Hyvä promoottori. Soitan bileissäsi, toivon että...

150 posts, 8 pages, 35,424 views

#61 • • Pete Input Guest

Vai onko porukka vain siirtynyt eri tyyppisiin bileisiin ? house -> proge -> trance -> polkka, hi-nrg jne?

Tuo on varmasti yksi syy.
#62 • • dna Guest

...mutta pää-asiassa "Clubbareiden määrä on vuosi vuodella ehkä jopa enemmän vähentynyt...

Mä olen huomannut samaa... ainakin bileiden kävijämäärissä... ikävä kyllä.

Vai onko porukka vain siirtynyt eri tyyppisiin bileisiin ? house -> proge -> trance -> polkka, hi-nrg jne?

Bileporukka vaan enemmän tietoinen bileiden laadusta ja kuka ne järkkä,
joten bileissä käviät enemmän valikoivi tällä hetkellä eikä käy kaikkissa
tapahtumissa mitä tarjoilla.

Yksi syy miks tietyissä tapahtumissa ei tarpeeks engi on yksinkertainen--> KOVA KILPAILU, eli meilkein joka-vk-loppuna tarjoilla 4-7 tapahtumaa
ja väistömäisesti joku niistä kärsii.

Ja sitten varsinaisen asiaan, itse aina pyrkinyt varmistamaan Dj:in soittoo mukavuuden ja viihtymiseen. Koen sen todella tärkeällä asialla.
Se on todella tärkeä että vehkeet toimii ja dj saa juomaa joustavasti eikä tarvitse kyselemään perään missähän se bisse viipy. Jos artisti tyytyväinen niin hänen henkilökohtainen esintyminen parane ja tanssalattialla sen asian huomataan.

esim. Eiliset Freedom klubi kekkerit ei ollut dj:ille taivas esintymisen kannalta, ensin kun Jokke aloitti niin toisessa levarissa neula oli paskana.

Oman keikkan aikana klubin promottori ei edes vaivauttunut sanomaan että minä olen viimeisenä ja bileet loppu 2:00 eikä Cosmo tulekkaan paikkaan pääle, eli hän vaan lähti tsekkamaan Lisa Lashesin keikkan Maestron. Eli mikä on mun fiilis, ei mitenkän imarteltava. Vaikappa ei ollut tarpeks engi ei se tarkoita että tapahtuman isäntä lähtee pois koko paikasta. :confused:

Yhdyn moneen dj:in kommenteihin jos artistia tilataan, niin häntä kohdellaan artistinä ja vähän edes yritetetään saada jonkilaiset esintymis muukavuudet esille, vaikappa ei rahallisesti on mahdollisuutta, mutta pelkkä bissen tuominen kouraan lämmittä moneen dj:in sydämmen :)
#63 • • GHz Guest

Olisitte DJ:T tyytyväisiä edes että joku sydämestään pitää/rakastaa musaanne Ja haluaa tarjota Soittomahdollisuuksia............

Täytyy kyl sanoo, etten mä ainakaan pidä promoottoria minään Jumalana, joka suuresta armostaan suostuu antamaan keikan, ja siitä saa sitten olla loppuikänsä onnellinen.

Mut ehken vaan oo ymmärtäny, et bileitä järkätään promoottorin, eikä musiikin takia. :scared:

täsmennys:Ei promoottoria pidäkään pitää minään jumalana pitää,
Tarkoitin tuolla kommentilla lähinnä sitä että,nostan hattua kaikille niille ihmisille jotka klubeja vielä yrittää järkkäillä,oli ne sitten minkä kokoisia tahansa.Tilanne kuitenkin on aikakin pienemmillä paikkakunnilla sellainen että usein sitä joutuu iltojen jälkeen menemään omalle rahapussille että saa kulut peittoon..
Nytkin illat usein järkätään ihan minimi kuluilla.

bileitä järkätään todellakin musiikin takia,mutta ei se niinkään saa mennä että bileitä järkkäävä taho saa syödä seuraavan kuukautena leipäjonosta..

mutta itse asiaan:Vetoomus kunnon levarit/monitorit ja tarpeeksi juotavaa tiskijukille...

