Ystävämme Hampilääkäri

43 posts, 3 pages, 13,184 views

#21 • • Benedix Guest
Argh. Olin n. kuukausi sitten poistattamassa
toka vikaa (ala)viisuria.

Eihän se helposti mennyt.

Ainakin kolmea eri koukkua, vipua ja kahvaa siinä koitettiin.
Lopulta piti sahata hammas kahtia.
Hammaslekurin sanat olivat:
"Yhtään hankalampi ei olis voinut olla"
ja
"Jos se ei olis nyt lähtenyt, meiltä olis työkalut loppuneet kesken"
:( Juuret oli jotenkin menny vituralleen.

Pari päivää saikkaria ja kipulääkettä (parasetamolit ei riitä)
ja töihin. Sittenhän se pääsi kaikeksi riemuksi vielä
tulehtumaan. Kävin päivystävällä hampilekurilla 3 kertaa
kun laitettiin "monttuun" sellainen lääketyyny tms. joka
maistui hemmetin pahalle. Kolmisen viikkoa sitä sitten
parantelin, kunnes oli uusi aika h-lääkärille.

Ajattelin että nyt on varmaan jälkitarkastus ja ehkä sen
yhden reiän paikkaus tai jotain pientä.
Paskan marjat. "Otetaan se viimeinenkin viisuri pois niin ei haittaa enää jatkossa"
Auts! Paniikki meinas iskeä. Mut jotenkin se hammas sit lähti kyl
helpommin kuin aiempi (tai muut viisurit).
Hyvät puudutukset ollu kyllä näillä kerroilla.

Taas pari päivää aivan tokkurassa. Särkylääkkeitä syön vieläkin ajoittain
kun tuntuu sellaista kiristystä, kiskomista ja liikkumista alahampaissa.
Noh, eipä ole enää viisureita mitä poistella.

Normaalisti ei ole paljon reikiä ilmaantunut, alle kymmenen ehkä
kaikenkaikkiaan koko elinaikana. Hammaskiveä sitten sitäkin enemmän.
Täytynee jatkossa käydä n. kerran vuodessa poistattamassa hammaskivet.

Tosiaan, kyllä hammaslääkärillä käynti ja hampaat on aika
yksilöllinen juttu.
#22 • • sixtus Guest
Mun pahin kokemus osu tohon toissa kesälle. Vasemmalta ylhäältä alko kulmahammas ikään kuin murenee. No seuraavaks olikin sit vuorossa juhannus ja vähintäänkin riittävä määrä hapanta ei ilmeisesti tehny hirveen hyvää. Koko juhannuksen aikana hammas vaa mureni ja mureni, ei tosin ollu oikeestaan yhtään kipee, liekö riittävä puudutus päällä.

No kotiuduttuani 4 päivän kohtuu armottomalta ryyppyreissulta oli pakko päästä hoitaa homma mahollisimman pian, et jäis ees pikkupala siitä hampaasta jäljelle. No sain ajan tiistaiaamuksi ja siinä vaiheessa en todellakaan ollut vielä selvinnyt ryyppäämisen jälkeisistä tiloista.

No autolla kohti Tikkurilassa sijaitsevaa päivystystä ja kylmä hiki alko lentää jo siinä vaiheessa, odotusaulassa olinkin sit jo iha hiessäni. Jouduin pari kertaa käydä vessassakin kuivaamassa suurimpia pois :D No sit vihdoin operoimaan ja meikä ihan paskana jo siinä vaiheessa. Kiva juttu oli tosiaan se, et operaatiota tarvinnu hammas oli tosiaan toi kulmimmainen. 45 minuuttia putkeen toinen täti repi mun suuta niin leveelle ku vaa mahollista ja toinen anto poran palaa, luulin jossai vaihees et mä kuolen tai jotain. Meinasin jossai vaihees ehdottaakin et mitäs jos hoidettais tää sittenkin joku toinen päivä.

Ton jälkeen mulla on automaattisesti noussu kylmä hiki pintaan ennen hammaslääkärille menoo. Viimeks tänään, vaikka oli vuorossa pelkkä tarkastus :scared:
#23 • • Kaino Guest
käyn yksityisellä repimässä viisaudenhampaita ja ei oo kyllä valittamista. nopeita toimia ja hyvä lääkitys.
#24 • • bansq Guest
No huhuh, onneks pistettiin pienenä syömään kalkkitabletteja ja harjaamaan hampaat kunnolla, 21 ikävuoden jälkeen takana yks reikä ja 1,5v yläoikominen.

Raudat oli kyl melko painajaismaiset. Esivalmisteluina niitä varten puudutettiin kaks kertaa ohi hermoon, revittiin kuus hammasta, hiottiin hampaiden pintoja kiinnikepintoja varten ja rapsittiin sillä tuomion piikillä ikeniä pitkin. Jälkeenpäin selvis et ne unohti käyristää sen hammaskaarta pitkin kulkevan rautalangan päät, jotka teki ihanat arpimöykyt molempiin poskiin. On muuten upea tunne kun ohut rautalanka uppoaa kesken safkan posken sisäpinnasta läpi. :panic:

Raudoilla piti tietenkin kokeilla kaikkea, kuten avata kruunukorkkeja, käyttää niitä avainpidikkeinä, katkaista lankoja ja läimiä jääkaappimagneetteja niihin kiinni. :excellent:

Viisaudenhampaita ei ilmeisesti revitä ollenkaan pois. Intissä joku harjoittelija ehdotti et otettais kuitenkin, "haittaa niistä vaan tulee". :right:
Cutoff

#25 • • Cutoff
kerran vuosia sitten kävin yksityisellä. Siltä tieltä en ole poikennut. Vittu ne hoitaa sen homman niin paljon paremmin.
#26 • • Mike Horn Guest
Ite en ole käynyt vuosiin hammaslääkärissä kun on tuo pelko aika mukava. Hampaita tosin on alkanut "sulaa" pikku hiljaa ja helvetinmoisia reikiä näkyy, mutta minkäänlaista särkyä ei ole ollu ollenkaan. Kai se on sit parempi et kaikki tippuu suusta ja saa tekarit ni ei tarvi sit huolehtia. :D
#27 • • mark hamilton Guest
Reikiä on...
#28 • • Hempp@ Guest
Ite olin tuossa 12.12. hamppilääkärillä kun takahammas lohkesi.
Noh, mätähän se oli, tädit sitten tunnin verran ruusuporalla jurruttelivatten hampaanjämiä pois.

3 puudutuspiikkiä sai minut rauhallisen veltoksi.
Silti tuli hiki siinä kun porailivat, värinä tuntui varpaissa asti.

On se jännää miten tuntikin hamppilääkärin tuolissa venähtää ikuisuudeksi kun on tarpeeksi hauskaa.

Loppupäivän ja seuraavan aamun oli turpa ihan jumissa, piti työpaikalla käydä mumisemassa kun en poissaolotodistusta lääkäriltä saanut, "kyllä se puudutus lähtee parissa tunnissa".
#29 • • sauce Guest
Viimeisin kokemus on joululta 2002, tuli kivasti viisaudenhammas kipeeksi aattona ja siitä seuraavalla viikolla hampulääkäriin. Siellä ne tutki tilanteen ja sano "että nää on sellasia henkimaailman juttuja, ettei me näille oikein voida mitään". Lisäsivät vaan, että vaihtele kipulääkkeitä niin ne tehoo paremmin... Ku sanoin, että eikö voi hoitaa ja ottaa pois noita alaviisaudenhampaita (ylemmät ku otettiin jo intissä, aikaa meni alta 5min...) niin snoivat, eieiei niitä enää oteta pois ku sä voit joskus tarvita niitä...

Sillon tuli sellainen fiilis, että joku *tanan shamaanikin ois saanut enemmän aikaan ku noi tuolla kunnallisessa.
#30 • • Salla Guest
onpa noita kokemuksia hampilääkäreistä ihan hyvin kertynyt. Kahdet eri raudat on ollu ala-asteella jonkun noin 3 vuotta yhteensä. Aika persiistä, mutta eipä siihen aikaan ollu muutenkaan miesmarkkinoille asiaa, joten ei haitannut menoa.

Multa on myös poistettu 4 kpl viisaudenhampaita ja kaksi reikää paikattu. Reiät paikattiin kuukausi sitten, elämäni ensimmäiset.
Hyvä ettei mennyt koko homma ihan perseelleen, kun mulle on noin 7 vuotta tarkastuksissa aina sanottu, että pieni reiän alku, ei hätää, harjaat vaa hampaat hyvin, ei tarvi paikata.
Sitte kun sitä alettiin paikkaamaan, huomattiin että se reikä olikin hiton syvä mutta ei leveä, mikä oli ilmeisesti hämännyt lekureita. Hyvä ettei tullu juurihoito elämäni ensimmäisestä paikkauksesta :panic:

Noi viisaudenhammasoperaatiotkin on aikamoisia kokemuksia. Yläleuan hampaat on helpoimpia, ne voidaan vetää pois, mutta alaleuan hampaat onkin sitten kinkkisempiä tapauksia. Ne on jouduttu, ainakin multa, leikkaamaan pois. Ei mitään namia se puuha.
Mutta äitini muisteli kuulleensa jostain, että hammaslääkäriltä voi saada rauhottavia lääkkeitä, jos pelottaa kovasti. No mutsihan oli ne mulle sieltä hakenut, dormicum oli lääkkeen nimi. Puoli tuntia ennen leikkausta naamaan ja menoks. Ekalla leikkauskerralla noin 1,5 tunnin leikkaus tuntui olevan ohi 15 minuutissa lääkkeen vaikutuksen ansiosta. Kipua tuntui kyllä kuitenkin ihan tarpeeksi, eli koko ajan, vaikka oli puudutukset ja kaikki.

Toinen leikkauskerta yhdistettynä samoihin rauhoittaviin menikin vähän överiksi. Jostain syystä lääke otti ja tujahti nuppii niin voimakkaasti tällä kertaa, että olin totaalisen tipahtanut ja faija joutui suurin piirtein kantamaan autoon ja autosta hampilääkärin tuoliin, sama juttu leikkauksen jälkeen kotiin päin mennessä.
Mitään en leikkauksesta muista, joten kai se on vaan ihan hyvä juttu. Mutsi ja pikkusisko onkin aika huolella naureskellu sen jälkeen mun touhuille siinä himassa kun ne lääkkeet alkoi aamupalapöydässä toimimaan :hah:
#31 • • drS Guest
on noista kunnallisista sen verran v*ttumaisia kokemuksia et meen kyllä yksityiselle jahka taas viittin ajatella hammaslääkäriä... mihkäs hintaluokkaan noilla esim perustarkastus menee?
#32 • • timppa^ Guest

on noista kunnallisista sen verran v*ttumaisia kokemuksia et meen kyllä yksityiselle jahka taas viittin ajatella hammaslääkäriä... mihkäs hintaluokkaan noilla esim perustarkastus menee?

Mulla ei maksanut itse tarkastus mitään Erottajan Oralissa, kun tekivät
samalla semmosen kuudenkymmenen euron paikkauksen. Normaalisti
se tarkastus maksaa ~50eypoo. Tarkastukseen sisälty perus peilailujen
ja rapsuttelujen lisäks röntgenit, pastaputsi ja ientarkistus.

3 juuren (iso takahammas) juurihoito maksoi samaisessa mestassa 3 pinnan
paikalla ja 4 puudutuksella ~430 euroa josta Kela korvasi yllätyksekseni
vähän vajaa puolet.

Yleensä Kela korvaa tosta lystistä semmosen 20-30%.
#33 • • te i nie m mi Guest
huoh. hammaslääkärit on KAMALIA.

mulla ei oo koskaan ollut ees reikiä, mutta pelkään niitä silti tosi paljon. viimenen tippa tuli tossa joskus 1,5v sitten kun yhtenä päivänä tuntu silt et jotenkin ylhäällä oleva (ainoa ulos tullut) viisaudenhammas on liian iso ja ikenet alapuolella oli superkipeet. no sain sitten jonkun akuutin ajan ja riensin sairaalaan. en oikein tiedä edes mitä odotin niiden tekevän.

istuin siihen penkkiin ja kerroin mistä on kyse.. tai no, yritin kertoa. lääkäri lähinnä sanoi "huoh.. avaa nyt se suu..". no, minä kilttinä tyttönä avasin. lääkäri katsoi sisään ja sanoi, että "joo tää ylähammas revitään nyt pois." siinä vaiheessa iski paniikki enkä oikeen ees ymmärtänyt, että mitä HÄH.
aloin nytkimään penkissä uhkaavasti, lievästi hyperventiloimaan ja koitin kysyä että "ai ihan nyt just kun munhan piti vaan tai siis nytkö siis mitä..?!?!?" ja lääkärin vittuuntumisaste nousi sekunti sekunnilta.
vastauksena sain, että olenko aivan tyhmä, tottakai se revitään nyt jos se kerran vaivaa. siinä vaiheessa vielä kykenin jotenkin pyytämään aikalisää, että voisin edes nousta vähäksi aikaa istumaan ja sulattelemaan asiaa. no nousin ylös ja tärisin kuin motorisoitu dildo. kyyneleetkin tuli jo silmiin. lääkärin kommentti "ei herranjumala etkö sä nyt ymmärrä, että nykyään on PUUDUTUSAINEITA? että mitä sä siinä oikein itket??"
koitin jotenkin sopertaa, että tuli vähän äkkiä tää tilanne päälle ja pelkään hammaslääkäreitäkin ihan kamalasti (sen sanoin jo ihan aluksikin). lääkäri alko nauramaan (!!!). siinä vaiheessa mä olin jo ihan totaalisen shokissa ja yritin (huonolla menestyksellä) niellä itkua.
noh, ei muutakun selkä penkkiin sitten vaan. puudutuspiikit suuhun ja hammas revittiin irti. ei se sattunu, eikä muutenkaan ollu paska nakki, mutta itkin kuitenkin koko toimituksen ajan. sen jälkeen kun homma oli ohi niin lääkäri naureskeli vielä lisää että "noniin, mahtaa tuntua nyt tyhmältä kun ei ees sattunu?" joo.. emmä tiedä miltä tuntu. otin paperit ja kuuntelin sen lääkärin vittuilua vielä hetken. vaikka normaalisti oon aika sanavalmis ihminen niin en saanu sanottua enää sanaakaan. keskittyminen meni siihen, että sais jotenkin sen itkun hillittyä yltymästä totaaliseks superporuks. tuntu ikuisuudelta, ennenkun pääsi ulos sieltä koko lafkasta.

poikaystävälle oli miellyttävä yllätys hakee hysteerisesti itkevä, verta sylkevä, oudosti mongertava ja puoliks naamastaan halvaantunu tyttis kotiin. heh.
nii ja kahen päivän päästä mun poskeen tuli puolikkaan nyrkin kokonen mustelma.

jos hätä tulee ni vedän viiden promillen jurrin ja isken itseltäni vasaralla hampaat vittuun (no pun intended). enää en hammaslääkärille mee.
:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
#34 • • timppa^ Guest

jos hätä tulee ni vedän viiden promillen jurrin ja isken itseltäni vasaralla hampaat vittuun (no pun intended). enää en hammaslääkärille mee.
:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

No no. Mee ennemmin hyvälle ja sympaattiselle hampilääkärille. Niitäkin on.
#35 • • Hempp@ Guest

No no. Mee ennemmin hyvälle ja sympaattiselle hampilääkärille. Niitäkin on.

Kuka muistaa Tom Hanksin elokuvassa Cast Away ja naisten kaunoluistin, kivi ja hammas yhdistelmän?
Ai perkele kun sattu leuassa jo pelkkä katsominen sitä touhua...
#36 • • Mrrshan Guest
Sain kuukausia sitten lapun jossa annettiin ohjeet mitä ei saa tehdä hampaanpoiston jälkeen. Nyt sitten huomenna revitään viisurit ja lappua ei löydy. Eli siis milloin ja mitä saa syödä ja juoda sen jälkeen ja mitä muuta pitää ottaa huomioon?
#37 • • Quu Guest

Sain kuukausia sitten lapun jossa annettiin ohjeet mitä ei saa tehdä hampaanpoiston jälkeen. Nyt sitten huomenna revitään viisurit ja lappua ei löydy. Eli siis milloin ja mitä saa syödä ja juoda sen jälkeen ja mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Mä veikkaan että ne hampilääkärit kertoo jos niiltä kysyy ystävällisesti. Ellet ole menossa poistattamaan niitä johonkin kaverin verstaalle?
#38 • • Mrrshan Guest
No nyt löyty se lappukin. Halusin vaan tietää etukäteen että saako esim. vetää viinaa ja saunoa juhannuksena. Näköjään pitäis "urheilua ja muuta fyysistä rasitusta" välttää viikon ajan... ton voi tulkita monella tavalla.
#39 • • LindaGP Guest

No nyt löyty se lappukin. Halusin vaan tietää etukäteen että saako esim. vetää viinaa ja saunoa juhannuksena. Näköjään pitäis "urheilua ja muuta fyysistä rasitusta" välttää viikon ajan... ton voi tulkita monella tavalla.

Mä tulkitsisin sen silleen, että voi elää ihan normaalia elämää. Jos nyt et kuitenkaan vetäisi ihan sairaita perskännejä etkä juokse maratonia
#40 • • _U Guest
Tiesittekö muuten, että ainakin Suomessa hammassairaudet aiheuttavat välillisesti enemmän sydänkohtauksia kuin esim. alkoholi tai ylipaino? Jatkuva, piilevä tulehdustila purukalustossa ei tee hyvää sydämelle.