Mokwai, 19.1.2008 00:43:
Tähän en kommentoi muuta kun että pitin kanssa voi mennä koirapuistoon ihan yhtälailla kun minkä muunkin koiran kanssa. Edelleenkään ei ole rotukysymys. Yhtälailla chihuahua tai collie ärähtää jos sitä provosoidaan. Ei sen tarvitse olla bull-rotu.
Chihu tai collie ei välttämättä ärähdä vaikka provosoitaisiinkin. Mä olen käsittänyt, että kyseiset koirat eivät ole koirapuistokoiria.
Mä löysin muuten sen koiramme-lehden, siinä esiteltiin amstaffia. :)
"On tyypilistä, että amstaffit tulevat pentuina toimeen lähes kaikkien koirien kanssa ja silloin on hyvä aika sosiaalistamiseen. --- Amstaffi ei yleensä aloita rähinää, mutta amstaffi ei myöskään käännä toista poskeaan ja ota sekäänsä, jos tappelu on jo alkanut. Se puolustaa itseään liiankin tehokkaasti. --- Amstaffi ei ole aikuisena koirapuistokoira, älä vie sitä leikkimään vieraiden koirien kanssa."
Koiramme-lehti Marraskuu/2007
Tuo oli kiinnostava artikkeli, siinä vertailtiin pittien ja amstaffien eroja ja kerrottiin paljon historiasta. Artikkelin mukaan koiratappeluihin jalostettavia pittejä kutsutaan termillä "gamepit". Artikkelissa mainitaan, että juuri gamepit-linjaisilla koirilla on syvälle juurtunut agressio toisia koiria kohtaan. Amstaffia puolestaan jalostetaan seurakoiraksi.
Kiinnostavaa. :)