Meillä & maailmalla tapahtuu

420 posts, 21 pages, 103,416 views

Avatar
#1 • • tumpsi Guest
Oon jo pidemmän aikaa miettinyt tämmösen topikin aloittamista,
ja nyt mä sen teen.
Maailmalla tapahtuu kaikenlaista mielenkiintoista / hauskaa / yms.
mutta usein (imo) ne on niin pieniä asiota,
ettei niistä viitti omaa topikkia pystyttää..

Joten tänne mielestäsi mielenkiintoiset uutiset, meiltä ja maailmalta.

Mä alotan:


Lahti aikoo kieltää lehtipuhaltimet


Lahden ympäristölautakunta hillitsi muutaman viikko sitten jäätelöauton tunnusmelodiaa. Nyt samainen ympäristölautakunta on puuttumassa meteliä aiheuttavaan ja pölyä nostattavaan lehtipuhaltimeen.

Lehtipuhaltimen käyttö aiotaan kieltää keväisin. Syynä on sen nostattama hiekoitushiekan pöly, josta Lahdessa kärsitään keväisin. Puhaltimen käytölle aiotaan laittaa myös kellonajat. Sitä saisi käyttää vain aamuseitsemän ja iltakymmenen välisenä aikana.

Lahden ympäristöjohtaja Kari Porra olisi valmis kieltämään koko laitteen käytön.

- Sen meteli on ikävämpi kuin moottorisahan. Ja näkeehän se puhaltimen käyttäjästäkin, että laite aiheuttaa harmia, kun käyttäjillä on kuulosuojaimet ja hengityssuojaimet.

Suomen Luonto - lehden lukijat nimesivät lehtipuhaltimen muutama vuosi sitten Vuoden turhakkeeksi.



Lahdessa eletään muutoksen aikaa :laugh:
Avatar
#2 • • erik Guest
no toi vekotin nyt onkin niin turha kapistus, että saisikin kieltää vaikka rangaistuksen uhalla.. kuluttaa valtavat määrät energiaa ja minkä takia?
vanha kunnon harava toimii lihasvoimalla, eikä melu/pölyhaitat ole kummoiset.

itse asiassa lahdessa muutenkin tuntuis ympäristöasiat olevan paremmalla tolalla, kuin esim. helsingissä.
mm. kierrätys ja jätteiden lajittelu on hoidettu esimerkillisesti: useimmista taloyhtiöistä löytyy jäteastiat bio- energia- seka- ja ongelmajätteellekin, sekä lasinkeräys.

jotain hyvääkin lahdessa :)
Avatar
#3 • • Tapi T Guest
Puhaltimen käytön kielto keväisin kuivana aikana voi ehkä jossain määrin olla perusteltua juuri noiden pölyhaittojen vuoksi, mutta muuten mä näen sen lähes ainoana fiksuna tapana kerätä lehdet kasaan suurilta alueilta.

Lahdessa on näköjään asiat poikkeuksellisen hyvin, kun siellä on aikaa tälläisiä asioita pohtia.

vanha kunnon harava toimii lihasvoimalla, eikä melu/pölyhaitat ole kummoiset.


Joo! Palkataankin lukuisia ihmisiä harvoimaan puistoalueet, leikataan nurmikot käsikäyttöisellä koneella ja sahataan puut vanhan mallin justerilla. Kustannustehokasta, eikös juu?
Avatar
#4 • • JussiS Guest

vanha kunnon harava toimii lihasvoimalla, eikä melu/pölyhaitat ole kummoiset.


Joo! Palkataankin lukuisia ihmisiä harvoimaan puistoalueet, leikataan nurmikot käsikäyttöisellä koneella ja sahataan puut vanhan mallin justerilla. Kustannustehokasta, eikös juu?


Itseasiassa noitten märkien lehtien puhaltaminen on kyl niin ankeen näköstä toimintaa et haravalla sais kyl huomattavasti nopeemmin homman tehtyy. Ei siihen kuole, et joutuu hiukan lihaksillaan tekeen töitä.

Nimim: 1½ hehtaaria pihanurmikkoa isin luona.
Avatar
#5 • • Edited erik Guest

Puhaltimen käytön kielto keväisin kuivana aikana voi ehkä jossain määrin olla perusteltua juuri noiden pölyhaittojen vuoksi, mutta muuten mä näen sen lähes ainoana fiksuna tapana kerätä lehdet kasaan suurilta alueilta.

Lahdessa on näköjään asiat poikkeuksellisen hyvin, kun siellä on aikaa tälläisiä asioita pohtia.

vanha kunnon harava toimii lihasvoimalla, eikä melu/pölyhaitat ole kummoiset.


Joo! Palkataankin lukuisia ihmisiä harvoimaan puistoalueet, leikataan nurmikot käsikäyttöisellä koneella ja sahataan puut vanhan mallin justerilla. Kustannustehokasta, eikös juu?



no kyllähän silläkin tavalla toimitaan, miksi ei?

mutta en kyllä tossa viestissä haikaillut romanttisesti 'paluuta menneille ajoille', jolloin 'sentään tehtiin oikeata työtä' tjsp; nuo olettamukset teit aivan itse.

kyllä uutta tekniikkaa tulee hyödyntää -mutta avainasiana tulisi olla energiankäytön minimointi=ympäristön kuormittamisen vähentäminen.

itse asiassa tätä keskustelua vois laajentaa.. miten mielekästä on ylipäätään, energiaa ja varoja haaskaamalla, yrittää syksyisin ja keväisin pitää puisto- ym.alueet huipputrimmattuna esteettisistä syistä.
Avatar
#6 • • Edited Bio Guest
Kyllä siellä Venäjän maallakin osataan tutkia:

Kiroilusta impotentiksi

Itse kunkin on nyt syytä siistiä suutaan, sillä kova päivittäinen kiroilu aiheuttaa miehissä impotenssia ja edistää naisissa karvojen ja lihasten kasvua. Näihin järkyttäviin tuloksiin on päädytty Venäjän Jekaterinburgissa sijaitsevassa Ekologisen turvallisuuden instituutissa tutkija Gennadi Tsheurinin johdolla. Tuloksia voitaneen pitää hämmästyttävänä osoituksena Venäjän nykytieteen tasosta.

Lähde: Iltalehti

Ei sit enää ärräpäitä, pojat!

edit. korjasin otsikon
Avatar
#7 • • Tapi T Guest

Itseasiassa noitten märkien lehtien puhaltaminen on kyl niin ankeen näköstä toimintaa et haravalla sais kyl huomattavasti nopeemmin homman tehtyy.


Joo, oot oikeessa. Märät lehdet voitaisiin kerätä sitten esim. ruohonleikkurilla. Imo ei ole mitään järkeä haaskata kaupungin resursseja haravointiin, kun sama homma voidaan tehdä koneitse huomattavasti nopeammin.
Avatar
#8 • • Tapi T Guest

miten mielekästä on ylipäätään, energiaa ja varoja haaskaamalla, yrittää syksyisin ja keväisin pitää puisto- ym.alueet huipputrimmattuna esteettisistä syistä.


Puistot ovat tehty paitsi kaunistamaan kaupunkia, mutta myös virkistyskäyttöön. Em. seikkojen saavuttamiseksi puistot tulee pitää siistinä.

Jos vaakakupissa painavat tolkuton määrä ihmistyötä saasteettomasti ja erittäin vähäinen työ minimaalisella ympäristön kuormituksella, niin ainakin minä valitsen jälkimmäisen, vaikka luonnonsuojeliana itseäni pidänkin. Sitäpaitsi hirvittävä armeija kaupungin työntekijöitä haravoimassa esim. Kaivaria käsipelillä on mun mielestä jo ajatuksenakin aika huvittava.
Avatar
#10 • • osenoko Guest

Imo ei ole mitään järkeä haaskata kaupungin resursseja haravointiin, kun sama homma voidaan tehdä koneitse huomattavasti nopeammin.



Ei aina. On se aika Neuvostoliittolaisen näköistä touhua kun kaupungin työntekijä aamukuudelta kiertää katuun liimautunutta yksinäistä vaahteranlehteä puhaltimen kanssa. Kuiville lehdillehän tuo soveltuu mainosti.
Avatar
#12 • • timppa^ Guest


Tästä on ollut menneellä viikolla aika paljon puhetta. Onneksi mun maksamat verorahat menee oikeaan tarkoitukseen, ja tälläiset SAATANAN rikolliset saadaan kiinni. Toivottavasti tulee mahdollisimman paljon ehdotonta vankeutta!! :angry: :mad:



Joo mielenosoitus pystyyn, mä haluan ainakin 4 vuotta ehdotonta vankeutta törkeästä ilkivallasta! :mad: :mad: :mad:
Avatar
#13 • • Mrrshan Guest
Lehtipuhaltimien melu on sen verran kova että niiden rajoittaminen on aiheellista. Jäätelöauton melodian rajoittaminen on suorastaan palvelus ihmiskunnalle.
Avatar
#14 • • Menoviba Guest
Melun lisäksi ne nostattavat ilmaan pölyä, joka saattaa aiheuttaa hengitysvaikeuksia astmaatikoille. Eikä se terveellekkään ihmiselle miellyttävää ole.
Avatar
#15 • • Ana-- Guest


Tästä on ollut menneellä viikolla aika paljon puhetta. Onneksi mun maksamat verorahat menee oikeaan tarkoitukseen, ja tälläiset SAATANAN rikolliset saadaan kiinni. Toivottavasti tulee mahdollisimman paljon ehdotonta vankeutta!! :angry: :mad:



Joo mielenosoitus pystyyn, mä haluan ainakin 4 vuotta ehdotonta vankeutta törkeästä ilkivallasta! :mad: :mad: :mad:



FPS :(
Avatar
#16 • • osenoko Guest

FPS :(



First Person Shooter??
Avatar
#17 • • drS Guest

FPS :(



lokkasuoja :silence:
Avatar
#19 • • tumpsi Guest


Munkit häiriköivät

Thaimaan poliisi pidätti viime viikonloppuna kuusi munkkia kyläläisten kyllästyttyä humala- ja pilleripäissään hilluvien veljien jatkuvaan ilonpitoon ja metelöintiin. Poliisit kävivät hakemassa munkit talteen Ratcapurissa sijaitsevan temppelin liepeiltä, jossa heidän juhlansa olivat juuri ylimmillään. Viisi munkeista oli pidätyshetkellä amfetamiinin vaikutuksen alaisena ja kuudes oli pelkästään juovuksissa. Munkkien ongelmat eivät päättyneet pidätykseen, vaan lisäksi heidän temppelinsä ykkösmunkki näki parhaaksi potkia juopottelevat munkit pois palveluksestaan.

Avatar
#20 • • sixtus Guest


Munkit häiriköivät

Thaimaan poliisi pidätti viime viikonloppuna kuusi munkkia kyläläisten kyllästyttyä humala- ja pilleripäissään hilluvien veljien jatkuvaan ilonpitoon ja metelöintiin. Poliisit kävivät hakemassa munkit talteen Ratcapurissa sijaitsevan temppelin liepeiltä, jossa heidän juhlansa olivat juuri ylimmillään. Viisi munkeista oli pidätyshetkellä amfetamiinin vaikutuksen alaisena ja kuudes oli pelkästään juovuksissa. Munkkien ongelmat eivät päättyneet pidätykseen, vaan lisäksi heidän temppelinsä ykkösmunkki näki parhaaksi potkia juopottelevat munkit pois palveluksestaan.


:D