Limitoinnista (ja nykyisestä mp3 meiningistä noin yleensä)

62 posts, 4 pages, 12,569 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest

Alla kuva överilimitoidusta biisistä ja oikeasti hyvin tuotetusta raidasta



Haha!

No, täs viel parempi esimerkki överilimitoinnista. Tos piisis on viel oikeesti breakejä jne
Radarski

Posts: 182

#22 • • Radarski
Hyvät noi limitointikuvat. Kait ne on vielä 1:1?
Eiks toi kuisman postaaman kuvan ylempi mee jo särölle?
Avatar
#24 • • Miika Kuisma Guest

Hyvät noi limitointikuvat. Kait ne on vielä 1:1?
Eiks toi kuisman postaaman kuvan ylempi mee jo särölle?



Noi on Ableton Livestä screenshotteja.. Toi ylempikään ei kyllä mene edes särölle vielä :)
Avatar
#25 • • MikkiHiiri Guest
Jooja tos mun screenshotissa oli ilmeisesti L2:n tresholdi pohjassa, ääni järetöntä mössöä
Avatar
#26 • • JussiS Guest

Nykyään kyllä törmää tosi paljon biiseihin (etenkin kiksu) jotka on vaan vedetty L2 limitterillä ihan överisti niin että soundi on särkemisen rajamailla.


No siis, mä vedän yleensä puolivalmiit biisit L2:lla soittokuntoon just tolleen (tai no, en kyl ihan "överinä", vaan mut jossain määrin kuitenkin :)). Viimeks kun EP:n biisejä läheteltiin, niin mun mielestä niistä lafkan "masteroimista" biiseistä ei kyl paljoo eroo huomannu tohon omaan L2-säätöön verrattuna.

Loppupeleissähän kuitenkin lafka vaatii sulta sellasen version, joka menee tollasella pikasella masteroinnilla kohdilleen, eli biisin pitäis olla kuitenkin "valmis" jo siinä vaiheessa kun se sulta lähtee.

Vinyyliä varten noi sit masteroidaan tietty uudestaan (RIAA-suoto), mut niitten eroja verrattuna alkuperäiseen exportattuun trackkiin onkin sit jo hiukka vaikee eritellä.

Mites toi sit periaatteessa pitäis tehdä, _jos_ on hyvintuotettu trackki, joka kuitenkin on yhtenä filenä, eli valmiina? Heittäkää vaikka noista wavesin plugareista jotain hyvii, ne kun taitaa olla käytetyimpiä?
Avatar
#27 • • whuf. Guest
Haha, hyvä sivusto toi loudnessrace.com. Popissa toi överilimitointi on kyllä menny oikeesti jo ihan överiks. Siis miettikää nyt että dynamiikan kadottamisen lisäks jossain biisissä särkee joka basari. Mikä järki siinä on? Ei sellasta levyä oo enää kiva ostaa vaikka biisit olis kuin hyvii. Masterointi on tärkeetä mutta sitä ei pitäs tehdä väärin. :scared:
Avatar
#28 • • dpdrm Guest
"WHY IS THE LOUDER IS BETTER APPROACH THE WRONG APPROACH? BECAUSE WHEN ALL OF THE SIGNAL IS AT THE MAXIMUM LEVEL, THEN THERE IS NO WAY FOR THE SIGNAL TO HAVE ANY PUNCH. THE WHOLE THING COMES SCREAMING AT YOU LIKE A MESSAGE IN ALL CAPITAL LETTERS. AS WE ALL KNOW, WHEN YOU TYPE IN ALL CAPITAL LETTERS THERE ARE NO CUES TO HELP THE BRAIN MAKE SENSE OF THE SIGNAL, AND THE MIND TIRES QUICKLY OF TRYING TO PROCESS WHAT IS, BASICALLY, WHITE NOISE. LIKEWISE, A SIGNAL THAT JUST PEGS THE METERS CAUSES THE BRAIN TO REACT AS THOUGH IT IS BEING FED WHITE NOISE. WE SIMPLY FILTER IT OUT AND QUIT TRYING TO PROCESS IT.

I bet you couldn't even finish reading that paragraph. Get the idea? If louder was really better, then all print media would be printed like the above paragraph."

- Rip Rowan, ProRec Magazine

:heart:
Avatar
#29 • • OSC8 Guest
Tätä viestiä ei sitten todellakaan ole kirjoitettu otsa rypyssä, älkää sit stressatko :D


Kiksu on hyvää musaa. Oon kuunnellu sitä jo vuosikaudet, ja mun mielestä se toimii edelleen aivan loistavasti - mua ei todellakaan nappaa vieläkään siirtyä progeen tms "parempaan" musiikkiin, koska kiksussakin on vielä niin paljon ammennettavaa. Mä ainakin kuulen lähes joka kuukausi jotain hiton hyviä uusia KIKSUbiisejä, ei vähiten kotimaisilta artisteilta. En ymmärrä miksi kiksuun muka pitäisi jollain tavalla "kyllästyä" parin vuoden kuuntelun jälkeen - onko se joku skenemiehen(tm) meriitti vai mikä siinä on? Envaanymmärrä.jpg

Kiksussa on koko ajan menty soundillisesti eteenpäin, konemusaahan tää on joten koneiden kehittyessä ja musan "kypsyessä" myös soundi muuttuu.

Mun mielestä a98 ja gerry kiteytti parhaiten just miksi biisit limitoidaan kiksussa nykyään niin kovalle. Quotaan a98 pienellä editillä:



1)kylmä tosiasia on että, tiettyyn rajaan asti, mitä kovemalla biisi soi sitä paremmalta se ihmiskorvaan kuulostaa.



Naulankantaan. Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!

2) juuri mp3 kulttuuri on se mikä on synnyttänyt tämän kilpailun kenen biisi soi kovimpaan.



..ja näistä erityisesti nettiradiot dj-miksauksineen ja niistä tehdyt radioripit. RADIOT on niitä jotka pistää kaiken aivan totaalisen överilyttyyn ja nettiradioiden miksauksia kuuntelee nykyään kaikki. Ihmiset vaan on jo niin tottuneita siihen että se ei häiritse peruskuluttajaa mitenkään. Ja voiko heitä syyttääkään, totuus on että kotikuuntelussa radiot kuulostaa paskemmillakin kotisterkoilla paljon kivemmilta kuin suoraan levyltä tulevat biisit.

3) kun kaikki biisit nykyään vedetään mielettömän limitterin läpi, kuulostaa ne ei limitoidut biisit samalla playlistillä munattomammilta.



Jos joku muistaa muutaman vuoden takaista tilannetta (ns. rauta-aikaa) jolloin Waves tai muut softat ei kuuluneet jokakodin vakiovarusteisiin, limittereitä ja/tai expandereita/multibandcompressoreita ei todellakaan ollut joka jampalla käytössään. Jos halusit saada järkevää masterointia aikaiseksi, jouduit menemään erikseen masteroijalle joka teki ISON RAHAN raudalla samat temput mitä jengi tekee nykyään kotona.

Totta on että liikaa limitoitu biisi on liikaa limitoitu, kyllä dynamiikkaa pitää olla ja osaavat jampaat erottelee jyvät akanoista jo tuotantovaiheessa, mutta ei nyt ihan paisutella tätä asiaa sentään ;) Forwards ever, backwards never dudes! vai miten se oli? :D
Avatar
#30 • • MikkiHiiri Guest
Joo tehäänhän nykyään viel todella loistavaa kiksuakin (esim Aalto - Resolution, Jonas Steur - Silent Waves, Tab&Super8 - First Aid ihan eka versio jota valitettavasti ei julkastu ja joka pesee julkastun 1000-0), on vaa ite tullu sitä 5-6 vuotta kuunneltuu niin alkaa tulee korvat vastaan kaikelta perushutulta. Kyl sitä kuiteski välil kännis kuuntelee :excellent:

Kiksussa on koko ajan menty soundillisesti eteenpäin, konemusaahan tää on joten koneiden kehittyessä ja musan "kypsyessä" myös soundi muuttuu



Mun mielestä keskimääränen taso on taas laskenu huomattavasti. Liikaa uusia tuottajia, jotka vaan kopsaa toisiaan. Samat soundit biiseissä jne ja alkaa toi VA:n soundi puuduttaa jo korvia kun reasonporukka ei käyttele juurikaan kontrastina mitään luonnollisempia soundeja seassa. On se keskimäärin tasokkaammin kyl tuotettu ku vaikka 5 vuotta sitten.
Avatar
#31 • • JussiS Guest

Haha, hyvä sivusto toi loudnessrace.com. Popissa toi överilimitointi on kyllä menny oikeesti jo ihan överiks. Siis miettikää nyt että dynamiikan kadottamisen lisäks jossain biisissä särkee joka basari. Mikä järki siinä on? Ei sellasta levyä oo enää kiva ostaa vaikka biisit olis kuin hyvii. Masterointi on tärkeetä mutta sitä ei pitäs tehdä väärin. :scared:


Toisaalta jos kompuroi ja limitoi "vituilleen" basareita / basslinejä, niin silläkin saa ihan kivoja soundeja aikaseks, lo-fi säröö jne. Toki toi on jo eri asia kuin koko biisin kylmä limitteriraiskaus.
Avatar
#32 • • Sandor Guest


Naulankantaan. Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!



Tässä menee juuri homma ristiin, tätä varten on se volume-nuppi. Kovaa voi kuunnella vaikka on dynamiikkaa.
Avatar
#33 • • aleksivirta Guest
tätäkään ei tarvii ottaa niin tosissaan. mutta joo.


Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!



tiiätkö mikä insinööritaidon mestarinäyte auttaa kovasti musan vitun lujaa kuuntelua? volaknobi.

limitterin ei nimenomaan pitäis olla korvike volaknobille ("meiän piisit soi 6dB lujempaa ku noiden") vaan työkalu jolla tasotetaan satunnaisia piikkejä sillai että piisin oikeet tasaset piikkaukset menee sille tasolle mille pitäiskin. tai sit luova työkalu jolla voi lyttäillä juttuja miten lystää (vrt daft punk ja kompura), mutta se on vähän eri juttu.

faktahan on se että osin dynamiikka tuo just sitä lujaa soimisen illuusiota. ihan samalla tavalla kun talven ansiosta kesä tuntuu kahta siistimmältä niin hiljasen kohdan jälkeen tykitys tuntuu kahdesti tykimmältä. kontrasteja.

ei sen nyt pidä olla mitään klassisen musan tasoa et on sitä PPP:tä ja FFF:ää mutta jos vaik kelailee jotain suvantokohtaa kiksubiisissä ennen nostatusta niin jos se on vähän hiljasempi ja lempeempi (eikä vaan sitä samaa kanttiaaltoo koko raita) ni aivan varmasti siitä lähtevä härski nostatus kuulostaa lujemmalta ja pistää paremmin kylmät väreet kehiin ja vibaa punttiin. usko pois.

ja sitäpaitsi, ei niis "tangoiskelmälevyissä" oikeesti tunnu olevan juurikaan mitään dynamiikkavaihteluita keskimäärin. ainakaan enempää ku vaikka normipopissa.


RADIOT on niitä jotka pistää kaiken aivan totaalisen överilyttyyn ja nettiradioiden miksauksia kuuntelee nykyään kaikki.



jep. tohon a98:n aiempaan juttuun viitaten imo mp3set ei todellakaan oo syy siihen lyttyyn pistämiseen vaan koko juttu on lähtenyt nimenomaan siitä että levylafkojen ns. vitun tyhmät jätkät on halunneet että "meiän julkasemat piisit soi radiossa lujempaa ku noiden" ... olkoonkin että oikeesti varsinkin isommil radioasemil on signaaliketjussa kompuraa ja limitteriä jo sen verran et valmiiks ihan lytys olevat piisit kuulostaa vaan munattomammilta ja hiljasemmilta. koko juttu on siis pähkinänkuoressa kädettömien jätkien luomien myyttien ansiota. masteroijat ei oo välttämättä ees täysin ammattitaidottomia, aika monet vaan joutuu tekee hyvin pitkälti sitä mistä palkkaa tulee eli mitä asiakas haluaapi.


Jos halusit saada järkevää masterointia aikaiseksi, jouduit menemään erikseen masteroijalle joka teki ISON RAHAN raudalla samat temput mitä jengi tekee nykyään kotona.



oikeesti, siinä on aika iso ero että osaava ja todella tarkkakorvainen jäbä (tyylitajua unohtamatta, sen tärkeyttä ei voi feidata) tekee hyvillä välineillä sen viilaamisen ku että joku vääntää +12dB lisää L2:lla ja totee et "nythän tää o masteroitu". noin niinku kärjistetysti. tää tietysti sen lisäks että kun on ite vääntänyt piisin niin sen fiboille tulee helposti kuuroks eikä siitä jälkikäsittelystä tuu vältsyyn mitään.

jengi tuntuu myös unohtavan sen mihin jussis tossa jo viittaskin - masteroinnin ei pitäis olla mikään sellanen "no tehää nyt vaa jonkulainen piisi jonkulaisel miksauksella, kyl se sit masterointivaiheessa korjataan"-läppä. piisin pitäis olla "valmis" ja soida kohtuuhyvin niin tarkoilla monitoreilla kuin klubipa:lla tai autossakin jo moniraitamiksauksen jälkeen ja aika paljon dynamiikan hallinnasta voi ja kannattaa tehdä raita/bussikompuroilla sun muilla jekuilla. jos halutaan että piisi kulkee aika pitkälti samal volal koko ajan niin sit vaan miksataan sillai että piisi pysyy koko ajan samoilla tasoilla.

masteroinnissa sille miksausvaiheessa syntyneelle stereoraidalle annetaan vaan viimenen silaus, tasapainotetaan, puristetaan sitä volatasoa sen verran ku tarvis mutta toivottavasti ei niin paljoo et se kuuluis dynamiikan muuttumisena ja saundin latistumisena. unohtamatta sitä että jos tarkotus on masteroida levy eikä irtobiisiä niin sen prosessin lopputuloksena on valmis masteri joka kuulostaa toivon mukaan kokonaisuudelta ja voidaan pistää suoraan prässille eteenpäin...
Avatar
#34 • • MikkiHiiri Guest
Tähän perään voi enää vain todeta, että Sandorin ja Aleksivirran kanssa samaa mieltä. Ite oon noiden L2/L3:n käyttöä ruvennu lähinnä välttelemään. Tuntuu katoavan puolet potkusta kun ääntä käydään limitoimaan vähänkin enemmän. En oikein löydä limitoinnille ihmeempää käyttöä edes vinyyliprässäystä varten. Tuntuu että dynamiikka on se 6-10dB joissakin julkasuissa ja vinyylille menee 40-60 helposti. Vanhempia julkasuja kun kuuntelee, niin niissä on usein enemmän tilaa kuin nykyisissä lyttyyn pakatuissa kiksujulkasuissa. Housen puolella ainakin tuntuu olevan usein vitusti enemmän kenkää soundissa kun ei ole ihan lytyssä soundit. Sama pätee usein teknolevyissäkin.
Avatar
#35 • • whuf. Guest


Naulankantaan. Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!



Tässä menee juuri homma ristiin, tätä varten on se volume-nuppi. Kovaa voi kuunnella vaikka on dynamiikkaa.



Tässä menee juuri homma ristiin, jos laulaa kovaa se on eri asia kun laulaa hiljaa ja vääntää vaan vahvarista volaa. Selvensikö? Eli siis dynamiikan "kovuus" on myös suure joka vaikuttaa. Toivottavasti toi laulaja esimerkkinä auttaa ymmärtään. Mutta täähän ei liity limitointiin juuri ollenkaan. Musta tää aihe vähän rönsyilee sen limitoinnin ja kompuroinnin vaikutuksien välillä ja kukaan ei oikeen tiedä kummasta kuka millonkin puhuu. Olis ihan hyvä jos tiedettäis edes noiden kahden asian ero.

Joka tapauksessa siis: tää juttu alkaa kuulostaan jo siltä että sanoisitte että masterointi on paha, long live the vanha meininki - musa suoraan levylle ilman viilausta. Jotkut tykkää että soundi napsuu, jotkut ei. Ite ainakin tykkään siitä että kokonaisuus on yhtenäinen ja ylimääräset napsumiset on tasoteltu pois. Tääkään ei siis liity mitenkään siihen limitointiin mutta piti nyt silti sanoo. Ja onko se nyt sit niin paha asia tehdä se muokkaus jo studiossa hyvillä laitteilla kun lavalla djm:n inputeilla/pa:n behringer-limitterikasalla? Mut eipä tääkään liity siihen alkuperäseen biisien lyttyyn vetämiseen. Siitä pitäis päästä eroon.. samoin kun djm:ien punasilla valoilla ajamisesta.
Avatar
#36 • • Loopy Guest

Siitä pitäis päästä eroon.. samoin kun djm:ien punasilla valoilla ajamisesta.


Taas mennään offtopikiksi ja uudella aiheella :)

Tosiaan toi päin punasia soittaminen on yksi asia mitä en ymmärrä. About kaikki soittajat tietää, että djm:ssa soundi menee ruvelle kun soittaa punaisia päin ja silti pitää soittaa liian lujalla.

Onko bileissä soittaessa mahdottomuus nostaa äänenvoimakkuutta masterista - tai sitten suoraan vahvistimesta tjsp. Miksi hemmetissä illan päätteksi tasot hakkaa kokoajan punaisella. Emmä tajuu, joku vois selventää.
Avatar
#37 • • gerry Guest

Tätä viestiä ei sitten todellakaan ole kirjoitettu otsa rypyssä, älkää sit stressatko :D


Kiksu on hyvää musaa. Oon kuunnellu sitä jo vuosikaudet, ja mun mielestä se toimii edelleen aivan loistavasti - mua ei todellakaan nappaa vieläkään siirtyä progeen tms "parempaan" musiikkiin, koska kiksussakin on vielä niin paljon ammennettavaa. Mä ainakin kuulen lähes joka kuukausi jotain hiton hyviä uusia KIKSUbiisejä, ei vähiten kotimaisilta artisteilta. En ymmärrä miksi kiksuun muka pitäisi jollain tavalla "kyllästyä" parin vuoden kuuntelun jälkeen - onko se joku skenemiehen(tm) meriitti vai mikä siinä on? Envaanymmärrä.jpg

Kiksussa on koko ajan menty soundillisesti eteenpäin, konemusaahan tää on joten koneiden kehittyessä ja musan "kypsyessä" myös soundi muuttuu.




Juu, ei kiksus mitään vika todellakaan ole... Kuten edellä totesin tuntuu et kiksus on vaan liian tiukat rajat nykyään. Tuntuu et saa aina sitä: "aivan liian perinteinen" palautetta... Tai sitten et toi pitäisi tehdä näin ja näin ja näin.... Tusinakiksuun oon kyllästynty mutta kyl meikäkin diggaa hyvästä kiksusta! Varsinkin kotimainen kiksu on todella hyvin tuotettua ja vain musiikin takia tehtyä ei siis dollarikuvat silmissä ja se lisää musiikkiin eloa...

Mutjuu, hiukan aiheen vierestä mentiin taas.....


Turha kait mun on lisätä tähän sellainen itsestäänselvyys että Limitterit/kompurat ovat jees jos niitä käyttää oikein.... Kumpaakin voi käyttä toki myös luovana työkaluna (jotakin saundia tehdessä) joihin ei oo sääntöjä mutta biisiä masteroidessa sitä kannattaa käyttä hellästi. Se antaa hyvän lisämausteen ja korostaa hienovaraisesti JO biisin miksattua munaa.
Avatar
#38 • • aleksivirta Guest

Tässä menee juuri homma ristiin, jos laulaa kovaa se on eri asia kun laulaa hiljaa ja vääntää vaan vahvarista volaa. Selvensikö? Eli siis dynamiikan "kovuus" on myös suure joka vaikuttaa. Toivottavasti toi laulaja esimerkkinä auttaa ymmärtään. Mutta täähän ei liity limitointiin juuri ollenkaan.



kyllä se sikäli liittyy että sen sijaan että jengi tajuaisi miksausvaiheessa kanavakompuroilla sun muilla keinoilla hallita niitä piikkejä sillai et se kuulostais jeessiltä niin tehäänkin sillai et "no täs nyt on ihan hyvä miksaus" kun ei oikeesti ees oo ja sit vedetään L2:n tai vastaavan läpi hullulla tresholdilla niin että sen lisäks että tasotetaan ne ylimääräset piikkailut niin pistetään biisi puuroks niin et se olemassaoleva dynamiikka samalla häviää. ja toisaalta niin häviää transientitkin ennenpitkää jolloin piisi alkaa kuulostaa munattomalta.

ok, se ei ihan suoraan liity siihen että pitäiskö esim kiksussa olla hirveitä dynamiikkavaihteluita osien välillä, mutta aika läheltä liipataan.


Musta tää aihe vähän rönsyilee sen limitoinnin ja kompuroinnin vaikutuksien välillä ja kukaan ei oikeen tiedä kummasta kuka millonkin puhuu. Olis ihan hyvä jos tiedettäis edes noiden kahden asian ero.



limitteri on käytännössä kompura jossa on iso ratio - ja brickwall-limitterissä yhden suhde äärettömään. kompura tasottaa piikkejä vähemmän, limitteri enemmän. järkevät käyttötarkotukset on erilaiset, toimintaperiaate aika lailla sama. ei siinä mitään kauheen vaikeeta oikeesti ole.


Joka tapauksessa siis: tää juttu alkaa kuulostaan jo siltä että sanoisitte että masterointi on paha, long live the vanha meininki - musa suoraan levylle ilman viilausta. Jotkut tykkää että soundi napsuu, jotkut ei. Ite ainakin tykkään siitä että kokonaisuus on yhtenäinen ja ylimääräset napsumiset on tasoteltu pois.



mä oon ainakin enemmän sitä mieltä että jotain pientä ensiapua voi toki yrittää tehdä kotioloissakin, mutta yleisesti masterointi ois ehkä parempi jättää jonku tehtäväks a) jolla ei oo samat korvat ku piisin tekijällä b) jolla on hyvä monitorointi c) joka on treenannut kuuloaan ja työkalujaan sen verran että osaa homman.

ja toisaalta, että sitä viilausta pitäis tehdä paljon jo miksausvaiheessa varsinkin kun siihen on nykyään mahdollisuus, sit kun koko homma on 2-raitana niin sen kokonaisuuden prosessoiminen efekteillä saa hyvin äkkiä aikaan sen et biisi alkaa saundaamaan paskalta.

mitä btw tarkotat tolla "napsumisella"?
Avatar
#39 • • J-P Guest

Housen puolella ainakin tuntuu olevan usein vitusti enemmän kenkää soundissa kun ei ole ihan lytyssä soundit. Sama pätee usein teknolevyissäkin.



tottis. kyllähän se basso pääsee paremmin liikuttamaan ilmaa klubilla, kun elementit ei ole jatkuvasti siellä ääriasennosa :)

itse jätän nykyään kaikki omat biisit tosi "tyhjiksi" ja "riisönmaisiksi" (?) just ton dynamiikan takia. kun on saundissa ilmaa ja tilaa, niin se vaan saundaa paremmalta klubi-pa:lla (vaikka kotona tai mummon radiossa kuulostaakin pelkältä napsulta ja muovila).

eikä se vinyylimasterointi mikään ihmeellinen juttu ole, varsinkaan jos on asiansa osaava leikkaaja tekemässä sitä master-levyä.
tietty jos prässättävä biisi on kanttiaaltoa muistuttavaa överikompuroitua palkkia, alkaa ehkä hitusen itkettämään :D
Avatar
#40 • • OSC8 Guest
Nyt vasta kerkiin keskusteluun mukaan, harmi koska täällä on jo melkein kaikkien pointit sanottu ja selvennetty ;) Mut jeps, vielä vähän:




ei sen nyt pidä olla mitään klassisen musan tasoa et on sitä PPP:tä ja FFF:ää mutta jos vaik kelailee jotain suvantokohtaa kiksubiisissä ennen nostatusta niin jos se on vähän hiljasempi ja lempeempi (eikä vaan sitä samaa kanttiaaltoo koko raita) ni aivan varmasti siitä lähtevä härski nostatus kuulostaa lujemmalta ja pistää paremmin kylmät väreet kehiin ja vibaa punttiin. usko pois.



No shit hei, eihän mun tekstissä ollutkaan kyse siitä että jollain -30db:n thresholdilla täysin lytätty biisi olis jotenki siisti juttu, vaan siitä että nykytekniikalla huomattavasti aiempaa kovemmalle masteroidut biisit on nimenomaan tervetullutta kehitystä soundiin!

Whuf tossa hiton hyvin kiteytti juttuja, myös sen että tänne tuntui kerääntyvän sellasta asennetta että masterointi yleisesti olis jotenkin ilkee juttu - levylle vaan soundi sellaisenaa(!!). Imo se ei oo oikee tapa kiksuun, johkin muuhun musatyyliin ehkä on.




oikeesti, siinä on aika iso ero että osaava ja todella tarkkakorvainen jäbä (tyylitajua unohtamatta, sen tärkeyttä ei voi feidata) tekee hyvillä välineillä sen viilaamisen ku että joku vääntää +12dB lisää L2:lla ja totee et "nythän tää o masteroitu"



Ei minulle tulisi mieleenkään tehdä raidalle mitään itse, aina on levylle päätyneet biisit masteroitu jossain muualla ja hyvin osaavissa käsissä. Kaikki jotka on joskus biisinsä masterointiin lähettäneet, tietää että valmiiks lytyssä olevaa raitaa ei välttämättä ees oteta työstettäväksi, tai siitä saa ainakin kuulla masteroijalta reippaasti ;)




masteroinnissa sille miksausvaiheessa syntyneelle stereoraidalle annetaan vaan viimenen silaus, tasapainotetaan, puristetaan sitä volatasoa sen verran ku tarvis mutta toivottavasti ei niin paljoo et se kuuluis dynamiikan muuttumisena ja saundin latistumisena.



Todella hyvin kiteytetty masteroinnin idea. Edelleen, nykyisinkin (ainakin parhaimpien labeleiden) kiksubiisejä masteroidaan todella lujalle mutta dynamiikka on kohdillaan - niistä tulee sellanen fiilis että "miten hitossa ne on saanu tän näin lujalle mut silti tää soi näin nätisti". Oikeasti, imo tilanne näyttää ihan hyvältä tän suhteen -> softavallankumous ei vaikuttanut pelkästään musiikin tekemiseen vaan myös muut osa-alueet liikkui eteenpäin.