Nintendo Wii appreciation thread

709 posts, 36 pages, 134,633 views

#481 • • insertxox Guest

OT:
Päivittelin pelitietokannan ja ei niitä retropelejä ollutkaan "kuin" 153. Käsitän retrona siis myös PS1:n. Koko kokoelma käsittää yhteensä 169 peliä ja sitä voi käydä ihastelemassa osoitteessa http://games.kilpelainen.info/ ... ;-)

Ali%20G%20Respect!.jpg

Huikea lista, pitäisikö avata oma postaus retro peleistä.
Ettei tämä wii foorumi mene ihan offiksi.
#482 • • insertxox Guest

Red Steel, varta vasten Wii-konsolille työstetty toimintapeli on pettymys. Se tekee hallaa koko laitteelle ja kyseenalaistaa, onko Wiimote-ohjain käyttökelpoinen räiskintäpelien pelaamiseen.

Red Steelin tarina on lähes yhtä järkevä kuin kaikkien aikojen super-elokuvassa, Isäni on turbomies. Pelaaja hyppää moukan jenkkihenkivartijan housuihin, eikä aikaakaan kuin hänen tyttöystävänsä kaapataan. No, koska kyseessä ovat japanilaiset pahikset, ei rakas päähenkilömme jaksa leikkiä pelkkää pistoolisankaria, vaan seikkailun edetessä kaveri oppii myös miekan heiluttamisen jalon taidon.

Pelin muut osa-alueet eivät kanna tarinaa paremmin. Kontrollit, grafiikka ja äänimaailma, ne kaikki haisevat. Pelihahmon liikuttaminen onnistuu nunchuk-ohjaimella ja tähtääminen hoidetaan itse Wiimotella. Idea on sinällään hyvä, mutta peliä suunniteltaessa kontrollien tarkkuus on tainnut unohtua vessaan. Red Steeliä on kerrassaan ärsyttävä pelata, eivätkä kömpelöt miekkataistelut ole sen parempia.

Grafiikka tuntuu olevan peruja GameCubelta tai PS2:lta. Tällaista tavaraa on nähty jo silloin, kun Wii oli vielä pilkahdus Nintendon silmäkulmassa. Ja jottei totuus unohtuisi, pelissä on myös kasa enemmän tai vähemmän häiritseviä pikkubugeja.

Jos Red Steel ansaitsee jostain pisteitä, on yrityksestä annettava pienet ansiot. Pelissä on monta hyvää ideaa, joiden pohjalta olisi voitu saada aikaan ihan oikeasti mielenkiintoinen kokonaisuus. Tällä kertaa toteutus on vain ollut niin onnetonta, että peli ansaitsee Tiltin pikkuarvostelijan varauksettoman vihan ja ärtymyksen.

Tuomio: Heikko esitys
HYVÄÄ
Pari hyvää ideaa
HUONOA
Kontrollit
Grafiikka
Juoni

4

Ihan asiallinen arvostelu, tosin olisi saannut olla enemmän positiivista.
#483 • • Fusione Guest
:laugh:
Odotellaan vaan että Samus tulee tyrmäämään arvostelijan amatöörinä ja kateellisena Xbox tms. fanboyna....
#484 • • phanatic Guest
Jooh, itse antaisin Red Steelille ehkä 6 arvosanaksi. Ei se nyt ihan noin paska ole kuin Tilt väittää, mutta ei todellakaan mikään helmi. Suurin osa kuolemista johtuu kontrolleista ja vaikka bugisen miekkailunkin oppii lopulta hallitsemaan joten kuten, ei immersiota synny. Pelissä ei oikein ole omia kantavia ideoita, samaa ahtaissa käytävissä juoksentelua (paitsi että pelihahmo ei osaa edes juosta!) on nähty jo liian paljon. Hyvä musiikki pelastaa fiilikset monessa kohtaa, mutta itselläni RS on ollut nyt noin viikon hyllyllä ja en kyllä palaa sen pariin ennenkuin tylsistyttää todella. Kaikesta paistaa läpi kiire saada peli ulos Wiin julkaisupäiväksi. Grafiikat ovat paikoin parempia kuin Xboxilla mutta taas paikoin N64-tasoa. Potentiaalia tosiaan olisi ollut paljon parempaan. Mutta kyllä Red Steel mielestäni todistaa, että Wiille on mahdollista tehdä hyviä FPS:eita. Kunpa joku tekisi sellaisen. Ja mielellään nettipelillä ja co-op-moodilla terästettynä.

