Replying to Penni ajatuksistasi:
Vampyrella, 4.2.2010 22:53:
Mä oon pohtinut rakkautta. Mitä se on, mistä se tulee, mihin se menee? Rakastavan vanhemman rakkaus voi olla pyyteetöntä, mutta mitä on romanttinen rakkaus? Onko ihmistä tarkoitettu elämään monogamisessa suhteessa? Onko olemassa ikuista rakkautta?
Monet ihmiset kohtaavat, kokevat rakastuvansa, rakastavansa, haluavansa tehdä lupauksen yhteisestä taipaleesta kunnes kuolema erottaa, mutta silti lähtevät lopulta kulkemaan eri suuntiin. Onko mitään, mihin uskoa, edes omaan itseensä? Itsensäkin voi pettää, minäkin muutun, ajatukset muuttuvat, tunteet muuttuvat, elämä muuttuu.
Aikalailla ajelehtimista koko elämä.
Kävi päässä soimaan Haddawayn biisi..
Mutta ehkä rakkauden pohtiminen on tuhlausta. Sen tuntee.. Silloin se on aitoa ja rakkaushan on niin kauan kuin tuntee sen olevan. Voisi kysyä ennemmin onko ikuista ihmistä? Sielua? Ja jos/kun on, niin mihin oikeastaan toisessa rakastumme. Juuri siihen ikuiseen sieluunko, vai vain siihen mitä kukin edustaa ruumiillisesti ja persoonallisesti? Sillä tottahan on että ihminen muuttuu.
Näin tuossa toissayönä unta entisestä koirastani jota kaipaan kymmenen vuoden jälkeenkin valtavasti. Unessani tämä koira on aina eloisa itsensä, enkä koskaan tiedosta poismenoa. Väkisinkin kävin herättyäni kyynel silmässä miettimään, että kestääkö rakkaus sittenkin ikuisesti ja onko kyseinen rakkaus ehkä puhtainta mahdollista kun yhä ja aina vain tuntuu koskettavan.
Tiedän myös ihmisiä jotka erojenkin jälkeen yhä tuntuvat rakastavan ja kaipaavan jotakuta samoin, vaikka uusia suhteita on/on ollut. Rakkaus on niin vahva tunne että se on ehkä jotain enemmän. Mutta joka tapauksessa, tässä maailmassa jossa kaikki punnitaan rahalla, menestyksellä ja ajan mitoilla, se on jotain lohdullista. Vaikka ihmiset menettäisivät uskontonsa, juurensa ja identiteettinsä samaistuen muihin. Rakkaus silti on jotain niin henkilökohtaista ja syvää että se voi muuttaa kaiken, niin henkilössä kuin lopulta ympärilläänkin. Sen voi vain tuntea, itse. Ja parhaimmillaan sen saa tuntea ja jakaa jonkun kanssa.
Ehkä tuon rakkauden ikuisuuden voisi kuitata Freddie Mercuryn sanoin:
"Just one year of love, Is better than a lifetime alone"
..ja jos rakkaus on kadonnut voi olla iloinen ollessaan vapaa. Jos rakkaudesta ei pääse irti, asialle pitää heti tehdä jotain..