Nintendo Wii appreciation thread

709 posts, 36 pages, 134,517 views

#361 • • akir0 Guest
Mä kyllä ymmärsin, että mitä MiikkaL tarkoitti, lienenkö erilainen :) Omasta mielestäni sellaisia pelejä ei siis oo tullu, jotka jaksais koukuttaa. Play ja Sports on hetken kivaa, mutten näe, että jaksaisin semmoista hakata 6 tuntia putkeen, paitsi ehkä hyvässä porukassa (joskin kun laitetta demosin, alkoi kyllästys jo vartin aikana).
#362 • • ville Guest

Mä kyllä ymmärsin, että mitä MiikkaL tarkoitti, lienenkö erilainen :) Omasta mielestäni sellaisia pelejä ei siis oo tullu, jotka jaksais koukuttaa. Play ja Sports on hetken kivaa, mutten näe, että jaksaisin semmoista hakata 6 tuntia putkeen, paitsi ehkä hyvässä porukassa (joskin kun laitetta demosin, alkoi kyllästys jo vartin aikana).

Mä en edelleenkään ymmärrä...

Jos sä puhut koukuttavuudesta niin uskoisin, että 95% peleistä on niin tuubaa, että ne ei koukuta ketään, kun taas taas se 5% on sellainen, että imun synnyttyä pelistä ei pääse eroon.

Se minkä kukin kokee koukuttavasti on aika henkilökohtainen asia. Toiselle sitä on zelda, toiselle metroid, kolmannelle singstar, neljännelle codIII ja viidennelle monkey ball. Kaikkia kuitenkin taitaa yhdistää sellainen asia, että pelit ovat oman genrensä huipputuotoksia, ei siis mitään "95% on samanlaista" tasoa....

Mut kai miikka osaa selittää kun termin otti käyttöön :)
#363 • • Edited miikkaL Guest

Mut sä edelleen välttelet kysymystä. Jos nyt katsotaan vaikka tota nintendon listaa eli partypeljä on (vaikka tosin partypelien osuus varmaan yli 5% myös jatkossa) kuitenkin vähemmistö, niin mitä nää loput sit on? Ei perinteisiä videopelejä? Onkin perinteisiä pelejä, mut ei sulle perinteisiä pelejä? Mitä sun mielestä on edes perinteiset pelit? Keskimäärin varmaan 95% peleistä on pitkällä tähtäimellä puhdasta paskaa, onko ne näitä?

Eikun ne loput 95% on juuri niitä perinteisiä videopelejä, jotka ei osu mun
mielestä tuohon partypeli/casual-gaming -kategoriaan.

Sori nyt vaan, mutta sä oikeesti lauot mielipiteitä kuten "perinteiset pelit puuttuu" ja "innovatiinen juttu puuttuu". Sen jälkeen sun perustelut on about 0. Sitten jos joku muutamalla linkillä/testillä osoittaa, että sun mielipiteeltä putoaa aika tehokkaasti pohja, niin sen sijaan, että kykenisit yhteenkään argumenttiin, sä vaan toteat samat teesit "perinteiset pelit puuttuu", "innovatiivinen juttu puuttuu".

Sori nyt vaan, mutta sä et osaa ilmeisesti lukea? *poistettu turhaa avautumista*... Kirjoitin: "Ja mitä Wii Sportsiin/Playihin tulee, ei kyseessä ole mikään oikea peli, vaan lähinnä yhden illan huvia jossa demotaan ohjainta."

Eli suomennan sen nyt sulle: "Wii Sports" ja "Wii Play" ovat mielestäni
yhden illan huvia. Muihin peleihin en tällä kommentilla koskenut.
Esim Zeldassa on reilusti enemmän pelattavaa kuin muiden konsolien
julkaisupelien lippulaivoissa yhteensä.

Saahan jokaisella olla mielipiteitä, ei siinä mitään, mutta voisin olettaa, että sä fiksuna ihminenä kykenisit perustelmaan mielipiteesi. Nyt näin ei ole.

Luetun ymmärtämistä peliin ;)

Ja jos sun perusteluihin lähdetään, niin kyllä mä ymmärrän täysin miksi
esim Wii on sulle henkeen ja vereen niin kiva juttu, Osut siihen
kohderyhmään mukavasti, koska en usko, että kukaan ostaa Wii:tä
perinteisien tai multiplatformpelien vuoksi, koska Boxilla ja PS3:lla ne on
graafisesti parempia.
#364 • • miikkaL Guest

Mut kai miikka osaa selittää kun termin otti käyttöön :)

En minä sitä termiä ole ottanut käyttöön, pelaamisen muuttumista on
käsitelty laajasti aiemmin mm. Pelit ja Pelaaja -lehdissä, siis sitä tapaa
miten pelit koetaan. Ja tähän vertaan sitä, että 95% on sitä perinteistä
pelaamista ja 5% on sitä uuden aallon pelaamista, mitä Wii juurikin edustaa.

