Unirytmi

88 posts, 5 pages, 14,675 views

#21 • • Hasse G Guest
off-topic:

Joku semmonen uni/valvetila vois olla aika hyvä, eli ikään kuin hypnoosi. DJ vois sitten kontrolloida kuuntelijoiden mieliä ja pistää yleisön toteuttamaan hänen perverssejä fantasioitaan.

Hehe, toi oiski aika hyvä; heti kun sopiva transsi/hypnoositila olisi saavutettu, pärähtäis kaiuttimista Backstreet's Back ALLRIGHT!
:panic:

on-topic:

Mulla on nyt kesällä ollut unirytmi aika kuosissa about 8-16 kesätyöaikojen johdosta, mutta kouluaikaan tuli tosiaan välillä valvottua koko yö ja koomassa litkittyä jotain energiapommijuomaa pitkin päivää -> illalla ei sit enää muistanutkaan mitään mitä päivällä tuli "opittua"..
#22 • • ipe Guest
Mun unirytmi on ihan helvetin olematon. Normaalitilanteessa meen arkisin joskus noin 01.00 aikaan nukkumaan ja 07.00 ylös -> liianvähän unta ja loppuviikosta oon aivan väsyny ja kiukkunen. Mutta minkäs teet, alkuillasta n. 18-20 oon aina rättiväsyny mutta ans olla kun kello on n. 22 niin oon pirteä kuin peipponen eikä nukkumaan voi mitenkään mennä kun muuten tulee pyörittyä vähintään se kakstuntia ennen kuin nukahtaa. Mä en kertakaikkiaan pysty siihen. Mä oonkin yleensä NIIN väsyny sänkyyn mennessä että nukahdan alle 2:ssa minuutissa. Mulle on iso ongelma pitää mitään järkevää unirytmiä koska mun elimistön vuorokausirytmi ei todellakaan ole mikään vakio 24h vaan jotain reilusti sen yli. Mun pitäis jokapäivä valvoa pitempään ja vastaavasti nukkua pitempään ja sehän ei tämmöselle päivätyöntekijälle onnistu. Vuorotyö sopis mulle paljon paremmin. Täytyis vissiin kans kokeilla jotain nukahtamislääkkeitä että tulis edes joskus nukuttua riittävästi. :(

Nimim. "Hei olen Sami ja minulla on nukkumisongelma"
#23 • • Taedium Guest
Eilen duunia viidesta eteenpain. Kahden maissa laksin kavereitten kanssa paariin ja heti jo siina 6-7 valiin hipsin kotiin. Herasin joskus 11 paikkeilla ja köllin sangyssa hetken. Ilmeisesti mun kannattas menna paivaunille (vaan ne aina jaa suunitelma asteelle) kun yhentoista jalkeen illalla pitaa menna taas ja huomenaamusta on ysilta duunia. Ku ei tieda kerkeeko kaymaa himassa nukkuu ollenkaa ku illalla lahtee liikenteeseen.

Pitaa varmaa kohta hankkii normaaliduuni. ...vaan sillo ei pystyis lahtee enaa viikolla bilettaa. Ei ku nyt on viikonloppu?
:D

#24 • • :D
Mulla alkaa pikkuhiljaa tulemaan perusduunarin rytmitystä.
Viime kesällä kun tuli nykyises duunis aloitettua, oli todella
vaikeat alkaa heräilemään kuuden aikoihin töihin. Ongelma
oli lähinnä siinä, että oli tottunut valmonaan kahteen-kolmeen
ja duunin alettua ei saanut unta kovin aikaisin -> aamulla
hirvee kooma. Nykysin tulee mentyä nukkumaan jo joskus
23-00 välisenä aikana, niin ei ole enään niin paha herätä
kuuden jälkeen. Oon huomannut, että jos ei heti vedä aamupalaa
herättyään jaksaa paljon paremmin. Siispä aamupalankin
oon siirtänyt klo. ysin kahvin yhteyteen; joku sämpylä + pulla ja
kokis toimii.

Tosin kesäisin on meidän talossa vähän hankalaa noin yleisesti
nukkua, lämpöisinä ja aurinkoisina päivinä talo lämpenee liiaksi
asti, jolloinka nukkumisesta ei tuu sit yhtään mitään. Viime kesällä
olis sisällä lämpötila 32c . Koita nyt siinä nukkua kunnon yöunet sitten. :/

Viikonloppuna kun pitäs levätä ja viikon univelkoja poistaa, niin tulee
vaan heiluttua bileissa ja se siitä sitten ;)

Kunnon yöunia ei voittanutta kyl heti löydy!
#25 • • Lachesis Guest
Itse unirytmin kanssa ei oo ongelmia. Saan itseni nukkumaan, kunhan maltan mennä sänkyyn ja sulkea koneen/telkkarin/kirjan.

Jos ei olisi mitään työ/opiskelu-aikataulua, jota pitäisi noudattaa, menisin varmaan 02-03 aikaan nukkumaan ja nukkuisin sellaset yhdeksän ja puoli tuntia. Valitettavasti tälläistä ideaalitilannetta ei ole juuri koskaan.

Töihin pitäisi herätä 6.30 enkä saa itseäni sänkyyn melkein ikinä ennen 23, jos edes silloinkaan. Työ on ainakin osittain fyysisesti raskasta ja väsyttää vielä lisää. Oon siis jatkuvasti ainakin vähän väsynyt eikä aivot toimi täysillä. Viikonloppuisin pitäisi nukkua, mutta silloin olisi niin paljon muutakin tekemistä...
#26 • • rewind Guest

ei tiennyt oliko päivä vai yö ja mikä päivä oli.

Näin se menee. Itse olin eilen ihan sunnuntaissa ja tänään perjantaissa. En tosin tajua, miten voin näin sekaisin olla. Asiaa ei auta tyttöystävän työajat; välillä viikonloppuna töitä ja välillä taas keskellä viikkoa vapaata.
#27 • • Elohopea Guest
Pari kolme päivää kun hiippailee pitkin maita ja mantuja 0-3 tunnin unien voimalla on seuraavat 2 päivää ihan yhtä juhlaa...varsinkin jos joutuu tekemään jotain joka vaatii hiukkaakaan keskittymistä. :D
Sitten seuraavayt päivät menee kummallisessa horroksessa jne jne
#28 • • Teemu T Guest
Tjooh.. Tähän se aina menee kun lomailee. Tänään heräsin reilusti puolen päivän jälkeen ja varmaan nytkin menee ainakin kahteen ennen kun saan unta. Saattaa olla aika tuskasta kun pitäis ens viikolla herätä aikasin töihin.

Välillä on käyny niin, että vaikka illalla väsyttää, niin siltikään ei malta mennä nukkuun. Aina on joku tosi tärkee juttu kesken... Ja aamulla sit ollaan puolikuolleita. Fiksua toimintaa.
#29 • • jouni a Guest
Ei varmaan tarvi todeta unirytmistä enempää, kun että kohta pitäis mennä nukkumaan...eli siis ihan ketuillaan! :panic:

Toisaalta tää on mulle hyvin normaalia; ylös pitäs päästä vähän kympin jälkeen...onneks taustalla on 2 ylipitkillä
yöunilla vedettyä yötä! :happyroll:
#30 • • vaavu Guest

Mulla on tämä kesärytmi päällä: sänkyyn viimeistään klo 22:00 ja ylös 5:30.

Mä en selviäisi noin vähillä unilla pitkään! Mulla on ollut nyt jo pitempään tapana mennä nukkumaan 22 tienoilla ja herätä joskus seiskan maissa. Tossa on liukumaa about tunti molempiin suuntiin, joten parhaimmillaan ollaan menty Villen kanssa nukkumaan jo ysin jälkeen. Vain ihan poikkeustapauksissa me mennään arkena nukkumaan vasta 23 jälkeen.

Pari ongelmaa tuossa aikaisin nukkumaan menemisessä on. Viikonloppuisin tulee kuitenkin herättyä about samoihin aikoihin kun viikollakin, vaikka olisikin mennyt myöhään nukkumaan. Lisäksi välillä saattaa tulla puheluja / vierailuja sellaisiin aikoihin, jolloin itse on jo menossa nukkumaan. Kovinkaan moni ei tule ajatelleeksi, että jos klo 22 soittaa, joku saattaa olla jo vetämässä sikeitä.

Viime viikon kesäloma kyllä pisti tuon rytmin ihan päin pyllyä, tuli nukuttua jopa kymmeneen asti aamuisin. (Sinänsä vähän sääli, koska kesäaamut on oikeasti aika ihania.) Nyt tällä viikolla olikin alkuviikosta aika vaikea herätä seitsemäksi. Tänään se onnistui jo ihan helposti, itse asiassa paljon ennen herätyskelloa. Ehkä tämä on merkki siitä, että voisi laittaa herätyskellon soimaan mieluummin 6:30 tai jopa 6:00.
#31 • • rewind Guest

parhaimmillaan ollaan menty Villen kanssa nukkumaan jo ysin jälkeen. Vain ihan poikkeustapauksissa me mennään arkena nukkumaan vasta 23 jälkeen.

En tiedä missä on vika, mutta en saa itseäni millään 21 aikaan sänkyyn edes arkisin. Väkisin menee aina 23-02 välille ja 07 aikoihin ylös.

Näin lomalla menee helposti ainakin 05 asti ennen kuin saa itsensä sänkyyn.
#32 • • Cype Guest
Keskeytymätön kolmivuorotyö kyllä sekoittaa kaikki mahdolliset rytmit aika pahasti. Itse olen tällä hetkellä tuurailemassa muitten kesälomia niin saa "hyppiä" vielä vuorojen välillä, mikä ei ainakaan kevennä rytmitystä.
4 aamuvuoroa, yksi vapaa, 4 iltavuoroa, yksi vapaa, 4 yövuoroa, 6 vapaapäivää. Näin pyörii periaatteessa tää systeemi.

Itellä ainoastaan tökkii pahasti tuo iltavuoro, kun siinä ei oikeen ehdi tekemään mitään, kun klo 14:00 pitäis olla duunissa.
Aamuvuorot on ihan jees, kun kello on jo 9:00 ennen ku varsinaisesti herää ja sit pääseekin jo kahdelta pois vapaa-ajan viettoon.
Yövuorot on ihan mukavia, sillon duunissa ei juurikaan koskaan kiirettä. Välillä saa soitella pisin poikin suomen maata selvittäen ihme juttuja.
Yövuorot on toisaalta huonoja että, kun pääset duunista vähän ennen kuutta aamulla niin periaatteessa pitäisi nukahtaa mahdollisimman nopeasti, koska mä ainakin yritän nousta yövuoron jälkeen viimeistään klo 13. Jos nukun pidempään niin menee helposti 15-16 ja sitten on periaatteessa koko päivä jo ohi.. Tohon nukahtamiseen on sitten melko vaikeeta löytää mitään kestävää ratkaisua jos niitä unenlahjoja ei ole.
Nukahtamislääkkeet toimii periaatteessa, mutta niitten käyttö on todellakin taitolaji ja niistä olen koittanut päästä eroon. Ainoastaan satunnaisesti koitan niillä päästä takaisin "oikeaan" rytmiin.

Esimerkiksi heinäkuussa tammerfestien molemmin puolin tuli "putkeen" 8 yövuoroa ja parin päivän tammerfestit siihen väliin eli periaatteessa n. 10 valvottua yötä, sitten tuuraus vaihtui toiseen vuoroon. Kun pääsin keskiviikkoaamuna klo 06:00 duunista niin aamuvuorot alkoi perjantaina. On kohtuu vaikeeta nukahtaa illalla, kun oot valvonu 10 edellistä yötä ja oot jo tottunut siihen rytmiin. Siinä sitten pyörit koko yön ja 02-03 välillä alkaa vituttamaan, että mikset ottanut lääkärin määräämää ja mietit että vieläkö sen/ne voi ottaa ilman että oot aamulla ihan pihalla tai ylipäätään heräät ajoissa..
Eli yleensä univajetta kertyy aamuvuoroissa ja yövuoroissa. Niitä sitten lyhennellään iltavuorojen aikana ja ihmetellään, että miksei niitten aikana kerkee tekemään muuta kuin nukkua ja käydä töissä.

Sen lisäksi että 5-vuoro eli keskeytymätön kolmivuoro sekoittaa päivärytmin niin se sekoittaa myös "viikko" -rytmin, kun aamuvuorot alkaa viikonpäivästä riippumatta ja vapaat osuu miten sattuu eli välillä tulee oltua aika pihalla myös viikonpäivistä :mad:

Palkkauksessa vuorotyön edut on aika mukavat.
Varsin koomisiakin lisiä maksetaan mm. "vaihtolisä" eli kun maltat olla sen n. 8 tuntia/vuoro, etkä lähde paljoa aikaisemmin himaan niin siitä maksetaan muistaakseni reilu 100 e ekstraa/kk.

Mutta nyt kello lähestyykin jo viittä ja tarvis varmaan tehdä vielä jotain ennen ku lähden kotiin nukkumaan :happyroll:
#33 • • Remotion Guest
Oli ihan hirveet silmäpussit enne loman alkua... niitä tuli sitten nukuttua suht säännöllisin n. klo 1 nukkumaan ja klo 12 ylös ekat pari viikkoa samalla kun muutti uuteen kämppään ja teki siellä remppaa yms..

Noh hommahan lähti ihan tosissaan muutaman mökkireissun jälkeen reisille ja viimeisen 2lomaviikon aikana tuli muunmuassa valvottua yksi yö kokonaan vironlaivalla, sit himaan nukkuu ku 21tunnin risteily lyhentyi 15tuntiseksi, sitten nukuin iltaan klo 20 asti, sitten baanalle, sit viime viikonloppu kun ois pitänyt nukkua hyvin ennen kuin duuni alkoi maanantaina... noh perjantaina bileistä "nukkumaan" noh eihän siitä mitään tuu kun 4 yrittää nukkuu samassa sängyssä. kännisimmät nukahti kyllä mut mä valvoin ja tuijottelin seiniä ja nukkuvia tyttöjä aamuun asti jolloin menin himaan 9 aikaan nukkumaan ja heräsin klo 17 päivällä. sit taas siitä meninkin yllättäen viel taas ed. yön tyyliin nukkumaan näille tytskille, noh en saanu taas mitään unta kun olin vasta klo 17 herännyt. nukahdin n. klo 7 aamulla ja sit 10.30 ylös .... loppupeleissä maanantaina olikin ihan kohmelossa duunissa ja eilinen alkuyö meni uidessa ja bilettäessä hietsun parkkiksella autosta popit täysille ja luukut auki... joo, seiskalta taas herätys ja nyt töissä :crybaby:

Ei tässä viel oo pahakaan olla mut parin viikon päästä jos rytmi ei oo löytynyt niin taas hirveet pussit ja muisti pätkii...
#34 • • Funkatronik Guest
Minulla oli viime vuodenvaihteessa mukava putki kun nukuin n. 4 kuukautta keskimäärin ehkä 3-4 tuntia yössä. Työpäivisin 2-4, viikonloppuisin ehkä enimmillään 6. En suosittele kenellekään. Muutettuani rauhalliseen Kallioon opin jälleen nukkumaan, mutta nyt on taas viikon tai kaksi ollut sellainen olo että ei osaa nukkua. Enkä suostu syömään unilääkkeitä. Pitäisine keksiä jokin taikakeino.
#35 • • Aulis_G Guest

Pitäisine keksiä jokin taikakeino.

Itellä toimii parhaiten kombinaatio sauna + muutama jääkylmä olut.
#36 • • okiru Guest
Itselläni tuo rytmi on ollut viimeiset 8kk, että nukun 03-11 välin.. tarvii alkaa muuttamaan tuota, kun koulu taas alkaa, ettei tunneilla nuku (tosin siellä nukkuu jokatapauksessa :( )
#37 • • Funkatronik Guest

Itellä toimii parhaiten kombinaatio sauna + muutama jääkylmä olut.

Toimisi varmasti minullakin, mutta taloyhtiössäni, saati asunnossani ei ole saunaa.
#38 • • olmi Guest

... Enkä suostu syömään unilääkkeitä. Pitäisine keksiä jokin taikakeino.

Luonnosta se löytyy.

http://www.ruohonjuuri.fi/
"Herttuattaren hyvä uni- yrttitee, 25 g: ed Nukahtamista helpottava, kotimainen yrttitee, joka sisältää rauhoittavia ja rentouttavia yrttejä kuten humalaa ja kanervaa. hinta: 3.05 EUR"

Itse olen juonut omatekoista versiota ja se ainakin rauhoitti mukavasti.

exsykero
#39 • • Tapi T Guest
Ihan vaan sellanen juttu, että sekasin on ja huolella. Parin viikon iltavuoroputki - duunia viikko kl. 12-20 ja toinen viikko kl. 15-23 - ja bileet viikonloppuisin ovat kääntäneet rytmin ympäri. Mua on alkanut pikkuhiljaa vituttamaan tämä alituinen valvominen - on tosi masentavaa mennä nukkumaan silloin, kun muut heräävät.

Menenpäs lukemaan aamun Hesarin! :mad:
#40 • • ShapeShifter Guest
Päin v*ttua on ainakin mulla....nukkumaan joskus päivällä ja sit 21-00 heräillään :panic: