Se, että jotkut ovat täällä ottaneet esimerkiksi Radio Helsingin ja sen soitettavan musiikin. Pitää muistaa että kyseinen radiokanava soi vain pääkaupunkiseudulla ja ainakin minua ihmetyttää se, etteivät he ole lähteneet laajentumaan muualla Suomeen, koska se jokaisen kaupallisen ja muunkin radiokanavan tavoite on, olla markkinajohtaja ja myös kuunnelluin taajuus.
Eiköhän kaupallisen radiokanavan tavoite ole tuottaa mahdollisimman hyvä tuotto sijoitetulle pääomalle? Se ei välttämättä aina tapahdu olemalla markkinajohtaja ja kuunnelluin taajus, vaan tuottoja voi olla saatavissa myös niche-markkinoilta. Ei ole mitään järkeä lähteä laajenemaan valtakunnalliseksi jos markkinatutkimus osoittaa että Helsingissä on potentiaalisista markkinoista jo valmiiksi niin suuri osuus että laajennettaessa kustannus per uusi kuulija kasvaa eksponentiaalisesti.
Mutta miten saada ne pääkaupunkiseudun alueen ihmiset juuri omalle taajuudelleen. Pitäisi saada aika iso osa kaikista ikäryhmistä omalla taajuudelle, jos uskotaan että pelkkä pääkaupunkiseutu riittää. Vaikkakin siellä asuu noin viidennes suomalaisista.
Niin kuten sanoin aiemmin kaupallisten radiokanavien olemassaolo perustuu siihen kuinka paljon ihmiset sitä kuuntelevat ja täten kuinka hyvä sitä on sitten markkinoida mainostajille potenttiaalisena välineenä johon heidän kannattaa mainosmarkkansa sijoittaa. Mitä isompi kuuntelijamäärä, sitä suuremmat tehot mainostajille pystytään antamaan heidän rahojaan vastaan.
En tiedä mihin markkinatutkimukseen viittaat, mutta voin sanoa ettei sillä loppujen lopuksi ole kanavan markkinoimisessa mainostajille mitään merkitystä kuinka paljon esim. pääkaupunkiseudulla on potenttiaalisia kuuntelijoita jos ne eivät ole sen kyseisen taajuuden kuuntelijoita. Siinä minä olen samaa mieltä, että tottakai kaikille taajuuksille on tärkeää kuulua juuri esim. pääkaupunkiseudulla koska siellä asuu paljon ihmisiä, mutta kyllä se on hieman laimea oman kanavan markkinointikeino jos mainostajalle näytetetään karttaa ja osoitetaan, että juuri tämän kanavan kuuluvuusalueelle asuu niin ja niin paljon potenttiaalisia ( lue= mahdollisia
tulevia) kuuntelijoita jos ne kuten sanoin eivät ole sen kanavan sen hetkisiä kuuntelijoita. Ei silloin sillä mainostajalle joka sen toiminnan maksaa tule omalle kamppanjalleen tehoja ja hyötyä sen mukaan kuinka monta ihmistä jossain Etelä-Suomessa asuu vaan sen mukaan kuinka paljon kuuntelijoita sillä taajudella on sillä alueella. Raakaa faktaa.
Kanavien kasvun kannalta on tietenkin syytä kuulua mahdollisimman monessa paikassa.
Tottakai radiolla on muitakin tulonlähteitä kuin pelkät mainosmarkat, esim. eri urheiluseurojen otteluiden selostukset, mutta valtaosa tuloista kuitenkin koostuu mainoksista ja koska kilpailu on kovaa ei kukaan kanava lähde myymään paikallista mainosaikaansa niillä hinnoilla millä joltain muulta kanavalta saa mainoksen soimaan koko Suomessa ja täten myös ei kanavan liikevaihto kasva kovinkaan korkeaksi verrattuna valtakunnallisiin tai puolivaltakunnallisiin taajuuksiin, ellei ihmiset sitten halua tältä kanavalta kuunnella pelkkiä mainoksia. Sekuntihinta on ja se ei paljoa vaihtele eri kaupallisten taajuuksien kesken.
Mä en tiedä miten alan ihmiset suhtautuvat esim. DABiin mutta itse voisin näin amatöörinä kuvitella että sen mahdollistama kanavamäärän kasvattaminen tulee johtamaan siihen että Suomeenkin saadaan niche-markkinoille suunnattuja valtakunnallisia kanavia? Siis mä näkisin että Suomessa olisi valtakunnallisia markkinoita ainakin 100% hiphoppia ja metallia soittaville kanaville, ainakin jos toteutuksessa lähdetään halvimman mahdollisen kautta Jenkeistä tuttuun tyyliin jossa kanava on käytännössä pelkkä jukeboksi joka pyörittää (riittävän laajaa toki) soittolistaa ripiitillä ja heittää välillä mainokset väliin.
Suomessa ei tällä hetkellä ole kovinkaan montaa vapaata taajutta johon uudet kanavat voisivat rynniä ja täten lähettää omaa ohjelmaansa ympäri
Suomea. Se, että tietyt taajuudet vapautuvat on usein monien vuosien taistelun ja suuren byrokratian päässä.
Ja mistä luulet, että raha löytyisi pyörittämään esim. valtakunnallista pelkästään hiphopille pyhitetttyä kanavaa? Jo pelkästään linkkien vuokrat ovat todella korkeita ja jälleen kerran joudun muistuttamaan, että kaupalliset taajuudet eivät ole mitään verorahoin tuettuja. Niiden olemassaolo rahoitetaan mainosmarkoilla. Luuletko tosiaan, että esim. juuri hiphopille pyhitetylle kanavalle löytyisi jostain niin paljon mainostajia, että sillä riittäisi rahaa toimia edes puolivaltakunnallisesti.
Ja kun ottaa vielä huomioon sen, että minkäikäiset ihmiset pääsääntöisesti räppiä tässä maassa kuuntelevat ja sen ikäryhmän ostovoiman.
Ei esim. suurin suunnitelmin lanseerattu Sport FM:kään menestynyt. Urheiluun keskittynyt kanava urheiluhullussa maassa.
Siis tottakai olisi hienoa jos tässä maassa olisi vaikka klubikulttuuriin keskittynyt radiokanava, mutta kun se tuskin on ainakaan vielä lähitulevaisuudessa mahdollista. Rahallisesti.
Mutta kukaan ei missään kiellä ryhtymästä alalle. Ja mielestäni ei ole mitään järkeä verrata jotain Yhdysvaltoja, maata jossa asuu 200 miljoonaa ihmistä Suomeen.
Voisin lopuksi viitata erääsee toiseen keskusteluun tällä foorumilla. Joku ihmetteli minkätakia Suomessa ei ole esim. jotain Dance Valley tai Love Parade tyylistä konemusatapahtumaa. Siihen joku vastasi, että se, ettei Suomessa ole aiemmin tällaista järjestetty on jo itsessään vastaus kysymykseen. Mutta kukaan ei missään nimessä kiellä yrittämästä.
Mutta sen verran tässä on oma lehmä ojassa,että päätin antaa hieman palautetta ja oman mielipiteeni siitä, että tässä hyökätään kaupallisia radiokanavia vastaan, kun tämä krittiikki pitäisi pikemminkin suunnata vero-ja lupamaksurahoin toimivaan Yleisradioon, eikä sellaisille kanaville, jotka itse rahoittavat toimintansa.