Eli vielä kerran - uutta pelaamista mun mielestä edustaa:

Eyetoy-pelit
Kitarapelit
Bongopelit
Tanssimattopelit
Karaoke-pelit
Wii
ym ym

Ja mun mielestä nämä ei ole sitä perinteistä pelaamista, sun mielestä
ne ehkä on.
#365 • • phanatic Guest

Osut siihen
kohderyhmään mukavasti, koska en usko, että kukaan ostaa Wii:tä
perinteisien tai multiplatformpelien vuoksi, koska Boxilla ja PS3:lla ne on
graafisesti parempia.

Itse ainakin ostan pääasiassa juuri "perinteisten" pelien vuoksi. Partypelit on mukava lisä iltaan kun kavereita on kylässä, mutta suurin osa peliajasta on tähänkin asti mennyt hyvien yksinpelien parissa (Cubella ja DS:llä). Wii-peleistä odotan eniten uutta Mariota, Metroidia ja Zeldaa. Ihan perinteisiä yksinpelejä kaikki.

Itse asetan hyvän / parannetun käytettävyyden visuaalisuuden edelle, myös peleissä. Ja tämä on syy miksi valitsen Wiin (Nipa-pelien lisäksi). Ja se, pitääkö padin vai wiimoten käytettävyyttä parempana, on sitten se makuasia.

Mielestäni on selvää, että kolmessa ulottuvuudessa liikettä tunnistava ohjain (tai oikeastaan kaksi ohjainta, sekä 2d-tatti ja ristiohjain) mahdollistaa monipuolisemman hallittavuuden kuin pari 2d-tattia. Toki kaikki on kiinni sovelluksista, mutta kokeilemani ja lukemani perusteella suhtaudun niiden laatun luottavaisin mielin.

Eyetoy-pelit
Kitarapelit
Bongopelit
Tanssimattopelit
Karaoke-pelit
Wii

Miksi sinulla on laite tuolla pelien joukossa? Kyllähän "uutta pelaamista" edustaa omalla tavallaan jokainen uusi pelikone. "Perinteisiä" pelejä tulee silti joka alustalle, samoin kuin kokeellisempia virityksiä.
#366 • • miikkaL Guest
Minkä helvetin takia te puututte täysin epäolennaisiin juttuihin? :D

Eihän täällä uskalla mitään kirjoittaa nintendosta kun on rakkikoirat kimpussa ;)

Ps. Wii on siellä sen takia että se edustaa kokonaisuutena uudenlaista
pelaamista lähestymistavan ja ohjaimen vuoksi.
#367 • • phanatic Guest

Eihän täällä uskalla mitään kirjoittaa nintendosta kun on rakkikoirat kimpussa ;)

Mä puutuin ihan sun kirjoittamiin juttuihin, jos pidät niitä epäolennaisina (et varmaan ole ainoa, kiäh kiäh :) )niin älä postaa niitä. Eikö foorumilla ole tarkoitus keskustella asioista ja tuoda erilaisia mielipiteitä julki - jos et uskalla kirjoittaa mielipidettäsi koska joku ilmaisee olevansa eri mieltä niin sitten et kirjoita. Ei se sen hankalampaa ole.
#368 • • Edited miikkaL Guest

Mä puutuin ihan sun kirjoittamiin juttuihin, jos pidät niitä epäolennaisina (et varmaan ole ainoa, kiäh kiäh :) )niin älä postaa niitä. Eikö foorumilla ole tarkoitus keskustella asioista ja tuoda erilaisia mielipiteitä julki - jos et uskalla kirjoittaa mielipidettäsi koska joku ilmaisee olevansa eri mieltä niin sitten et kirjoita. Ei se sen hankalampaa ole.

Puhuin tästä joukkohyökkäyksestä, mikä alkaa saada jo aika naurettavia
konsolisota/fanipoika-piirteitä (ajoittain)..
#369 • • phanatic Guest
Erään henkilön postauksista tässä topicissa puolet on muiden kirjoittajien persoonista ja mielipiteistä tilittämistä. Harvat aiheeseen liittyvät heitot jäävät usein perustelematta, ja jos niitä perusteluja kyselee niin syytetään fanipojaksi. Toivottavasti tällaiset kirjoittajat pysyvät pois edes biletopiceista - siellähän niitä fanipoikia vasta riittää ja kukaan ei tajua "objektiivisesti" tuoda ilmi mikä kaikki voi mennä pieleen ja ketkä eivät näistä bileistä ole kiinnostuneita.
#370 • • miikkaL Guest

Kun nyt kerran otit Wii Playn yhteydessä puheeks, niin lähimpänä tota videopeli-sanan perinteistä merkitystä - ja varsinkin henkeä - nykypäivän peleistä on kyllä nimenomaan Wii Playn Laser Hockey. Muista uusista peleistä Grid Wars 2 PC:llä ja vaikka Raiden III PS2:lla kuuluu tässä mielessä samaan kastiin kuin Laser Hockey. Esim. joku Zelda, FF, Oblivion, GTA tai joku muu vastaava on jo erittäin kaukana videopelien perinteisestä hengestä lähes joka osa-alueella.

Btw. miksei Guitar Hero sovellu sun mielestä itsenäiseen pelailuun?

Jeps, itse miellän tuon perinteisen pelaamisen käsitteen lähinnä näihin
Padilla ohjattaviin nykypeleihin.

Niin siis toki Guitar Hero soveltuu itsenäiseenkin pelaamiseen, en vaan
usko että sekään olisi ns ihan älyttömän kestävää viihdettä sinänsä,
varsinkin kun ohjainta ei voi käyttää muissa peleissä.

Btw. ihan vaan selventääkseni omaa kantaa, niin odotan Wii Sportsin / Playn tarjoavan tuoreen ja laadukkaan esittelyn joihinkin Wii:n perusmahdollisuuksiin ja sovelluksiin. En odota kaksikolta kovinkaan paljoa yksinpelinä - tosin monet ovat yllättyneet harjoitus-moodin koukuttavuudesta, eli jotain tältäkin suunnalta saattaa irrota. Odotan Wii Sportsin / Playn toimivan loistavana ja tuoreena viihdykkeenä vaikka etkojen, jatkojen, pokeri-iltojen tai muiden illanistujaisten lomassa. Odotan pelien tarjoavan palkitsevan oppimiskaaren niin vasta-alkajille kuin kokeneemmillekin konkareille. Odotan Wii Sportsin / Playn toimivan myös esim. vanhemmilleni ja muille sukulaisille, ikään katsomatta. Ja tämä nimenomaan on yks Wii Sportsin / Playn mielenkiintoisimmista asioista, pelimaailman sosiaalisuuden nostaminen uudelle tasolle.

Tuohon tarkoitukseen laskinkin nimenomaan Sportin ja Playn sopivan, eli
illanistujaisiin partypelinä, ja siinä varmasti toimivatkin loistavasti. Itselle
ei vaan riitä tuo, vaan haen peleiltä ainakin tällä hetkellä jotain muuta.
Itseä ei muutenkaan kiinnosta niin paljoa tuo pelaamisen sosiaalinen puoli,
niin ehkä sekin on semmoinen asia mikä mua ei houkuttele tuon pariin..
#371 • • Samus Aran Guest
Noniin, tässä pieni yhteenveto, puuttumatta nyt moniin muihin ihmeellisiin ja olennaisiin (mutta ei niinkään otsikkoon liittyviin juttuihin):

Miikkaa ja akir0a ei kiinnosta Wii:n tän hetkinen pelitilanne.

Kun taas mua, villeä ja phanaticia kiinnostaa.

Eikö?

Tulos: "voi voi!" kahdelle ensimmäiselle, "jee jee!" meille muille.

Jos Miikka sua kiinnostaa vielä jutella mm. siitä millä perusteilla lasket Guitar Heron, yhden viime vuosien hooseimmista peleistä, "casual-peliksi" / "epäpeliksi" / "yhden illan huviksi", tai muista vastaavanlaisista ihmeellisyyksistä, niin ok, kuuntelen ja kirjoittelen mielelläni.

EDIT: Miikka, kerropas muuten minkä takia sä olet kiinnostunut Wii:stä?
#373 • • miikkaL Guest

Jos Miikka sua kiinnostaa vielä jutella mm. siitä millä perusteilla lasket Guitar Heron, yhden viime vuosien hooseimmista peleistä, "casual-peliksi" / "epäpeliksi" / "yhden illan huviksi", tai muista vastaavanlaisista ihmeellisyyksistä, niin ok, kuuntelen ja kirjoittelen mielelläni.

EDIT: Miikka, kerropas muuten minkä takia sä olet kiinnostunut Wii:stä?

Noh, vielä kerran.. Guitar Hero edustaa erilaista pelaamista mulle, ja sen
vuoksi niputan sen samaan kastiin eyetoyn, singstarin ym muiden kanssa.
Itse en usko että jaksaisin sitä paria iltaa enempää vääntää, illanvietossa
ym peli on varmasti ihan ykkönen.

En mä tällä hetkellä ole kiinnostunut Wii:stä, koska loppujen lopuksi tuo
uusi ohjain ei houkutakaan tämän laitteen pariin, kuten aikasemmin
ajattelin. Sitten kun tulee "se" peli, siis joku killer app omasta näkökulmasta,
hankin sen. Todennäköisesti se tulee oleen uusi Mario.
#374 • • Samus Aran Guest

Noh, vielä kerran.. Guitar Hero edustaa erilaista pelaamista mulle, ja sen
vuoksi niputan sen samaan kastiin eyetoyn, singstarin ym muiden kanssa.
Itse en usko että jaksaisin sitä paria iltaa enempää vääntää, illanvietossa
ym peli on varmasti ihan ykkönen.

Tiedän kyllä mitä tarkoitat - mutta mutta, sen takia mm. tähän pysähdyinkin - GH kun on aivan loistava, diippi ja haastava yksinpeli ja pelinä täysin eri kastissa kuin esim. Singstar. GH on itse asiassa pelimekaniikaltaan ja hoosee-asteeltaan erittäin lähellä Daigassoa, vaikka napit onkin kitarassa. Mut joo, jos sulta ei ton tarkempaa juttua irtoa näiden yhdistävistä tekijöistä, niin tämä asia ei kyl etene suuntaan eikä toiseen.

Jos oon oikein ymmärtäny niin näissä sun tän kertasissa viesteissä oli kyse siitä, ettei Wii Sports tai Wii Play tarjoa sulle oikein mitään mielenkiintoista. Ei siinä mitään. Mun mielestä on vaan turhaa ihmetellä saamiasi kommentteja ja uteluita tässä threadissa, kun koko jutun perusidea ei tunnu kiinnostavan sua edes lähtökohtaisesti. Tottakai me koetaan asia eri tavalla.

Sit ihan yleistä:

Eli, mikähän sua vaivaa näissä mun listaamissa uutisissa, artikkeleissa ja peliarvosteluissa?

Kattelehan niitä lähteitä, ei oo ihan mitään Keski Pohjanmaan uutislehtiä. Time, Guardian, Washington Post, Popular Science, Forbes, BBC, jne, jne. Must on ihan luonnollista laittaa linkkejä noista, sillä mikään konsoli historiassa ei ole ikinä saanut vastaavaa maailmanlaajuista vastaanottoa laadukkaassa mainstream lehdistössä. Ja tietäisit vaan miten paljon oon jättänyt linkkaamatta kaikenmaailman naistenlehdistä ja muista sellaisista, missä ei ole ikinä aikaisemmin käsitelty koko aihetta. Tämä on nimenomaan toinen puoli "Revolutionista", ja erittäin merkittävä sellainen.

Toiseksi, olen nimenomaan ottanut esille esim. Red Steelin, Excite Truckin ja Wii Playn harvinaisen epätasaiset arvostelut surkeasta keskiverron kautta hyvään ja erinomaiseen, jokaisen noiden kohdalla. Olen vieläpä linkannut suoraan pelimaailman keskeisimmälle foorumille (jossa liikkuu porukkaa pikku Tommista ammattipelaajiin, pelintekijöihin ja arvostelijoihin) ja kyseisten pelien official threadiin. Sieltä voi kaikessa rauhassa katsella mielipiteitä puolesta ja vastaan + hakea syventävää perspektiiviä peliä oikeasti pelanneilta. Tässä "Revolution" punnitaan pelaajien näkökulmasta.
#375 • • tumpsi Guest
oon duunis muuan kuljetusfirman terminaalis.
mun käsien läpi meni tänää AIKA MONTA wiitä!
#376 • • benn Guest
Hehheh. Perjantaina olis 20 kpl konsoleita Prismassa.
Noh, jos säkällä sais sitten toisesta erästä....
#377 • • Kumma Guest
:hearts:

Perjantaina Wii kotiin. Paketti siis:

Wii-konsoli + Wii Sports: 269 e
Wii Play + Ohjain: 59 e
Legend of Zelda: 59 e
Nunchuck: 25 e

+ varmaan vielä joku FPS..

Tänään tuli ostettua Yoshi's Island DS :heart:

ps. Jos joku haluu perjantaina Wiin, kandee kysyy Kaisaniemen Kodin1:stä. Siellä oli tänään 19 aikaan vielä kolme koditonta.
#380 • • Kumma Guest
Kunnon steppausta :excellent: