Vähän erikoinen väite. Voisin kuvitella että bileitä järjestävät tahot nimenomaan haluaisivat kuulla mahdollisimman paljon uusien kykyjen demoja, jotta löytäisivät piilossa olevia lahjakkuuksia elvyttämään kulahtanutta skeneä...
No en tiedä, varmasti itse kullakin alkaa mielenkiinto lopahtaa jos kuukausittain saa kuunnella kymmeniä toinen toistaan tylsempää perussoitantaa (+ mahdollista teknistä källäilyä) sisältäviä miksauksia uusilta toivoilta. Toki jos oikeasti on freesejä uusia kykyjä niin se on toinen juttu mutta se harmaa massa on oikeasti aika iso.
Lauri puhuu asiaa. Helpoimmin siihen vakiosoittajien joukkoon pääsee järkkäämällä itse bileitä. Mulla ei tule suoralta kädeltä mieleen oikeastaan yhtään suomalaista tunnetumpaa soittajaa joka ei olisi uransa alkuvaiheessa ollut yksin tai (kuten on yleisempää) porukassa järjestämässä bileitä. (En sano ettei sellaisia ole, mutta en keksi nopealla miettimisellä yhtään.) Toinen tapa on olla ravintola-alalla hommissa ja sitä kautta ajautua klubimeininkeihin, mutta se väylä on paljon kapeampi ja pidempi (luen tässä pitkän linjan raflasoittelijat myös ravintola-alan työntekijöiksi).
Tällä hetkellä esimerkiksi Helsinginkin runsaassa biletarjonnassa on selkeitä aukkoja joihin tunkemalla voisi saada bileisiin jengiä vaikka äkkiseltään bilekalenteria katsoessa näyttää että hemmetisti kaikkea on jo. Suurin ilmeinen puute ovat ug-(yö)bileet, niiden tarjonta on suorastaan naurettavan vähäistä. Kohtuullinen lipunhinta ja toimiva mesta niin tuvan saa tukkoon todennäköisesti aivan noname-soittajillakin jos vaan markkinointimateriaalista käy ilmi millaista musaa mestoilla odottaa.
Pienempiä mutta mahdollisia markkinarakoja olisi ainakin teknobileiden selvästi kysyntää pienempi tarjonta (itse kaipailen varsinkin lisää diippi/detroit-meininkiä mut laajemminkin kysyntää tuntuu olevan hemmetisti). Myös junkkakemuille uskon olevan tällä hetkellä enemmän kysyntää kuin mitä Freeform ja satunnaisemmat pienimuotoisemmat klubit pystyvät tarjoamaan. Samoin uskoisin että ikärajattomille konemusatapahtumille genrerajojen yli olisi kysyntää, tarjontaahan ei käytännössä Helsingissä ainakaan ole lainkaan.
Ei kannata yrittää kuuta taivaalta ja lähteä samantien järjestämään megakekkereitä tyyliin Labyrinth vaan aluksi jotain pientä ja persoonallista ja katsoo siitä miten homma lähtee toimimaan vai lähteekö.