Itse kaupallisella radiokanavalla työskentelevänä joudun hieman kommentoimaan tuota minkä perusteella kanavan soitettava musiikki valitaan.
Suomessa on olemassa ns. valtion verorahoin ja lupamaksurahoin tuettu radio, eli Yleisradio ja sitten kohta entisistä paikallisradioista syntyneet kaupalliset radiokanavat.
Ja koska juuri em. kaupallisia taajuuksia ylläpidetään, kuten nimikin sen sanoo mainosmarkoin, on silloin kanavien olemassaolon kannalta välttämätöntä yrittää mielyttää mahdollisimman montaa ihmistä niissä ikäryhmissä, joissa kyseisen taajuuden potenttiaaliset kuuntelijat ovat.
Silloin, vaikka kuinka vastenmieliseltä se saattaakin kuullostaa, ei voida tehdä kovin jyrkkiä kokeiluja soitettavan musiikin suhteen. Se voi hävittää kuuntelijat taajuudelta ja se merkitsee sitä, että mainostajatkin häipyvät ennenpitkää taajuudelta ja kuten sanoin ne mainosmarkat ovat se raha millä sitä toimintaa pyöritetään. Ja tätä tarvetta olla mahdollisimman kuuntelijaystävällinen radio kohderyhmien ihmisille lisää myös se, että kilpailu on erittäin, erittäin kovaa eri kanavien kesken.
Se minkä perusteella soitettava musiikki sitten valitaan ei todellakaan ole mistään hatusta vedetty tai päätetty Suosikkia lukemalla vaan tarkkojen tutkimusten tulos ja osaltaan myös useasti vuodessa julkaistava KRT, eli Kansallisen Radiotutkimus osoittaa kanavan johdolle ja musiikkipääliköille missä mennään kuuntelijalukujen osalta ja niiden perusteella jokainen kanava tekee johtopäätöksensä oman musiikkinsa ja ohjelmavirtansa suhteen ja tottakai myös kuuntelijapalaute on yksi tärkeä osa kokonaisuutta rakennettaessa.
Se, että jotkut ovat täällä ottaneet esimerkiksi Radio Helsingin ja sen soitettavan musiikin. Pitää muistaa että kyseinen radiokanava soi vain pääkaupunkiseudulla ja ainakin minua ihmetyttää se, etteivät he ole lähteneet laajentumaan muualla Suomeen, koska se jokaisen kaupallisen ja muunkin radiokanavan tavoite on, olla markkinajohtaja ja myös kuunnelluin taajuus.
Ymmärrän, että kanavan soittama hieman marginaalisempi, soittolistoista välittämätön musiikkitarjonta mielyttää sellaista ihmistä, jonka musiikkimaku jo valmiiksi poikkeaa ns. "valtavirrasta", mutta vastatkaapa siihen, että koska esim. teknomusiikki ( vrt. Nessin Beatbox-ohjelma ) on marginaalista musiikkia Suomessa alkaisiko se yht'äkkiä mielyttämään niin suurta kuulijakuntaa, että Radio Helsingin olisi mahdollista rahallisesti laajentua edes puolivaltakunnalliseksi taajuudeksi.
Siinä minä olen samaa mieltä, että tulevaisuudessa tulee nykyinen soittolistoihin perustuva musiikkivirta muuttumaan, mutta miten se on eri asia.
Mutta kertauksena vielä...Koska kyse on kaupallisesta toiminnasta, jolla on todella hurja kilpailu Suomessa pitää kanavien yrittää miellyttää mahdollisimman montaa ihmistä. Niin yksinkertaista.
Minun mielestäni tämä kritiikki tulisi kohdistaa meidän kaikkien vero-ja lupamaksurahoilla tuettuun Yleisradioon. Eikö sen kanavan tulisi antaa vielä enemmän vastinetta sitä tukevalla kansalle, vaikka juuri rohkeampien kappalevalintojen muodossa.
Mutta ilman ihmisten kritiikkiä ei voida koskaan mitään kanavaa kehittää.
Loppuun vielä pari linkkiä kaupallisten radiotten maailmaan:
www.rabfinland.fi ( Tietoa radiokanavista ja etenkin radiomainoksista )
www.finnpanel.fi ( Tietoa kuuntelijaluvuista )