Nintendo Wii appreciation thread

709 posts, 36 pages, 135,019 views

#241 • • ville Guest

IMO aivan sama mitä kiksejä ja moniulotteisuutta se lyönti tarjoaa jos peli näyttää tältä:
e3-03.jpg

Grafiikassa mä veikkaisin, että nintendon on jossain määrin pakko viedä monissa peleissä lopputulos "piirrettyyn" suuntaan. Tämä siitä syystä, että laitteen rauta on lopulta aika heikkoa ja teräväpiirtomahdollisuutta ei ole. Jos ja kun tehdään heikkotasoista realisista grafiikkaa ja interpoloidaan se suurelle HD tason näytölle, tulos voi olla aika surkean näköistä :(

Jossain määrin nintedon heikkous tulee olemaan myös sen vahvuus. Partypeleissä piirrosmainen ulkoasu IMO lisää fiilistä, realismia tavoittelevissa peleissä tilanne taas voi olla toisenlainen.

Enpä usko, että noissa on mitään mietittävää. Ei mulla ole todellakaan mitään Nintendoa vastaan, mutta ei vaan kiinnosta tuollainen ohjain. Eri käyttäjät haluavat erilaisia laitteita ja mua ei kiinnosta yhtään Nintendon pelitarjonta eikä todellakaan kiinnosta heilua TV:n edessä.

Varsin ymmärrettävää, pelaajia ja pelimakuja on erilaisia.

Mutta se, että sä et pidä Nintendon lähestymistavasta ei vielä tarkoita sitä, että Nintendon tapa tehdä asioita on täysin väärä, kuten sä tunnut väittävän...

Tohon heilumiseen voisi sanoa sen verran, että testaajien mielipiteet näyttävät parantuneen sitä mukaan mitä rauhallisemmassa ympäristössä he ovat päässeet laitetta kokeilemaan. Ts meluisassa hallissa seisaaltaan heiluminen taitaa helposti olla liian vaikeaa, sillä kaikki vartalon liikkeet heiluttavat herkkää ohjainta. Kunhan istuu löhöttämään sohvalle, vartalo pysyy paikallaan ja vain käden liikkeet vaikuttavat lopputulokseen. Tod näk helpompaa ja mukavampaa :)

3D-lasitkin oli hieno keksintö, mutta lopputuloksena oli vaan päänsärkyä.

Paperilla hieno, mutta jo ensimmäiset käyttäjäkokemukset osoittivat jotain muuta. Nyt tilanne taitaa olla toisenlainen?

On tota tietenkin huvin vuoksi pakko päästä kokeilemaan. :)

Jostain luin, että messuilla on 12 wiitä, pelattavissa taisi olla ainakin sport, play, mario ja zelda. Jokaista standia valvoo nintendon henkilö, jotta kaikki ehtivät pelaamaan. Itse ajattelin suunnistaa heti perjantaina paikalle duunin jälkeen, toivottavasti jonot eivät ole karmeita :/

Ylihuomenna!!!!
#242 • • Edited miikkaL Guest

Hehe, et muuten taida tietää mitään Wario Ware pelien luonteesta?

Kyseessähän on varsin arvostettu ja hyvin omalaatuinen, moninpelissä kyntensä näyttävä, surrealistinen party-pelisarja, jossa jokaisen minipelin kesto on maksimissaankin vain muutamia sekunteja. Pelissä mitataan tarkkuutta, nopeutta ja hoksottimia. Tuon tasapainoilu-minipelin ideahan on se, että ohjainta koitetaan pitää vakaana niin hyvin kuin mahdollista, tason vaihtuessa herkkyys kasvaa, jne. tottakai siinä voi laittaa ohjaimen vaikka pöydälle ja ottaa täydet pointsit, mutta peli kyllä loppuu ihan muutaman sekunnin sisään joka tapauksessa, ja toiseksi, se tuskin olisi kovin hauskaa? Pelkän suorituksen lisäksi, moninpelin hauskuutta lisää nimenomaan se, että kuka tajuaa nopeiten mitä pitää tehdä ja miten se pitää tehdä. Painonnostopelinkin kesto on todennäköisesti alle 5 sekuntia, idea on siinä kuka ehtii siinä ajassa tajuta mitä pitää tehdä. Jotkut tehtävät ovat tarkoituksellisen simppeleitä, jotkut vaikeampia. Jossain taas pitää tunkea kaksi sormea ilmassa pyörivän nenän sieraimiin.

