Limitoinnista (ja nykyisestä mp3 meiningistä noin yleensä)

62 posts, 4 pages, 12,589 views

Avatar
#41 • • MikkiHiiri Guest

Edelleen, nykyisinkin (ainakin parhaimpien labeleiden) kiksubiisejä masteroidaan todella lujalle mutta dynamiikka on kohdillaan - niistä tulee sellanen fiilis että "miten hitossa ne on saanu tän näin lujalle mut silti tää soi näin nätisti"



Joo osa on kyllä masteroitu (ja pääasia, tuotettu) pirun hyvin. Yks mitä oon huomannu vuosien varrella, niin mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot? Tuntuu et puuttuu alin oktaavi kokonaan. Voipi johtua softistakin (esim just Reasonista), ettei sieltä porukka osaa irrottaa niitä murinoita tai ettei niitä vaan ole. Tai sit ne leikataan tai tiputetaan pois, että saadaan muu osa kuulostaa vitun lujalta -> huono juttu. Ei voi ainakaan vinyyliä tosta syyttää, tiiän aika monta vinyyliä, jossa murisee niin, että perse nousee ilmaan ja silti soi todella lujalla :)
Avatar
#42 • • Loopy Guest
Mulla on semmonen kutina, että tekijät itse leikkaa ne alimmat bassotaajuudet pois. Osasyyllisenä voi olla reasonit ja tuotntuommoiset. Toisena taas se, että monitorointiin / miksaamiseen käytettävä äänentoisto on riittämätön.

Kotisterkoillahan ei paljoo muutenkaan murise.
Avatar
#43 • • aleksivirta Guest

No shit hei, eihän mun tekstissä ollutkaan kyse siitä että jollain -30db:n thresholdilla täysin lytätty biisi olis jotenki siisti juttu, vaan siitä että nykytekniikalla huomattavasti aiempaa kovemmalle masteroidut biisit on nimenomaan tervetullutta kehitystä soundiin!



hmm joo, ymmärsin vaan vähän väärin taas vaihteeks, sori. oon ite kyllä sitä mieltä että sillä ei oo kauheesti väliä mutta that's just me - tai siis... miten sen sanois. arvostan todellakin tyyppejä joilla on niin hyvät korvat, laitteet ja tietotaito niiden käyttöön että ne saa sen piisin olennaisen ja potkun säilytettyä ja puristettua sitä RMS:ää silti olennaisesti isommaks mutta nään sen "kovalle masteroinnin" juttuna joka ei vaikuta mun kuuntelukokemukseeni kauheesti tietyn pisteen jälkeen.

totta kai jos se RMS-taso on ihan naurettavan alhaalla niin voi olla et vaatii rassaavan määrän vahvistusta että saa piisit soimaan tarpeeks lujaa... mutta kuten aiemminki totesin ni jos osaa miksausvaiheessa jo kuunnella ja kompuroida ja tehä oikeita valintoja (mä en kyllä edelleenkään osaa) niin biisit soi yleensä tarpeeks lujaa ihan pienellä limitoinnilla ja viilauksella tai vaikka ilmankin.

eri juttu sit jos puhutaan yleensä saundin massiivisuudesta - ei puhtaasta volatasosta vaan siitä miten vaikkapa junkkapuolelta dom & rolandin imagination joskus ilmestyessään (tai tietyt mr. corstenin raidat kiksupuolella vielä aiemmin...) tiputti mun leukapieleni lattiaan sillai "miten hitossa nää on saaneet tän näin valtavan kuuloseks"... se on taas enemmän sitä puolta musatekniikka-voodoosta josta rehellisesti diggaan sillon ku se sopii biisiin.


Whuf tossa hiton hyvin kiteytti juttuja, myös sen että tänne tuntui kerääntyvän sellasta asennetta että masterointi yleisesti olis jotenkin ilkee juttu - levylle vaan soundi sellaisenaa(!!). Imo se ei oo oikee tapa kiksuun, johkin muuhun musatyyliin ehkä on.



jeh. kyllä hyväl maulla ja tarkoil korvilla varustettu masteroija yleensä saa mistä tahansa jotain extraa irti. imo toi ei oo ees niinkään genreriippuvainen juttu koska vaikkapa akustisen musan masteroinnissa yleensä kaikki korjaukset pitää olla tosi hienovaraisia ja kompurointi voi olla vähän no-no mutta ne korjaukset voi silti olla ihan fiksuja... kun taas jossain konetanssimusagenreissä voi olla ihan perusteltuu tosiaan tehä vähän radikaalimpiakin muutoksia. tai sitten ei, ja makunsa kullakin.

en oo kyllä kuunnellut uutta kiksua moneen vuoteen ku jossain vaiheessa loppui innostus totaalisesti... mutta se mitä sillon oisin peräänkuuluttanut oli enemmänkin tuotantopuolella just se saundin massiivisuus - räjähtävät dynamiikkavaihtelut, helvetin isot stereokuvat, jämäkät alapäät jne. jutut. ja muutoin kyllä uudet ideat, jossain vaiheessa vaan löytyi enää tosi harvoin biisejä jotka ei ois kuulostaneet kaavamaiselta ripoffmatskulta ja niistäkään ei hirveen suuri osa vakuuttaneet "toimivuudellaan"kaan. tiedä sitten mitä nykyään.
Avatar
#44 • • MikkiHiiri Guest

eri juttu sit jos puhutaan yleensä saundin massiivisuudesta - ei puhtaasta volatasosta vaan siitä miten vaikkapa junkkapuolelta dom & rolandin imagination joskus ilmestyessään (tai tietyt mr. corstenin raidat kiksupuolella vielä aiemmin...) tiputti mun leukapieleni lattiaan sillai "miten hitossa nää on saaneet tän näin valtavan kuuloseks"... se on taas enemmän sitä puolta musatekniikka-voodoosta josta rehellisesti diggaan sillon ku se sopii biisiin.



Toi on just se tuotantopuolen juttu, mitä oon ite viimosen vuoden aikana harjotellu kovasti. Stereokuvan merkityksen korviin kun tajuaa, niin pystyy pistää soundit vaikka 10km korkeuteen ja saamaan tajuttoman ison äänimaailman aikasiks.
Avatar
#45 • • Taikakimi Guest
Mm ite oon kuunnelly psykeä jonku 8 vuotta ja mä oon jo monta vuotta kärvistelly pilalle kompressoitujen, equtettujen, excitoitujen ja whatever biisien kanssa. En sit kuuntele muuta konemusaa ku elektroa ja jotain huminaa tän ohella että en tosiaan normitrancesta, housesta jne osaa sanoa yhtään mitään.
Varastakaa vaika kokeeksi tuollainen levy kun Vibe Triben Melodrama netistä ja kokeilkaa kuunnella yhtäkään biisiä läpi hampaita kiristelemättä :/ Ei ainkanaan multa onnistunu.

Todellakin ääntä saadaan lisää volumea vääntämällä, ja sit kandee muistaa että ainakin pienemmissä bileissä on tsägällä PA:n kompressorikin säädetty vielä päin vittua jotta jo valmiiksi tuubitetut rallit menee vielä uudestaan dynaamisen alistuksen läpi :/ Ei hyvä.

Mun silmään toi Miikan (mm jos muistan oikein vielä) laittaman esimerkin kakkosraitakin näytti aivan kamalalta. Miten tollasesta pötköstä voi erottua mitään vivahteita enää??

Jos biisin TEKEE pienelle dynamiikalle, se voi kuulostaa erittäin hyvältä (esm OTT:in dubistyget) mutta siinä vaiheessa kun loppupeleissä vedetään kaikki jonkun saturaattorin ja vielä lopuksi L2:n läpi, mennään metsään.
Tein näin ittekin tosi pitkään ja vieläkin tähän vaan sortuu mutta oon kyllä kovasti yrittäny pitää maltin just tossa loppuvaiheessa kohallaan. Oon ite tosi usein törmänny reaktioon että just niistä ihan solmuun kompressoiduista biiseistä irtoaa musafoorumeilla "and yeah I loved the pro quality production too, blaa blaa"-kommenttia kun taas biiseistä joissa on vähänkin laajempi dynaaminen alue sanotaan helposti että paree pistää masteroiden ennen levitystää????

Ei ihminen koskaan opi. Oman uusimman levynikin muutamat biisit vedin liki pilalle ja kun oli pari kuukautta niitä kuunnellut, oli pakko kyllä pistää aika moni uusiksi ennen kun kannoin levyt monistukseen lopulta. (netissä on vielä ne wanhat versiot, päivitän joskus)

Nykyään pyrin siihen että ainakin joku 3, mieluiten 6db olisi se tila missä miksaus "elää".

Ja sit tietysti se vielä erotuksena että se että piikit menee nollassa ja keskitaso kuuden kieppeillä ei tarkoita vältsyyn sitä että biisissä varsinaisesti on dynamiikkaa niin paljon, basarilla on tesnossa aika helppoa syödä dynamiikkaa tarpeettoman paljon. Ite oon alkanu kallistua sille kannalle että jos basarin joutuu pistämään paljon muiden soundien keskitasoa korkeammalle että se kuulostaa hyvältä, vika on basarissa eikä sen äänenvoimakkuudessa.
Avatar
#46 • • Sandor Guest

Yks mitä oon huomannu vuosien varrella, niin mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot? Tuntuu et puuttuu alin oktaavi kokonaan.



Olen huomannut saman, bassofriikkinä joutuu oikein metsästämään kunnollisia biisejä. Junkka/dnb osastolla on keskimäärin todella vaisua alimpien bassojen osalta vaikka voisi odottaa päinvastaista. Ambient, elektro ja elektroninen maailmanmusiikki tuntuu olevan niitä harvoja genrejä joissa tulee usein positiivisia yllätyksiä.

Luulisin, että tekijöiden gearit on iso tekijä matalimpien bassojen puutteen osalta, mutta masteroinnilla lienee myös lusikka sopassa, koska parhaat tuotokset osuu usein epäkaupallisimpaan päähän.
Avatar
#47 • • R24 Guest
Mun miksaus tyyli muuttui kun opettelin katsomaan RMS mittaria PEAK mittarin sijaan. Latasin EAS Inspectorinja säädin sen näyttämään varoitusta jos menee yli -14db rms:n. Kun biisin miksaa ilman masterkompuraa suunnilleen -14db rms:n niin dynamiikka on vielä hyvin tallella ja ei tarvitse pelätä että biisi piikkaa.

Masterissa ennen Inspectoria mulla on gainer plugari jolla lasken masteria tarvittaessa ilman että tarvii alkaa laskemaan jokaista kanavaa. Logicissa on +700db headroom summauksessa joten ei haittaa jos yksittäiset kanavat klippaa punasella kunhan plugarit ei itessään klippaa.

-14db rms jättää paljon pelivaraa masterointiin ja osaava masteroiija osaa tehdä ihmeitä.
Avatar
#48 • • R24 Guest

Yks mitä oon huomannu vuosien varrella, niin mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot? Tuntuu et puuttuu alin oktaavi kokonaan. Voipi johtua softistakin (esim just Reasonista), ettei sieltä porukka osaa irrottaa niitä murinoita tai ettei niitä vaan ole. Tai sit ne leikataan tai tiputetaan pois, että saadaan muu osa kuulostaa vitun lujalta -> huono juttu. Ei voi ainakaan vinyyliä tosta syyttää, tiiän aika monta vinyyliä, jossa murisee niin, että perse nousee ilmaan ja silti soi todella lujalla :)



Tota ihmettelin äskettäin kun kuuntelin uusia psykelevyjä. Mun luurit boostaa bassoa niin paljon että oon joutunut itunesin eq:lla leikkaamaan botneja. Psykelevyissä bassoa joutuu boostaamaan että kuulostaisi joltain. Joissain vanhoissa Juno Reactoreissa on botnea niin että lahkeet lepattaa.
Avatar
#49 • • Ryvon DJ Guest

Yks mitä oon huomannu vuosien varrella, niin mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot? Tuntuu et puuttuu alin oktaavi kokonaan.



Totta. Noita uusia trance-juttuja kuunnellessa tulee ensimmäisenä mieleen että onko biisien tekijöinä ollut vaan klassista musiikkia opiskelleita sällejä, kun botne yleensä uupuu kokonaan. Tai se humina on varsin kesyä, tai jotenkin siitä puuttuu dynamiikka, en tiedä.

Oikeastaan nykyajan superkompressointi/limitointi -meininki on heijastunut rumimmin varmaan teknotuottajien lätyissä: bassokikki ja kaikki muu synameinki on yhtä tasaista tuubaa, joka varmaan parhaimmillaan potkii kuin muuli, mutta ei niissä dynamiikkaa ja todellista POTKUA ole.

Edellämainitussa elektrossahan basson osuus on tärkein, plus se että pääosa puristituottajista käyttää analogivermeitä, on syy siihen miksi ne tuntuvat potkivan paremmin.

Mun mielestä nykyajan konemusiikkituottajat on menny siinä mielessä metsään, että pyritään tuottamaan samalla tavalla kuin pop-musiikkia, kaikki taajuudet tappiin asti.

Aikoinaan joltain kotimaiselta rock-tuottajalta kysyttiin että miten se oli saanu bassorummun kuulostamaan niin lujalta ja potkivalta, vastaus: "jätin sen kokonaan kompressoimatta!" :)
Avatar
#50 • • MikkiHiiri Guest

Aikoinaan joltain kotimaiselta rock-tuottajalta kysyttiin että miten se oli saanu bassorummun kuulostamaan niin lujalta ja potkivalta, vastaus: "jätin sen kokonaan kompressoimatta!" :)



Tostapa on ollu täälläkin juttua joskus (oisko ollu joku kompuratopic). Kirosin kompurat helvettiin basarin tekemisessä just ton takia. Siks en oo käyttäny sitä basarissa, enkä käytä. :) Jos sitä "napsua" siihen kickiin haluu, niin sämplää sen kompuran läpi ja liimaa kompuroimattoman päälle kaikki diskantit ja that's it. Kick ei katoa ja basariin tulee "napsua"
Avatar
#52 • • whuf. Guest


Aikoinaan joltain kotimaiselta rock-tuottajalta kysyttiin että miten se oli saanu bassorummun kuulostamaan niin lujalta ja potkivalta, vastaus: "jätin sen kokonaan kompressoimatta!" :)



Eli säkää siis ;)


Musta toi bassojuttu on vähän monimutkasempi asia kun et jengi ei muka vaan osais. Ehkäpä se on siitäkin kiinni että nykyään tajutaan että ehkä on parempi ettei se biisi oo täynnä pelkkää mörinää bassoissa. Ite jätän suosiolla ne murinat ihan kokonaan pois jos en oo täysin varma et ne toimii pa:lla tai muillakin kajareilla kun omilla. Pitäsköhän tähän sanoo vittuillakseni että kai jokanen osaa vääntää sitä bassonupikkaa ;)


Mut joo ennenhän oli kaikki paremmin ja ug on aina parempaa.
Apo

Posts: 1,574

#53 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot?



Samaa tullut ihmeteltyä täälläkin ja mietittyä mahdollisia syitä. Tässä pari arvausta:

Teoria 1 - Huhumylly & volakilpailu:
Aika usein masterointukeskusteluissa (sekä muusikko- että dj-piireissä) joku muistaa mainita vinkin joka kuuluu näin: "leikkaa 40Hz:stä alaspäin kunnolla pois". Syyksi mainitaan ainakin että kotistereot ei toista niin alas tai että klubi-PA:t on usein viritetty niin etteivät pysty toistamaan niin alas. Käytännössähän tuolla kikalla biisin muille taajuuksille voi hankkia huomattavasti enemmän tilaa ja biisit saa soimaan paljon kovempaa keskiverrolla äänentoistolla. Mutta, se lahkeiden lepatus jää tosiaan puuttumaan.

Teoria 2 - kuulovamma:
Korvatulppia olen käyttänyt melkeinpä ekoista teknobileistä saakka ('92 tms.) Pari vuotta sitten tajusin kuitenkin että korvatulpat eivät suojaa matalilta ääniltä. Teoreettinen pohja väitteelle fysiikasta: eriste suodattaa vähemmän matalampitaajuisia ääniaaltoja. Käytännön pohja väitteelle löytyy vaikka apteekin peruskorvatulppapaketin kyljestä, matalilla äänillä (alle 125Hz) suojalukema alkaa tippumaan (en ole jaksanut selvittää, mutta veikkaisin että exponentiaalisesti eli melko jyrkästi).

Tässä kuvattuna Elacinin ER-25 tulpan taajuusvaste:

http://www.elacin.nl/elacin_en/img/grafiek_2.jpg

Kannattaa erityisesti huomioida miten 125Hz:n kohdalla suodatus on enää 18dB ja se suunta mihin käyrä on menossa alemmilla taajuuksilla. ( Kirjoittelin tuosta hieman enemmän klubitukseen, tärkein pointti kuitenkin: "korvatulpat eivät suojaa matalilla taajuuksilla jos joraat subbarin/pa:n edessä". )

Eli, korvatulppien käytöstä huolimatta pelkään että osa potkun katomisesta johtuu mahdollisesta kuulovammasta.
Avatar
#54 • • whuf. Guest


Eli, korvatulppien käytöstä huolimatta pelkään että osa potkun katomisesta johtuu mahdollisesta kuulovammasta.



Hyvä pointti. Aika huolestuttava sellanen. Sitä tosin vielä ihmettelin että jos koti sterkat eikä pile-pa toista niitä matalia niin missä ne teijän lahkeet lepattaa? Mopolla ajaessa ja kuulokkeista kuunnellessa? Vai onko ennen sit ollut parempi pa?
Apo

Posts: 1,574

#55 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Sitä tosin vielä ihmettelin että jos koti sterkat eikä pile-pa toista niitä matalia niin missä ne teijän lahkeet lepattaa?Mopolla ajaessa ja kuulokkeista kuunnellessa? Vai onko ennen sit ollut parempi pa?



En tiedä paremmuudesta, mutta nykyisin taitaa pienemmistäkin laitevuokrausfirmoista saatavien PA-kamojen mukana olla limitterit ja equt, toisinkuin silloin joskus 90-luvulla. Silloin turhan monissa bileissä käytettiin alimitoitettuja (rokki)vekottimia joiden vahvari heitti välillä hanskat tiskiin ylikuumenemisen takia, eli bassoa tuli niin kauan kuin vahvari jaksoi toimia.

Kyllähän sitä nykyisinkin laitteistoilla päästään alas saakka, mutta aika monissa bileissä PA:n laiteräkissä equlla leikataan sieltä bassopäästä syystä tai toisesta.
Avatar
#56 • • whuf. Guest


En tiedä paremmuudesta, mutta nykyisin taitaa pienemmistäkin laitevuokrausfirmoista saatavien PA-kamojen mukana olla limitterit ja equt, toisinkuin silloin joskus 90-luvulla. Silloin turhan monissa bileissä käytettiin alimitoitettuja (rokki)vekottimia joiden vahvari heitti välillä hanskat tiskiin ylikuumenemisen takia, eli bassoa tuli niin kauan kuin vahvari jaksoi toimia.

Kyllähän sitä nykyisinkin laitteistoilla päästään alas saakka, mutta aika monissa bileissä PA:n laiteräkissä equlla leikataan sieltä bassopäästä syystä tai toisesta.



Krhmm. no voisko tää nyt sit olla vähän todennäkösempi syy niihin täällä kuvailtuihin basson häviämisiin? Ite en oo paljoa huomannut tollasta ilmiöö, muuta kuin tietty eroja pa:issa. Ei ainakaan ekana ole tullut mieleen että se johtuis biiseistä vaan just pa:sta. Ja voin kertoo että on kuulostanut yks jos toinenkin musagenre ihan paskalta jos on ollut huono pa.

Btw. sit toinen asia vielä kun ihmetytti noi puheet nykytrancesta. Eikai sitä ole pakko kuunnella niitä riisonbiisejä joissa ei soundi miellytä. Trancea kuitenkin julkastaan yhä niin paljon että pitäis löytyy valinnanvaraa.
Avatar
#57 • • Loopy Guest

Tässä kuvattuna Elacinin ER-25 tulpan taajuusvaste:

http://www.elacin.nl/elacin_en/img/grafiek_2.jpg

Kannattaa erityisesti huomioida miten 125Hz:n kohdalla suodatus on enää 18dB ja se suunta mihin käyrä on menossa alemmilla taajuuksilla. ( Kirjoittelin tuosta hieman enemmän klubitukseen, tärkein pointti kuitenkin: "korvatulpat eivät suojaa matalilla taajuuksilla jos joraat subbarin/pa:n edessä". )



Tuossa kaaviossa taitaa olla kaikki Elacin-mallit. Kaaviota kun tihrustaa hivenen tarkemmin huomaa, että malleissa on heittoja. Mikäli osaan lukea kaaviota oikein, ER-15 suodattaa tarkimmin kaikilta taajuusalueilta juuri lupaamallaan 15 dB:n tasolla.

Itsellä on käytössä juurikin ER-15, eli 15 dB suodatin. Oon ollut todella tyytyväinen ko. tulppiin. Harvassa ovat olleet kerrat, jolloin olisi tarvinnut 25 dB tulppia. Samoilla suojaimilla tulee soitettua myös DJ-keikkoja.


Btw. sit toinen asia vielä kun ihmetytti noi puheet nykytrancesta. Eikai sitä ole pakko kuunnella niitä riisonbiisejä joissa ei soundi miellytä. Trancea kuitenkin julkastaan yhä niin paljon että pitäis löytyy valinnanvaraa.


Tästä taitaa lähteä keskustelu käyntiin. Vois ihan varoiksi laittaa uuden topikin pystyyn. Tai no, mahtaako sellainen jo ollakin?
Avatar
#58 • • 029 Guest

mihin hiitossa suurimmasta osasta on hävinny kaikki bassot?



Samaa tullut ihmeteltyä täälläkin ja mietittyä mahdollisia syitä. Tässä pari arvausta:

Teoria 1 - Huhumylly & volakilpailu:
Aika usein masterointukeskusteluissa (sekä muusikko- että dj-piireissä) joku muistaa mainita vinkin joka kuuluu näin: "leikkaa 40Hz:stä alaspäin kunnolla pois". Syyksi mainitaan ainakin että kotistereot ei toista niin alas tai että klubi-PA:t on usein viritetty niin etteivät pysty toistamaan niin alas. Käytännössähän tuolla kikalla biisin muille taajuuksille voi hankkia huomattavasti enemmän tilaa ja biisit saa soimaan paljon kovempaa keskiverrolla äänentoistolla. Mutta, se lahkeiden lepatus jää tosiaan puuttumaan.

Teoria 2 - kuulovamma:
Korvatulppia olen käyttänyt melkeinpä ekoista teknobileistä saakka ('92 tms.) Pari vuotta sitten tajusin kuitenkin että korvatulpat eivät suojaa matalilta ääniltä. Teoreettinen pohja väitteelle fysiikasta: eriste suodattaa vähemmän matalampitaajuisia ääniaaltoja. Käytännön pohja väitteelle löytyy vaikka apteekin peruskorvatulppapaketin kyljestä, matalilla äänillä (alle 125Hz) suojalukema alkaa tippumaan (en ole jaksanut selvittää, mutta veikkaisin että exponentiaalisesti eli melko jyrkästi).

Tässä kuvattuna Elacinin ER-25 tulpan taajuusvaste:

http://www.elacin.nl/elacin_en/img/grafiek_2.jpg

Kannattaa erityisesti huomioida miten 125Hz:n kohdalla suodatus on enää 18dB ja se suunta mihin käyrä on menossa alemmilla taajuuksilla. ( Kirjoittelin tuosta hieman enemmän klubitukseen, tärkein pointti kuitenkin: "korvatulpat eivät suojaa matalilla taajuuksilla jos joraat subbarin/pa:n edessä". )

Eli, korvatulppien käytöstä huolimatta pelkään että osa potkun katomisesta johtuu mahdollisesta kuulovammasta.



mä veikkaisin bassottomuuden syyks teoria ykköstä kans, sekä saundin softaantumista myös. Mutmut... toi Teoria 2 tuntuis mun korvaan hiukka epätodennäköseltä - vaikkakin henkilökohtasiahan nää kuulovauriohommat tosiaan on.

Oon ainaki käsittäny et vaurion aiheuttaa ne -> nopeat, kovat äänet <-. Jos kelaa silleen ni yleensähän nopeet räpsähdykset jne. on aika keskiäänivoittosii ja matalat saundit on kuitenki aina sillee hitaampii saundeja - tyyliin basarin ja basslinen pulputusta. Aallonpituuskin on jo senverta hitaampi bassosaundeissa et kovin nopeita bassopeakkeja tai transientteja ei varmaan silleen ehkä bileissä pääse syntyyn ja toi bassomeininki on aika tasasta juminaa silleen ehkä kuitenkin.

sit bassoista vielä, et vaikka ihmisen kuulokäyrä röhnäytyy pitkin ikävuosien karttumista niin bassohan on kuitenkin se osa musasta jonka voi aistia koko keholla ja joka lihaksella. Et sen puolesta kans veikkaisin että nyt on ihan kyse jostain sellasesta dilemmasta, et limitoidaan biisit keskiäänimörmeliks tms. bassoleikkurifetismistä. Mutjoo... en tiä onko se toi masterointi vai mikä, mut kyllä basson luulis silleen tuntuvan jos sitä siellä biisissä vaan on ja -niinku whuf. sano- et se PA vaan toistaa tarpeeks.
Avatar
#59 • • MikkiHiiri Guest
Ite luulen bassojen häviämisen yhdeksi syyksi sen, ettei porukka edes tiedä niiden matalimpien taajuuksien olemassaoloa, kun miksataan 6,5"-10" monitoreilla. Jokainen audioharrastaja kyllä tietää ne. Eikä sitäpaitsi noiden vanhojen tuottajagurujen bassot oo mihinkään kadonnu, ainoastaan tän uusimman sukupolven (ei siis tietenkään kaikki, yleistäen).

Jos bassokuulossa on vajausta, se kuuluu yleensä bassojen ylikorostumisena biiseissä.
Avatar
#60 • • JussiS Guest

Ite luulen bassojen häviämisen yhdeksi syyksi sen, ettei porukka edes tiedä niiden matalimpien taajuuksien olemassaoloa, kun miksataan 6,5"-10" monitoreilla. Jokainen audioharrastaja kyllä tietää ne. Eikä sitäpaitsi noiden vanhojen tuottajagurujen bassot oo mihinkään kadonnu, ainoastaan tän uusimman sukupolven (ei siis tietenkään kaikki, yleistäen).


Jep, ilman kunnon subbaria noi ala-äänet kyl on hemmetin vaikee saada balanssiin.

Yks syy joka voi kans vaikuttaa tohon, on just toi Apon mainitsema "alle 40 Hz suodatus". Noi alabassot kun yleensä hiukkasen sekottaa bassolinjaa, eli soundista tulee hiukan enemmän sotkuinen, joka nykyisenä ylituottamisen aikana taitaa olla se suurin kirosana.