Unirytmi

88 posts, 5 pages, 14,684 views

#61 • • peepe Guest

kyllähän tolla kuulla on vaikutusta valtameriin niin miksei ihmisiinkin..

onko joku muu huomannu samaa juttua..

Just tossa kattelin dokumenttia kuusta, ja siinä kerrottiin kuinka täyden kuun aikaan niin poliiseilla, ambulansseilla kuin kätilöilläkin pitää kiirettä silloin. Ja jotain kuinka eläimet saalistavat kuun valossa ja ehkä esi-isämmekin tekivät niin... Mutta kyllä, jos taivaalla kuumottaa täysi kuu, niin se on varmaa, että mun nukkumisesta ei tule yhtään mitään.

Muuten säännöllinen unirytmi on mulle tosi tärkee, ja riittävästi unta, eli 8-9h. Siis mikään ei ole niin kamalaa kuin se, ettei saa nukuttua. Heti huomaa jos stressin määrä kasvaa, alan heräilemään aamuyöllä. Se ei kuitenkaan ole niin nihkeetä kuin se, ettei se uni tule lainkaan. Onneks nyt on loma ja saa nukkua :)
#62 • • Karo Guest

... Enkä suostu syömään unilääkkeitä. Pitäisine keksiä jokin taikakeino.

Luonnosta se löytyy.

http://www.ruohonjuuri.fi/
"Herttuattaren hyvä uni- yrttitee, 25 g: ed Nukahtamista helpottava, kotimainen yrttitee, joka sisältää rauhoittavia ja rentouttavia yrttejä kuten humalaa ja kanervaa. hinta: 3.05 EUR"

Hihhii itse litkin samaa juomaa, juuri tuota Herttuattaren hyvää unta. Toinen mikä kuulema nukuttaa on mäkikuisma. Oma unirytmini on työtä tehdessä aika normaali n. 23-08. Tarvitsen tuon yhdeksän tuntia unta jaksaakseni. Muutoin väsyttää.

Ihan viime kuukausina olen kokenut uuden epämieluisan ilmiön. En millään saa nukuttua aamuisin (!). Herään viimeistään kymmeneltä ja that's it. Tämä on kohtuu rassaavaa jos on vaikka baarissa tai bileissä johonkin neljään ja herää sit kympiltä niin saa vaan kuuden tunnin yöunet. Alkoholi ja valo ovat unen pahimmat viholliset. Koska viinanjuontia en aio lopettaa, niin pitäisi ainakin hommata ne pimennysverhot... :rolleyes:
#63 • • LindaGP Guest

Toinen mikä kuulema nukuttaa on mäkikuisma.

Mä kokeilin mäkikuismaa, kun ekan kerran kärsin vakavasta unettomuudesta. Ei toiminut.
#64 • • ShapeShifter Guest
Mjuu kyl se uni"rytmi" a.k.a arvo -n jota ei pysty määrittelemään heittää kuperkeikkaa taas kerran, nukkuu joskus 05-1200 välillä ja siitä 6h eteenpäin herää selkä kipeenä sohvalta ja ihmettelee ku juomat on kaatunut paidalle :scared:

noh, valopuolena todettakoon et näillä näkymin siirryn kokonas yötöihin :right:
#65 • • Aulis_G Guest
14h duunia takana, nukkumaan pitäis mennä. Vaan kun ei väsytä, ei tippaakaan. Dippadai.
#66 • • plink Guest
minä käyn normaalisti nukkumaan jossain 23-01 ja heräilen siinä 05:20. sopii minulle ihan ok, mutta loppuviikosta rupee usein olemaan suht väsy. pe-la -yönä tulee nukuttua aina jotain 00-10. mieluusti toki nukkuisi enempikin, mutta kun normaalisti on duunissa jotain 07-19.30, niin ei älyttömän ajoissa nukkumaan vaan ehdi, mikäli meinaa jotain muutakin laiffia harrastaa. lauantai-maanantai välisenä aikana tulee vielä yleensä nukuttua yhteensä jotain 8h, joten univelat on plakkarissa jo ennen työviikkoa.:P

noh, syksyllä sitten taas takas kouluun ni ei tartte tehdä fyysistä työtä niin ei väsytäkään niin paljoa.:)
#67 • • juntti Guest
Unirytmi?

Was ist das?
#68 • • Mrrshan Guest
Jotenkin se menee siihen että ei saa nukutuksi yöllä vaan päivällä... mun on todella vaikea saada unirytmiä kuntoon ilman lääkkeitä tai vihreetä vitamiinia. Pahinta se oli silloin kun opiskelin ja kävin viikonloppuisin klubeilla.
#69 • • shanja Guest
Helposti saattaa kieriskellä sängyssä pari tuntia ennen kuin tulee uni, etenkin jos on muualla kuin kotona tai on valoisaa tai meteliä. Siispä unirytmi on jotain klo. 02-10 tapaista. Onneksi on liukuva työaika :heart:

Nukahtamislääkkeet on ihan jees satunnaisesti käytettynä. Jatkuvassa käytössä tuntuu että luonnollinen nukahtaminen vaikeutuu entisestään nopeasti. Luontaistuotteista ei ole vaikuttanut olevan hyötyä.
#70 • • Hugo Guest
Vaikka pidän erittäin paljon Suomen valoisasta kesästä, niin nyt kesäkuusta alkaen etenkin arkiaamuisin alkaa heräily siinä klo 5:00 aikoihin.

"kello on salettii jo 12"

"paljonkohan mä oon myöhässä nyt"

jne. Kuitenkin sitä on vielä ollut paljon aikaa jatkaa unia :heart: Pimennysverhojen hankinta voisi olla hyvä veto.
#71 • • LindaGP Guest

Nukahtamislääkkeet on ihan jees satunnaisesti käytettynä. Jatkuvassa käytössä tuntuu että luonnollinen nukahtaminen vaikeutuu entisestään nopeasti.

Eihän niitä saakaan käyttää jatkuvasti, vaan korkeintaan 2 viikkoa putkeen (sanoi siis lääkäri minulle). Niistä oli kyllä apua, sai nukahtamisrytmin toimimaan. Sen jälkeen nukahdin vuoden päivät ilman ongelmia. Paitsi tietenkin täyden kuun aikaan...

Luontaistuotteista ei ole vaikuttanut olevan hyötyä.

Ei niistä olekaan.

Nyt on taas uniongelmia. Herään joka helekkarin yö 02:30 kusihätään. Odotettavissa lähiaikoina mukaan tulevan samanlainen herätys noin 05:00. Onneksi nukahdan vielä toistaiseksi helposti uudestaan.
#72 • • djkopernikus Guest
Tällä hetkellä on kiva loma-unirytmi. Esimerkkinä viime pe ja la välinen aikatila, jolloin en nukkunut yhtään. Sitten menin klo 17.00 katsomaan särjensilmillä Maailmojen sotaa siskolle, jolloin nukkumattomuus tuli ensimmäisen kerran kunnolla kolkuttelemaan ovelle. Kuitenkin pahasta väsymystilasta huolimatta katsoin kuvan ja raahauduin kotiin. Nukkumatti tuli äkkiä, ja heräsin seuraavana päivänä klo 14.00 aikaan.

Myös viime yö oli mielenkiintoinen. Olin valvonut vain klo 05.00 asti, ja ekan kerran heräsin klo 06.00, sitten klo 09.00, sitten klo 14.00, ja lopullisesti klo 18.30. Joka kerta kun heräsin, oli olotila sama: "HÄ?"- fiilis, vilkaisu kelloon ja simmut kiinni. Nythän ei sitten ole toivoakaan nukkumisesta, ja taas olen päättänyt valvoa kellon ympäri. Kahvi porisee, alla on katsottuna Mission impossible 3 ja MFS 2004:n laskeutumiskoulu jatkuu myös...
#73 • • Salla Guest
mä oon aina pitänyt mun unirytmistä kiinni kaksin käsin. En tajua miten teininä olen voinut nukkua johonkin klo15 asti _helposti_. Arkisin käyn nukkumaan 22.30-23.30, meen klo 9 töihin. Viikonloppuisinkaan ei usein jaksa käkkiä pystyssä aamuyöhön asti, kun haluan vloppuisinkin nousta suht ajoissa ylös. En muista milloin ois viimeks menny jatkoille jonnekin esim kemuista. Tulee muuten ahdistava "päivä ohi jo" fiilis jos nukkuu johonkin klo 11-> asti. Viime lauantaina herättiin klo7.30 pirteenä, ehti siitä sitte hyvin kadun valtauksiin ajoissa.
#74 • • Edited Mrrshan Guest
Jos sen saa kohdalleen niin vähän aikaa pysyy ja nukun 8h yössä, sitten aina joko jokin valvottaa pitkään tai herättää liian aikaisin ja taas mennään. Nyt kun asuin taas viime syksynä puoli vuotta solukämpässä niin se oli täyttä helvettiä... välillä kämppis dokasi kavereitten kanssa, välillä ylä-tai alakerrassa vaihtarit piti erittäin äänekkäitä bileitä joissa oli puoli kaupunkia.
#75 • • Taedium Guest
Jassoo...

Eilenköhän se oli, niin mutsin kone (jolla olen) rupes huutelee palomuurista, että joku softa ottaa yhteyttä ulos. En jaksanu kattella ja sanoin, että deny. No sit ei toiminu mikkää jutut ja katsoin asetukset takas palomuurista. Toimi taas. Vähän kaiveli että mitähän siellä nyt liikkuu.

Tänää sitten katselin ja ihan silleen latailin vaa virusskannerin (mutsille oltii sanottu, ettei se tarvii kuulemma mitää viirusskanneria.) ja ajelin läpi.

No niitä eristettyjä spywareja olen tässä manuaalisesti poistellut ja data minerit meni softalla ja sit oon tuota rekisteriä vähä puukottanu ku ei toi virustorjunta saanu ku eristettyy sieltä rekisteristä ja onneks ne kuitenkin ne muutamat normivirukset saatii sillä softalla pois, ja pari poistinkin manuaalisesti ku softa vaa eristi ne.

Onneksi systeemitiedostot saatii putsattua. Niitä ei oikee poistella. Pääsisköhän kohta nukkuu. Aattelin aluksi, että ihan vaa virusskannerin lataa ja ajaa sen läpi, ni se on siinä... Kuinka väärässä ihminen voi olla. Taas menee yö...

Kohta pääsee taas töihin lepää.
#76 • • ShapeShifter Guest
Pitkään joutunu heräilee aamu 5-7 välillä ja ny tarvis kääntää sillai, et jaksaa painaa illasta puoleen päivään :panic:

noo, vedetään sit taas kilo tai kolme piristäviä :angry:
#77 • • LindaGP Guest
Vihdoinkin on taas normaali unirytmi hallussa. Nuorempi kersa on alkanut nukkua kokonaisia öitä. Alkaa vihdoinkin olla ihmismäinen olo eikä zombiemainen
#78 • • Remotion Guest
huhhuh, ei saa vaan unta millään iltasin, sitten nukahdan joskus 6 aikaan aamulla ja kun pitäis lähteä töihin niin on aivan kuoleman väsynyt. :crybaby:
#79 • • Ali Quis Guest
Viime kuukaus on mennyt aika tiukasti jameissa tai muuten bilettäessä... eilen taas aamukolmeen ihmetellessä nykyjazzia... puolen tunnin kävely kotiin, ja puol 7 _pitäis_ nousta. Onneks en ollu kun 25 min myöhässä. Tänään seuraavat jamit...

Pitäis -kele saada joko duuni alkamaan myöhemmin tai bileet loppumaan aiemmin :)
#80 • • ipe Guest
Kerpeleen juhannus. Unirytmi o iha sekasi. Jokailta tuli valvottua viiteen ja nukuttua 11-12 asti päivällä. Tietenkään eilen ei päässy ajoissa nukkumaan kun ei väsyttäny lainkaan. Kukuin jonnekkin kahteen asti. Vajaat viis tuntia yöunta ja olin duunissa aivan rättiväsyny. Tuntui että meinaa nukahtaa seisaalleen. Otin tossa just 4:n tunnin pikku päikkärit ja jos täs vähän aikaa sinnittelis ja menis takasi nukkumaan.

:panic: