Unirytmi

88 posts, 5 pages, 14,687 views

#41 • • jagip Guest
jaa, onkohan se jotain syötävää se unirytmi. no, tähän aikaan on hyvä soittaa levyjä ja kattoa ihan paskoja leffoja satelliitistä :)
#42 • • Bio Guest
Tää ei nyt unirytmiin kauheesti liity, mut en viitti perustaa uutta topiccia, joten:

Tuli eilen juteltua työkavereiden kanssa nukkumisesta ja he sanoivat, että täysikuun yönä he eivät saa kunnolla unta. Aattelin et ei se kyl siit johdu ollenkaan. No, nyt tulin töihin väsyneenä, kun tuli nukuttua viime yö aika huonosti. Muistan kun pyöriskelin sängyssa ja katoin välillä ikkunasta ulos, jossa iso pyöreä täysikuu paistoi.. outoo.. mulla on välillä öitä, jotka nukun huonosti, mut en oo ikinä selvittäny oliks silloin täysikuu.

kyllähän tolla kuulla on vaikutusta valtameriin niin miksei ihmisiinkin..

onko joku muu huomannu samaa juttua..
#43 • • LindaGP Guest

...että täysikuun yönä he eivät saa kunnolla unta...
...onko joku muu huomannu samaa juttua..

Juu, vuosikausia olen valvonut täysikuun aikaan. Äitini on samanlainen. Joka ikinen kerta kun valvottaa ei tule tämä asia mieleen, vaan ihmettelen ja pyörin sängyssä simmut apposen auki. Aamulla kaikki taas valkenee minulle, kun katson kalenteria. Just joo, täysikuuhan se taas valvotti.

Muuten meillä on saatu hyvästä unirytmistä kiinni koko lössi. Tomi-poikasemme nukkuu nyt toista viikkoa kokonaisia öitä. Jippe ja minä haukotellaan molemmat jo iltakymmeneltä... Vanhuus taitaa kolkutella ovella. :panic:
#44 • • Hexe Guest

...että täysikuun yönä he eivät saa kunnolla unta...
...onko joku muu huomannu samaa juttua..

Juu, vuosikausia olen valvonut täysikuun aikaan. Äitini on samanlainen. Joka ikinen kerta kun valvottaa ei tule tämä asia mieleen, vaan ihmettelen ja pyörin sängyssä simmut apposen auki. Aamulla kaikki taas valkenee minulle, kun katson kalenteria. Just joo, täysikuuhan se taas valvotti

Täsmälleen samalla lailla.
#45 • • Hempp@ Guest
Siis ei perkele.
Neljäs yö kun herään joskus kolmen aikaan ja sitten en saa enää ollenkaan unta kun sitten tuntuu että on liian kuuma, liian kylmä, janottaa, pierettää, kusettaa, ahdistaa muuten vaan tai sitten on liiankin hyvä olla.

Lisäksi kuulen aivan kaiken, siis kaiken.
Välillä tuntuu että se perkeleen Finnair saisi kiertää jostain muualta kun se turistien kalkatus kuuluu 10 000 metristä asti...Sputnik vetää jossain stratosfäärissä ja soittelee "Oi suuri ja mahtava Neuvostoliitto...".
Joku aivastaa Norjassa ja naapuri kääntää kylkeä.

SIIS voi saatanan saatana,olisi mukava nukkua.

Noh, on tullut nyt pelailtua Windowsin pasianssia ja kuunneltua joitain ulkomaalaisia nettiradioita.
Hollanti kuulostaa ihan siltä kuin joku kötisisi englantia kännissä. :hah:
#46 • • Zapa Guest
huh.. liian ISO ilta perjantaina duunin pikkujouluissa. pe-la ilta kyllä sammuttiin hyvin sängylle, mutta lauantaina oli hima-bileet ja meikä silloin ihan ryytynyt. en saanu nukuttua la-su paljon yhtään ja viime yö meni nyt kohtuullisesti. mutta kyllä taas väsyttää!!

onneks on tälle vuodelle vielä 9 pekkasta käyttämättä, nimim. joulu-uuden vuoden välinen viikko lomalla :)
#47 • • Revelation Guest
Unirytmi on pysynyt aina mulla suht ok, noin 22:00-2.00 viimeistään nukkumaan ja herääminen yleensä viimeistään 10:00-11:00...

Kumma juttu vaan se että miksi bileet on aina niin myöhään, tai yleensäkin viikonloppuisin porukka valvoo jonnekkin 4-6 monesti, miksi kahden päivän takia sekoitetaan oma unirytmi, kun yhtä hyvin ne bileet vois olla aikaisemmin ja mennä normaaliin aikaan nukkumaan? Vai eikö ehdi perjantaina sitten bailaamaan kello 18:00-19:00 vielä? No, tällaiseksi tämä elämä on mennyt ja tähän kai sitä on sopeuduttava.

Tosin itselläni ei ole ollut 3-vuorotyötä ongelmana, mutta muuten on kyllä pystynyt valvomaan / nukkumaan suht vapaasti, vaikka tuliskin välillä valvottua koko yö niin yleensä seuraavana yönä normaali rytmi. Se auttaa paljon jos pystyy pakottamaan itsenstä aina about samoihin aikoihin ylös (viimeistään klo 10:00 yleensä), niin tulee myös luonnostaan nukuttua ihan järkeviin aikoihin (tosin jos on tullut valvottua koko yö, menen vain aamulla nukkumaan, eikä silti ole ollut mitään ongelmia, vaikka se päivä meneekin melko "sumussa"). Itse olen viime aikoina nukkunut 7-8 tuntia yössä vähintään, kuulostaa tosi kummalliselta miten jotkut sanoo että 5h koko ajan, miten te jaksatte? Tosin unentarve on yksilöllistä.

Yksi kaveri on mulla sellainen joka nukkuu / herää ihan miten sattuu, joskus soittaa aamulla klo 8:00 ovikelloa, joskus ei vielä 15:00 ole herännyt, joskus nukkuu 3h, joskus 13h... ja hänellä tätä on jatkunut varmaan jo puolen vuoden ajan, aina kun ei ole mitään mihin on pakko herätä menee unirytmi ihan poskelleen.
#48 • • Tapsa Guest
Lipsuu, lipsuu..
#49 • • zeropoint Guest
tuleehan tuota täysikuun aikaan valvottua, mutta tässä vaiheessa sillä ei ole niin väliä kun väsyttää jo niin prkl paljon 2kk mennyt käytännössä ilman unia... ei vaan voi nukkuu... :angry:
#50 • • punaParta Guest
Kolimivuorotyö on pistänyt ainakin minulla pasmat sekaisin. Yövuoron jälkeen on ihan tavallista, että menee yhdeksän aikaan aamulla nukkumaan ja heräilee seitsemän aikaan illalla tai myöhemmin. Jos vapailla pääsee vaikka yhden aikaan nukkumaan niin saattaa herätä jo neljän aikaan täysin skarppina - siinä sitten ihmetellään ettäs mitäs tehrään - ja silti illalla ei väsytä yhtään sen enempää kuin tavallisesti. Ennen vanhaan (koulua kun kävin) kuitenkin nukuin n.10h vuorokaudessa ja nautin muutenkin nukkumisesta - se o kivaa.
#51 • • Tapi T Guest
Oikein hyvää huomenta vaan kaikille! :mad:

Vittu, edellisen viikon yöviikko takana ja vieläkin rytmi totaalisen sekaisin. Eilen tuli herättyä vasta kahdelta päivällä ja nyt ei sitten uni tule silmään. Vaikka yövuorot loppuivat jo maanantai-aamuna, on unirytmi vieläkin sillä tiellä.

Ps. Myös mulla on hankaluuksia nukkua täyden kuun aikaan. Ilmoittaudun siis Blondien ja Hexen seuraksi Plattarin Kuuhulluklubiin. :mad:
#52 • • Bio Guest

Ps. Myös mulla on hankaluuksia nukkua täyden kuun aikaan. Ilmoittaudun siis Blondien ja Hexen seuraksi Plattarin Kuuhulluklubiin. :mad:

Mä ilmoittaudun kans Kuuhulluklubiin! Ei oo mitään tsäänsei nukkuu kun se pallukka möllöttää kirkkaana siel taivaalla..
#53 • • Remotion Guest
mä taasen nukun niiiin hyvin ;P
#54 • • Aulis_G Guest
Oliko viime yönä täysikuu?
#55 • • JAYeL Guest

ei hajuukaan, mutta en nukkunut,kuin vartin pätkiä silloin tällöin... syyn aiheuttaja on melko varmaan parin päivän viron reissu, joka meni aikalailla oluttuopin pohjaan tuijottaen :) onneks meen duuniin vasta huomenna, joten ei oo paniikkia nukkumisen suhteen..
#56 • • Aulis_G Guest

ei hajuukaan, mutta en nukkunut,kuin vartin pätkiä silloin tällöin... syyn aiheuttaja on melko varmaan parin päivän viron reissu, joka meni aikalailla oluttuopin pohjaan tuijottaen :) onneks meen duuniin vasta huomenna, joten ei oo paniikkia nukkumisen suhteen..