Vielä moninpelistäkin voisin valittaa sen verran, että kentät ovat aivan liian suuria ja sokkeloisia ainakin kahdelle pelaajalle, ja tuskin neljä pelaajaa parantaa tilannetta paljoakaan. Minuuuttikaupalla kiroilua ennenkuin löytää toisen, sitten laaki-ja-vainaa ja taas alkaa sama etsintä. Ei näin.
#485 • • Edited Samus Aran Guest

:laugh:
Odotellaan vaan että Samus tulee tyrmäämään arvostelijan amatöörinä ja kateellisena Xbox tms. fanboyna....

No about puolet pelin arvioista on nimenomaan tämmösiä (toinen puoli samoilla linjoilla itseni kanssa), yksi Tiltin arvostelu ei pahemmin asiaa muuta. Mun mielestä toi on nimenomaan perussurkea "arvostelu" (oli pisteet mitkä tahansa), mihinkään ei paneuduttu tarkemmin, jää täysin auki millä tasolla kirjoittaja on peliin tutustunut. Tähtäyksessä on pieni nollakohta keskellä, mutta se ei ole läheskään peliä tuhoava juttu. Kuten sanottu, Red Steelista ei varmasti nauti jos pelaa vain sinne päin, kuolema, check point, uusi yritys, ihan sama, jne.

Red Steeliä on kerrassaan ärsyttävä pelata, eivätkä kömpelöt miekkataistelut ole sen parempia.

Ekaan lauseeseen osaan samaistua (katso ekat kommentini pelistä), mutta en todellakaan allekirjoita, RS on yksi niitä harvoja pelejä, jotka oli todella hauska pelata alusta loppuun, kunhan ymmärsi mistä on kyse. Millähän tavalla ja mihin verrattuna miekkataistelut ovat kömpelöitä, itse olen nimittäin täysin eri mieltä?

Se tekee hallaa koko laitteelle ja kyseenalaistaa, onko Wiimote-ohjain käyttökelpoinen räiskintäpelien pelaamiseen.

Imo, tämä jo heti alkuun näyttää missä mennään. Jotain pohjaa tolle lauseelle ois kiva saada, ilman sitä kaveri on tyhjän päällä. Ensinnäkin Zeldassa ja Metroidissa tähtäin on reilusti tarkempi (imo, tuon tarkempi ei tarvitse enää edes olla) ja toiseksi Red Steelissä kuvakulma kääntyy aivan tarkoituksella vasta ruudun reunalla, nimenomaan Time Crisis -tyylisen pelattavuuden mahdollistamiseksi. Kentät ja vihulaisten sijainnit on nimenomaan suunniteltu "take cover and aim" idean pohjalta. Ja homma toimii erittäin hyvin, mutta ei jos tätä pelaa kuten perinteistä FPS:ää.

Ps. Fusione, vaikka sulla olikin joku hymiö perässä, niin milloinkohan mä oon täällä puhunut mistään tän tyylisestä: "kateellisena Xbox tms. fanboyna"?
#486 • • Samus Aran Guest

Suurin osa kuolemista johtuu kontrolleista ja vaikka bugisen miekkailunkin oppii lopulta hallitsemaan joten kuten, ei immersiota synny.

Mielenkiinnosta, millasia kuolemia sulle tulee ja missä mielessä miekkailu on buginen?

Kaikesta paistaa läpi kiire saada peli ulos Wiin julkaisupäiväksi. Grafiikat ovat paikoin parempia kuin Xboxilla mutta taas paikoin N64-tasoa. Potentiaalia tosiaan olisi ollut paljon parempaan. Mutta kyllä Red Steel mielestäni todistaa, että Wiille on mahdollista tehdä hyviä FPS:eita.

Täsmälleen samat ajatukset.
#487 • • phanatic Guest

Mielenkiinnosta, millasia kuolemia sulle tulee ja missä mielessä miekkailu on buginen?

Miekkailussa huitomiset jäävät usein rekisteröimättä, jolloin fiilis on "hii haa olen miekkasankari!":n sijasta "miks vitussa mä huidon tässä ja mitään ei tapahdu?". Ja sitten tilanteissa missä vihollisia on monessa suunnassa, tuo time crisis-pelitapa ei toimi ja hidas, sekava kääntyminen altistaa pelihahmon lyijysateelle vailla mahdollisuutta vastatuleen.
#488 • • Samus Aran Guest

Miekkailussa huitomiset jäävät usein rekisteröimättä, jolloin fiilis on "hii haa olen miekkasankari!":n sijasta "miks vitussa mä huidon tässä ja mitään ei tapahdu?". Ja sitten tilanteissa missä vihollisia on monessa suunnassa, tuo time crisis-pelitapa ei toimi ja hidas, sekava kääntyminen altistaa pelihahmon lyijysateelle vailla mahdollisuutta vastatuleen.

Ne jää rekisteröimättä ainoastaan jos edellinen liike on kesken. Bugeja miekkailussa ei mun kokemuksen mukaan ole, kaikki toimii kuten on tarkoitettu. Ja Optionsista voi muuten valita haluaako miekkailun rekisteröivän laajat vai pienet liikkeet, ite laitoin heti alusta pienet liikkeet.

Kun vihollisia on monessa suunnassa, niin on entistä tärkeämpää löytää _oikeat_ suojat oikeita vihuja vastaan tai perääntyä hieman jos on ajautunut epäedulliseen paikkaan. Kaikki tollaset ristitulet on kyllä mun kokemuksen mukaan täysin vältettävissä, ja ymmärtääkseni kaikki kentät on nyt läpäisty. Jos joutuu kääntyilemään (normaalin FPS:n malliin) tulitaistelussa, niin on yksinkertaisesti ajautunut aivan liian syvälle vihulaisten sekaan, RS ei vaan ole tuollainen peli. Pienellä lennossa sovelletulla ennakkosuunnittelulla ja normaalia snadisti "realistisemmalla" keskittymisellä oon tosiaan välttänyt kaikki ylivoimaiset ristitulet, vaikka vanhasta muistista niihin alussa syöksyinkin sen kummempia ihmettelemättä.
#489 • • phanatic Guest

Ne jää rekisteröimättä ainoastaan jos edellinen liike on kesken.

Eikä jää:) kun äijä seisoo tumput suorina eikä lyö vaikka huitoisin.

Mutta tykkää sä vaan tästä enemmän kuin minä, ihan vapaasti.
#490 • • Samus Aran Guest

Ne jää rekisteröimättä ainoastaan jos edellinen liike on kesken.

Eikä jää:) kun äijä seisoo tumput suorina eikä lyö vaikka huitoisin.

Mutta tykkää sä vaan tästä enemmän kuin minä, ihan vapaasti.

Millasia liikkeitä teet ja kumpaan oot säätänyt sen sensitivityn miekan suhteen? Kyllä mulla vaan toimii _aina_ kun teen sivalluksen, ehkä mulla on parempi tatsi siihen millon peli on valmis aloittamaan uuden? Koodillahan tämäkin peli edelleen toimii.

Ja juu juu, kaikki tykkää eri jutuista, ite vaan haluan mielenkiinnosta tietää mistä syistä ihmiset tykkää tai ei tykkää. Monia pelejä, jotka on oikeasti todella hyviä, mutta väärinymmärrettyjä, esim. Meteos.
#491 • • Samus Aran Guest
Btw. alla IGN UK:n (8.0) arvio pelistä, vaikka oonkin henk. koht. muutamasta detaljista ja yleisestä lähestymistavasta eri mieltä, niin tällä kaverilla on selvästi erilainen tatsi peliin kuin esim. IGN US:lla (6.0):

http://wii.ign.com/articles/747/747541p1.html
#492 • • Paarma Guest
BTW, jos joltain vielä puuttuu: löysin WiiPlayn Konsolinetistä tänään hintaan 59e, ei paha. Nunchat oli sieltä loppu enkä viitsinyt pulittaa 35e BR-toysista joten sen hankinta saada jäädä tuonnemmaksi.
#493 • • phanatic Guest
Kävin tänään ostamssa sikahintaisen RGB-kaapelin (mitvit 39e?), kuva parani todella paljon verrattuna komposiittiin. Valikot ovat skarpimpia ja varsinkin Zeldassa silmiä särkenyt sumeus on tiessään. Kannattaa ostaa, varmaan jostain löytää halvemmallakin.
#494 • • jorkki Guest
Tänään tuli kans tehtyä varaus/tilaus verkkokaupasta:

Nintendo Wii (Sports Pack) -pelikonsoli.
Nintendo Wii Remote + Wii Play -pelipake
Nunchuck -ohjain
Komponenttikaapeli
The Legend of Zelda - Twilight Princess
Call of Duty 3

Jostain ois voinu löytyä hyllystäkin, mut ei oikein ois rahaa kuitenkaan ennen tammikuuta (ja muutenkin vaikka mitä pelejä vie kesken ps2:lla).
#495 • • ville Guest
Eilen sain itse käyttöön komponettikaapelin, hinta sama järkyttävät 40e.

Kuva parani paljon. Sumeus tosiaan hävisi, värit ei "kiehu" ja lomitus on kunnossa. Siltikin täytyy sanoa, että sitä toivoisi omalta tykiltä parempaa skaalausta tai jotain skaalainta väliin... kuva paranisi näillä huomattavasti. Nyt skaaluas on aika surkean näköistä ja kuva kaipaisi pientä terävöitystä.
#497 • • insertxox Guest
No niin eilen illalla oli tullut maili wii:hin, missa oli ilmoitus trial version browserista.
Tuli ladattua ja testattua, tamakin viesti on kirjoitettu wii:lla.
Selaaminen on ok, mutta kirjoittaminen vaatii hieman
totuttelua. Huonoa kirjoittamisessa on sanakirjan automaattinen korjaaminen. Jos vaikka kirjoitan oli sanan tulee olive ja joudun pyyhkia ve lopun pois.
#498 • • ville Guest

Eilen sain itse käyttöön komponettikaapelin, hinta sama järkyttävät 40e.

http://www.polarpanda.com/store/product_info.php?products_id=1028

;)

Olishan se pitänyt tajuta... mä vähän ajattelin, et sulla voisi olla, mut sit toisaalta noista on pulaa kaikkialla niin ostin sitten verkkokaupasta.

Ehkä mä voin puolustautua sillä, että on ainakin samanvärinen virtakaapelin kanssa :D
#499 • • tumpsi Guest

(ja muutenkin vaikka mitä pelejä vie kesken ps2:lla).

voit sit lahjottaa ne mulle ku wii tulee \o/
#500 • • Samus Aran Guest
Itelläkin nyt RGB piuha hallussa, nice.

Btw. Phana, jos oot viel ettimässä Maddenia, niin ainakin Puolenkuun Peleistä löytyy ihan hyllyiltä asti. Ilmoile kokemuksista, kun / jos peli joskus sulle päätyy.