Selvästikään et ole ennen pelannut kyseistä sarjaa, eli kannattaa kaivaa tietoa ennen kuin vetää parin videon perusteella ihmeellisiä johtopäätöksiä :)

Minkä ihmeen takia heität tuommoista paskaa? Loppuuko argumentit? "Et tiedä mitään, et ole selvästikään pelannut".

Kyllä mä olen wario ware -pelejä pelannut. Ja ne on aiemminkin toimineet ilman kaukosäädinohjainta, vai?

Tärkeintä tässä onkin potentiaali. Tulemme varmasti näkemään vanhoja genrejä täysin uudella ja entistä huomattavasti paremmalla tuntumalla ala ZooKeeper, mutta samalla myös täysin uusia genrejä, jotka eivät olisi lähtökohtaisestikaan mahdollisia muilla konsoleilla.

Niin, tässä on se pointti. Mä en näe sitä potentiaalia läheskään niin uskomattomana ja huimana kuin sinä. Mutta mitä olen aiemmista tämän aiheen keskusteluista huomannut, olet aika sokea kritiikille mitä tulee Nintendoon.

Nintendon omat pelit on ajatustasolla (ja muutenkin) tehty ensin ottamatta huomioon tuota ohjainta, esim uusi Zelda (mihin ohjaus lisätty jälkikäteen) sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.

Hetkinen. Tyyppi heittää lonkalta oikein kunnolla ja vieläpä ihan mitä sattuu, miksi ihmeessä?

Miten niin mitä sattuu? Voi vittu, opettelepa lukemaan :D Tässä oli annettu esimerkkinä Mario ja Zelda. Onko noista kumpikaan alunperin suunniteltu tämä ohjain mielessä? Vastaus: EI. Mikä tässä oli sitä "mitä sattuu" ?

Ensinnäkin, miksi ottaa esimerkiksi Zelda?

Koska se on yksi neljästä-viidestätoista julkaisupelistä ja peliä on demottu aikalailla tuon uuden ohjaimen mahdollistavien juttujen perusteella.

Toiseksi, uusimmasta Mariosta sä et tiedä mitään, piste.

Hais v.. (tämä on aivan yhtä hyvä argumentti kuin tuo paskan jauhaminen). Olen nähnyt teitä fanipoikia ennenkin, enkä ymmärrä minkä vuoksi asiasta pitää keskustella tähän sävyyn? Mikä siinä on, että jos kritisoi jotain osa-aluetta niin se pitää ottaa henkilökohtaisesti? Vai täytyykö kaikkien nähdä sama potentiaali kuin sinun?

Sitäpaitsi, tiedän ilmeisesti uudesta mariosta enemmän kuin sinä. Miyamoton haastattelussa mies ITSE kertoi, että uusi mario pohjautuu monta vuotta vanhoihin ideoihin joita mies on pyöritellyt mielessään jo ennenkuin Cuben Mario oli valmis. Esim tämä planeetta-idea on muutaman vuoden vanha. Tämä on tosiaan suoraan miehen suusta kuultua/luettua joten etkö usko Jumalaasi? :)

Kolmanneksi, Wii Sports on kehitetty nimenomaan täysin Wiin erikoisominaisuuksien pohjalta. Samoin Wii Play.

"Aijaa". Senpä vuoksi peli onkin lähinnä kooste minipelejä ja tulee laitteen mukana. Tämä peli siis esittelee ohjainta mutta ns. kunnon peliksi siitä ei ole. Tätä mieltä on olleet myös ne pelimediat mitä olen lukenut. Ne ovat myös samaa mieltä kuin minä siitä, että pelkkä ohjauksella kikkailu ei tule toimimaan, vaan pelien itsessään pitää olla hyviä. Edelleen, pidän Nintendon tekemiä pelejä ihan helvetin hyvinä. En vain jaksa uskoa tuon ohjaimen mullistavan pelaamista.

Ja mitä kaikkeen muuhun kirjoittamaasi tulee, olen kyllä lukenut nuo samat mainospuheet muualtakin :) Ilmeisesesti ennakkohype on kolahtanut sinuun kovasti. Edelleenkin pidän hyvänä asiana sitä, että Nintendo lähestyy pelaamista uudella tavalla. Mutta en näe tuota ohjainta välttämättä yhtään sen isompana juttuna kuin 3D-laseja, ja mitenkäs niille kävi?
#243 • • miikkaL Guest

Videoiden perusteella Wiin pelit näyttävät yllättävänkin hyviltä, ja PS3:n ja X360:n pelit taas yllättävän huonoilta

Hahah mitähän videoita oot kattonut.. :D

Gametrailersin HD-trailereita muunmuassa, ja mahdollisimman paljon nimenomaan pelikuvaa sisältäviä videoita.

Miten voit katsoa HD-pelikuvaa Wii:stä kun se ei tue HD:tä? :eek: :laugh:
#244 • • phanatic Guest

Voisitko lopettaa näiden onelinereiden heiton jos luetunymmärtäminen on hakusessa, no offence.
1) "HD-trailerit" tuolla eivät ole mitään HD-kamaa vaan vain tarkempia kuin perustrailerit. Mene www.gametrailers.com -> HD trailers ja etsi platform: revolution . Näiden perusteella voi arvoida pelien näyttävyyttä paremmin kuin 10x10-reson perustrailerien.
2) Kirjoitin "muunmuassa", joten en edes ole väittänyt katsoneeni Wii-"HD-trailereita", vaikka olen kyllä niitä katsonut
3) Varsinkaan Wiin HD-pelikuvaa en ole väittänyt nähneeni, tiedän todellakin että se puskee vain perus-tv-resoa
#245 • • miikkaL Guest

Voisitko lopettaa näiden onelinereiden heiton jos luetunymmärtäminen on hakusessa, no offence.
1) "HD-trailerit" tuolla eivät ole mitään HD-kamaa vaan vain tarkempia kuin perustrailerit. Mene www.gametrailers.com -> HD trailers ja etsi platform: revolution . Näiden perusteella voi arvoida pelien näyttävyyttä paremmin kuin 10x10-reson perustrailerien.
2) Kirjoitin "muunmuassa", joten en edes ole väittänyt katsoneeni Wii-"HD-trailereita", vaikka olen kyllä niitä katsonut
3) Varsinkaan Wiin HD-pelikuvaa en ole väittänyt nähneeni, tiedän todellakin että se puskee vain perus-tv-resoa

Joo, myönnän että oli ihan puhdasta vittuilua. Ihmetytti vain tuo kommentti että Wii:n pelit näyttävät hyviltä ja boxin ja ps3:n pelien ulkoasuun olet pettynyt.
#246 • • phanatic Guest

Joo, myönnän että oli ihan puhdasta vittuilua. Ihmetytti vain tuo kommentti että Wii:n pelit näyttävät hyviltä ja boxin ja ps3:n pelien ulkoasuun olet pettynyt.

No sitten et lukenut kunnolla sitäkään viestiä:)
Sanoin Wiin pelien näyttävän yllättävän hyviltä (halpaan ja "vanhaan" rautaan nähden) ja PS3/X360-pelitn yllättävän "heikoilta" ("superrautaan" ja hehkutuksiin verrattuna). Toki Wiin pelit silti ovat kolmikon köykäisimmän näköisiä.
#247 • • miikkaL Guest

No sitten et lukenut kunnolla sitäkään viestiä:)
Sanoin Wiin pelien näyttävän yllättävän hyviltä (halpaan ja "vanhaan" rautaan nähden) ja PS3/X360-pelitn yllättävän "heikoilta" ("superrautaan" ja hehkutuksiin verrattuna). Toki Wiin pelit silti ovat kolmikon köykäisimmän näköisiä.

Luin! Käytin sanamuoto "pettynyt" just sen takia, tiesin kyllä mitä tarkoitit.. Itseasiassa mitä olen nähnyt noita pelivideoita niin onhan siellä toki paskaakin seassa noilla molemmilla laitteilla.
#248 • • Roz Guest
Aikuiset jätkät oikeesti. LOL @ konsolisota... <3
#249 • • miikkaL Guest

Aikuiset jätkät oikeesti. LOL @ konsolisota... <3

Jeps, ei voi käsittää. Ja kaikki hyökkäys tässä lähti minun suuntaan koska menin kritisoimaan Wii:n hintaa.

Tässäpä teille mietittävää. Uusimma Edgessä Edgen toimitus haastatteli Nintendon edustajaa. Yksi keskustelun aihe oli Wiin hinta. Nintendolla oli suunnitelmissa tuoda laite markkinoille 200 dollarin (150 punnan) hintaan, mutta tavarataloketjujen ja pelikauppaketjujen painostus nosti hinnan 250:neen. Ketjut halusivat korkeamman hinnan sen takia, että he olivat rehellisesti sanoen huolestuneita (heille tulevasta) matalasta voittomarginaalista ja koriarvosta

Loppukevennysvideo: http://www.youtube.com/watch?v=hgx_tL1WjJY :D
#250 • • ville Guest

Miten niin mitä sattuu? Voi vittu, opettelepa lukemaan :D Tässä oli annettu esimerkkinä Mario ja Zelda. Onko noista kumpikaan alunperin suunniteltu tämä ohjain mielessä? Vastaus: EI. Mikä tässä oli sitä "mitä sattuu" ?

IMO sä edelleenkin puhut siitä miten pelit on suunniteltu ennen ohjainta ja ikään kuin annat ymmärtää, että nyt kun ohjain on olemassa niin:

1) Turha kuvitella, että pelit muuttuvat kenekään mielestä paremmiksi uudella ohjaimella

2) Uuden ohjaimen käyttäminen vanhaan peliin on "tylsää ja ennalta-arvattavaa"

3) Uusi ohjain ei ole tuonut mitään uutta pelirintamalle

Korjaa jos väärin meni, tällaisen käsityksen mä olen saanut. IMO nämä kaikki kohdat on erittäin pahasti väärässä eikä tarvitse kovin montaa kommentia maailmalta lukea, jotta näin voi todeta....

"Aijaa". Senpä vuoksi peli onkin lähinnä kooste minipelejä ja tulee laitteen mukana. Tämä peli siis esittelee ohjainta mutta ns. kunnon peliksi siitä ei ole. Tätä mieltä on olleet myös ne pelimediat mitä olen lukenut. Ne ovat myös samaa mieltä kuin minä siitä, että pelkkä ohjauksella kikkailu ei tule toimimaan, vaan pelien itsessään pitää olla hyviä.

Hyvä pointti sinänsä tämä "kunnon peli".

"Kunnon peli" on sikäli mielenkiintoinen asia, että nintendo tähtää uudella ohjaimella paljon laajemmille markkoille. Mua ja montaa muuta ei kiinnosta opetella ohjaamaan perinteisellä ohjaimella ja siten kynnys pelaamiseen on aika suuri. Uusi ohjain + yksinkertainen peli-idea laajentavat potentiaalista pelaajamäärää ja todennäköisesti tulevat lisäämään näiden "ei kunnon pelien" määrää.

Tuleeko pelistä "ei kunnon peli" sen takia, että sitä käytetään vain ja ainostaan vaikkapa seurapelaamiseen ehkä 20min viikossa? Voisiko toisinpäin ajatella, että "ei kunnon peli" on sellainen, jota 90% väestöstä ei jaksa edes opetella, eli varmaan 90% nykyisestä kaikesta pelituotannosta? Tältä kannalta ajateltuna koko PS3 tai Xbox 360 on "ei kunnon konsoli".

Mä en suoraansanottuna usko, että wiimote tulee tarjoamaan ns. HC pelaajalle mitään maailman suurinta elämystä. Tämä käyttäjäryhmä haluaa jumittaa sohvalla/konttorituolilla, nauttia viimeisestäkin graafisestä yksityiskohdasta ja olla äärimmäisen tietoinen siitä, että omassa laitteessa on "enemmän munaa kuin missään muussa". Leikkimielinen lähestyminen on täysin väärä tapa saada aktivoitua tätä jengiä, sillä yksinkertaisesti sanottuna pelaaminen ei ole heille leikkiä.

Sinänsä on nurinkurista, että monet wiitä arvioivat ovat juuri näitä hc pelaajia, joille Wii tuskin on suunnattu. On täysin ymmärrettävää, että heidän mielestään "ohjainta käytetään paskasti", koska heidän mielestään 10 näppäimen padi tai näppis+hiiri on parasta mitä koskaan on keskitty. Asiantuntivimmat kommentit mediassa saakin imo lukea vanhemmilta tyypeiltä, jotka kykenevät näkemään peliteollisuuden hieman laajemmasta näkökulmasta.

Edelleen, pidän Nintendon tekemiä pelejä ihan helvetin hyvinä. En vain jaksa uskoa tuon ohjaimen mullistavan pelaamista.

Sun mielestä vaikkapa tennikset tai golfin pelaaminen niin, että ruudulla tapahtuvat asiat perustuvat _vain_ja_ainostaan_ ihmisen liikeeseen, ei ole mullistavaa?

Mä en suoraan sanottuna voi edes keksiä mitään mullistavampaa. Seuraava askel tosta on se, että pelaaja on keskellä 3D maailmaa tekemässä niitä asioita itse.
#251 • • Samus Aran Guest
:cool:
#252 • • Fusione Guest
Itse olen vielä skeptinen Wiin suhteen. Nintendolla on ollut historiassaan liian paljon uusia "mullistavia" pelikoneita jotka ainakin ensimmäisinä versioina ovat olleet aikamoisen ankeita tai suuria floppeja.

Nintendo 64:n floppi päätti Nintendon valtakauden konsolimarkkinoilla. Kallis kasettiformaatti ja sen tarjoama muistimäärä ei pystynyt kilpailemaan muiden CD:lle siirtyineiden konsoleiden kanssa. Ei auttanut vaikka N64:lle julkaistiin useita huippupelejä.

GameBoy Advancea ja sen värinäyttöä hehkutettiin suurella hypellä ja mainostettiin käsikonsolimarkkinoita mullistavana. Loppujen lopuksi GBA jäi monelta parin kokeilun jälkeen hyllyyn - värinäytöstä ei vaan saanut mitään selvää ilman taustavaloa ja pelaaminen oli tuskallista. GBA Afterburner (itse asennettava 3rd party valo näytölle) helpotti tilannetta ja pelaamista kunnes GBA SP julkaistiin.

GameCube vanhalla tekniikallaan oli surullinen floppi, vaikka sille julkaistiinkin useita huippupelejä. Ei se aina ole peleistä kiinni.

GameBoy Micro ei mene kaupaksi edes alennuskorista joten tästä lienee turha keskustella enempää.

Nintendo DS ei suoranaiseti ollut floppi, mutta kuitenkin yksi rumimmista ja teknisesti huonoimmista pelilaitteista mitä olen käyttänyt (kun vertaa esim samaan aikaan markkinoille tulleeseen PSP:hen). Näytöt ja laitteen yleinen ulkoasu olivat jostain todella syvältä, joten kone jäi hyllylle, ja ainakin itselläni PSP on ollut kovassa käytössä. NDS Lite pelastikin tilanteen, ja nyt on vihdoinkin ilo peleta NDS-pelejä.

Ja ennen kuin Samurai ja Ville hermostuu niin kyllä, omistan jokaisen Nintendon julkaiseman konsolin ja käsikonsolin, ja olen kokeillut tai omistanut kaikkia muitakin markkinoilla olleita/olevia konsoleita. PS2:n myin jo vuosia sitten pois, kun laitteelle ei ollut itseäni kiinnostavia pelejä. Myöhemmin hankimme kuitenkin modatu slimmi-PS2:n japskipelejä varten (kuten Taiko No Tatsujin -rumpupeli). Xbox on tulossa loppuviikosta, mutta onneksi vain Media Center -käyttöön. Itse pelit eivät jaksa boxilla innostaa.
#253 • • Kumma Guest
::shocked:
#254 • • ville Guest

Ja ennen kuin Samurai ja Ville hermostuu niin kyllä, omistan jokaisen Nintendon julkaiseman konsolin ja käsikonsolin, ja olen kokeillut tai omistanut kaikkia muitakin markkinoilla olleita/olevia konsoleita.

Joo, no kyllä itsekin olen skipannut esim 64:n koska se ei näyttänyt fiksulta valinnalta ps verrattuna. Käsikonsoleista en oo innostunut koskaan oli valmistaja kuka tahansa...

Tosta flopin käsitteestä tosin oon vähän eri mieltä. Vaikka nintendon markkinaosuus konsoleista on laskenut käsittämättömästi sitten 8-bit ajan, niin firma taitaa kuitenkin tehdä voittoa sekä raudalla että peleillä? Lisäksi ne, jotka konsolin ovat ostaneet, taitavat yleensä olla siihen aika tyytyväisiä. Ja määrällisesti monet noista sun flopeista on kuitenkin saattaaneet myydä varsin hyvin...
#255 • • Samus Aran Guest

Kyllä mä olen wario ware -pelejä pelannut. Ja ne on aiemminkin toimineet ilman kaukosäädinohjainta, vai?

Sorry, mut minkäköhän takia sun kirjoituksesta saa sit ihan toisenlaisen kuvan? "Peli ei lopu ikinä" ja muutenkin näyttää vahvasti siltä, ettei pelin yleisluonne ole tiedossa. Eikä tässä sitäpaitsi kukaan ole väittänyt ettei peli ole ennen toiminut ilman Wiimotea, miksi ihmeessä väittäisi, ei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa? Wario Ware toimii nyt vaan eri tavalla kuin ennen.

Niin, tässä on se pointti. Mä en näe sitä potentiaalia läheskään niin uskomattomana ja huimana kuin sinä. Mutta mitä olen aiemmista tämän aiheen keskusteluista huomannut, olet aika sokea kritiikille mitä tulee Nintendoon.

Ei siinä mitään, kaikki kokee asiat omalla tavallaan. Sama se oli DS:n kanssa aikanaan. En muuten ole sokea kritiikille, tiedän vain mistä itse pidän.

Nintendon omat pelit on ajatustasolla (ja muutenkin) tehty ensin ottamatta huomioon tuota ohjainta, esim uusi Zelda (mihin ohjaus lisätty jälkikäteen) sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.

Hetkinen. Tyyppi heittää lonkalta oikein kunnolla ja vieläpä ihan mitä sattuu, miksi ihmeessä?

Huhuu. Selvennetäänpä nyt vähän tilannetta. Otit esimerkeiksi Zeldan ja Marion. Kaikki varmaan tietävät, että Zelda on GameCube peli, mutta se siirrettiin loppuvaiheessa Wii:lle, joten nyt se ilmestyy molemmille alustoille. Miksi ihmeessä otat GameCube pelin esimerkiksi, kun haluat tuoda jotain tollasta pointtia esille? Marioon palaan alempana.

Ja sitten, Zeldan lisäks, Nintendon omia pelejä EU launchissa on Wii Sports ja Wii Play, molemmissa näissä on nimenomaan lähdetty liikkeelle Wii:n erikoisominaisuuksista. Wii Sportsista voitkin lukea edellisen viestini linkeistä.

Jos taas puhutaan tulevista Nintendon tekemistä Wii peleistä, niin kertoisitko mulle jotain esim. Forever Bluesta tai Day of Crisisista? Tai miten esim. Big Brain Academy ei ole suunniteltu Wii:n erikoisjuttujen pohjalta? Tutummistakin brandeista Metroid Prime 3 on suunniteltu alusta lähtien Wii:n mukaan ja Wario Waren jokainen minigame on suunniteltu tai otettu mukaan nimenomaan Wii:n ohjaussysteemin mahdollistamien juttujen perusteella, jne. jne.

Tähän kaikkeen nähden sun Zelda valinta on ihmeellinen ja koko pointissa ei näytä muutenkaan olevan mitään tolkkua?

Ensinnäkin, miksi ottaa esimerkiksi Zelda?

Koska se on yksi neljästä-viidestätoista julkaisupelistä ja peliä on demottu aikalailla tuon uuden ohjaimen mahdollistavien juttujen perusteella.

Jep, ja uudistukset toimii, mutta kukaan ei ole missään vaiheessa pitänyt niitä minään muuna kuin uudistuksina, kaikille alaa seuraaville on alusta asti ollut selvää, että Zelda on GameCube peli. Zelda käy lähinnä hyvänä esimerkkinä siitä, että Wii:n ohjausmetodi voi toimia myös noinkin lukkoonlyödyssä projektissa kuin Twilight Princess.

Toiseksi, uusimmasta Mariosta sä et tiedä mitään, piste.

Hais v.. (tämä on aivan yhtä hyvä argumentti kuin tuo paskan jauhaminen). Olen nähnyt teitä fanipoikia ennenkin, enkä ymmärrä minkä vuoksi asiasta pitää keskustella tähän sävyyn? Mikä siinä on, että jos kritisoi jotain osa-aluetta niin se pitää ottaa henkilökohtaisesti? Vai täytyykö kaikkien nähdä sama potentiaali kuin sinun?

Sitäpaitsi, tiedän ilmeisesti uudesta mariosta enemmän kuin sinä. Miyamoton haastattelussa mies ITSE kertoi, että uusi mario pohjautuu monta vuotta vanhoihin ideoihin joita mies on pyöritellyt mielessään jo ennenkuin Cuben Mario oli valmis. Esim tämä planeetta-idea on muutaman vuoden vanha. Tämä on tosiaan suoraan miehen suusta kuultua/luettua joten etkö usko Jumalaasi? :)

Ensinnäkin, Miyamoto, kuten muutkin luovat ihmiset, kehittelevät ja pyörittelevät asioita ja ideoita päässään kaiken aikaa ja risteyttävät ne uusiin ideoihin, kun teknologia tai joku muu sen mahdollistaa. Business as usual. Toiseksi pelin ympäristö ei lyö vielä kovin paljon asioita lukkoon ;) mm. se miten planeettojen välillä liikutaan on Wii:n ansiosta syntynyt idea.

sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.

Kolmanneksi, tärkein pointti, Mario Galaxystä ei kukaan muukaan tiedä vielä paljoa, jotain perusperiaatteita ja pelimekanismejä on sentään selvinnyt. Peli on suunniteltu nimenomaan Wii:n pohjalta, pointterilla mm. pysäytetään "vihollisia", liikutellaan ja kerätään esineitä, ratkotaan puzzleja, jne. SMG tulee nimenomaan olemaan ensimmäisiä pelejä, missä multi-tasking tulee selvästi esille, eli hahmoa ohjataan Nunchakulla samalla kun pointterilla tehdään jotain muuta pelin etenemisen kannalta väistämätöntä. Koko SMG:n pelimaailma on suunniteltu Wiimoten pohjalta, että sillä tavalla.

Kolmanneksi, Wii Sports on kehitetty nimenomaan täysin Wiin erikoisominaisuuksien pohjalta. Samoin Wii Play.

"Aijaa". Senpä vuoksi peli onkin lähinnä kooste minipelejä ja tulee laitteen mukana. Tämä peli siis esittelee ohjainta mutta ns. kunnon peliksi siitä ei ole. 1* Tätä mieltä on olleet myös ne pelimediat mitä olen lukenut. 2* Ne ovat myös samaa mieltä kuin minä siitä, että pelkkä ohjauksella kikkailu ei tule toimimaan, vaan pelien itsessään pitää olla hyviä. Edelleen, pidän Nintendon tekemiä pelejä ihan helvetin hyvinä. En vain jaksa uskoa tuon ohjaimen mullistavan pelaamista.

Ja mitä kaikkeen muuhun kirjoittamaasi tulee, olen kyllä lukenut nuo samat mainospuheet muualtakin :) Ilmeisesesti ennakkohype on kolahtanut sinuun kovasti. Edelleenkin pidän hyvänä asiana sitä, että Nintendo lähestyy pelaamista uudella tavalla. Mutta en näe tuota ohjainta välttämättä yhtään sen isompana juttuna kuin 3D-laseja, ja mitenkäs niille kävi?

1* Kuten esim. EDGE, joka vertasi Wii Sportsin vaikutusta Mario 64:een.

2* Eikös tämä nyt ole itsestäänselvyys kaikille?

Ja noista 3D-laseista, katotaan miten käy, sitähän ei kukaan tiedä vielä, mutta heitän rohkean veikkauksen, että sekä pelien, että markkinoiden osalta Wii tulee pärjäämään huomattavasti paremmin ;)
#256 • • Samus Aran Guest

Nintendolla on ollut historiassaan liian paljon uusia "mullistavia" pelikoneita jotka ainakin ensimmäisinä versioina ovat olleet aikamoisen ankeita tai suuria floppeja.

Eipä tule ton kuvauksen pohjalta mieleen kuin Virtual Boy?

Nintendo 64:n floppi päätti Nintendon valtakauden konsolimarkkinoilla. Kallis kasettiformaatti ja sen tarjoama muistimäärä ei pystynyt kilpailemaan muiden CD:lle siirtyineiden konsoleiden kanssa. Ei auttanut vaikka N64:lle julkaistiin useita huippupelejä.

Näin kävi markkinoiden suhteen, tosin pelien (imo ainoa ja tärkein seikka) osalta N64 oli kaikkea muuta kuin floppi:

Mario 64
Zelda Ocarina of Time
F-Zero X
Goldeneye
Pilot Wings
Jet Force Gemini

jne. jne.

GameCube vanhalla tekniikallaan oli surullinen floppi, vaikka sille julkaistiinkin useita huippupelejä. Ei se aina ole peleistä kiinni.

Vanhalla tekniikallaan? Tsekkaa faktat. Markkinoinnista, brandista ja peleistä tässä nimenomaan oli kyse. PS2:lla oli kovin markkinointi, sopivin brandi, eniten ja oikeanlaisia pelejä massojen liikuuttamiseen. Selvä tapaus.

Nintendo DS ei suoranaiseti ollut floppi, mutta kuitenkin yksi rumimmista ja teknisesti huonoimmista pelilaitteista mitä olen käyttänyt (kun vertaa esim samaan aikaan markkinoille tulleeseen PSP:hen). Näytöt ja laitteen yleinen ulkoasu olivat jostain todella syvältä, joten kone jäi hyllylle, ja ainakin itselläni PSP on ollut kovassa käytössä. NDS Lite pelastikin tilanteen, ja nyt on vihdoinkin ilo peleta NDS-pelejä.

Kuka puhuu minkäänlaisesta flopista GBA:n ja DS:n suhteen, what happened?
#257 • • Fusione Guest

Tosta flopin käsitteestä tosin oon vähän eri mieltä. Vaikka nintendon markkinaosuus konsoleista on laskenut käsittämättömästi sitten 8-bit ajan, niin firma taitaa kuitenkin tehdä voittoa sekä raudalla että peleillä? Lisäksi ne, jotka konsolin ovat ostaneet, taitavat yleensä olla siihen aika tyytyväisiä. Ja määrällisesti monet noista sun flopeista on kuitenkin saattaaneet myydä varsin hyvin...

Tällä hetkellä Nintendo tekee voittoa mutta tilanne oli eri esim GC:n tai N64:n aikaan jotaa eivät myyneet odotetulla tavalla. flopilla tarkoitan lähinn Nintendon omien arvioiden ja odotusten alittamista.

Näin kävi markkinoiden suhteen, tosin pelien (imo ainoa ja tärkein seikka) osalta N64 oli kaikkea muuta kuin floppi:

Niinhän tuossa mainitsinkin. Hyviä pelejä - huono laite. Kute Gamecuben kanssa kävi. Itse pelaan vieläkin Mario 64:sta.

Vanhalla tekniikallaan? Tsekkaa faktat. Markkinoinnista, brandista ja peleistä tässä nimenomaan oli kyse. PS2:lla oli kovin markkinointi, sopivin brandi, eniten ja oikeanlaisia pelejä massojen liikuuttamiseen. Selvä tapaus.

Gamecube julkaistiin puolitoista vuotta PS2:n jälkeen. Tekniikka oli jo silloin vanhaa ja tuttua eikä sitä olisi voinut kutsua uuden sukupolven konsoliksi. PS2 ei ollut syynä epäonnistumiseen, vaan Nintendon huono konsoli.

Kuka puhuu minkäänlaisesta flopista GBA:n ja DS:n suhteen, what happened?

Kuten mainitsin alkuperäiset versiot olivat keskeneräisiä ja uudet parannelut mallit korjasivat nämä ongelmat.

Nintendoa ei todellakaan voi kritisoida ilman että sä hermostut?
#258 • • miikkaL Guest

Joo, ei kannata edes yrittää. Itse keskityn keskustelemaan aiheesta niillä foorumeilla, joilla ei ole Samusin kaltaista täysin sokeaa porukkaa.
#259 • • Edited phanatic Guest
Eihän vasta-argumentonti tai vastakysymykset ole hermostumista. Sen sijaan vittuilu on, ja siihenhän edellinen kirjoittaja myönsi itsekin syyllistyneensä. Myös toisen kirjoittajan haukkuminen "täysin sokeaksi" kielii hermostumisesta. Miten ihmeessä jengi jaksaa vajota loanheittoon sen takia, että joku odottaa jotain elektronista laitetta innokkaammin kuin joku toinen?

Itse keskustelen Wiistä mieluusti tällä foorumilla, koska varsinaisilla konsolifoorumeilla suuri osa keskustelijoista on (kärjistettynä) alaikäisiä flamettavia idiootteja. Olisi mahtavaa, jos täällä keskustelun taso ei laskisi sille tasolle, että eri mieltä olevia pitää ruveta haukkumaan.

Tällä hetkellä Nintendo tekee voittoa mutta tilanne oli eri esim GC:n tai N64:n aikaan jotaa eivät myyneet odotetulla tavalla.

Muistaakseni Cubea kyllä myytiin voitolla alusta asti. Jos jokaisesta myydystä konsolista saadaan voittoa, myyntiluvut eivät vaikuta siihen onko myynti voitollista vai ei.

Gamecube julkaistiin puolitoista vuotta PS2:n jälkeen. Tekniikka oli jo silloin vanhaa ja tuttua eikä sitä olisi voinut kutsua uuden sukupolven konsoliksi.

Samaa sukupolveahan Cube on kuin PS2:kin. Voidaanko PS3:a kutsua uuden sukupolven konsoliksi, vaikka se on n. X360:n tehoinen mutta julkaistaan huomattavasti myöhemmin?

Cube on melkein yhtä tehokas kuin Xbox, ja molemmat myivät maailmanlaajuisesti suunnilleen yhtä paljon. Miksi Cubesta puhutaan usein floppina mutta Xboxista ei? Lienee MS:n onnistuneemman markkinoinnin seurausta. PS2 (ja DS) todistavat, että laitteen ei tarvitse olla tehokkain pärjätäkseen. Ja Dreamcast todistaa että tehokkainkin laite voi olla floppi.
#260 • • Samus Aran Guest

Joo, ei kannata edes yrittää. Itse keskityn keskustelemaan aiheesta niillä foorumeilla, joilla ei ole Samusin kaltaista täysin sokeaa porukkaa.

?

Kiitti.