Juuri tuo mekaanikon mainitsema "soitan semmosia piisiä cdr:llä,
mitä yksinkertaisesti ei saa mitenkään" on ehkä pahimmasta päästä,
tämä on juuri se tapa jolla erillaisuutta tapetaan henkeen ja vereen. :/
Bullshit. Olen Dixoffin kanssa samaa mieltä siitä, että vasta silloin ne todelliset DJ-skillssit punnitaan kun kaikilla on mahdollisuus päästä käsiksi samoihin levyihin. Maailmassa on joka tapauksessa niin paljon musiikkia, että hyvät DJ:t eivät todellakaan soittaisi samoja levyjä jos kaikilla olisi kaiken maailman julkaistun musiikin valikoima käytettävissään, pikemminkin näkisin että toi rajallinen saatavuus on omiaan yksipuolistamaan musatarjontaa.
Kun jotain lättyä saapuu n kappaletta Streetbeatiin niin kohta meillä on n kappaletta DJ:tä ja wannabe-DJ:tä jotka soittavat sitä samaa biisiä, sen sijaan että jengi tekisi enemmän pohjatyötä ja etsisi itsenäisesti uusia juttuja. Näin on aina ollut, mutta näin ei välttämättä tarvitse aina tulevaisuudessa olla kun musiikin digitaalinen jakelu (laillinen sellainen siis) kehittyy.
Mun mielestä koko DJ-kulttuurin vastemmielisimpiä piirteitä on promoilla ja cd-r:illä runkkailu tyyliin "vittu mä oon kova jätkä kun mulla on tää biisi mitä muilla ei oo" ja naurettava formaattisnobismi jossa välineet muodostuvat olennaisemmiksi kuin sisältö.
Levyjen keräily on yks juttu mutta DJ ei ole sama asia kuin keräilijä. Voi olla, että sellainen keräilijä on "parempi" jolla on levystä x joku harvinainen virhepainos tai puolalainen erikoiseditio gatefold-kannella, mutta DJ:n hyvyyteen tai huonouteen ei tällaisilla asioilla ole nähdäkseni mitään merkitystä. Joo, kyllä mäkin kuittailen tutuille DJ:lle tiettyjen biisien soittamisesta waretettuna kun olen niitä esimerkiksi toiselta puolelta maailmaa originaaleina hankkinut, mutta se on läpänheittoa, en oikeasti koe sen olevan minulta mitenkään pois että muutkin skulaavat hyvää musaa.
Artistilta tai levy-yhtiöltä ei ole mitään pois sellaisessa toiminnassa että warettaa out-of-print -levyjä, mikäli on myös valmis hankkimaan ne alkuperäisinä jos uusi painos tulee markkinoille. Käytettyjen levyjen hintaan tällä voi tietysti olla vaikutusta mutta ei paljon kiinnosta jos jonkun 100 £ levyn arvo laskee vaikka 70 puntaan, on se vitun kallis vieläkin eikä näitä lättyjä diilaavat keräilijät ja divarinpitäjät nähdäkseni kontribuoi tähän kulttuuriin niin paljoa että kokisin heidän työnsä samalla tavalla tukemisen arvoiseksi kuin alkuperäisten artistien.
Tietysti itsessänikin asuu sen verran keräilijää että originaalin omistajalle olen aina hiukka kade ja itsekin joskus näitä huikean hintaisia keräilykappaleita ostelen jos todella helmestä biisitä on kyse. Harvoin kuitenkaan yli 30 euroa olen mistään levystä maksanut, muutamia poikkeuksia (lähinnä japanilaisia julkaisuja) lukuunottamatta.
Mitä tulee laillisuuteen, niin vaikkei pakissa olisi ensimmäistäkään waretettua biisiä niin todennäköisesti DJ rikkoo lakia jatkuvasti: laillisestikin hankittujen biisien polttaminen CD:lle, miksausten levittäminen, pimeät keikkaliksat, omat sämple- ja edittikikkailut (usein waretetuilla musasoftilla), tullin ohi levyjen tilailu Jenkeistä... Voidaan keskustella siitä onko hyvä että näin on, mutta jos ei ole valmis puuttumaan myös näihin asioihin, ei kannata vedota mielestäni waretettujen biisien
laittomuuteen. Moraali ei siis ole sama asia kuin laki.