Köyhän dj:n vaihtoehdot: CDR / Halpahylly

133 posts, 7 pages, 16,287 views

Caro²

Posts: 5,301

#21 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Voin ihan suoraan sanoa, että itselläni on myöskin jokunen cd, jotka sisältää juurikin joko a) kavereilta ripattuja b) netistä poimittuja joita ei enää [c) saa ostettua , d) kukaan ei myy käytettynä].

Toinen asia on se, että useimmat mp3:t jotka olen jostakin napannut, tulee eksymään omaan levy-kokoelmaan, mikäli vain jostakin löydän ko. kappaleet.. Jos ei levynä löydy, sitten on varmaan pakko ostaa cd..

Sitten se toinen näkökulma asiaan. Joku mainitsi ettei pitkään katso hyvällä dj:tä, joka soittaa kokoillan cdr:ltä. Onhan se ymmärrettävää, että mikäli näkee dj:llä nipun cdr:iä, olettaa niiden olevan heti waretettuja ralleja.
Henkilökohtaisesti roudaan esm rantabileisiin huomattavasti mieluummin 10kpl cdr:iä, kuin vien vinyylit puremaan hiekkaa.. Näiden cdr:ien sisältö on useammasta kohteesta:
1) Omilta vinyyleiltä
2) Kaverin vinyyleiltä
3) Omilta cd:ltä
4) kaverin cd:ltä
5) Netistä

Jos joku ihmettelee miksi ulkoilmassa mieluummin soitteleepi vaikka cd:tä, kuin vinyylejä:

rantapileet.jpg

Tarviiko kertoa mitä tapahtuu levyn uralle, kun noin 100°C neula jyrää hiekan yli :mad:
Avatar
#22 • • -orion- Guest


joita ei enää [c) saa ostettua , d) kukaan ei myy käytettynä].



Tässähän on kysymys mielipiteistä, mutta mä en lähde hankkimaan edes niitä biisejä mp3:na joita en mitenkään voi saada.
Mun mielestä se on väärin niitä DJitä kohtaan, jotka on suhteillaan tai muuten onnistuneet hankkimaan ne biisit/levyt itselleen. Se just erottaa nimenomaa DJn, joka on tehnyt vuosia ja vuosia töitä oman kontaktiverkostonsa ja levystönsä kehittämiseksi. Syö miestä, kun sitten joku tyyppi tulee soittamaan niitä arvokkaimpia ralleja CDr:ltä, vain koska "niitä ei enää mistään voi saada".

Kuvittele se arvokkain vinyylisi, jonka kalastamiseen kulutit vuosia ja vitust rahaa, ja sitten keikka, jossa odotat saavasi soittaa sen ja edellinen DJ tulee ja vetää sen saman rallin CDr:ltä. Ottaako päähän?
Avatar
#23 • • Homegrove Guest
Holdenin remixiä Britneysta tosiaan voi soittaa niin paljon kuin huvittaa koska mies laittoi tuotokset itse jakoon omalle netti-saitilleen. Tässä tapauksessa voi sanoa että remixin on saanut suoraan sen tekijältä.

Myös Sander Kleinenberg on laittanut pari ihan hillittömän maistuvaa remixiä jakoon omalla saitillaan. Suosittelen: www.sanderkleinenberg.com

Varsinkin Justin Timberlake remix (jos se siellä vielä on) pesee julkaistun version 6-0.

Tätä itseasiassa harrastetaan aika tavalla, noita artistien web-sivuja kannattaa aina surffata. Joskus musiikki on ilmaistakin ihan laillisesti. :)
Avatar
#24 • • Hasse G Guest

Myös Sander Kleinenberg on laittanut pari ihan hillittömän maistuvaa remixiä jakoon omalla saitillaan. Suosittelen: www.sanderkleinenberg.com



Ui! Thanks for the hot tip. :excellent:
Avatar
#26 • • uniko1 Guest
Sen lisäksi että waretettujen biisien soittaminen on väärin muita DJ:tä kohtaan, omasta mielestäni se on huomattavasti enemmän väärin artisteja ja labeleita kohtaan. Elektronisen musiikin julkaiseminen ei ole mikään kultakaivos useimmissa tapauksissa ja sitä tehdään useimmiten oman kukkaron kustannuksella. Useimmat undergroundimpaa matskua julkaisevat pikkulafkat ja yksityiset ihmiset, kuten artistit itse omien labeleidensa kautta, eivät tule koskaan saamaan omiaan takaisin vuosien varrelta. Varsinkaan vinyylin prässääminen ja kuljetukset ympäri maailmaa ei ole mitään ihan halpaa leikkiä.

Kuinka moni esim kehtaisi warettaa ja soittaa bileissä kotimaisten lafkojen, kuten Vuon, Shoot To Killin tai Symptomin julkaisuja? Onhan se toki helpomman tuntuista ottaa menestyneen ulkomaalaisen artistin biisejä Soulseekistä ja vetästä keikka niillä, mutta moraalisesti se ei ole yhtään sen enempää oikein. Jos ei vinyyliä/CD:tä ei ole enää saatavilla, eikä julkaisua löydy maksullisista MP3-palveluista, niin onko se pakko saada soitettavaksi? Maailmassa on muutama muukin soittamisen arvoinen biisi, tuskin kenenkään (oikean) DJ:n setti yhteen biisiin kaatuu?

Nyt kun MP3-kaupoissa alkaa olla hyvä määrä uudempaa ja vanhempaakin elektronista musiikkia saatavilla usein euron biisihintaan, maksuvälineinä löytyy Electronit ja PayPalit useilta, niin alkaa mun mielestä warettajilla olla vähän vitun vaikea selittää että se on rahasta kiinni. Jos ei ole mahdollisuutta tota euroa/biisi maksaa, niin ei mielestäni ole kovin tosissaan oman DJ-touhunsa kanssa.
Avatar
#27 • • Herman Prime Guest
Itse soittelen myös usein lainalevyjä. Mulla on lähes aina noin 20-30 levyä lainassa kirjastosta. Monet levyt ovat olleet lainassa (esim Pekka Pohjolan Keesojen Lehto Pirkkalan kunnankirjastosta, jossa kukaan muu ei sitä kuuntele :D) enemmän kuin useampia kertoja, mutta harvoin niistä teen cd-r:ää.

Hyvän poikkeuksen tekee esim eräältä kirjasta löydetyltä kokkarilta löytämäni Xploding Plastixin Sports, not Heavy Crime -kappale, jota ei ole kertakaikkiaan enää myynnissä Suomessa. Pakkohan se oli polttaa ja soittaa kun se on vaan niin hyvä. Pettäisin itseäni jos en niin tekisi. Väliaikaisena ratkaisuna se ei tuota itselleni huonoa omatuntoa. Olen kuitenkin tilaamassa Amerikan maasta levyä, mutta siihen asti tyydyn cd-ärrään.

_

Siihen, että dj:n harjoittama pienimuotoinen piratismi olisi tuomittavaa, on otettava huomioon, että monet pikkuartistit tekevät musiikkia ihan mielellään tappiolla ja ovat tyytyväisiä siihen että joku heidän biisejään soittaa - vaikkakin ceedeeärrältä. Taas suuret artistit - eli hittiartistit - saavat kyllä sen leipänsä vaikka jopa 80% heidän levyistänsä olisi laittomasti hankittua. Väliinputoajia ovat siis keskikuuluisat muusikot, jotka yrittävät ansaita leipänsä levymyynnillä.

Mielestäni niiden dj:den, jotka soittavat levyjä omaksi ilokseen ja saavat harvoilta keikoiltansa minimaaliset palkat, jotka kattavat vaikkapa noin 2% levyjen ostoista ei tulisi murehtia siitä, onko kysymyksessä alkuperäinen 7', repressi, cd-painos vai cd-r.

Kuitenkin, hyvät ihmiset, hyvä musiikki ei saa olla kenenkään etuoikeus, mitä varallisuuteen on kysymys. Eikä mielestäni voida asettaa dj:tä mihinkään eri asemaan tässä kysymyksessä, koska ei se ole ammatti.

Musiikki on itseisarvo. Levyt välinearvo.
Avatar
#28 • • akir0 Guest

Holdenin remixiä Britneysta tosiaan voi soittaa niin paljon kuin huvittaa koska mies laittoi tuotokset itse jakoon omalle netti-saitilleen. Tässä tapauksessa voi sanoa että remixin on saanut suoraan sen tekijältä.

Tätä itseasiassa harrastetaan aika tavalla, noita artistien web-sivuja kannattaa aina surffata. Joskus musiikki on ilmaistakin ihan laillisesti. :)



Tähän pitääpi toki sen verran kommentoida, että jos noi remixit on bootleggejä niin eihän se toiminta ole "ihan laillista" kuitenkaan :)
:D

Posts: 3,707

#29 • • :D
Kuten ei ole laillista myöskään soitella ostettuja mp3:sia. Suomen
pykälät ei vielä taivu nykyaikaan. Onneksi Teosto ja Gramexil on ns.
dj-sopimus, jolla dj voi ostaa biisit lailliseksi cdr:lla.
Avatar
#30 • • xybo Guest

Mielestäni niiden dj:den, jotka soittavat levyjä omaksi ilokseen ja saavat harvoilta keikoiltansa minimaaliset palkat, jotka kattavat vaikkapa noin 2% levyjen ostoista ei tulisi murehtia siitä, onko kysymyksessä alkuperäinen 7', repressi, cd-painos vai cd-r.

Kuitenkin, hyvät ihmiset, hyvä musiikki ei saa olla kenenkään etuoikeus, mitä varallisuuteen on kysymys. Eikä mielestäni voida asettaa dj:tä mihinkään eri asemaan tässä kysymyksessä, koska ei se ole ammatti.



Tästä päästään taas kysymykseen pitäisikö dj:lle edes maksaa
palkkaa. mielestäni ei. Matkat ja mahdollinen majotus on ok,
mutta suomenkokoisessa maassa muu ei yksinkertaisesti ole
sen arvoista. Harvapa dj varmaan ostaa levyjään vain keikkoja
varten. (vaikka toki keikoilla on kivempaa soitella uusia levyjä).

Köyhien ei kannata edes kuvitella dj uraa mielestäni. Jos ei ole
varaa harrastukseen niin sillon sitä ei harrasta, ei se warettaminen
ja (on niin harvoin keikkaa) läppä paljoo asiaa muuta. Varallisuus
on vaikuttava osa. Monet nykyajan pitempään soittaneista ovat
soittaneet juuri siksi pitempään, että esim vanhemmat ovat
ostaneet "pikkuveijjarille" teknarit. Kyllä varallisuus on aina ollut
yksiosa tätäkin hommaa. Toki on hemmoja jotka ovat ostaneet
ensimmäisitä palkoista laitteet ja levyihin menny kaikki mitä
on vaan tienannut (vertauksena vaikka mopo/auto-harrastukseen).

Juuri tuo mekaanikon mainitsema "soitan semmosia piisiä cdr:llä,
mitä yksinkertaisesti ei saa mitenkään" on ehkä pahimmasta päästä,
tämä on juuri se tapa jolla erillaisuutta tapetaan henkeen ja vereen. :/

-- xybo
Avatar
#31 • • Individual Guest
Final Scratch
Eikö siinä järjestelmällä ole dj:llä soitettavat kappaleet mp-3 muodossa?
Esim. PVD soittelee sillä , mutta eiköhän hänellä kuitenkin ole kaikki biisit alkuperäisenä vai mitä luulette?
Miksihän yleensä paljon mainostetaan sitä, että tällä ja tällä soittimella voit soittaa myös mp-3:sia. Onkohan se muka vain homman helpottamiseksi, jos ei tarvitse raahata levyja mukana keikalla.
Avatar
#32 • • Dr.Phibes Guest
Must se on kans ihan kauheet ku kaikemaailma djt duunaa miksauksii... mihnä ne laittaa muitten tekemii piisei... eikä ne ei maksa artisteil niist mitää ja sit laittaa ne ilmaseks jakoo interwebbii tai polttaa niist cd ärrii ja jakelee....

jos ei oo varaa maksaa ni ni ei sit tarttis tommost tehd...

eihän kaupastakaan varasteta ruokaa jos ei ole varaa...


sit viel mul muistutukseks tähä loppuu etten enää postaa tän...



arguing.jpg

Pori kuittaa ja lopettaa....


Jos haluaa siivun yhteiskunnan herkuista niin yhteiskunta täytyy ottaa koko pakettina vastaan. Jos ei osallistuminen kiinnosta niin ainahan voi irtautua koko leikistä.



nii ja mää oon sit ain tykänny tost ah niin peri amerikkalaisesta
LOVE IT OR LEAVE IT asenteesta...


mut pekka pää kiinni ja mee hoitaa lastas....
Avatar
#33 • • MikkiHiiri Guest

Entäs bootlegit?
...
onko tällaisen kappaleen soittaminen julkisesti (tai laittaminen mixtapeen) mielestänne moraalisesti tuomittavaa? Laillistahan se ei ole.



Ei mielestäni ole. Itsetehdyt bootlegit ja re-editit on mielestäni yks niistä ainuista jutuista, joilla nykypäivän DJ voi erottua täysin muusta massasta.
Avatar
#34 • • uniko1 Guest


Siihen, että dj:n harjoittama pienimuotoinen piratismi olisi tuomittavaa, on otettava huomioon, että monet pikkuartistit tekevät musiikkia ihan mielellään tappiolla ja ovat tyytyväisiä siihen että joku heidän biisejään soittaa - vaikkakin ceedeeärrältä.



Näiden pikkuartistien tuotoksia voi imuroida vapaasti esim. Demo Tracks -osiosta ja soitella, netti on myös pullollaan ilmaisnettilabeleita joista voi napsia helposti parin setin verran kamaa soitettavaksi. Kovin moni artisti/muusikko ei kuvittele, että laitehankinnat ja käytetty aika tulisikaan rahana takaisin levymyyntinä - eli siinä mielessä varmasti "tekevät ihan mielellään musiikkia tappiolla".

Kun ollaan päästy siihen pisteeseen, että biisejä on prässätty vinyylille tai CD:lle, on kuitenkin tarkoitus myydä tätä tuotetta edes pienissä määrin. Usein siinä on myös jonkun toisen osapuolen (labelin) rahat kiinni ja jos artisti on tehnyt edes jonkinlaisen levytyssopimuksen, se ei ole edes enää artistin sanasta kiinni saatko warettaa ja soittaa julkisesti levyä.

Pikkuartisteilta ja vähän isommiltakin saa kyllä promoja soittotarkoituksiin pyytämällä. Kaikkien artistien mielestä on salettiin kiva kuulla omaa biisiänsä soitettavan jossain ja labelitkin diggaavat, mutta jos hommaan on satsattu aikaa ja rahaa, niin luvattomasta warettamisesta eivät varmasti pidä.


Taas suuret artistit - eli hittiartistit - saavat kyllä sen leipänsä vaikka jopa 80% heidän levyistänsä olisi laittomasti hankittua.



Niin, eikä K-Kauppa mee konkurssiin vaikka just mä vaan varastaisinkin safkani sieltä.

Jos joku on ponnahtanut huipulle, yleensä vuosien ja vuosien rankalla työllä, ei mun mielestä oikeuta yhtään sen enempää hänen työnsä pöllimiseen.

Eikä mielestäni voida asettaa dj:tä mihinkään eri asemaan tässä kysymyksessä, koska ei se ole ammatti.



??? Oon kuullu huhua, että joillekin se jopa olisi ammatti?
Avatar
#35 • • MikkiHiiri Guest


??? Oon kuullu huhua, että joillekin se jopa olisi ammatti?



Samaa minäkin olen kuullut.
Avatar
#36 • • Tapsa Guest
Yllätyn suuresti kuinka paljon täällä on tällä saralla huijaavia ihmisiä !

Jos et omista jotain harvinaisuutta,
niin silloin et sitä omista !



Vittu mitä pellejä sanon mä !

Pistää vihasex !
:mad:
Avatar
#37 • • Tommy_Wave Guest


Tässähän on kysymys mielipiteistä, mutta mä en lähde hankkimaan edes niitä biisejä mp3:na joita en mitenkään voi saada.
Mun mielestä se on väärin niitä DJitä kohtaan, jotka on suhteillaan tai muuten onnistuneet hankkimaan ne biisit/levyt itselleen. Se just erottaa nimenomaa DJn, joka on tehnyt vuosia ja vuosia töitä oman kontaktiverkostonsa ja levystönsä kehittämiseksi. Syö miestä, kun sitten joku tyyppi tulee soittamaan niitä arvokkaimpia ralleja CDr:ltä, vain koska "niitä ei enää mistään voi saada".



No huhhuh... :eek:
Tää on just tällaista asennetta mitä mä en voi ymmärtää.
Onhan se ihan hienoa että voi pudottaa jonkun killeriraidan jota muilla ei ole mutta aika heikolla pohjalla mennään jos DJn tarvitsee pelätä, että toiset saa käsiinsä samoja biisejä kuin hän itse.

Keräilijät on tietenkin sitten asia erikseen. Arvostan todella paljon hyvää vinyylikokoelmaa toisin kuin jonkun kovolleen warettamaa megagigakokoista kokoelmaa paskan laatuisia mp3sia. Ymmärrän myös huolen oman vinyylikokoelman arvokkuuden alentumisesta jos biisit on yleisesti saatavilla.

Bileissä mä haluan kuulla hyvää musiikkia. Ei se ole ensisijaista että musa tulee vinyyliltä (jos unohdetaan nyt tässä äänenlaadulliset ja miksaustekniset seikat ;) ). Se on kuitenkin ehdottomasti moraalisesti väärin soittaa waretettuja biisejä jotka olisi laillisesti saatavilla. Varsinkin jotain pienten konemusalafkojen biisejä joille raha olisi enemmän kuin tarpeen.

Itse kannustan kovasti vanhojen harvinaisten vinyylien tallentamista digitaaliseen muotoon. On niin paljon hienoa musiikkia pieninä painoksina ja olisi sääli jos se musiikki kuolisi niiden vinyylien myötä.
Tämä ei myöskään ole pieneltä levylafkalta tai artistilta pois jos ko. levyä ei enää ole eikä tule kauppoihin.

Ei täällä peräpohjolassa kannata niin vakavasti levyjen pyörittelyä ottaa.
Harvat täällä leipänsä ansaitsevat soittamalla harvinaisia vinyylejä. Lähinnä kai tässä aidosti kärsivänä osapuolena onkin sellaiset joille DJhommat on oman egon boostaamista.
Nonii, tulihan se sanottua. :D

Ei tää mun höpötys ole suunnattu henk.koht ketään vastaan. Benn joka tätä keskustelua aloitti esim. itse tietää että kyllä mäkin vinyyleihin sijoitan. ;)
Avatar
#38 • • Herman Prime Guest
Hmm... Kukaan ei mielestäni ole antanut täyttä hyväksyntää piratismille tässä keskustelussa, joten on turha mielestäni hihojansa polttaa. Mielestäni asia on viimekädessä oma eettinen valinta, ei mua ainakaan hnk koht haittaa muiden waretettujen biisien soitto.

Laitontahan se on. Totta kai. Ja laittomampaa on se, jos tienaat leipäsi soittamalla waretettuja levyjä. Suomessa ei tietääkseni ole yhtään täysipäiväistä dj:tä, joka saa elantonsa vain levyjä soittamalla. Lukuunottamatta ns. baarideejiitä, joita tämä keskustelu ei ole edes tarkoitettu koskemaan.

Yhtä laitonta on myös noiden miksausten laittaminen tuonne demo mixes -osastolle. Tällaisten moraalisiin juttuihin on vaikeaa sanoa, mihin se viiva vedetään; mikä on suotavaa, mikä ei.

Selventääkseni omaa kantaani, meikäläinen ehdottomasti tuomitsee ihmiset (ja varsinkin ne jotka väittävät itseänsä musiikin ystäviksi), jotka eivät osta ollenkaan levyjä tai joiden suurin osa musiikkikokoelmasta koostuu waretetuista kappaleista. Katkera en kuitenkaan ole. Voin olla ylpea omasta levykokoelmastani, koska siellä ei niin montaa cdärrää ole.

Outoa on kuitenkin se, että jengi näyttää olevan kovin katkeraa. En voi käsittää, miten jotakuta voi niin harmittaa, jos joku toinen on hankkinut laittomin keinoin jonkun harvinaisuuden joka itsellä on. Eikö olisi silloin luonnollisempaa osoittaa pientä ylpeyttä oman aidon kappaleen johdosta?
Avatar
#39 • • Quu Guest
Spread love.

Mä en heti ymmärrä että miksi biisiä jota ei vinyylinä / toivotussa formaatissa onnistu saamaan voi warettaa ja polttaa levylle?

Dj:n perimmäinen tarkoitus on kuitenkin miellyttää kuuntelijaa, ja on sääli että jotkin loistavat biisit jää kuulematta ihan vaan sen takia että toi moderni crate diggin on niin paheksuttavaa.

Ei jätetä niitä hyviä raitoja unholaan!
Avatar
#40 • • JussiS Guest

CDR:riä saa soittaa keikoilla / laittaa mixauksiin jos:
1. Olet saanut kyseisen biisin suoraan tuottajalta / remixaajalta
2. olet ostanut biisin mp3-muodossa jostakin mp3-kaupasta
3. Olet tehnyt kyseisen biisin / remixin.

Kaikki muut cdr-tapaukset ovat huomattavan paheksuttavia ja epäeeettisiä. Jos ei ole varaa ostaa levyjä niin älä soita niitä. Ei ruokaakaan kaupasta oteta vaan mukaan kun ei ole varaa maksaa.


Nussitaanpas pilkkua, eli se mitä tiedän ainakin muutaman dj:n tekevän. Eli waretetaan joku biisi, editoidaan siihen vähän alkua ja loppua, lisätään joku tyhjänpäiväinen puhesample, ja soitetaan hyvillä mielin omaa dj xxx edittiä. Onkos toi sit jonkun mielestä laillista ja missä määrin?