Ystävämme Hampilääkäri

43 posts, 3 pages, 12,688 views

Avatar
#1 • • djkopernikus Guest
Minkälaisia kokemuksia teillä on hammaslekurilla käynneistä? Itellä ei ole talttojen kanssa ollut mitään suurempiä ongelmia, tosin vielä pikkupoikana ollessani revittiin yksi hammas irti. Kokemuksesta voin sanoa että puudutus meni aivan persiilleen ja kipu oli jotain aivan käsittämätöntä :crybaby:
Nyt viimeksi olin käynyt vastaanotolla kun olin 16-vuotias, yhdeksän vuoden jälkeen kävin uudestaan EIKÄ OLLUT MITÄÄN!!!! Aivan käsittämätöntä. Menin sinne ihan sillä varmuudella että nyt lähtee sitten rivi hampaita irti, mutta kaveri poras vaan yhen pienen reiän ja täts it :laugh: No, mä kyl pesen purukaluston joka aamu enkä polta enkä juo kahvia, eli kai se sitten on suuressa roolissa mitä suuhun pistää. Siskolla tosin revittiin kahdet viisaudenhampaat, ja se oli jotain ihan hirveetä kuulemma. Mutta kertokaapa. En löytänyt kyseistä topikkia haulla.
Avatar
#2 • • akir0 Guest
Hampaathan on afaik tosi yksilölliset, eli toisille ei tuu reikiä, vaikka mitä vetelis ja toisiille niitä tulee, vaikka kuinka pesis.

Itellä oli reilu 5 vuoden tauko hampilääkärissä käynneissä ja tos pari vuotta sit kävin yksityisellä laittamassa reiät umpeen (olisko ollu 3-4 pienehköä). Alta 18-vuotiaana revittiin viisaudenhampaat pois, vaikkei ne ollu vielä puhjennutkaan.

Nyt keväällä pitäis taas mennä tarkistuttamaan ja korjaamaan mahdolliset viat.

Itellä ainaki legot kusee ku vetelee mehuja ja kolajuomia.
Avatar
#3 • • salaisinko Guest
oma ensikosketus hammaslääkäreihin oli se kun revittiin 5v ensimmäinen hammas ja voi hitto että sattui ja sitä verta tuli aivan julmetusti. Ehkä alustavat tuon kokemuksen kautta olen aina pelännyt hieman hampilääkäreitä, lähes varhaiseen teini-ikään asti.

Kuten akir0 mainitsikin niin on yksilöllistä miten nuo hampaat "kuluu" ja voin rehellisesti sanoa että pesen hampaat 2-3krt päivässä ja pidän mahd. hyvää huolta niistä muutenkin, mutta reikiä ilmaantuu jatkuvasti kuitenkin.

Ei siinä, on hammaslääkäreistä ihan positiivistakin koitunut (tosin hieman olosuhteiden pakosta) kun joskus sattui treenien aikana tulemaan kiekko suoraan suuhun 15v ikäisenä. onni onnettomuudessa eräs joukkueen huoltajista oli hammaslääkäri ammatiltaan ja tehtiin seuraavana päivänä muoviset leegot. olleet nyt suussa sen 5v ja pitäisi kohta puolin käydä uudestaan kattomassa josko saisi laitettua kruunut noihin.

Tuo kyseinen huoltaja on vieläkin hammaslääkärini jonka luona käyn tarkistuksilla aina silloin tällöin, ja pitkän tuntemuksen kautta nähtävästi vähentynyt hammaslääkärin pelkokin.
Avatar
#4 • • Kaum Guest
Mä en edes kättele hammaslääkäriä ennenkuin on puudutettu.
Avatar
#5 • • Edited RaisuSport Guest
paskanvitut niistä rei'istä tai karieksesta. fantsuinta on kun kuuskymppinen mieslääkäri ottaa rinnoista kiinni ja sanoo "sinähän oletkin kuuma tyttö..".
Avatar
#6 • • drS Guest

paskanvitut niistä rei'istä tai karieksesta. fantsuinta on kun kuuskymppinen mieslääkäri ottaa rinnoista kiinni ja sanoo "sinähän oletkin kuuma tyttö..". siitä tuli aika julkinen ja mittava hässäkkä.



mitäs läksit nii :(
Avatar
#7 • • Edited Bio Guest
Mulle on tehty kaikenmaailman hammashärdellejä.. Ekaks nuorempana revittiin kulmahampaat pois ku oli liian ahdasta muil hampail. Sit yks hammas mätäni, revittiin pois (puudutusaine ei oikee vaikuttanu), meinas tulla pissi housuihin ku sattus niin julmetusti. Sit tuli raudat, ylä- ja alakalustoon. Sit huomattiin et yks tuleva hammas on jotenkin poikittain jääny lähel kitalakee.. no kitalaesta leikattiin pala pois et saatiin hammas näkyviin ja sit sitä alettiin vetää jollain ihme kumilenkki-systeemillä etuhampaisiin. Yhes vaihees mul oli ne samperit kumilenkit molemmil puoli kulmahampais, et ei saanu kunnol suuta auki ku ne oli kiinni ylhääl ja alhaal. Sitte oli sellanen muovinen lasta, jota pidettiin kitalaessa ja se paransi ylähampaiden purentaa.. puudutuspiikkejä on parhammillaan annettu samal kerral 11!! Vittu!

Sitten ku poistettiin viisauden hampaat alhaalta niin molemmil kerroil suuta ei saanu auki pariin viikkoon kunnolla ja leuka oli kipeä 2 kuukaut.
Mut nyt on suorat hampaat.. :happyroll:

edit: ainii, unohtus.. teini-iässä etuhampaat kerran potkittu poikki.. juurihoito siit tuli
Caro²

Posts: 5,301

#8 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kävin tuossa jokusia vuosia sitten hampilääkärissä revityttämässä viisaudenhanpaimia irti. Koska halusin hampaat ehjänä mukaan (!) sai tädit tehdä kaksin.. tai iteasiassa nelin käsin töitä.. Kaikkihan varmaan tietänee, että niiden instrumentit, ne ihkut kaivuukoukut sun muut, on titaania. Tästäkin huolimatta, ne saivat yhden työkalunsa vääntymään käyttökelvottomaksi, toisen pitäessä miun päästä kahdella kädellä kiinni toisen vääntäen kahdella kädellä hammasta pihalle. Oli kuulemma juuret menny ristiin. Kuulu ikävä rusaus, ja sinne jäi juuri leukaluuhun kiinnni..

Sitten ruvettiin toisella instrumentilla repimään sitä juuren palaa, ja siinä vierähtikin sitte 20minuuttia, kun tuijotteli tohtoristätisen suojalaseista heijastuksena suoraan suuhun ku verta pulppusi ja vääntö kävi..

tykkäsin :excellent:

ps. sain hampaat matkaan.
Avatar
#9 • • LindaGP Guest
Täytyy koputtaa puuta ja sanoa, että mulla on kyllä ihan kympin hampaat. Suorat, säännöllisen kokoiset ja suht hyvän värisetkin. Eikä yhtään reikää oo tarvinnut paikata 28 ikävuoteen mennessä. Siksi kai hampilääkärikin on mun kaveri. Viimeiset 2 käyntiä on mennyt siinä, että "hyvältä näyttää ja poistetaan tosta vähän hammaskiveä ja nähdään vaikka 3 vuoden kuluttua ja muista edelleen käyttää hammaslankaa tohon yhteen väliin". Kaksi alaviisuria olen samalla käynnillä poistattanut leikaten kun eivät olisi mahtuneet suuhun, mutta ei sekään ollut mikään paha nakki. Toisen saivat kokonaisena pois, toisen 3 osassa.
Avatar
#10 • • timppa^ Guest
Mulla taitaa olla suussa enemmän reikiä ku hampaita. Yks juurihoitokin
duunattu. Mul ei oo kyl mitään hirveetä sankaritarinaa kerrottavana tosta,
tumppasivat 4 piikkiä xylokaiinia ikeneen ja sit mentiin. Siinä makasin monttu
auki about tunnin ku ne poras leegosta sisuskaluja pihalle. Vähän leuka väsy
ja pari buranaa söin jälkikäteen mut ei tossa mitään ihmeellistä ollu.

Jännää sinänsä, ku mä oon aina pelänny hammaslääkäreitä ihan hulluna.
Vielä ois viisaudenhampaiden poisto kokematta et kai semmonenki jossain
vaiheessa tulee eteen.
Avatar
#11 • • peepe Guest
Viimeks ku kävin, oisko siit vuosi, oli yks pieni alkava reikä. Se porattiin ilman puudutusta eikä sattunu.

Ennen mä pelkäsin ihan sairaasti hammaslääkärikäyntejä. Mutta sitten yks kerta vaan pähkäilin ettei oo mitään syytä, ja siihen se sitten jäi.

Pienenä mulle laitettiin yöraudat ja ne oli kamalat, enkä suostunu käyttään niitä. Ajattelin, et ei mun hampaat niin kierot ole, että alkaisin kärsimään joka yö.

Nyt on sitten 3 viisaudenhammasta poistettu;kaks leikkaamalla (sain hyvät lääkitykset joten ei ollut mitenkään ikävä kokemus), ja yks nyppästiin vaan pois. Sekin sujui tosi nätisti, ja nyppäsyn jälkeen se parani paljon nopeemmin kuin noi leikatut. Nyt on yks vielä jäljellä, mutta ihan hyvin se näyttää tuonne joukkoon mahtuvan.
Avatar
#12 • • salaisinko Guest


Vielä ois viisaudenhampaiden poisto kokematta et kai semmonenki jossain
vaiheessa tulee eteen.



Aijoo, toikin nihkeys ois edessä tässä lähiaikoina. alkanut hajoilla ihan totaalisesti siihen kun ei voi pureskella ruokaakaan kunnolla kun välillä sattuu
niin helvetisti. Tässä kuun alussa meinasin kuolla tuohon viisurikipuun. Lienee viisainta varata toi hampaiden röntgen aika, jotta näkis mihin suuntaan noin kasvaa ja samalla sais katsottua mitä tekee noille muovileegoilleni.
Avatar
#13 • • Lachesis Guest
Viisaudenhampaiden poisto ei oo herkkua. Iteltä lähti tässä pari kuukautta takaperin vetämällä yläleuasta ja leikkaamalla alaleuasta, samalta puolelta samalla kertaa. Puudutti kuuteen kohtaan, mut ei toimenpide kyllä sattunutkaan. Jälkeenpäin ei varmaan olisi ollut paha, mutta ien turposi perhanasti ja tikit kiristi. Samasta syystä tuli ilmeisesti nukkuessa pureskeltua poskea ku se turpos hampaiden väliin. Parasetamolia ja kodeiinia vaan niin pysyi kipu kurissa. Eipä tosin tehnyt mieli syödä tai poistua himasta viikkoon.

Ensi kertaa odotellessa, alaleuassa on hammas poikittain, katsotaan miten ne sen sieltä kaivaa.
Avatar
#14 • • Remotion Guest
heh, mulla on ollut aina joku sata reikää, mut ihan suorat hampaaat kylläkin ja hyvän muotoset ja siedettävän värisetkin...

pahimpii noi vituix menneet ja tulehtuneet juurihoidot joita yks takana,
ei pystyny ku tärisee ja itee ja huutaa ku oli nii helkkarin moinen kipu ja paine hampaan alla...

muuten juurihoitoja tehty kai 3.
Avatar
#15 • • Tapsa Guest
Juurihoito = :) (not)
Avatar
#16 • • mekaanikko Guest
Viimeisen parin vuoden aikana on kaikki viisaudenhampaat poistettu (2 kpl viikko sitten) ja reikiä paikattu joku reilu 20 kpl. Ei mitään valittamista, joskus kun on vähän kirpassut niin oon jotain murahtanut ja pantu vähän lisää puudutusta. Viisaudenhampaiden poistosta oon selvinnyt kans ihan hyvin, safkasin normaalisti nyt viimeks jo seuraavana päivänä ja tein itse asiassa duunia jo muutama tunti operaation jälkeen (firishommia tietty!). No OK, sit rupes vähän huippaan ku oli istunut 3 tuntia putkeen koneella ja piti mennä muutamaks tunniks nukkumaan ku oli vähän kuumeinen olo mut uni ja Panacodit jeesas oikein hyvin.

Nyt pitäis olla kaikki aika hyvin kondiksessa eikä maksanutkaan juur mitään kun YTHS:llä kävin. Suosittelen.
Avatar
#17 • • Hexe Guest


pahimpii noi vituix menneet ja tulehtuneet juurihoidot joita yks takana,
ei pystyny ku tärisee ja itee ja huutaa ku oli nii helkkarin moinen kipu ja paine hampaan alla...
muuten juurihoitoja tehty kai 3.



Noi on kyl vittumaisia. Mul lähti 9.luokalla matikan tunnilla alarivistön viimesestä hampaasta kauhiton paikka purkkaa syödessä. Ihan kirjaimellisesti juoksin hammaslääkäriin, jossa sit ne otti miltei heti hoitoon onneks. Selvis et oli viisaudenhammas alkanut kasvaa alaviistoon ja se oli työntänyt paikkaa pikkuhiljaa ylöspäin kunnes se sitten pulpahti ylös. Siihen jouduttiin tekeen juurihoito. Eikä ne puuduttanutkaan yhtään koska hammas oli aikaisemmin jo kuoletettu. Sit ne siin viilaili, mut sit sinne olikin jäänyt tuntoa yhteen juureen, ja kun se viila meni sisään ni meni melkeen taju... Ihan tajuton kipu... Kahden juurihoitokerran jälkeen sit oli valmis ja seuraavaks oli viisauden hampaan vuoro. Se jouduttiin ottaan viidessä osassa pois kun oli ihan vituillaan jossain leukaluun al :D Kahdeksan päivää sängyssä ja laihtusin jotain 4 kiloa. Toisen posken kans meni 7 päivää parannellessa ennen ku pysty syömään kiinteetä. Sit kaksi kuukautta jälkeenpäin se vitun poski turposi uudelleen. Oli jotain epäpuhtautta päässy sin. Sit oli viel päivä tai kaks jätskiä ja telkkua... Viel pitäis ylhäältä otattaa molemmat pois. Eikös ylhäältä se menekin paljon helpommin kun ei yläleuka liiku mihinkään ja alaleuka taas liikkuu? Luulis ainakin...
Avatar
#18 • • jabe Guest
Kokemuksia hammaslääkäristä todellakin löytyy!

8:n vuoteen oikomishoitoa mahtuu kaikenmoista kivaa. Tässä parhaat palat. Niskaveto. Kitalaki (se lätkä kitalakeen, joka mukamas parantaa purentaa). 8 rautahammasta poistettu + 4 viisaudenhammasta. Näistä selvittiin vain kahdella leikkauksella. Kuminauhoja suussa. 7 vuotta raudat suussa.

Oikomishoito on muuten ihan siedettävää, mutta aina rautojen kiristysten yhteydessä on hampaat about viikon kipeät. Sitten parin viikon päästä jälleen kiristykseen. Niin ja tietysti ne hampaiden poistot...

Kaikesta huolimatta, se oli sen arvoista. Nyt on leegot nätissä rivissä.

Reikiäkin on paikkailtu ihan riittävästi. En edes muista kuinka monta, mutta yli kymmenen joka tapauksessa.

Kaiken tämän kidutuksen keskeltä parhaiten on jääny mieleen viimeisin viisaudenhampaan poisto. Mun kallo kun on tunnetusti umpiluuta, niin tietysti myös viisaudenhampaiden juuret olivat tavallista suuremmat. Lääkäri (vanha nainen) kiskoi hiki otsalla helmeillen (ihan oikeasti sillä valu hiki ottalla!) hammasta irti varmaan joku 10 minuuttia, kunnes se lensi suusta komean veriroiskeen saattelemana. Onneks oli lappu rinnalla, niin ei menny vaatteet ihan veriseks :D

Viimeisin hammaslääkärikäynti oli kyllä oikeastaan ihan hieno. Kävin leikkauttamassa pienen palasen ientä pois (oli kasvanu ylimääränen mötti, kun se oli ottanu vähän damagea) hampaiden välistä. Operaatio suoritettiin SÄHKÖSKALPELLILLA! Voitteko kuvitella mitään kuulimpaa kuin sähköskalpelli! Palanut ien ei tosin haise kovin kivalta... :D
Avatar
#19 • • djkopernikus Guest
Ei vittu ku rupee vihlomaan hampaita kun näitä lukee :hearts:
Avatar
#20 • • eletrik Guest
Multa jouduttiin poistamaan kaksi kulmahammasta. Kaikki alkoi menemään päin helvettiä heti ku nousin makuulle siihen kidutuspenkkiin.

1. Toista hoitajaa odoteltiin ensin siinä n. 20 minuuttia imuletku suussa. (ette arvaa kuinka kuivaksi ne saa suun sillä tuubilla).

2. Kun se toinen vihdoin tohti saapua niin sitten ne alkavat juttelemaan ja naureskelemaan eilisistä pikku-jouluista. Mulla edelleen se letku suussa imemässä.

3. Sitte viimein toinen tajuaa ottaa sen letkun pois ja päästään hommiin.

4. Puudutus.
- Eka puudutuspiikki tuikataan väärään paikkaan... pyydellään anteeksi kauheasti ja tuikataan uudelleen (nyt oikeaan paikkaan).
- sitten odotellaan kolmisen minuuttia että aine alkaisi vaikuttaa.

5. Tonget
- Kolme minuuttia kun on kulunut niin aletaan toista kulmahammasta repimään irti... Yllätys, yllätys. Puudutusaine ei toimi ja sattuu niin PERKELEESTI. koitan siinä jotain huutaa, sanoa, tehdä että nyt ei oo kaikki kunnossa. Arvoisa tohtori ottaa tonget pois suustani ja huomauttaa että toista puudutusta ei nyt ole mahdollista tehdä vaan se revitään nyt irti vaikka aine ei toimikaan. Ja niinhän se revitään...

6. Lapsi.
- Myöhässä tullut hoitaja oli unohtanut huoneen oven auki ja siinäpä seisoa möllöttää sormi suussa ja kyyneleet silmissä joku pikkutyttö. Sitte alkaaki armoton kirkuminen ja itkeminen ku se näkee ne veriset tonget ja mun toisen kulmahampaan niitten välissä (sai ne sen irti jotenkin).

7. Verenvuoto eimeinannut loppua kunnolla ennen kuin 3 päivää "hoidon" jälkeen. Sen toisen kulmahampaan joka piti myös poistaa niin hoidettiinki sitten toisessa paikassa. Siellä kokemus olikin sitten vähemmän tuskainen.