Limitoinnista (ja nykyisestä mp3 meiningistä noin yleensä)

62 posts, 4 pages, 13,526 views

Avatar
#1 • • 029 Guest
Oon tässä jo jonkin aikaa miettiny että oonkohan ihan ainut jota toi niinku hämää?.

Sillai ku nykysin tuntus, että on vallalla aikamoinen buumi et limitoidaan kaikki ja sen lisäks lyödään miksit jakoon mitenvaan köykäsellä bitratella sattuu.

Ku miettii elektronisen musan historiaa ni tässähän on aina ollu lähtökohtana sillee "massiivinen saundi". Se, että kaikki limitoidaan mahd lujalle ja miksaukset pistetään jakoon mahd pienellä bitratella ei mun mielestä oo ehkä enää ihan ton alkuperäisen periaatteen mukasta - vaikkakin ymmärrän hyvin sen, että biisin laittaminen lujalle saattaa monelle olla se juttu nykypäivänä.

Ainakin mun korvaan vaikuttaisi siltä, että nykysin enään vaan psy-trancesta, Drum&Bassista ja Progesta löytyy sellasta tarjontaa jossa esimerkiks kokkareilla on jonkinasteinen dynamiikka olemassa.

Mutjoo. Ois mielenkiintoista kuulla teidän muiden musantekijöiden mielipiteitä tästä aiheesta. Et oonko ihan ainut jtoa toi mp3-meininki ja überlimitointi haittaa?

Peace...
Caro²

Posts: 5,301

#2 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Limitoidaan? Eikös limitointi nimenomaan rajaa sen maksimin, vai millä tavoin limitoidaan?

Jotkut kyllä kompressoi raidan vielä setin äänittämisen jälkeen reilusti. Ite vaan normalisoin niin, että audiofilu on mahdollisimman täyteen käytetty.

Mp3:sena käytän minimissään 160kbps:ää, ogg:na pystyy helposti käyttämään tosi alhasia bitrateja, kun pakkaus tapahtuu ylimpien diskantin hävittämisellä, niitä ei juuri muutenkaan kuule tai kiinnitä huomiota jos ei ihan hifistelemään rupea :)

Soundi säilyy ilman vittumaisia pakkausääniä.
Avatar
#3 • • aleksivirta Guest
överilimitointiin en ota kantaa sen kummemmin ku että se on ihan liian yleinen läppä muutenkin kuin miksauksissa enkä diggaa kyllä minäkään.

mutta tosta mp3-pakkauksesta...

ensinkin, kaista maksaa. en tiedä mitä miksauksia nyt tarkotit erityisesti kun et antanu sen kummemmin esimerkkejä mutta joku tunnin 256kbps mp3 alkaa olla jo aika prkln iso tiedosto ja kun sitä parikyt ihmistä hakee niin johan on kuukauden transfer quotat kankkulan kaivossa tai vähintäänkin sysadmin hermot kireellä. realiteetit.

toisekskin, periaatteessahan netissä jaettavat miksaukset on aika usein vähän siinä laillisuuden rajamailla liikkuvia. miksaukset on niin konemusa- kuin räppiskenessäkin olleet tärkeä ja yleisesti hyväksytty juttu ja suurin osa artisteista ei nää mitää vikaa siinä että saavat ilmasta promoa ja pitävät osallaan kulttuuria elossa. mutta esimerkiks teosto/gramex EI katso hyvällä silmällä miksauksia. hyvänä esimerkkinä eräs toinen suomalainen foorumi jolla hostatut miksaukset taidettiin napsia pois ko instanssien kuumotteluista vittuuntuneena. osin semmonen miksausten jakaminen räkäsellä laadulla ehkä vähän helpottaa tota, kun ei "anneta täydellisiä kopioita ilmaseks" vaan yritetään vaan promota niitä omia dj-skillejä ja tuoda samalla esille artisteja sillai et se saundi ei oo enssijanen juttu.

aasinsilta. ku miettii elektronisen musan historiaa ni tässähän on myös viime aikoihin asti ollu (ja on aika suurelta osalta vieläkin) lähtökohtana vasta-/alakulttuuri johon kuuluu aika olennaisesti tee-se-itse-mentaliteetti makuuhuonetuottajineen, läskeine ja räkäsine saundeineen, varastobileineen... loppupeleissä koko kulttuuri on ollut aika punk ennen kaupallistumistaan ja osa siitä on edelleen. sikäli mä en koe et low bitrate-mp3sissa ois mitään uutta verrattuna vaikka siihen kun miksauksia myytiin / kopsittiin kädestä käteen c-kaseteilla, eipä niissäkään korvia hivelevä hifilaatu ollut eikä useimpia kiinnostanut tsekata niitä leveleitä desibelin tarkkuudella.

okei, kokoelmacd/miksaus johon on lisensoitu biisejä ja joka on tuotettu kaupallisesti on sellanen jota voi arvioida eri mittarein - sillon on ihan validia valittaa vaikka just tosta et pistetään piisit liian lyttyyn. mutta mä en ainakaan koe olevani missään asemassa arvostellakseni ihmisiä jotka omin käsin duunailee timmejä miksauksia ja ylipäätään vaivautuu pistää niitä jakoon että saan hyvää musaa kuunteluun ilmaseks ilman että tarvis tuntea niin suurta syyllisyyttä kuin sillai että warettaisi ne yksittäiset biisit erikseen jostain netistä.
Avatar
#4 • • drS Guest

Ainakin mun korvaan vaikuttaisi siltä, että nykysin enään vaan psy-trancesta, Drum&Bassista ja Progesta löytyy sellasta tarjontaa jossa esimerkiks kokkareilla on jonkinasteinen dynamiikka olemassa



joo sen oon huomannu et ainakin psykekokoelmilla on kauttaaltaan käsittämättömästi parempi saundi ku esim. muilla trancen alalajeilla..
Avatar
#5 • • 029 Guest

en tiedä mitä miksauksia nyt tarkotit erityisesti kun et antanu sen kummemmin esimerkkejä



juuh, selvennykseks, että tarkotin ihan yleensä vaan kaikkia miksauksia oikeestaan ihan mistä vaan elektronisesta musagenrestä.

(lukuunottamatta noita parii genree jossa tuntus olevan vielä sillai vähän hallinnassa toi äänenlaatuhomma)


okei, kokoelmacd/miksaus johon on lisensoitu biisejä ja joka on tuotettu kaupallisesti on sellanen jota voi arvioida eri mittarein - sillon on ihan validia valittaa vaikka just tosta et pistetään piisit liian lyttyyn.



Joo ja nimenomaan noi kaupalliset julkasut jotka on huonolla laadulla ja soundi röhnöllä hämää eritoten paljon. Vaikka tosin noin yleisesti toi että ääniaallosta karsitaan sellaset taajuudet jota ihminen "ei kuule" tai ymmärrä on ehkä hieman jotenki mun mielestä huono juttu - kun fiilistasolla ne kuitenkin saattaa vaikuttaa kuulijaan aika paljonkin.
Avatar
#6 • • Loopy Guest
Oon itse pakkaillut omat setit jakoon pääasiassa Lamen --preset standardilla. Syynä tähän on ollut lähinnä se, että isot pojat ovat sanoneet, että niin pitää tehdä. Sen jälkeen on tullut jopa kehuja äänenlaadusta.

Mulla ei ole lainkaan niin pennin päälle, että laatu olis "noinkin kova". Kunhan ei tule niitä "digitaalisia virheitä", miksilie distortioksi sitä sitten kutsutaankin. Dunno.

Voisin allekirjoittaa tuon aleksivirran mp3-settien C-kasettiin rinnastamisen. Musiikki ja skillssien esilletuonti on miksauksissa tärkeintä. Ei joillain bitratella hifistely.
Avatar
#7 • • aleksivirta Guest
mjoo siis jos aletaan puhuu mp3sista ihan yleensä... niin siin vaihees ku laatu on sen verran hyvä ettei sitä mössööntymistä eikä muita riivaavia artefakteja erota niin tuntuu aika monen piisin kaa että jotain eloa siitä saundista puuttuu vieläkin. en tiiä kuinka paljolti se on psykologista vaikutusta kun kuitenkin jotain 192-256kbps lame-mp3sia kuuntelee yleensä ihan mielellään jopa omilla rakkailla monitoriskobeilla mut joskus kun alkaa oikeesti vertailee ja höristää korviaan kunnol ni huomaa et kyl se saundi latistuu sen pakkauksen ansiosta muutenkin kuin sillai et "yhyy noi haitsut warblaa ja basari ei enää napsu".

mutta joo. kaupallisis miksauksis sen saundipuolen pitäiskin oikeesti olla kohdallaan (jollei sit kyseessä oo joku ihan one off -ihmeveto jossa on miksauksessa ihan uskomaton fiilis ja flow jollon äänenlaadusta ei niin väliä), mutta väitän edelleen et netissä jengin levittämissä miksauksissa ei mitään väliä kun sen pitäiskin olla vähän semmosta härskiä ja lepposaa DIY-touhua.

limitterin överikäyttö on vaan vähän kummaa noin yleisesti kun poppipuolella se johtuu pitkälti siitä et osa jengistä (virheellisesti) luulee että pistämällä saundi BITUN LUJALLE AINAKI 2000% DESIBELIIN ja brickwall limiteril ruvelle biisi sois lujempaa radiossa... elektronisen musan miksauksissa ei sen sijaan oikein keksi mitään muuta syytä ku sen että jos dj on kämmäillyt piisien suhteelliset levelit ja/tai masteroija on ollut vihjeetön. pitää sanoo et en oo kauheesti huomannut tota ilmiötä kyl ite miksauksissa mut en yhtään epäile etteikö sitä tapahtuis.
Caro²

Posts: 5,301

#8 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kokeilkaapas ihmiset vaikka miun mieliksi OGG Vorbista.
CdEx nimisellä ohjelmalla ite noita pakkailen, sieltä löytyy juurikin lame, ja sen lisäksi monta muuta codekkia.

Kukaan ei ole koskaan ainakaan miulle sanonut, että joku ogg soundaa paskalta.

Nimimerkillä 43mt/74minuuttia hyvinkin siistiä soundia :)
Jos on epäilyksiä, niin testatkaa vaikkapa edellistä settiä: Nakkimakkara
Avatar
#9 • • xybo Guest
Mähän en taas mistän mitään tiedä... (disklaimeri)
ja ripaus yleistämistä jne.

Mitä tulee esim mixaus mp3:sten jakoon niin mielestäni niissä
ei olekkaa tarkotus jakaa ilmaseks musiikkia ihmisille ja vaa
ne on pikeammin promo mixauksia mitä stuffia dj:t soittelee
(ainakin foorumeilla), monella on myös oikeutettu pelko
siitä että jos laittaa jotain harvinaisempaa shittiä niin jenggi
leikkaa biisin mixaukseista ja soittaa omissa seteissää cd:ltä
(varsin yleistä) ja siksi vartoo laittamasta niitä paremmalla
laadulla. Samoin tracklistingien piilossa pitäminen on osa
tätä (sen tosin voi kiertää kuunnelluttamalla biisejä eri-foorumeilla
ja yleensä saa tietoonsa kaikki biisit jotka voi sitten gemm/ebaysta
tilata).

Mitä sit taas tulee noihin cd-kokkareihin ja vastaaviin niin osa
lähettää matskuja mp3:sina suoraan cd/vinyylipainoihinkin asti,
ei kovinkaan ihme jos dynamiikka katoo. Ja tää nykyinen softa
kulttuuri on varmasti myös tappanut reippaan osan muhkeista
soundeista ja jenggi "masteroi/mixaa" kotona 20mk maksaneilla
schnaidereillaan matskun ku ei vitti maksaa amattimiehille "turhasta".

Ja mitä tulee elektronisen musiikin historiaan niin musta massiivisilla
soundeilla ja vastaavilla ollu sen enempää merkitystä. Kuhan soundi
soi hyvin semmosissa paikoissa joissa biisien tekiät on tarkoittanu
biisien soitettavan (ei siis mitään kotikuuntelua vaan jotain
rähinähalli menoa).

Ja eipä levy-yhtiötkään maksa kovin isoja summia hyvin
tehdyistä ja masteroiduista matskusta kun voivat saada
riittävänhyviä "kotimixattuja" biisejä jotka tekee jo riittävästi
voittoa ja biisintekiää voi kusettaa nuoren ikänsä takia.

-- xybo
Avatar
#10 • • whuf. Guest
Soundin huonoudesta ja überlimitoinnista löytyy sen verran yhteistä että molemmat johtuu periaatteessa samasta asiasta. Nykysin jengi tekee biisejä jotka on huonosti miksattuja. Rakenteellisesti se mun mielestä johtuu(trancessa) siitä että musiikki on ajautunut monimutkaisempaan suuntaan, mutta nykyset tekijät ovat aika kehnoja ja käyttävät softaa(sekavamman kuulosia efektejä ym). Huonosti miksattua todella täyttä biisiä kun vielä boostataan kovemmalle ja limitoidaan poppibiiseihin verraten saadaan sellanen pannukakku joka kuulostaa tosi paskalta. Poikkeuksena tietty isommat nimet joilta tuntuis tulevan laatusoundia edelleen. Johtuuko sitten siitä että käyttävät parempia laitteita vai mitä, en tiedä. Oon kuullut tosi paljon kaameeta matskua sekä suoraan artisteilta, masterointilafkoista, että kokkareilta. Mut eipä sille oikeen mitään mahda kun iso osa on tätä tekemässä vaan rahaa saadakseen, eikä oikeesti välitä muusta, esim soundista(julkasijoista puhun nyt lähinnä). Mua ainakin hämää ihan helvetisti jotkut uudet julkasut joita kuulee joissa soundi on ihan ruvella.


Psygessä rumpubassossa ja progessa on muutamakin etu suhteessa esim tranceen. Ensinnäkin kaikki trancetuottajat jotka on kyllästynyt tekeen trancea on siirtynyt tekeen noita tyylisuuntia ja toisekseen ne on simppelimpiä miksata ja limitointi ei tee niille niin paljon hallaa. Esimerkiks joku psygebiisi; yleensä soundit on niin lyhyitä ja iskeviä että sellaset ei raiskaudu limitoidessa niin kun trancen pitkät äänimatot.


Dj-setit saakin pysyä huonolaatusina. Jos haluaa upeeta äänenlaatua ostaa kokkareita ja albumeja - samalla tukee myös biisien tehneitä artisteja. Niissäkin kannattaa tsekata että soundi on kohallaan ennen kun ostaa. Paljon löytyy rapaakin.
Avatar
#11 • • drS Guest

Esimerkiks joku psygebiisi; yleensä soundit on niin lyhyitä ja iskeviä että sellaset ei raiskaudu limitoidessa niin kun trancen pitkät äänimatot.



voi kuule, kyllä nykyään tehdään myös psykeä joka ei käytännössä eroa kiksusta mitenkään muuten kuin että siinä on erilainen basari sekä bassolinja ja näidenkin biisien dynamiikka on esim. kokkareilla aivan eri luokkaa kuin perustrancen. tämän oon huomannu useaan otteeseen kiksua ja psykeä sekaisin soittaessa..
Avatar
#12 • • whuf. Guest


voi kuule, kyllä nykyään tehdään myös psykeä joka ei käytännössä eroa kiksusta mitenkään muuten kuin että siinä on erilainen basari sekä bassolinja ja näidenkin biisien dynamiikka on esim. kokkareilla aivan eri luokkaa kuin perustrancen. tämän oon huomannu useaan otteeseen kiksua ja psykeä sekaisin soittaessa..



Aijaa sitä olis kiva kuulla :)
Etkai nyt vertaa jotain Infectediä johonkin "reason-artistiin"? Anjunan Vol 3 on tosi loistava kokoelma jossa soundikin on kohillaan. Kannattaa tsekata :)
Avatar
#13 • • drS Guest

Aijaa sitä olis kiva kuulla :)



tarvii soittaa joskus ku säkin oot paikalla :)

Etkai nyt vertaa jotain Infectediä johonkin "reason-artistiin"?



en toki. enkä nyt tarkoita sitä että kiksukokoelmilla olisi huono äänenlaatu tms. mutta ero on usein mielestäni huomattava...

Anjunan Vol 3 on tosi loistava kokoelma jossa soundikin on kohillaan. Kannattaa tsekata :)



jees.
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest

Ainakin mun korvaan vaikuttaisi siltä, että nykysin enään vaan psy-trancesta, Drum&Bassista ja Progesta löytyy sellasta tarjontaa jossa esimerkiks kokkareilla on jonkinasteinen dynamiikka olemassa.



Samaa mieltä.
Muista noista en niin tiedä, mut mitä nyt oon progehousea kuunnellu lähes pelkästään pitemmän aikaa, niin siellä tuntuu tosiaan olevan helvetisti enemmän dynamiikkaa kuin esim kiksussa. Muutenkin progehousessa ja esim techhousessa paistaa sellanen "tehdään fiiliksellä eikä viilailla turhaan" meininki, se tuo elämää soundiin, kun jotku soundit soi pikkasen päin p:tä. Joissakin biiseissä esim useampi päällekkäinen basari sotkee pikkasen toisiaan, se kuulostaa hyvälle, toi kaikki on dynamiikkaa. Sit kun jätetään liika limitointi pois ja pistetään volat kaakkoon niin soundi potkii ihan eri tavalla.

edit:
meniki vissii vähän ohi aiheen mut tulipaha sanottua :D
Avatar
#15 • • gerry Guest

Ainakin mun korvaan vaikuttaisi siltä, että nykysin enään vaan psy-trancesta, Drum&Bassista ja Progesta löytyy sellasta tarjontaa jossa esimerkiks kokkareilla on jonkinasteinen dynamiikka olemassa.



Samaa mieltä.
Muista noista en niin tiedä, mut mitä nyt oon progehousea kuunnellu lähes pelkästään pitemmän aikaa, niin siellä tuntuu tosiaan olevan helvetisti enemmän dynamiikkaa kuin esim kiksussa. Muutenkin progehousessa ja esim techhousessa paistaa sellanen "tehdään fiiliksellä eikä viilailla turhaan" meininki, se tuo elämää soundiin, kun jotku soundit soi pikkasen päin p:tä. Joissakin biiseissä esim useampi päällekkäinen basari sotkee pikkasen toisiaan, se kuulostaa hyvälle, toi kaikki on dynamiikkaa. Sit kun jätetään liika limitointi pois ja pistetään volat kaakkoon niin soundi potkii ihan eri tavalla.

edit:
meniki vissii vähän ohi aiheen mut tulipaha sanottua :D





JepJep... Kiksus ovat rajat nykyään aivan liian tiukat... Täytyy tehdä asiat niin kuten kaikki muutkin muuten se saundaa "paskalle".

Proges vain oma mielikuvitus on rajana... Voit vaikka bassokitaralla soitella basslinet ja efektoitaa miten sattuu ilman et joku tulis sanomaan et tekisit väärin....


Mut mitä itse aiheeseen tulee niin olen sitä mieltä että jos demoartisteja tarkoitat onkin tarkoitus että bitrade on mahdollisimman paska... Riittää kun biisistä saa jonkinlaisen käsityksen millainen se on. Ei varmaan olekkaan tarkoitus jakaa ihan valmiiks masteroituja kipaleita täälla....

Ja kaupalliset lytätään lyttyyn just ku kiksu "pitää" olla niin massiivinen ja tulla kun tykin suusta...

Esimerkkinä, mä ainakin diggaan kovasti Super 8 vs Tabin First Aidista joka on varmaan limitoitu äärimilleen (en tosin millään spektrimitarilla tms oo tutkinut)... Ja se toimii sekä potkii todella hyvin!!

Sama biisi iman överilimitointi/kompuroimmista tuskin kuulostaisi yhtä hyvälle....
Avatar
#16 • • miikkaL Guest

Proges vain oma mielikuvitus on rajana...



Menee nyt aiheen ohi, mutta kyllähän nykyään toi proge käsityksenä ainakin nykytrancessa on vähän "kaupallisuuden" syömä, ja kaikki erilaiset nyanssit ja omat ideat puuttuu tyystin. Samaa padimattoa se nykyään on IMO suurilta osin. Ja puhun siis nyt näistä erinäisillä trance-foorumeilla hehkutetuista "proge"biiseistä.

Itse diggailen kyllä joiltain osin ko tyylistä ja jotkut biisit iskee kyllä ihan kympillä, mutta mun mielestä siinä ei rajoja rikota.
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

Menee nyt aiheen ohi, mutta kyllähän nykyään toi proge käsityksenä ainakin nykytrancessa on vähän "kaupallisuuden" syömä, ja kaikki erilaiset nyanssit ja omat ideat puuttuu tyystin. Samaa padimattoa se nykyään on IMO suurilta osin. Ja puhun siis nyt näistä erinäisillä trance-foorumeilla hehkutetuista "proge"biiseistä.



Joo samaa mieltä. Ei sitä enää siks tuu kuunneltuukaan kuin harvoin. Idikset tais loppuu kyseisestä tyylistä joskus viime kesänä. Sitä ennen ilmestynyt Markus Schulz Coldharbour Sessions 2004 on kyllä mielestäni kaikkien aikojen parhaita mixcd:itä mitä oon kuullut. Niissä kaikissa biiseissä eli sielu täysillä mukana, ennenkuin kaikki alkoi kopsaa niitä.

Sorry taas offtopicista :)
Avatar
#18 • • 029 Guest

Sitä ennen ilmestynyt Markus Schulz Coldharbour Sessions 2004 on kyllä mielestäni kaikkien aikojen parhaita mixcd:itä mitä oon kuullut.



Joo tuossapa on muute just oiva esimerkki progemixistä jossa saundi on vimpanpäälle kohdallaan. Toi on btw. yks niitä harvoja hyviä progemiksejä joka uppoo myös meikäläiseen.
Avatar
#19 • • Miika Kuisma Guest
Nykyään kyllä törmää tosi paljon biiseihin (etenkin kiksu) jotka on vaan vedetty L2 limitterillä ihan överisti niin että soundi on särkemisen rajamailla. Mielestäni tässäkin asiassa vaikuttaa eniten koko tuotannon laatu siinä mielessä, että jos biisi on hyvin miksattu (kuten esim se first aid) niin se kestää enemmän jälkiprosessointiakin.

Itse olen ainakin huomannut että lopputulos on parempi kun opettelee käyttämään jotain nelitaajuus kompressoria ja käyttää limitteriä siihen mihin se on tarkoitettu, eli estämään sen ettei soundi pääse "klippaamaan". Noi Reason teinit pistävät ilmeisesti sen L2:n treshholding suurinpiirtein johonki -30db tasolle :D

Alla kuva överilimitoidusta biisistä ja oikeasti hyvin tuotetusta raidasta jolle on tehty pikainen leikkimasterointi keikkasoittoa varten (ei muutes ole omia kipaleita kumpikaan).

esim.gif

Varmaan helppo arvaa kumpi soundaa kivemmalta. Kyllähän sen biisin voi masteroida silleenkin että siitä tulee tasainen putki ja soundaa hyvälle, mutta jotenkin ei vaan tunnu kovin coolilta..

Kiksu on kuitenkin aika uusi genre ja useimmat sen tekijät ovat nuoria kun taas house/proge/psyke yms tuottajat ovat jo monet touhunneet jo 10+ vuotta joten niillä on homma hyvin hanskassa.

Mitä tulee enkoodaukseen niin Apple Lossless on oma suosikki :D
Avatar
#20 • • a98 Guest
no siis kylmä tosiasia on että, tiettyyn rajaan asti, mitä kovemalla biisi soi sitä paremmalta se ihmiskorvaan kuulostaa. ja juuri mp3 kulttuuri on se mikä on synnyttänyt tämän kilpailun kenen biisi soi kovimpaan. kun kaikki biisit nykyään vedetään mielettömän limitterin läpi, kuulostaa ne ei limitoidut biisit samalla playlistillä munattomammilta. nyky-yhteiskunnassa se volumen kääntäminen joka biisin jälkeen on liikaa pyydetty :)