Köyhän dj:n vaihtoehdot: CDR / Halpahylly

133 posts, 7 pages, 16,272 views

Avatar
#41 • • tumpsi Guest

Suomessa ei tietääkseni ole yhtään täysipäiväistä dj:tä, joka saa elantonsa vain levyjä soittamalla.


muistelin että ainakin Sasha F tekee näin,
ja niinhän se sitten ilmeisesti onkin:


Sasha F has DJ?ed professionally for 8 years. He is now one of the most in demand Hard Dance DJ?s from Finland...



edit: lisättäköön vielä, että warez biisien soittaminen on IMO perseestä, mutta niin kuin on jo tullut ilmi, on erittäin vaikeaa vetää sitä rajaa..
Avatar
#42 • • Juha Vilkamo Guest
(sori nyt tää off-topic)


Jos haluaa siivun yhteiskunnan herkuista niin yhteiskunta täytyy ottaa koko pakettina vastaan. Jos ei osallistuminen kiinnosta niin ainahan voi irtautua koko leikistä.



nii ja mää oon sit ain tykänny tost ah niin peri amerikkalaisesta
LOVE IT OR LEAVE IT asenteesta...



Enpä ole vasemmalle kallistuvana ihmisenä ikinä mieltänyt asenteitani kovinkaan amerikkalaisiksi.

Sitäpaitsi mitä vittua? :p Onko siinä koko spektri? Rakasta tai hylkää? Eikö kelpaa että toteuttaa itseään parhaalla mahdollisella tavalla niissä puitteissa mitä tarjotaan?

Laita joku hauska kuva replyksi.
Avatar
#43 • • uniq_a.k. Guest
Siis itselläni asia on niin että soitan keikoilla pelkästään alkuperäisiä levyjä. Vinyyli/CD. Ei cdr eikä missään tapauksessa mp3sia. Promot on sit eri juttu mut yritän niitäkin metsästää vinyylinä. Omistan jokusen kappaleen promovinyylejä, muut ovatkin sitten julkaistuja.

Mun mielestä dj joka soittaa waretettuja biisejä, ei ole "oikea dj".
Se vaan menettää sen merkityksen ja hohdon siitä jutusta. Ei millään pahalla mut en pidä oikeen minään tällaisia dj:tä. Mun mielestä siinä ei pitäs olla mitään epäselvää.

Kun saan jonkun kauan odotetun ja harvinaisen biisin ittelleni vinyylinä, mulle tulee aivan mahtava fiilis!! Laitan levyn heti soimaan levareihin ja kuuntelen biisin läpi moneen kertaan. Samaa fiilistä ei saa waretetuista biiseistä.

Sori vaan mut mun vankka mielipide on tämä!
Avatar
#44 • • -orion- Guest


Tässähän on kysymys mielipiteistä, mutta mä en lähde hankkimaan edes niitä biisejä mp3:na joita en mitenkään voi saada.
Mun mielestä se on väärin niitä DJitä kohtaan, jotka on suhteillaan tai muuten onnistuneet hankkimaan ne biisit/levyt itselleen. Se just erottaa nimenomaa DJn, joka on tehnyt vuosia ja vuosia töitä oman kontaktiverkostonsa ja levystönsä kehittämiseksi. Syö miestä, kun sitten joku tyyppi tulee soittamaan niitä arvokkaimpia ralleja CDr:ltä, vain koska "niitä ei enää mistään voi saada".



No huhhuh... :eek:
Tää on just tällaista asennetta mitä mä en voi ymmärtää.
Onhan se ihan hienoa että voi pudottaa jonkun killeriraidan jota muilla ei ole mutta aika heikolla pohjalla mennään jos DJn tarvitsee pelätä, että toiset saa käsiinsä samoja biisejä kuin hän itse.



En mä mielestäni puhunut missään vaiheessa mistään pelkäämisestä vaan vuosia levystöönsä ja muuhun uhranneen DJ:n jonkinasteisesta kunnioittamisesta. Mä itse kunnioitan viimeiseen asti, enkä ala soittamaan CDr:ltä muuten kuin jo Homegroven mainitsemien kolmen kohdan mukaisesti.

Ja jos sä kerran et voi ymmärtää mun mielipidettä, niin miksi et vastannut esittämääni viimeiseen kysymykseen?
"Kuvittele se arvokkain vinyylisi, jonka kalastamiseen kulutit vuosia ja vitusti rahaa, ja sitten keikka, jossa odotat saavasi soittaa sen ja edellinen DJ tulee ja vetää sen saman rallin CDr:ltä. Ottaako päähän?"
Avatar
#45 • • -orion- Guest


Nussitaanpas pilkkua, eli se mitä tiedän ainakin muutaman dj:n tekevän. Eli waretetaan joku biisi, editoidaan siihen vähän alkua ja loppua, lisätään joku tyhjänpäiväinen puhesample, ja soitetaan hyvillä mielin omaa dj xxx edittiä. Onkos toi sit jonkun mielestä laillista ja missä määrin?



Oho, itse en oo tuollaista huomannutkaan. Tai sitten nää kyseiset DJt jättää tracklisteja jälkikäteen kirjoitellessaan noi "DJ XXX edit"-merkinnät tekemättä. Jos editin kerran tekee, niin kyllä sen takana pitäis pystyä seisomaan.
Avatar
#46 • • Homegrove Guest

CDR:riä saa soittaa keikoilla / laittaa mixauksiin jos:
1. Olet saanut kyseisen biisin suoraan tuottajalta / remixaajalta
2. olet ostanut biisin mp3-muodossa jostakin mp3-kaupasta
3. Olet tehnyt kyseisen biisin / remixin.

Kaikki muut cdr-tapaukset ovat huomattavan paheksuttavia ja epäeeettisiä. Jos ei ole varaa ostaa levyjä niin älä soita niitä. Ei ruokaakaan kaupasta oteta vaan mukaan kun ei ole varaa maksaa.


Nussitaanpas pilkkua, eli se mitä tiedän ainakin muutaman dj:n tekevän. Eli waretetaan joku biisi, editoidaan siihen vähän alkua ja loppua, lisätään joku tyhjänpäiväinen puhesample, ja soitetaan hyvillä mielin omaa dj xxx edittiä. Onkos toi sit jonkun mielestä laillista ja missä määrin?



En näe tätä kovinkaan hyväksyttävänä myöskään. Lähtökohta on kuitenkin waretettu biisi...

Ja Akir0n pointti bootleggien laillisuudesta pitää hyvinkin paikkaansa. Tosin Holdenin ja Kleinenberging jaossa olevat remixit ovat alunperin levy-yhtiön tilaamia(eivät siis ns laittomia bootleggeja), joita ei kuitenkaan hyväksytty. Holden itse sanoi syyksi jakamiseen että ovat liian hyviä unohtuakseen vain siksi että levy-yhtiö ei niistä pitänyt.
Avatar
#47 • • Daniel Braun Guest
Mulle se levyjensoittofiilis on just siinä että on saanu metsästettä jonkun biisin haluamassaan formaatissa (allekirjoittaneella yleensä 12") ja pääsee sitä soittamaan.
Ei siinä oo minkäänmoisa tunnetta soitella cd-r:riltä waretettuja kappaleita vaan sen takia että "porukallehan sitä soitetaan"...
Olkoot sitten soittamatta jos ei raaski panostaa harrastukseesa edes pientä määrää rahaa.

Olishan se helppoa tsekkailla kaikkien levykauppojen myydyimmät listat sekä keräillä vielä starbadj:den track-listojen mukaan niitä warebiisejä ja paukuttaa menemään pähkinöinä olevalle porukalle.
Mut mitä iloa siitä itelleen olis?
Eiköhän meistä kaikki (siis kaikki me jotka otamme tän harrastuksen edes hiukan vakavasti) ole sen verran omaatuntua ja älyä päässä ettei päästä itseään helpolla vaan panostaa harrastukseensa aikaa ja rahaa.

En kuitenkaan tuomitse sitä jos joskus poikkeustapauskessa nappaan yhden/pari biisiä settiinsä cd-r:ltä...
Ja vain niissä tapauksissa jos kys biisi on oikeesti kiven alla ja tarkoitus on soittaa (teeman vaatiessa tms) just SE biisi.
Mut nää "wanabesuperstaradj:t" jotka ostaa halvat cd-rämpyttimet ja jonku halpis mikserin ja soittavan vain ja ainoastaan waretettuja biisejä ja kuvittelevat tällöin olevansa "niin vitun cool" ottavat mua pannuun :mad:
Ja sit pullistellaan jossakin paikallisessa perusjuottolassa misuille sillä että "mä oon dj" tms.
Caro²

Posts: 5,301

#48 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Kuvittele se arvokkain vinyylisi, jonka kalastamiseen kulutit vuosia ja vitust rahaa, ja sitten keikka, jossa odotat saavasi soittaa sen ja edellinen DJ tulee ja vetää sen saman rallin CDr:ltä. Ottaako päähän?



Suoraan sanottuna. Ei ota. En ota tätä harrastusta niin vakavasti että sapettaisi moinen. Jos kyseinen janppa varastaisi levyn miun levypakista, sitten vituttas.

Saan itselleni aivan riittävästi tyydytystä siitä, että voin kotona omissa oloissani, tai kavereiden kanssa hengaillessa laittaa jonkun vanhan hyvän biisin soimaan, ihan alkup. lätyltä.. Se mistä musa tulee bileissä, on ihan yks ja sama.

Mainittakoot nyt vielä se, että osa biiseistä jotka olen cd-r records tuotantona itselleni polttanut on vielä omien käsien kautta mennyt editointiohjelman lävitse, yleensä rakenne muutettuna..

Niin, ja piratismia, sanan varsinaisessa merkityksessä, Piraatti-levyjä en osta. Siinä menee rahaa jo ihan aikuisten oikeasti vähän väärille henkilöille.
Oli soitettavat biisit mistä tahansa lähtöisin, niin ne jokatapauksessa tuovat tekijälleen aina "ilmaista" mainosta. Imho dj:den pitäisi saada alennusta keikkamääriensä mukaan levyistä..
Avatar
#49 • • -orion- Guest


Kuvittele se arvokkain vinyylisi, jonka kalastamiseen kulutit vuosia ja vitust rahaa, ja sitten keikka, jossa odotat saavasi soittaa sen ja edellinen DJ tulee ja vetää sen saman rallin CDr:ltä. Ottaako päähän?



Suoraan sanottuna. Ei ota.



Selvä pyy. Mut juuri tämänkin vuoksi mainitsin siinä ekassa postauksessani näiden olevan mielipideasioita.
Avatar
#50 • • Tommy_Wave Guest


Ja jos sä kerran et voi ymmärtää mun mielipidettä, niin miksi et vastannut esittämääni viimeiseen kysymykseen?
"Kuvittele se arvokkain vinyylisi, jonka kalastamiseen kulutit vuosia ja vitusti rahaa, ja sitten keikka, jossa odotat saavasi soittaa sen ja edellinen DJ tulee ja vetää sen saman rallin CDr:ltä. Ottaako päähän?"



Täytyy sanoa, että ei ota.
Avatar
#51 • • da_chef Guest

"Property is theft"

Pierre-Joseph Proudhon



Kas kas, onko tänne eksynyt joku anarkistinplanttu
Avatar
#52 • • mekaanikko Guest

Juuri tuo mekaanikon mainitsema "soitan semmosia piisiä cdr:llä,
mitä yksinkertaisesti ei saa mitenkään" on ehkä pahimmasta päästä,
tämä on juuri se tapa jolla erillaisuutta tapetaan henkeen ja vereen. :/



Bullshit. Olen Dixoffin kanssa samaa mieltä siitä, että vasta silloin ne todelliset DJ-skillssit punnitaan kun kaikilla on mahdollisuus päästä käsiksi samoihin levyihin. Maailmassa on joka tapauksessa niin paljon musiikkia, että hyvät DJ:t eivät todellakaan soittaisi samoja levyjä jos kaikilla olisi kaiken maailman julkaistun musiikin valikoima käytettävissään, pikemminkin näkisin että toi rajallinen saatavuus on omiaan yksipuolistamaan musatarjontaa.

Kun jotain lättyä saapuu n kappaletta Streetbeatiin niin kohta meillä on n kappaletta DJ:tä ja wannabe-DJ:tä jotka soittavat sitä samaa biisiä, sen sijaan että jengi tekisi enemmän pohjatyötä ja etsisi itsenäisesti uusia juttuja. Näin on aina ollut, mutta näin ei välttämättä tarvitse aina tulevaisuudessa olla kun musiikin digitaalinen jakelu (laillinen sellainen siis) kehittyy.

Mun mielestä koko DJ-kulttuurin vastemmielisimpiä piirteitä on promoilla ja cd-r:illä runkkailu tyyliin "vittu mä oon kova jätkä kun mulla on tää biisi mitä muilla ei oo" ja naurettava formaattisnobismi jossa välineet muodostuvat olennaisemmiksi kuin sisältö.

Levyjen keräily on yks juttu mutta DJ ei ole sama asia kuin keräilijä. Voi olla, että sellainen keräilijä on "parempi" jolla on levystä x joku harvinainen virhepainos tai puolalainen erikoiseditio gatefold-kannella, mutta DJ:n hyvyyteen tai huonouteen ei tällaisilla asioilla ole nähdäkseni mitään merkitystä. Joo, kyllä mäkin kuittailen tutuille DJ:lle tiettyjen biisien soittamisesta waretettuna kun olen niitä esimerkiksi toiselta puolelta maailmaa originaaleina hankkinut, mutta se on läpänheittoa, en oikeasti koe sen olevan minulta mitenkään pois että muutkin skulaavat hyvää musaa.

Artistilta tai levy-yhtiöltä ei ole mitään pois sellaisessa toiminnassa että warettaa out-of-print -levyjä, mikäli on myös valmis hankkimaan ne alkuperäisinä jos uusi painos tulee markkinoille. Käytettyjen levyjen hintaan tällä voi tietysti olla vaikutusta mutta ei paljon kiinnosta jos jonkun 100 £ levyn arvo laskee vaikka 70 puntaan, on se vitun kallis vieläkin eikä näitä lättyjä diilaavat keräilijät ja divarinpitäjät nähdäkseni kontribuoi tähän kulttuuriin niin paljoa että kokisin heidän työnsä samalla tavalla tukemisen arvoiseksi kuin alkuperäisten artistien.

Tietysti itsessänikin asuu sen verran keräilijää että originaalin omistajalle olen aina hiukka kade ja itsekin joskus näitä huikean hintaisia keräilykappaleita ostelen jos todella helmestä biisitä on kyse. Harvoin kuitenkaan yli 30 euroa olen mistään levystä maksanut, muutamia poikkeuksia (lähinnä japanilaisia julkaisuja) lukuunottamatta.

Mitä tulee laillisuuteen, niin vaikkei pakissa olisi ensimmäistäkään waretettua biisiä niin todennäköisesti DJ rikkoo lakia jatkuvasti: laillisestikin hankittujen biisien polttaminen CD:lle, miksausten levittäminen, pimeät keikkaliksat, omat sämple- ja edittikikkailut (usein waretetuilla musasoftilla), tullin ohi levyjen tilailu Jenkeistä... Voidaan keskustella siitä onko hyvä että näin on, mutta jos ei ole valmis puuttumaan myös näihin asioihin, ei kannata vedota mielestäni waretettujen biisien laittomuuteen. Moraali ei siis ole sama asia kuin laki.
Avatar
#53 • • Dr.Phibes Guest

"Property is theft"

Pierre-Joseph Proudhon



Kas kas, onko tänne eksynyt joku anarkistinplanttu



eiku mää oon kattonut young ones:::seja..
Avatar
#54 • • A-E Guest
Waretus on perseestä, mutta turha lähteä väittämään etteikö me kaikki siihen joskus sorruttaisi.

Itse waretan musiikkia, mutta samalla ostan vinyyleitä, koska mielestäni vinyyli on ainoa oikea formaatti omassa dj harrastuksessani. Cd-levystä puuttuu se vinyylin fiilis, minkä takia yritän hankkia kaikki suosikki mp3 biisini vinyylinä (joskus menee aikaa ja rahaa tähän ihan vitusti) ja jos en tässä onnistu niin sitten en saa kyseistä levyä ikinä vinyylinä (joten en myöskään sitä ikinä dj seteissäni soita). Mutta biisien warettaminen kotikuunteluun paska laatuisena mp3:sena on ihan eri asia kuin niiden samojen äänenlaadultaan paskojen biisien soitto cd-r:ltä dj keikalla.

DJ harrastus perkeleen kallista, eikä sitä kannata aloittaa jos ei perse ja kukkaro kustanna sitä. Itse olen käyttänyt harrastukseeni kaikki ylimääräiset rahani jo monen vuoden ajan sen takia mua vituttaa suunnattomasti tollaset mp3 ware cd-r levyjä soittavat wanabe dj:t, jotka pitäis perseraiskata kaikki niiden omilla Pioneerin cd-dekeillä.

Itse en voi ymmärtää sitä, että miksi pitää soittaa dj seteissä sellaisia biisejä joita ei oikeasti omista laillisina mp3:sina, cd:nä tai vinyylinä. Onko kaikkien pakko soittaa niitä uusimpia hittejä tai vanhoja klassikkoja, kun maailma on pullollaan muitakin hyviä biisejä. Ja näitä muita hyviä biisejä saa myös ihan ilmaiseksi internetistä (mutta jos noita netistä ladattuja biisejä soittelet, kysy lupa niiden tekijältä, koska ilman lupaa ilmaisen biisin soittaminenkin on laitonta). Kaikki vitun wanabe dj voi mun puolesta ampua itsensä, jos kehtaavat väittää että jonkun ware biisin soittaminen omassa dj setissään on hänen dj uransa elin ehto ja tapa millä erottua muista dj:stä. DJ:llä on aina yksi keino millä erottua muista ja sen nimi on miksaus tekniikka, mutta voihan olla että nämä wanabe dj:t cd-dekkeineen eivät ole ikinä vaivaantuneet opettelemaan sellaista asiaa kuin biittimiksaus, kun digitaali tekniikka ja Pioneerin lelut tekee sen sun puolesta.

Tähän loppuun voisin laittaa pari saittia mistä saa niitä ilmaisia mp3:sia, joita voi sitten soitella ihan rauhassa omissa seteissään jos ei kerta ole varaa ostaa levyjä.

Speedy J osoitteesta saa ladata ilmaiseksi äijän Collabs levyjen special bonus biisit.

TekkTribe labelin sivuilta voi ladata ihan ilmaiseksi muutaman kymmentä, myös ihan vinyylillä julkaistua schranz biisiä

Cocoxquï Records on suomalainen nettilabel, jonka takana on muutama todella lahjakas kotimusiikko. Ehdottomasti tarkastamisen arvoinen saitti.
Avatar
#55 • • jUSSi Guest
Olen samoilla linjoilla mekaanikon ja dixonin kanssa siitä, että keräily ja levyjen soittaminen pitäisi tässä keskustelussa osata erottaa toisistaan. Ne tukevat toinen toistaan, mutta eivät ole riippuvaisia toisistaan.

Tärkeintä deejin toiminnassa on kuitenkin sen Hyvän Musiikin[tm] etsiminen, joten nämä erittäin vaikeasti saatavat tai out-of -print levyt voi warettaa soittoa varten, mutta niin kuin mekaanikko jo totesi, täytyy silloin olla valmiina ostamaan ko. plätty, jos sitä ilmaantuu myyntiin. Kaikissa muissa tapauksissa deejiin täytyy ostaa soittamansa musiikki (pl. homegorvan mainitsemat cd-r tapaukset).
Avatar
#56 • • ken-guru Guest

DJ rikkoo lakia jatkuvasti: laillisestikin hankittujen biisien polttaminen CD:lle



Onko tämä laitonta? Oman käsitykseni mukaan tämä ei ole laitonta. Hankitusta levystä saa ottaa backupit.
Avatar
#57 • • akir0 Guest

DJ rikkoo lakia jatkuvasti: laillisestikin hankittujen biisien polttaminen CD:lle



Onko tämä laitonta? Oman käsitykseni mukaan tämä ei ole laitonta. Hankitusta levystä saa ottaa backupit.



Backupit saa toki ottaa, mutta ilman DJ-sopimusta teoston ja gramexin(meniks nää oikein) et saa soittaa siltä backupilta mitään julkisesti. Mekaanikko varmaan tarkoitti sitä kun puhui kuitenkin samassa lauseessa DJ:stä.
Avatar
#58 • • Edited dixoff Guest

DJ rikkoo lakia jatkuvasti: laillisestikin hankittujen biisien polttaminen CD:lle



Onko tämä laitonta? Oman käsitykseni mukaan tämä ei ole laitonta. Hankitusta levystä saa ottaa backupit.



Omaan, yksityiseen käyttöön. Muihin tarkoituksiin tehtäviä kopioita varten pitäisi hankkia erikseen lupa, joka luonnollisesti maksaa... ks. esim. http://www.gramex.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=www2&mid=132&sid=170
Avatar
#59 • • GateWay Guest
Ihmetyttää tämä suvaitsevaisuus bileissä warelevyjä/biisejä soittavia DJ:itä kohtaan. Itse en ikinä kehtaisi näyttää naamaani dekkien takana samalla tunkien warecdr:ää sisään soittimeen, en missään tapauksessa. Mielestäni jos ei ole varaa levyihin, ei niitä sitten tarvitse julkisesti missään soitella. Samaten levyn huono saatavuus on myös helvetin huono syy polttaa siitä cdr mp3:sta. Vetoaminen djskillsehin dj:iden erottajana on myös aikasta perseestä, mielestäni selektiolla ja levykokoelmalla pitää olla huomattavasti suurempi merkitys. Ketä kiinnostaa dj joka soittaa euron halpislevyjä (paskoja semmoisia, makuasia toki) helvetin sievästi miksattuna? (kärjistetty, tiedän - mutta silti!)

Aidot levyt kunniaan sanon minä! ;)
Avatar
#60 • • Remotion Guest
Noh, meitsi soittelee pelkästään kotona, tai siihen rinnastettavissa olosuhteissa. teen myös kerran pari vuodessa omia kokoelmia joissa on pelkästään waretettuja biisejä joita ei ole mahdollista saada kuin vinyylinä (joko siksi että levy on niin vanha ja jo harvinainen että ei löydy cd:llä tai sitten uudehko julkaistu vain vinyylinä). Ja itse kun en vinyyleistä perusta niin en ois kuitenkaan ostanut niitä biisejä et siinä mielessä. Yleensä kyllä sitten jos samoilta artisteilta tulee esim joku kokoelma cd:lle niin ostan sen toki. Piraatteja en tue ollenkaan ja suurimman osan levyistä olen kuitenkin onnistunut löytämään myös cd:llä esim streetin kautta tilaamalla. Rahaa kyllä kuluu mutta ei nyt tähtitieteellisiä summia kuitenkaan ja aitoja cd:tä on niin kiva hypistellä ja soittaa kun ne ei rahise eikä lopu kesken. :heart: