö alle 500 Sigmalla esim yhtään mitään vai pitääkö kohtuulliseen linssiin sijoittaa tonneja...
Jone tossa tais jo siihen vastatakin :)
Kinli

Posts: 782

#370 • • Edited Kinli
Kun nyt optiikasta on puhe niin pistetään omat potenttiaaliset ostoehdokkaat esille.

20mm F1.8 EX DG - 94 astetta - 500e
24mm F1.8 EX DG - 84 astetta - 400e
28mm F1.8 EX DG - 75 astetta - 310e
17-70mm F2.8-4.5 DC - 72-20 astetta - 330e

Sigmaa siis kaikki, hinnat verkkokaupasta ja noi on siis näkökentän asteet.. :)

Runkona nikonin D50 jossa tällä hetkellä 1.8 50mm. Kittilinssi keräilee hyllyssä pölyä ja salamana toimii nikonin SB-800 TTL jatkokaapelilla (SC-29) varustettuna (köyhän miehen irtosalama :D).

50mm toimii kohtuullisesti tietyissä tilanteissa ja 1.8 aukko on luksusta, mutta laajis himottaa. 17-70mm kiinnostaa käytettävyydeltään (korvaisi kivasti kittilinssiä ja aukkoa on aika hyvin - laajana) mutta onko laatu ihan kuraa tolla zoomilla? Isompi aukko ois tietty plussaa, kiintee on varmasti laadultaa parempi jne..

yleisesti mitä digicamera.netissä on lukenut niin sigma on kakkaa ja canonin äLLät on ainoa vaihtoehto. mutta tässä ei nyt haeta sitä hifiä vaan perushyvää. en ole mikään proo, mutta valokuvaus kiinnostaa kovin ja varsinkin bilekuvauksen haasteellisuus.

joten. täältä varmasti löytyy kokemuksia yllämainituista linsseistä eli antaa tulla. :)

EDITTIÄ:
lisätään nyt vielä sen verran että kamera on tällä hetkellä käytössä eniten bileissä, mutta jatkossa myös kaikenlaisissa tapahtumissa / näyttelyissä sekä muuten vaan jotain wannabetaidekuvia ottaen. mitään puluja minäkään aio bongailla joten zoomia en luultavasti ikinä tule hankkimaan (tuo 70mm ois varmaan maksimi mun tarpeisiin).
Blues

Posts: 5,414

#371 • • Edited Blues Koning van Afrika

Wert, 24.10.2006 15:55:
kokemuksia Sigman 20mm/F1.8 linssistä Nikonille?
Olen miettinyt että ostaisin...



On se vähän pehmeä, hidas tarkentamaan mutta välillä saa hyviäkin kuvia otettua jos ei ole kovin nirso. Kannattaa harkita Nikkorin 20/2.8 jos löydät käytettynä D-mallia, irtoo yleensä 250-300
Valovoima on heikompi joten kannattaa miettiä ensin että tarviiko sitä valovoimaa noin paljoa.
Ehdoton suosikki oli Nikkor 35/2 joka teki upeaa jälkeä, samoin kuin 17-35/2.8..vähän harmittaa kun tuli hankittua sen tilalle 17-55/2.8 mutta oikein tyytyväinen olen siihenkin ollut.

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

kilobitti

Posts: 2,419

#372 • • kilobitti 1-2-3 techno

D, 24.4.2006 10:20:
Jos jollain on nyt tarvetta langattomalle salamasysteemille esim.
Panasonicin DMC FZ20 -> kameralle, niin tässä oon jo kuukauden
päivät koeajannut Mulltiblitzin langatonta systeemia.



Nikonin D70/s- ja D200-kameroissa salaman saa toimimaan langattomasti ilman lisälaitteita. Parasta systeemissä on, että salama lukee myös langattomasti kamerasta salamalle asetetut asetukset.

Lisäinfot-> http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

laite

Posts: 2,994

#373 • • laite MastahWankah

kilobitti, 26.12.2006 11:07:
---
D, 24.4.2006 10:20:
Jos jollain on nyt tarvetta langattomalle salamasysteemille esim.
Panasonicin DMC FZ20 -> kameralle, niin tässä oon jo kuukauden
päivät koeajannut Mulltiblitzin langatonta systeemia.
---


Nikonin D70/s- ja D200-kameroissa salaman saa toimimaan langattomasti ilman lisälaitteita. Parasta systeemissä on, että salama lukee myös langattomasti kamerasta salamalle asetetut asetukset.

Lisäinfot-> http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm


Ainoa vaan, että radiolla kantama mitataan kymmenissä tai jopa sadoissa metreissä ja tolla Nikonin ittlslavehässäkällä (ja Canonin vastaavilla järjestelmillä ym. muilla IR / näkyvän valon aallonpituuksilla toimivilla järjestelmillä) muutamissa metreissä (about 10m max hyvissä olosuhteissa). Radiotaajuuksilla toimivissa järjestelmissä on myös se etu, että ei vaadita suoraa näköyhteyttä tai sopivasti heijastavaa kohdetta kameran ja salaman välille.
kilobitti

Posts: 2,419

#374 • • kilobitti 1-2-3 techno

laite, 26.12.2006 11:12:
Ainoa vaan, että radiolla kantama mitataan kymmenissä tai jopa sadoissa metreissä



Toki, lisälaitteilla saa aina lisää kantamaa ym, sehän on selvää. Mulla ei ole vielä tullut tarvetta pitemmälle kantamalle, kun mun pisin (kunnon) objektiivi yltää vaan 70mm:iin asti. Esim. tuo otettiin D70+SB600 yhdistelmällä;

kiasma.jpg

Radiotaajuuksilla toimivissa järjestelmissä on myös se etu, että ei vaadita suoraa näköyhteyttä tai sopivasti heijastavaa kohdetta kameran ja salaman välille.



Nikonin ittlslave on toiminu mulla ongelmitta vaikka olisi toisessa huoneessa, sisällä kun on lähes aina joku pinta joka heijastaa kameran salaman ulkoiselle salamalle. Ulkonakaan ei ole tullut ongelmia, mutta ok, etäisyydet on ollu aika maltillisia. Tilanteita jolloin salama on jäänyt laukeamatta on tullut 1-2 kpl.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

kilobitti

Posts: 2,419

#375 • • kilobitti 1-2-3 techno
Toi Sigman 30mm f/1.4 vaikuttaa mielenkiintoiselta speksien perusteella. Siitä liikuu kuitenkin jonkin verran ristiriitaista tietoa, esim. tuolla -> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=15183380 väitetään että linssi on sietämättömän epätarkka reunoista. Toki kyseessä saattaa olla huono yksilökin. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tästä?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

helppo

Posts: 22

#376 • • helppo

kilobitti, 1.1.2007 14:00:
Toi Sigman 30mm f/1.4 vaikuttaa mielenkiintoiselta speksien perusteella. Siitä liikuu kuitenkin jonkin verran ristiriitaista tietoa, esim. tuolla -> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=15183380 väitetään että linssi on sietämättömän epätarkka reunoista. Toki kyseessä saattaa olla huono yksilökin. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tästä?



Mulla toi reunojen tarkkuus ei ole ollut ongelma, sillä 1.4 aukolla kuvatessa (varsinkin ilman salamaa) kuvaan vain pärstäkuvia. Ongelmana tuntuu lähinnä olevan automaattitarkennuksen lukituspiste, sillä vähän liian usein se vaikuttaisi tarkentavan liian taakse (esim. korvaan silmän sijaan). Pienikin virhe läheltä kuvattaessa aiheuttaa 1.4 aukolla kuvan epäonnistumisen.

Täytynee jotenkin järjestelmällisesti testata tuo automaattitarkennus...
Caro²

Posts: 5,301

#377 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

helppo, 2.1.2007 19:49:
Täytynee jotenkin järjestelmällisesti testata tuo automaattitarkennus...



Ota vaikka viivotin ja laita se pöydälle. Kuvaa hilppasen yläviistosta johonkin kohtaan minkä muistaa, vaik johonkin "tasasenttiin". Jos se sitä heittää, ni sittehä tietää tarkennuksen olevan reisillä. Kaverin tele-sigma heitti just pari senttiä vinoon (käytetty putki) - takasin lähti.
Wert

Posts: 3,386

#378 • • Wert Varapalkkaliukuja

kilobitti, 26.12.2006 11:34:


SB600




Tällanen nikonin salama pitäs ny hankkii ku liksa tulee. Onko laitteesta kokemuksia muuten esim D50n kanssa? Miten toimii? Mitä ongelmia?
Itse ajattelin ostaa vielä siihen sen sc-29 piuhan että voin leikkiä jojoa sillä aikani kuluksi ja siinä sivussa yrittää suuntailla sitä eri suuntiin ja opetella käyttämään salamaa niin ettei se oo kiinni kamerassa.
Aluksi kuitenki menee varmaan tovi että salama on kiinni kamerassa.
Katselin tuossa saksaversioita ja sb-600 saa 240e saksasta, sb-800 saa satasen kalliimmalla.
Onko 800ssa jotain sellaista välttämätöntä ja olennaista bilekuvaukseen mitä 600ssa ei ole?


en ole ostamassa langatonta lähetinlaatikkoa D50seen sillä sitä ei tunnu saavan mistään ja hintakaan ei varmaan ole sellainen että heti viitsin panostaa kun se tulee myyntiin.
ville

Posts: 3,780

#379 • • Edited ville olen oikeasti ujo

laite, 26.12.2006 11:12:
Ainoa vaan, että radiolla kantama mitataan kymmenissä tai jopa sadoissa metreissä ja tolla Nikonin ittlslavehässäkällä (ja Canonin vastaavilla järjestelmillä ym. muilla IR / näkyvän valon aallonpituuksilla toimivilla järjestelmillä) muutamissa metreissä (about 10m max hyvissä olosuhteissa). Radiotaajuuksilla toimivissa järjestelmissä on myös se etu, että ei vaadita suoraa näköyhteyttä tai sopivasti heijastavaa kohdetta kameran ja salaman välille.



Vähän menee alakanttiin sun veikkaukset.

Canonin ir järjestelmällä ollaan otettu kuvia suuren tanssilattian toiselta puolelta, etäisyys ehkä joku 15m. Lisäksi bileissä toimii usein esim parvelta alakertaa, vaikka näköyhteyttä ei ole. Linnuntietä lattian läpi saattaa olla esim 5m.

Ulkotiloissa kantama putoaa radikaalisti, mutta siltikin joku 15m on vielä mennyt, kunhan ei oo patterit ihan lopussa.

Suoraan sanottuma mä en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa canonin salamajärjestelmän etäisyys ei riittäisi.

Etuna valmistajan omissa laitteissa on, että langattomat järjestelmät tukee yleensä täysin automaattisia valotuksenmittausjärjestelmiä ja siten ne sopivat hyvin vaihteleviin olosuhteisiin, kuten bileisiin. Toki radiojärjestelmillä voi olla joskus tarvetta, mutta silloin puhutaan jo jostain tehdashallikuvaamisesta, joka taitaa olla aika harvinasta.
Jone

Posts: 8,258

#380 • • Edited Jone Archibald Haddock

ville, 2.1.2007 21:51:
Canonin IR-lähettimestä ja salamalaitteista



Täytyy kyllä sanoa tähän, että vaikka mun tekis hirveästi mieli puhua pelkkää hyvää tosta Canonin IR-lähettimestä ja sen toimivuudesta salamalaitteiden kanssa yhteen, niin oon havainnut sen monissa tilanteissa harmillisen epäluotettavaksi - jopa käsivarren mitan päästä salama ei laukea mikäli sen kenno on hilppasen peitossa tai suunnattu vähän päin rektaalia eikä suoraan lähetintä kohti.

Useimmissa tilanteissa olen tällä yhdistelmällä pärjännyt, mutta monen monta kertaa on käynyt niin, että salaman jäädessä laukeamatta olen kokenut menettäneeni potentiaalisesti hyvän ruudun ja epävarmuus salaman toiminnasta on ottanut todella raskaasti päähän. Hyvin usein olen myöskin joutunut vähän "tärkeämpien" kuvailujen kanssa tilanteeseen, jossa salamalaitteiden ja IR-lähettimen varmaan yhteistyöhön saattaminen on vaatinut ihan kohtuuttomasta härväämistä (lopulta oon aina onnistunut kyllä luovuutta käyttämällä). Koko hommasta on alkanut tulemaan vähän sellainen kindermuna-fiilis ja niinpä aion kyllä jossain vaiheessa siirtyä radiolähettimen ja vastaanottim(i)en käyttöön säästääkseni itseäni harmailta hiuksilta.