Heh, eipä tullut nukuttua täälläkään. Yleensä olen aivan helkkarin hyvä nukkuja, nukkuisin varmaan vaikka lipputangon nupissa. Mutta viime yö oli ns. "liskojen yö", eli nukuttua ei tullu kanssa kuin vartti. Tosin tulin tavanomaiseen tapaani vasta 02 aamuyöstä töistä himaan, mutta yleensä olen kyllä sammunut kuin tukki. Liian pitkä olueton kausi takana? :D
#57 • • cajwirman Guest
joka yö vähintään 9h unta, muute ei pärjää
#58 • • innae Guest
Omat duuniajat heittelee 11-04 välillä, joten unirytmi on aina sekaisin.
Yleensä menen nukkumaan 02-07 välissä, riippuen missä vuorossa olen ollut ja mihin olen menossa eli heräilen 10.30-16 välillä.
Vapaapäivät tulee yleensä nukuttua, jos on ollut pitkä duuniputki ja pitkiä päiviä.
Pyrin nukkumaan yössä vähintään 5h, mutta välillä tulee nukuttua se 2h ja välillä 12h. Yleensä sellainen 6-7h. Ihan suhteellisen hyvin jaksaa siltikin duunia painaa.
Vuorotyö sopii muutenkin, koska on arkivapaata ja päivisin ehtii hyvin hoitaa juoksevia asioita. En vaan jaksaisi 8-16, koska vihaan aikaisia aamuherätyksiä.
#59 • • SamZa Guest

Itselläni on tällä hetkellä rytmi aika poskellaan, nukkumaan klo 05-07 ja ylös kellon pakottamana klo 13-14.

Itseasiassa tulin juuri saunasta (02.40)... Tätä se sitten on, kun ei ole kesätöitä.

Rytmi johtunee pääosin siitä, että saan yöllä tehtyä huomattavasti paremmin musaa yms. Päivällä harvoin saa mitään järkevää aikaiseksi. Ei muuten mitään valittamista, mutta pää alkaa olemaan pikkuhiljaa aika tukossa varsinkin päivisin. Muilla samoja ongelmia?

Veit jalat suustani.. :D Itselläni on juuri sama ongelma.. Ja nyt kun olen töissä on melkeimpä jännittävää, et herääkö aamulla töihin. Yöllä aivot on jotenkin ylivireessä ja tulee kelailtua kaikkee. Ja toi musantekojuttu on ihan tosi.. Jotenkin yöllä saa parempia inspiksiä yms. Itse alkasin jo harkitseen nukahtamislääkkeitä, koska duuni verottaa eikä sitä millään jaksa jos yöt valvoo aamuyöhön ja nukkuu jonkun 4h..
#60 • • Taedium Guest

Sen lisäksi että 5-vuoro eli keskeytymätön kolmivuoro sekoittaa päivärytmin niin se sekoittaa myös "viikko" -rytmin, kun aamuvuorot alkaa viikonpäivästä riippumatta ja vapaat osuu miten sattuu eli välillä tulee oltua aika pihalla myös viikonpäivistä :mad:

Tama kaupunki, tama tyo, tama elamantapa...

Tanaan on mun lauantai. Kai se on oikeesti tiistai. Kuukaus pysyy hanskassa (siksi ma sen oon nimenny) mutta viikonpaivat ei aina.

Ei oo 5, vaan 2-vuoro, vaan taalla ei oikein ole muuta tekemista duunin jalkeen joskus 2-3 aikoihin yolla, kun paheita. Mut niita on riittavasti.

(Ei, en tarkoita "ikkunaostoksia" enka tummien miesten katukaupusteluja, vaikka niitakin taalla riittaisi.)