mitä lemmikkieläimiä omistat?

1,188 posts, 60 pages, 462,900 views

koo

Posts: 379

#1021 • • koo

Mokwai, 19.1.2008 00:43:
Tähän en kommentoi muuta kun että pitin kanssa voi mennä koirapuistoon ihan yhtälailla kun minkä muunkin koiran kanssa. Edelleenkään ei ole rotukysymys. Yhtälailla chihuahua tai collie ärähtää jos sitä provosoidaan. Ei sen tarvitse olla bull-rotu.



Chihu tai collie ei välttämättä ärähdä vaikka provosoitaisiinkin. Mä olen käsittänyt, että kyseiset koirat eivät ole koirapuistokoiria.

Mä löysin muuten sen koiramme-lehden, siinä esiteltiin amstaffia. :)

"On tyypilistä, että amstaffit tulevat pentuina toimeen lähes kaikkien koirien kanssa ja silloin on hyvä aika sosiaalistamiseen. --- Amstaffi ei yleensä aloita rähinää, mutta amstaffi ei myöskään käännä toista poskeaan ja ota sekäänsä, jos tappelu on jo alkanut. Se puolustaa itseään liiankin tehokkaasti. --- Amstaffi ei ole aikuisena koirapuistokoira, älä vie sitä leikkimään vieraiden koirien kanssa."

Koiramme-lehti Marraskuu/2007

Tuo oli kiinnostava artikkeli, siinä vertailtiin pittien ja amstaffien eroja ja kerrottiin paljon historiasta. Artikkelin mukaan koiratappeluihin jalostettavia pittejä kutsutaan termillä "gamepit". Artikkelissa mainitaan, että juuri gamepit-linjaisilla koirilla on syvälle juurtunut agressio toisia koiria kohtaan. Amstaffia puolestaan jalostetaan seurakoiraksi.

Kiinnostavaa. :)

--
Backstagella on paratiisi.

Leppäkerttu

Posts: 225

#1022 • • Leppäkerttu

koo
Chihu tai collie ei välttämättä ärähdä vaikka provosoitaisiinkin. Mä olen käsittänyt, että kyseiset koirat eivät ole koirapuistokoiria.



Mä en oo suoraan sanottuna ikinä törmänny yhteenkään chihuun tai collieen, joka ei rähjäis provosoimattakin.

Miksi koiran pitäisi tulla kaikkien muiden koirien kanssa toimeen? Tai miksi sitä koiraa olisi pakko viedä johonkin koirapuistoon? Mun mielestä tää keskustelu menee ihan väärille raitelle, kun yritetään perustella pitin "haastavuutta" sillä ettei se tule toisten koirien kanssa toimeen. On sitä muunkin rotuisia koiria, jotka eivät tule toisten koirien kanssa toimeen. Tämäntyyppiset koirat eivät ole koirapuistokoiria, mutta miksi pitäisikään olla? Ei vinttarinkaan kanssa välttämättä kannata suojelua harrastaa, eikä se tee siitä yhtäänn huonompaa koiraa.

Ne, jotka haluaa koirapuistokoiran, ottaa jonkun muun rotuisen.
koo

Posts: 379

#1023 • • koo

Leppäkerttu, 19.1.2008 01:11:
Miksi koiran pitäisi tulla kaikkien muiden koirien kanssa toimeen? Tai miksi sitä koiraa olisi pakko viedä johonkin koirapuistoon? Mun mielestä tää keskustelu menee ihan väärille raitelle, kun yritetään perustella pitin "haastavuutta" sillä ettei se tule toisten koirien kanssa toimeen. On sitä muunkin rotuisia koiria, jotka eivät tule toisten koirien kanssa toimeen. Tämäntyyppiset koirat eivät ole koirapuistokoiria, mutta miksi pitäisikään olla? Ei vinttarinkaan kanssa välttämättä kannata suojelua harrastaa, eikä se tee siitä yhtäänn huonompaa koiraa.

Ne, jotka haluaa koirapuistokoiran, ottaa jonkun muun rotuisen.



Eihän koiran tokikaan tarvitse tulla kaikkien kanssa toimeen, mutta Mokwai väitti pitin olevan kiva koirapuistokoira ja minun käsitykseni asiasta oli erilainen. :) Rodussa kuin rodussa voi tietysti olla yksilöitä jotka eivät tule toisten kanssa toimeen (yleistä käsittääkseni esim. russeleilla) eivätkä kaikki halua muutenkaan käyttää koirapuistoja. Tämä oli vain yksi esimerkki.

Turha tätä vääntöä on sen enempää jatkaa koska mun argumentit eivät teille kelpaa ja olemme asiasta eri mieltä. Mua hämmästyttää että pittiharrastajat kokevat keskustelun heidän rodustaan heti dissauksena, ehkä se johtuu siitä että he saavat omaa rotuaan paljonkin puolustella ennakkoluuloja vastaan. Kuitenkin esimerkiksi koiramme-lehden artikkelista kuulsi läpi asenne, että vaikka kyseessä on yhtälailla kiva harrastuskoira on kyseessä myös koira, jonka tausta asettaa sen pidolle jonkinlaisia erikoisvaatimuksia ja vaatii ehkä myös omistajaltaan enemmän. Mun mielestäni tässä ei ole mitään pahaa. Kun keskustellaan rodun haastavuudesta mä otan hieman vakavammin tunnetussa julkaisussa omalla nimellään esiintyvien kasvattajien kommentit kuin netissä suht anonyyminä kirjoittelevien ihmisten kommentit. :)

Suojelu taitaakin olla niitä harvoja lajeja, joita vinttarin kanssa ei voi harrastaa.

--
Backstagella on paratiisi.

-V-

Posts: 587

#1024 • • -V-
Yhen sellasen ihanan, pehmoisen ja halittavan Murmelin *plur*
Heli

Posts: 1,489

#1025 • • Heli vai kuka se oli
Tänään tulee kissi!

--
ei se väärin ole.

Vi-ci

Posts: 61

#1026 • • Vi-ci
Manson The Green Iguana
Avatar
#1028 • • Norb Guest
Nonih, nyt on Jekku kotiutunut *sydän* Aikamoinen riiviö..
-Kerttu-

Posts: 4,542

#1029 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Norb, 24.1.2008 09:41:
Nonih, nyt on Jekku kotiutunut *sydän* Aikamoinen riiviö..



Voi ei miten söpö..*sydän*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Avatar
#1030 • • Norb Guest

Mokwai, 19.1.2008 00:43:
Tähän en kommentoi muuta kun että pitin kanssa voi mennä koirapuistoon ihan yhtälailla kun minkä muunkin koiran kanssa. Edelleenkään ei ole rotukysymys. Yhtälailla chihuahua tai collie ärähtää jos sitä provosoidaan. Ei sen tarvitse olla bull-rotu.


Mä olen varautunut siihen, että staffiurokseni ei tule aikuisena toisten urosten kanssa toimeen. Olen myös varautunut siihen, että lenkillä ei mennäkään viereiseen koirapuistoon. Kyllä se nyt on vain näin, että ko rodut on jalostettu joskus hieman väärinperustein. Ja minusta sitä ei pidä vähätellä. Mua ei ainakaan kiinnosta alkaa maksamaan toisen koiran eläinlääk. kuluja ja ottaa tapausta omalletunnolleni. Eläimet kuitenkin ovat aina eläimiä, vaikka ne olisivat hyvin koulutettuja/hyväkäytöksisiä ym.. Yllättäviätilanteita voi aina sattua ja omistaja joutuu kantaa vastuun koiransa teoista.
Avatar
#1031 • • Norb Guest

Mokwai, 18.1.2008 14:58:
Muuhun kommentoin: Prosessi on työn alla että apbt:stä tulee suomessa hyväksytty rotu. Sitä ei ole täällä siis kielletty. Kukaan ei vain vielä ole ajanut asiaa läpi. Finnish American Pitbull Terrier Association ajaa rodun etua ja myös tätä prosessia. Silleen vaan - infoksi.


Tästäkin näyttäisi olevan kaksi kuppikuntaa..
http://www.pitbullyhdistys.fi/-sivulta napattua..
Kysymys: Tullaanko pitbullia joskus rekisteröimään Suomen Kennelliitossa?

Vastaus: Tuskin. Ensinnäkään pitbullin omistajilla ei ole tarvetta tällaiselle rekisteröinnille. Jos haluaa osallistua FCI-yhdistysten näyttelyihin kannattaa hankkia pitbullia lähinnä vastaava koirarotu, esim. amerikanstaffordshirenterrieri, joka on tavallaan apbt-rodun näyttelykoiraversio tai vaikka staffordshirenbullterrieri. Toiseksi pitbullin kasvattajilla ei ole mitään mielenkiintoa osallistua ulkomuotojalostukseen painottaviin kennelyhdistyksiin.
Leppäkerttu

Posts: 225

#1032 • • Leppäkerttu
Mä oon kanssa aika vakuuttunut siitä, ettei pitistä tule FCI-rotua koskaan, sillä pittikasvattajille on niin tärkeää tän "työkoiramaisuuden" vaaliminen. Jos siitä tulis FCI-rotu, niin ulkonäölle tarvitsis asettaa standardit, joka taas ei käy. Jos aletaan jalostaa ulkonäköä niin muut ominaisuudet kärsivät tunnetusti.
Tiuge

Posts: 109

#1033 • • Tiuge

Nonih, nyt on Jekku kotiutunut *sydän* Aikamoinen riiviö..



Hiphei, lisää staffi-ihmisiä! *hali* Meillä siis kotona Ruuti-tyllerö, ikää 2 vuotta ja pari kuukautta *nauru* Mistäs kennelistä Jekku tuli? Ja joko oot löytänyt tiesi staffi-foorumille... *vink*

--
We don't need no education! - Yes you do, you just used the double negative.

Avatar
#1034 • • Norb Guest

Leppäkerttu, 24.1.2008 11:26:
Mä oon kanssa aika vakuuttunut siitä, ettei pitistä tule FCI-rotua koskaan, sillä pittikasvattajille on niin tärkeää tän "työkoiramaisuuden" vaaliminen.



Jep, Ja tuo Mokwain esittelemä Finnish American Pitbull Terrier Association- yhdistys on vähän eriasialla tuon vanhemman (http://www.pitbullyhdistys.fi/) kanssa. Ainakin näin nopealla vilkaisulla vaikuttaa. Hyvin yleistähän on että jonkin rodun sisällä on kahdenlaisia mielipiteitä ja sitten perustetaan omat yhdistykset ajamaan omaa asiaansa.

Sain sellaisen käsityksen että tuo vanhempi yhdistys kannattaa enemmän puhdastalinjaa, kun taas Mokwain esittelemän yhdistyksen sivuilla oli näitä "ei papereita" olevia mixejä. Ainakin kuvien perusteella.
Tiinuliinu81

Posts: 510

#1035 • • Edited Tiinuliinu81 Säätäjä
Mä haluaisin jossain vaiheessa Lisbethille Bengali-poitsun kaveriksi*plur*. Lissu toki on ihana mutta muuten en niin perusta maatiaiskisuista.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

Sallakat

Posts: 2,220

#1036 • • Sallakat jungle, baby !

Tiinuliinu81, 24.1.2008 14:50:
Lissu toki on ihana mutta muuten en niin perusta maatiaiskisuista.


kuulostipa kummalliselta.. etkö pidä maatiaisten sekalaisesta ja aina eri näköisestä ulkonäöstä vai mikä niissä ei miellytä?
Tiinuliinu81

Posts: 510

#1037 • • Tiinuliinu81 Säätäjä

Sallakat, 24.1.2008 16:32:
---
Tiinuliinu81, 24.1.2008 14:50:
Lissu toki on ihana mutta muuten en niin perusta maatiaiskisuista.

---

kuulostipa kummalliselta.. etkö pidä maatiaisten sekalaisesta ja aina eri näköisestä ulkonäöstä vai mikä niissä ei miellytä?



No tavallaan mun mielestä maatiaiset on usein samannäköisiä, siis pään malli/korvat vaikka kissan koko toki vaihtelee jne. Ts. roduissa omat rodunomaiset piirteet viehättävät. Esimerkiksi Birman siniset silmät, Norskin pitkä turkki, Bengalin leopardi kuvio jne. Maatiaiset ovat usein sekavärisiä, joka ei myöskään niin miellytä. Toki eläimen luonne on tärkein mutta jotenkin olen viehtynyt eri rotuihin. Ja on myös mielenkiintoista lukea rotumääritelmiä ja miten ne sopivat kissaan.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

kotivalo

Posts: 190

#1038 • • kotivalo
Mul on aivan ihana kissa, vois pistää kuvan kunhan saan otettua kunnollisen...
SASHA  F

Posts: 1,722

#1039 • • SASHA F
kaksi kissaa itämaista lyhytkarvaa
DagO

Posts: 1,066

#1040 • • DagO häröö
Toinen Australianterrieri nimeltään Sani tuli tossa vajaa pari viikkoa sitten.