Kyllä mä olen wario ware -pelejä pelannut. Ja ne on aiemminkin toimineet ilman kaukosäädinohjainta, vai?
Sorry, mut minkäköhän takia sun kirjoituksesta saa sit ihan toisenlaisen kuvan? "Peli ei lopu ikinä" ja muutenkin näyttää vahvasti siltä, ettei pelin yleisluonne ole tiedossa. Eikä tässä sitäpaitsi kukaan ole väittänyt ettei peli ole ennen toiminut ilman Wiimotea, miksi ihmeessä väittäisi, ei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa? Wario Ware toimii nyt vaan eri tavalla kuin ennen.
Niin, tässä on se pointti. Mä en näe sitä potentiaalia läheskään niin uskomattomana ja huimana kuin sinä. Mutta mitä olen aiemmista tämän aiheen keskusteluista huomannut, olet aika sokea kritiikille mitä tulee Nintendoon.
Ei siinä mitään, kaikki kokee asiat omalla tavallaan. Sama se oli DS:n kanssa aikanaan. En muuten ole sokea kritiikille, tiedän vain mistä itse pidän.
Nintendon omat pelit on ajatustasolla (ja muutenkin) tehty ensin ottamatta huomioon tuota ohjainta, esim uusi Zelda (mihin ohjaus lisätty jälkikäteen) sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.
Hetkinen. Tyyppi heittää lonkalta oikein kunnolla ja vieläpä ihan mitä sattuu, miksi ihmeessä?
Miten niin mitä sattuu? Voi vittu, opettelepa lukemaan :D Tässä oli annettu esimerkkinä Mario ja Zelda. Onko noista kumpikaan alunperin suunniteltu tämä ohjain mielessä? Vastaus: EI. Mikä tässä oli sitä "mitä sattuu" ?
Huhuu. Selvennetäänpä nyt vähän tilannetta. Otit esimerkeiksi Zeldan ja Marion. Kaikki varmaan tietävät, että Zelda on
GameCube peli, mutta se siirrettiin loppuvaiheessa Wii:lle, joten nyt se ilmestyy molemmille alustoille. Miksi ihmeessä otat
GameCube pelin esimerkiksi, kun haluat tuoda jotain tollasta pointtia esille? Marioon palaan alempana.
Ja sitten, Zeldan lisäks, Nintendon omia pelejä EU launchissa on Wii Sports ja Wii Play,
molemmissa näissä on nimenomaan lähdetty liikkeelle Wii:n erikoisominaisuuksista. Wii Sportsista voitkin lukea edellisen viestini linkeistä.
Jos taas puhutaan tulevista Nintendon tekemistä Wii peleistä, niin kertoisitko mulle jotain esim. Forever Bluesta tai Day of Crisisista? Tai miten esim. Big Brain Academy ei ole suunniteltu Wii:n erikoisjuttujen pohjalta? Tutummistakin brandeista Metroid Prime 3 on suunniteltu alusta lähtien Wii:n mukaan ja Wario Waren jokainen minigame on suunniteltu tai otettu mukaan nimenomaan Wii:n ohjaussysteemin mahdollistamien juttujen perusteella, jne. jne.
Tähän kaikkeen nähden sun Zelda valinta on ihmeellinen ja koko pointissa ei näytä muutenkaan olevan mitään tolkkua?
Ensinnäkin, miksi ottaa esimerkiksi Zelda?
Koska se on yksi neljästä-viidestätoista julkaisupelistä ja peliä on demottu aikalailla tuon uuden ohjaimen mahdollistavien juttujen perusteella.
Jep, ja uudistukset toimii, mutta kukaan ei ole missään vaiheessa pitänyt niitä minään muuna kuin uudistuksina, kaikille alaa seuraaville on alusta asti ollut selvää, että Zelda on
GameCube peli. Zelda käy lähinnä hyvänä esimerkkinä siitä, että Wii:n ohjausmetodi voi toimia myös noinkin lukkoonlyödyssä projektissa kuin Twilight Princess.
Toiseksi, uusimmasta Mariosta sä et tiedä mitään, piste.
Hais v.. (tämä on aivan yhtä hyvä argumentti kuin tuo paskan jauhaminen). Olen nähnyt teitä fanipoikia ennenkin, enkä ymmärrä minkä vuoksi asiasta pitää keskustella tähän sävyyn? Mikä siinä on, että jos kritisoi jotain osa-aluetta niin se pitää ottaa henkilökohtaisesti? Vai täytyykö kaikkien nähdä sama potentiaali kuin sinun?
Sitäpaitsi, tiedän ilmeisesti uudesta mariosta enemmän kuin sinä. Miyamoton haastattelussa mies ITSE kertoi, että uusi mario pohjautuu monta vuotta vanhoihin ideoihin joita mies on pyöritellyt mielessään jo ennenkuin Cuben Mario oli valmis. Esim tämä planeetta-idea on muutaman vuoden vanha. Tämä on tosiaan suoraan miehen suusta kuultua/luettua joten etkö usko Jumalaasi? :)
Ensinnäkin, Miyamoto, kuten muutkin luovat ihmiset, kehittelevät ja pyörittelevät asioita ja ideoita päässään kaiken aikaa ja risteyttävät ne uusiin ideoihin, kun teknologia tai joku muu sen mahdollistaa. Business as usual. Toiseksi pelin ympäristö ei lyö vielä kovin paljon asioita lukkoon ;) mm. se miten planeettojen välillä liikutaan on Wii:n ansiosta syntynyt idea.
sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.
Kolmanneksi, tärkein pointti, Mario Galaxystä ei
kukaan muukaan tiedä vielä paljoa, jotain perusperiaatteita ja pelimekanismejä on sentään selvinnyt. Peli on suunniteltu nimenomaan Wii:n pohjalta, pointterilla mm. pysäytetään "vihollisia", liikutellaan ja kerätään esineitä, ratkotaan puzzleja, jne. SMG tulee nimenomaan olemaan ensimmäisiä pelejä, missä multi-tasking tulee selvästi esille, eli hahmoa ohjataan Nunchakulla samalla kun pointterilla tehdään jotain muuta pelin etenemisen kannalta väistämätöntä. Koko SMG:n pelimaailma on suunniteltu Wiimoten pohjalta, että sillä tavalla.
Kolmanneksi, Wii Sports on kehitetty nimenomaan täysin Wiin erikoisominaisuuksien pohjalta. Samoin Wii Play.
"Aijaa". Senpä vuoksi peli onkin lähinnä kooste minipelejä ja tulee laitteen mukana. Tämä peli siis esittelee ohjainta mutta ns. kunnon peliksi siitä ei ole. 1* Tätä mieltä on olleet myös ne pelimediat mitä olen lukenut. 2* Ne ovat myös samaa mieltä kuin minä siitä, että pelkkä ohjauksella kikkailu ei tule toimimaan, vaan pelien itsessään pitää olla hyviä. Edelleen, pidän Nintendon tekemiä pelejä ihan helvetin hyvinä. En vain jaksa uskoa tuon ohjaimen mullistavan pelaamista.
Ja mitä kaikkeen muuhun kirjoittamaasi tulee, olen kyllä lukenut nuo samat mainospuheet muualtakin :) Ilmeisesesti ennakkohype on kolahtanut sinuun kovasti. Edelleenkin pidän hyvänä asiana sitä, että Nintendo lähestyy pelaamista uudella tavalla. Mutta en näe tuota ohjainta välttämättä yhtään sen isompana juttuna kuin 3D-laseja, ja mitenkäs niille kävi?
1* Kuten esim. EDGE, joka vertasi Wii Sportsin vaikutusta Mario 64:een.
2* Eikös tämä nyt ole itsestäänselvyys kaikille?
Ja noista 3D-laseista, katotaan miten käy, sitähän ei kukaan tiedä vielä, mutta heitän rohkean veikkauksen, että sekä pelien, että markkinoiden osalta Wii tulee pärjäämään huomattavasti paremmin ;)