Alla kuva överilimitoidusta biisistä ja oikeasti hyvin tuotetusta raidasta
Haha!
No, täs viel parempi esimerkki överilimitoinnista. Tos piisis on viel oikeesti breakejä jne
62 posts, 4 pages, 13,501 views
Alla kuva överilimitoidusta biisistä ja oikeasti hyvin tuotetusta raidasta
Hyvät noi limitointikuvat. Kait ne on vielä 1:1?
Eiks toi kuisman postaaman kuvan ylempi mee jo särölle?
Nykyään kyllä törmää tosi paljon biiseihin (etenkin kiksu) jotka on vaan vedetty L2 limitterillä ihan överisti niin että soundi on särkemisen rajamailla.
1)kylmä tosiasia on että, tiettyyn rajaan asti, mitä kovemalla biisi soi sitä paremmalta se ihmiskorvaan kuulostaa.
2) juuri mp3 kulttuuri on se mikä on synnyttänyt tämän kilpailun kenen biisi soi kovimpaan.
3) kun kaikki biisit nykyään vedetään mielettömän limitterin läpi, kuulostaa ne ei limitoidut biisit samalla playlistillä munattomammilta.
Kiksussa on koko ajan menty soundillisesti eteenpäin, konemusaahan tää on joten koneiden kehittyessä ja musan "kypsyessä" myös soundi muuttuu
Haha, hyvä sivusto toi loudnessrace.com. Popissa toi överilimitointi on kyllä menny oikeesti jo ihan överiks. Siis miettikää nyt että dynamiikan kadottamisen lisäks jossain biisissä särkee joka basari. Mikä järki siinä on? Ei sellasta levyä oo enää kiva ostaa vaikka biisit olis kuin hyvii. Masterointi on tärkeetä mutta sitä ei pitäs tehdä väärin. :scared:
Naulankantaan. Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!
Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!
RADIOT on niitä jotka pistää kaiken aivan totaalisen överilyttyyn ja nettiradioiden miksauksia kuuntelee nykyään kaikki.
Jos halusit saada järkevää masterointia aikaiseksi, jouduit menemään erikseen masteroijalle joka teki ISON RAHAN raudalla samat temput mitä jengi tekee nykyään kotona.
Naulankantaan. Mä tykkään että mun kiksu soi kovaa ja korkeelta, koska se sopii niin hyvin tähän musatyyliin ja kuulostaa oikeesti hyvältä - ainakin kotona/iPodissa/autossa. Menkää kuuntelemaan niitä tangoiskelmälevyjänne jos te haluatte suurta dynamiikkaa - this is fuckin techno music!
Tässä menee juuri homma ristiin, tätä varten on se volume-nuppi. Kovaa voi kuunnella vaikka on dynamiikkaa.
Siitä pitäis päästä eroon.. samoin kun djm:ien punasilla valoilla ajamisesta.
Tätä viestiä ei sitten todellakaan ole kirjoitettu otsa rypyssä, älkää sit stressatko :D
Kiksu on hyvää musaa. Oon kuunnellu sitä jo vuosikaudet, ja mun mielestä se toimii edelleen aivan loistavasti - mua ei todellakaan nappaa vieläkään siirtyä progeen tms "parempaan" musiikkiin, koska kiksussakin on vielä niin paljon ammennettavaa. Mä ainakin kuulen lähes joka kuukausi jotain hiton hyviä uusia KIKSUbiisejä, ei vähiten kotimaisilta artisteilta. En ymmärrä miksi kiksuun muka pitäisi jollain tavalla "kyllästyä" parin vuoden kuuntelun jälkeen - onko se joku skenemiehen(tm) meriitti vai mikä siinä on? Envaanymmärrä.jpg
Kiksussa on koko ajan menty soundillisesti eteenpäin, konemusaahan tää on joten koneiden kehittyessä ja musan "kypsyessä" myös soundi muuttuu.
Tässä menee juuri homma ristiin, jos laulaa kovaa se on eri asia kun laulaa hiljaa ja vääntää vaan vahvarista volaa. Selvensikö? Eli siis dynamiikan "kovuus" on myös suure joka vaikuttaa. Toivottavasti toi laulaja esimerkkinä auttaa ymmärtään. Mutta täähän ei liity limitointiin juuri ollenkaan.
Musta tää aihe vähän rönsyilee sen limitoinnin ja kompuroinnin vaikutuksien välillä ja kukaan ei oikeen tiedä kummasta kuka millonkin puhuu. Olis ihan hyvä jos tiedettäis edes noiden kahden asian ero.
Joka tapauksessa siis: tää juttu alkaa kuulostaan jo siltä että sanoisitte että masterointi on paha, long live the vanha meininki - musa suoraan levylle ilman viilausta. Jotkut tykkää että soundi napsuu, jotkut ei. Ite ainakin tykkään siitä että kokonaisuus on yhtenäinen ja ylimääräset napsumiset on tasoteltu pois.
Housen puolella ainakin tuntuu olevan usein vitusti enemmän kenkää soundissa kun ei ole ihan lytyssä soundit. Sama pätee usein teknolevyissäkin.
ei sen nyt pidä olla mitään klassisen musan tasoa et on sitä PPP:tä ja FFF:ää mutta jos vaik kelailee jotain suvantokohtaa kiksubiisissä ennen nostatusta niin jos se on vähän hiljasempi ja lempeempi (eikä vaan sitä samaa kanttiaaltoo koko raita) ni aivan varmasti siitä lähtevä härski nostatus kuulostaa lujemmalta ja pistää paremmin kylmät väreet kehiin ja vibaa punttiin. usko pois.
oikeesti, siinä on aika iso ero että osaava ja todella tarkkakorvainen jäbä (tyylitajua unohtamatta, sen tärkeyttä ei voi feidata) tekee hyvillä välineillä sen viilaamisen ku että joku vääntää +12dB lisää L2:lla ja totee et "nythän tää o masteroitu"
masteroinnissa sille miksausvaiheessa syntyneelle stereoraidalle annetaan vaan viimenen silaus, tasapainotetaan, puristetaan sitä volatasoa sen verran ku tarvis mutta toivottavasti ei niin paljoo et se kuuluis dynamiikan muuttumisena ja saundin latistumisena.