Plur :hearts:

Jake
#64 • • k1mm0 Guest

Itse ainakin olen huomannut ettei enää muutamaan vuoteen ole saanut samaa määrää ihmisiä paikanpäälle niinkuin ennen. Ennen sai helposti 1000 ihmistä, nyt saa olla kiitollinen jos edes 500 henkeä vaivautuu paikalle.

nii-in... pohjanmaalla vähän sama juttu. muinoin täälläkin riitti
jengiä niin house/proge-iltoihin kuin rankempiinkin bileisiin.

nyt täällä ei suuremmin menesty minkään tyyliset klubi-illat.
ehkä jengi on vain kyllästynyt tai sitten muuttanut etelään.
#65 • • mekaanikko Guest
Tässä hieman tilitystä viime viikonlopun keikasta. Mietin pitkään että postaanko tämän julkiselle foorumille vai lähetänkö privaattina järjestäjälle, mutta tulin asiaa mietittyäni siihen tulokseen että koska tässä luetellut epäkohdat ovat varsinkin chillout-DJ:den osalta valitetattavan yleisiä, toimii tämä tarina ehkä hyvänä keskustelunherättäjänä. Tarkoitus ei ole siis vittuilla eikä haastaa riitaa vaan antaa asiallista, joskin tässä tapauksessa melko negatiivista, palautetta jonka toivon olevan rakentavaa.

Olin siis keikalla viime perjantaina Millennium Summerclubissa Tapiolan ravintola Aladdinissa. Chilloutin puolella soittivat lisäkseni DJ:t Zzompp ja Juha Vilkamo, joista ainakin ensinmainitun tiedän jakavan mielipiteeni järjestelyjen toimivuudesta.

Ei näin.

Aloitetaan keikkabuukkauksesta. Istun Zzompin kanssa Kermassa imailemassa. Meitä lähestyy itselleni tuntematon henkilö ja kysyy "meillä on bileet 11.6., tuutteko soittamaan?" Johon vastaamme kumpikin jotain myöntävää, itse muistelisin vielä todenneeni jotain sen suuntaista kuten että täytyy vielä varmistaa kalenterista onko päivä vapaa mutta tästä en ole satavarma.

No, yhtä kaikki, seuraavalla viikolla sattumalta havaitsen että nimeni on jo nettimainoksissa tulevasta tapahtumasta. Jään odottamaan järjestäjän yhteydenottoa tarkempien yksityiskohtien sopimiseksi. Sitä ei ikinä tule. Ilmeisesti Zzompp on ircin kautta(?) saanut jotain epämääräistä lisäinfoa josta jotain tihkuu minullekin asti mutta itselleni esimerkiksi ei missään vaiheessa ole kukaan järjestäjätahon edustaja edes maininnut että missä minun pitäisi olla soittamassa ja mihin aikaan. Onneksi nämä tiedot löytyvät webistä. Artisteille nyt mielestäni olisi kohtuullista kertoa nämä tiedot henkilökohtaisesti ja etukäteen, mielellään vieläpä kysyä että onko tämä soittoaika OK. (Tässä tapauksessa oli, eli ei vahinkoa ei päässyt syntymään, mutta entäpä jos minulla olisi ollut esimerkiksi toinen keikka buukattuna samalle illalle?)

Vielä olennaisempi asia, nimittäin se, että järjestäjä ei aio maksaa keikasta mitään palkkiota, ilmenee vasta keikan jälkeen. Nythän asia on niin, että minä kuten useimmat muutkaan eivät tee tätä rahan takia, mutta kun todellisuus on se, että levyt maksavat ja keikan valmistelu, matkustaminen ja muut DJ-toiminnan tylsät puolet käyvät ihan oikeasta työstä (itse soittaminen on yleensä enemmän hupia kuin työtä), pitäisin kuitenkin lähtökohtana että jos muusta ei erikseen sovita, DJ:lle maksetaan keikasta kohtuullinen korvaus. Tässäkin tapauksessa tästä nimenomaisesta keikasta syntyi itselleni välittömiä matka- ym. kuluja lähes 20 euroa, joka nyt ei sinänsä ole iso summa mutta on siinä jotain mielestäni pielessä jos "ei-bedroom" DJ jää miinukselle yksittäisen keikan tekemisestä (levyhankinnat ja muut poisluettuna).

Jos järjestäjä olisi ottanut yhteyttä ja sanonut että mitään ei voida valitettavasti maksaa, olisi luultavasti joku molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu löytynyt. Olen tehnyt runsaasti ilmaiskeikkoja täysin vapaaehtoisesti ja teen niitä vastakin, koskaan ei ole keikka jäänyt tekemättä rahan takia jos muuten puitteet ovat olleet kunnossa. Oma moka tietysti etten sopinut asiaa etukäteen - toisaalta edellytyksiä sille oli hiukan vähänlaisesti koska järjestäjä ei minuun päin ottanut yhteyttä eikä minulla ollut edes tarkkaa tietoa kuka nyt ankarasti ottaen tapahtumaa järjestää joten yhteystietojen metsästäminen olisi ollut jossain määrin työlästä. Yhtä kaikki kokemukseni ammattimaisesti tapahtumia järjestävistä organisaattoreista on että tietty standardiliksa maksetaan vaikkei siitä erikseen mitään olisi sovittukaan.

No, raha-asiat sikseen. Jos järjestelyt muuten olisivat toimineet, tästä tuskin edes jaksaisi kovin suurimittaisesti purnata. Mutta eivätpä toimineet.

Järjestelyissä kusi pahasti kaksi asiaa: toistaalta tekniikka ja toisaalta "backstagen" sijoittaminen loungen DJ-pöydän taakse.

Vaikka kuinka olisi kyse "vain" chilli-DJ:stä, niin pitäisin kohtuullisena olettaa että DJ:n työmukavuutta kunnioitettaisiin sen verran että hänelle hankittaisiin alalla tavanomaiset, kunnolliset soittovälineet. Reloop ei ole ammattilaislaitteiden merkki, vaan halpa aloittelijoiden lelu. Monet chilli-DJ:tkin, minä itse muunmuassa, haluavat biittimiksata ainakin osia setistään. Se ei heppoisilla Reloopin levareilla suju kovin hyvin. Levysoittimet olisi ehkä vielä pitkin hampain voinut hyväksyä, mutta paikalla ollut Reloppin mikseri oli sellainen pommi ettei tule äkkiä toista mieleen. Hienoista "featureista" mainittakoon vasemman kanavan cue-napin taipumus jumittua ala-asentoon jolloin sen poiskytkemiseen meni pahimmillaan toista minuuttia. Toinen hieno ominaisuus oli myös ajoittain pääasiassa CD-kanavassa ilmennyt mukava sirinä ja hurina josta nauhalle tallentunut esimerkki tässä.

CD-soittimet olivat sentään asialliset Pioneerin mallit, mutta toisen CD-soittimen vieminen paikalta kesken iltaa olisi monelle chillidj:lle aiheuttanut aikamoisen tenkkapoon. Onneksi minä ja Zzompp soitamme pääasiassa vinyyleitä joten pärjäsimme yhdelläkin CD-pyörittimellä.

Olettaisin myös, että jos lounge/chillout bileisiin järjestetään, siihen halutaan panostaa sen verran, että esimerkiksi hankitaan äänentoisto jolla musiikki kuuluu muuallekin kuin muutamaan DJ-ständin välittömässä läheisyydessä olevaan pöytään. Nyt parista monitorityyppisestä pikkukaiuttimesta koostuva PA oli täysin riittämätön kun naapurista puski reipasta polkkatykitystä.

Lopullinen niitti oli sitten se mainittu "bäkkärin" sijoittaminen heti DJ:n selän taakse niin että kulkureittinä toimi alle 50 cm rako DJ-pöydän kulmalla. Tällä "bäkkärillä" ravasi jos jonkinlaista veikkoa joilla ehkä oli tai ehkä ei ollut järjestäjän siunausta siellä hengailuun, vaikea sanoa. Yhtä kaikki varsinkin loppuillasta jatkuva trafiikki aiheutti toistuvasti neulojen hyppimistä puhumattakaan DJ:n hermojen kiristymisestä. (Ainakin yhden itselleni erittäin epätyypillisen blastauksen jollekin DJ-ständin taakse paskaa jauhamaan tulleelle heebolle muistan, pahoittelut siitä mutta hermot olivat melko kireänä.) Sponsoriredbullien katoamisesta parempiin suihin nyt lienee turha nillittää mutta olis se ollut kiva jos DJ:llekin olisi tuota janojuomaa liiennyt.

Klubituksesta lukemieni kommenttien perusteella myös "bäkkärille" talteen jätetty arvokas kamera oli ottanut hittiä siellä hengailleiden välinpitämättömyyden seurauksena.

Neulojen hyppimisestä mukava esimerkki tässä. Tämän nauhalle tallentuneen kompastelun yhteydessä myös toisesta skobesta katkesi(!) piuha joten ennestäänkin täysin riittämätön äänentoisto vielä puolittui.

Ilmeisesti (Klubituksessa käydyn keskustelun perusteella) kahden muun stagen järjestelyissä ei ollut mainittavia puutteita. Tämä on sinänsä tietysti hienoa ja selvästikin yleisö on tapahtumassa viihtynyt, joka tietysti on se pääasia. Tulee kuitenkin mieleen, että en varmaan ole ainut pääasiassa chillout-puolella vaikuttava soittaja jota suuresti häiritsee järjestäjien keskimääräinen välinpitämättömyys chilloutin kunnollista järjestelyä kohtaan, joka tässä nimenomaisessa tapahtumassa kulminoitui varsin ikävällä tavalla. Toivon, että myös yleisö jakaa mielipiteeni siitä että chilli ei suinkaan ole välttämätön paha joka täytyy hoitaa mutta laadulla ei ole niin väliä, vaan olennainen osa optimaalista bilekokemusta ja sellaisena yhtä lailla panostamisen arvoinen kuin muutkin staget.

Avoin kysymys promoottoreille: miksi väenvängällä pitää järjestää chillout, jos sille ei olla valmiita tarjoamaan edes alkeellisimpia perusedellytyksiä kuntoon? Aiheesta viikonloppuna esimerkiksi Indigon kanssa keskustellessamme tuli ilmi että en ole yksin sen fiiliksen kanssa että usein promoottori haluaa vain "nimekkäitä" chillout-soittajia flyeriin, käytännön toteutuksella ei sitten olekaan mitään väliä. Korostettakoon että nyt en puhu vain tästä yhdestä bileestä vaan mielestäni tämä asenne on laajemmallekin levinnyt. Toki löytyy paljon niitäkin järjestäjiä jotka suhtautuvat chilliin/loungeen samalla vakavuudella kuin muihinkin stageihin, esimerkkeinä voi mainita vaikkapa Unity-organisaation tai edesmeenneen Kerman jonka Redrumia ei ehkä voi pitää varsinaisena chillinä mutta muuten Kerman "omissa" illoissa (FBI ym.) Redrum oli aina täysiveroisena areenana yläkerran salin ja Talvipuutarhan rinnalla.

Pahoittelen hieman pitkäksi venähtänyttä vuodatusta, mutta toivottavasti tästä on apua niin Millenniumille kuin muillekin järjestäjille kun mietitään miten chillout kannattaisi toteuttaa.
#66 • • J.Cage Guest
Meksu puhuu silkkaa asiaa!
#67 • • Juha Vilkamo Guest

Chilloutin puolella soittivat lisäkseni DJ:t Zzompp ja Juha Vilkamo, joista ainakin ensinmainitun tiedän jakavan mielipiteeni järjestelyjen toimivuudesta.

Muhun ei noi epäkohdat oikeestaan niin pahasti kolahtanut koska asun tapiolassa enkä joutunut näkemään erityistä vaivaa enkä maksamaan rahaa tonne päästäkseni. Tulin lähinnä parin kaverin kanssa ryyppäämään lähibaariin ja soittamaan siinä lomasas pari levyä. :) Asian laita olis tietty muuttunut kaupungin myötä.

Mut olin kyl tosi hämmästynyt kun sillon puol neljältä aamulla kuulin että te ette saa kahden olutkupongin lisäksi korvausta tosta häppeningistä. Vaikkei sitä loukkauksena tarkoitettu niin loukkaukselta se vaikutti, näin sivustakatsojan vinkkelistä. Kun otetaan vielä huomioon että Juuso taisi olla tuon poppoon kokenein soittaja. Vai eikai se sasha f nyt kymmentä vuotta ole pyöritellyt.. hmm.

En mä ees tajunnut että se loungen soittopöydän takana oleva alue olis ollut "bäkkäri" ennenkuin jengi rupes säilyttämään kaiken maailman kamaa siellä. Joku info-"älä tuu tänne"-A4 siinä seinäs olis saattanut olla riittävä.
#68 • • Edited Samus Aran Guest
Kuulostaa valitettavan tutulta ja tökeröltä toiminnalta järjestävän osapuolen toimesta, eli ei todellakaan näin...mutta:

Aloitetaan keikkabuukkauksesta. Istun Zzompin kanssa Kermassa imailemassa. Meitä lähestyy itselleni tuntematon henkilö ja kysyy "meillä on bileet 11.6., tuutteko soittamaan?" Johon vastaamme kumpikin jotain myöntävää, itse muistelisin vielä todenneeni jotain sen suuntaista kuten että täytyy vielä varmistaa kalenterista onko päivä vapaa mutta tästä en ole satavarma.

Jne..

Toisaalta, en sitten tiedä miten paljon olennaista infoa tiivistit pois, mutta imo näiden tietojen perusteella tässä on kyllä peiliinkin katsomista..
#69 • • Ana-- Guest
Jes. Porukka alkaa vihdoinkin havaitsemaan kuinka helppoa on olla keski-
verto DJ ja kuinka vähän yleisö yleensä DJ'ltä edellyttää, ja sitä kautta
kysynnän ja tarjonna lait latistaa tiskijukan tasan nimensä kokoiseksi, bud-
jettileikkausten uhriksi. Aika hiljasta ois normaaleissa bändikuvioissa että
bändejä kohdeltaisiin näin. Monet bilejärkkärit vois mennä ottamaan oppia
tavastian rokkiäijiltä että miten hommat hoidetaan. Välillä kummastuttaa
kun juhlien PA on vielä kasausvaiheessa kun ensimmäiset asiakkaat ovat
jo sisällä. Ei ihme jos hommat kusee kun tulee niin kiire. Ja nimenomaan
se monitorointi.. Yritäppä saada kitaristi soittamaan ilman monitoria asen-
teella "Hei tässä on sulle langattomat kuulokkeet. Vasen ei sit toimi. Sori
et ne on terävät, joku pölli pehmusteet"... Varsinkin kun bileitten standardi-
hinnaksi alkaa muodostua se kymppi, jolla pitäisi pystyä jo jotain
perusasioita kustantamaan, vaikka kööriä tulisikin vähemmän.
#70 • • mekaanikko Guest

Toisaalta, en sitten tiedä miten paljon olennaista infoa tiivistit pois, mutta imo näiden tietojen perusteella tässä on kyllä peiliinkin katsomista..

Täsmennätkö Ville mitä tarkoitat, en ymmärtänyt tuosta suoraan pointtiasi?
#71 • • Samus Aran Guest

Eli kun mainitsemasi epäkohdat tässä meiningissä on meillä molemmilla varsin hyvin tiedossa, niin jo kaikkein alustavimmassakin buukkausvaiheessa kannattaisi kysellä esim. paikka, varusteet, muut soittajat, soittoajat, ym. itselle tärkeät asiat. Kuten tuolla jo aikasemmin kirjoitin, niin mielestäni DJ:llä on suuri vastuu myös tässä asiassa..

Edit: mikäli keskustelu tästä jatkuu, niin palaan asiaan illan matsin jälkeen. Imo kirjoitit tärkeästä asiasta ja halusin vielä painottaa myös tuota puolta asiasta.
#72 • • mekaanikko Guest

Eli kun mainitsemasi epäkohdat tässä meiningissä on meillä molemmilla varsin hyvin tiedossa, niin jo kaikkein alustavimmassakin buukkausvaiheessa kannattaisi kysellä esim. paikka, varusteet, muut soittajat, soittoajat, ym. itselle tärkeät asiat. Kuten tuolla jo aikasemmin kirjoitin, niin mielestäni DJ:llä on suuri vastuu myös tässä asiassa..

OK no mun kokemus on yleensä että jos baarissa nähdään ja joku heittää jonkun "tuu meidän bileisiin soittamaan" -tyyppisen kommentin niin se ei vielä takaa että koko bileet edes toteutuvat saati että itse olisin lopullisessa lineupissa mukana. Eli yleensä itselläni homma on edennyt aina sillä lailla että jos baariläppä ei ole vain baariläppää vaan bileet ovat oikeasti tulossa niin järjestäjä ottaa viimeistään siinä vaiheessa kun flaijerit ovat menossa painoon (mieluusti toki aikaisemminkin) yhteyttä missä yhteydessä sovitaan detskut.

Olet ehdottomasti oikeassa että toki omassa aktiivisuudessakin tässä olisi parantamisen varaa, mutta itselläni on ollut onni työskennellä niin monien asiansa osaavienkin järjestäjien kanssa, että sellainen perussuomalainen sinisilmäisyys ajaa uskomaan että eivätköhän ne nyt tiedä mitä ovat tekemässä. Olin tässä uskossa itse asiassa vielä saapuessani paikan päälle perjantaina, ajattelin vain että ehkä tässä on joku pieni sekaannus mutta kaikki selviää paikan päällä ja homma menee putkeen. Naiivia kenties, mutta niin on käynyt ennenkin ja jotenkin sitä haluaa aina ajatella positiivisesti.

Tästä episodista viisastuneena kyllä vastedes täytyy suhtautua vakavammin myös näihin baarissa heitettyihin keikkatarjouksiin alusta asti.
#73 • • djsakke Guest

Tästä episodista viisastuneena kyllä vastedes täytyy suhtautua vakavammin myös näihin baarissa heitettyihin keikkatarjouksiin alusta asti.

Joskus ennen taisi suomen laissa lukea etta jos sopimusta solmittaessa jompikumpi osapuoli (tai molemmat) on alkoholin vaikutuksen alainen, sopimus ei ole lainvoimainen - tuskin tuo on vuosien varrella muuttunut. Mutta kylla tuollaisessa baari-tilanteessa kannattaa toimia niin etta molemmat ottaa toistensa yhteystiedot ja palaa asiaan ns 'virka-aikaan' lahipaivina asian tarkemman laidan maarittamiseksi.
#74 • • Ana-- Guest

Bah, ketä huvittaa alkaa baarissa kaljatuopin ääressä neuvottelemaan
speksejä sun muita. Kyllä se on 100% järkkärin kontolla järkätä ne bileet
eikä mun mielestä deejiin tartte itte alkaa utelemaan perusasioita. Varsin-
kaan kesken imailujen. Numeroita toki kannattaa vaihtaa, tässä suhteessa
mekaanikkoa sopii hieman soimata.
#75 • • Edited dna Guest

OK no mun kokemus on yleensä että jos baarissa nähdään ja joku heittää jonkun "tuu meidän bileisiin soittamaan" -tyyppisen kommentin niin se ei vielä takaa että koko bileet edes toteutuvat saati että itse olisin lopullisessa lineupissa mukana. Eli yleensä itselläni homma on edennyt aina sillä lailla että jos baariläppä ei ole vain baariläppää vaan bileet ovat oikeasti tulossa niin järjestäjä ottaa viimeistään siinä vaiheessa kun flaijerit ovat menossa painoon (mieluusti toki aikaisemminkin) yhteyttä missä yhteydessä sovitaan detskut.

Olet ehdottomasti oikeassa että toki omassa aktiivisuudessakin tässä olisi parantamisen varaa, mutta itselläni on ollut onni työskennellä niin monien asiansa osaavienkin järjestäjien kanssa, että sellainen perussuomalainen sinisilmäisyys ajaa uskomaan että eivätköhän ne nyt tiedä mitä ovat tekemässä. Olin tässä uskossa itse asiassa vielä saapuessani paikan päälle perjantaina, ajattelin vain että ehkä tässä on joku pieni sekaannus mutta kaikki selviää paikan päällä ja homma menee putkeen. Naiivia kenties, mutta niin on käynyt ennenkin ja jotenkin sitä haluaa aina ajatella positiivisesti.

eli minä yhdyn täysiin meksun kommenteihin, tässähän selkeästi ei kunnioitetaan artistien arvoa eli kysessä tapauksessa chilli dj:it saivat todella tylyn kohteluun. tässä tapauksessa on vaikea perutta keikkan
jos buukaus tapahtui epämääräisessä olosuhteissa ja meksu sain tietää sen vastaa kun näki oman nimen flabassa ja tässä vaihessa hän alakyynnessä palkkion neuvoitteluissa ja promottorilla on yli-ote.
myös kun promottori ei edes kysynyt häneltä palkkion toiveeista, ja
esim. millä laitella se tottu soitaa, eli tässäkin tapauksessa jatkuu yli-ote/säästetään kustannukset, ja niillä rahoilla saada enemmän nimekkämät dj:it soitamaan pää-huoneen ja myös panosta laiteiston.
eli chilli huonen merkitys laskin koko ajan, vaan flabassa näyttä hienolta että on paljon vaihto-ehtoja vaikka tiettyihin ei edes panostetaan täysillä.

täytyy vielä muistuttaa sellaista seikka, minulla pitkää aikaa oli kysymyys huulella että miksi joka kertaa kun ulkomaalainen starba tulee soittamaan
niin yllättävästi promottori panostaa kaikkin mukavuuksiin, mutta jos oman maan soittaja tulee niin näköäs ei edes tarvitsee otta hänen toiveitta ja mukavuutta huomioon.

unity posse todistannut jo monen kerran millä pystyy tekemään kaksi hyvä huonetta missä laiteet on kunnossa ja myös otettu huomion dj:iden toiveitta.

ja edellen haluasin painottaa että kannatta promottorien vähäsen herätä horroksesta ja yrittää toden teolla ymmärtämään dj:iden ja artistien työtä ja aikaa. antaa artistille tietyyn kunniotuksen.
#76 • • Samus Aran Guest

OK no mun kokemus on yleensä että jos baarissa nähdään ja joku heittää jonkun "tuu meidän bileisiin soittamaan" -tyyppisen kommentin niin se ei vielä takaa että koko bileet edes toteutuvat saati että itse olisin lopullisessa lineupissa mukana..

Jees, näinhän se usein menee ja ymmärsin kyllä epämääräisen tilanteen/tapahtumaketjun. Pointti kuitenkin siis se, että heti alkuun, ennen kuin sanoo mitään tulemisesta tai ei tulemisesta (etenkin tuntemattoman järkkärin kohdalla), niin kannattaa varmistaa tietyt itselleen tärkeät perusasiat. Koska realiteetit ovat mitä ovat, niin näin ainakin tekee itse jotain konkreettista paremman bilemenon puolesta..

Bah, ketä huvittaa alkaa baarissa kaljatuopin ääressä neuvottelemaan
speksejä sun muita. Kyllä se on 100% järkkärin kontolla järkätä ne bileet
eikä mun mielestä deejiin tartte itte alkaa utelemaan perusasioita. Varsin-
kaan kesken imailujen. Numeroita toki kannattaa vaihtaa, tässä suhteessa
mekaanikkoa sopii hieman soimata.

Niin, kyse ei siis ole mistään spekseistä, vaan täysin perusasioista, jotka todellakin voivat pilata koko touhun. Eikä koko hommassa kestä kuin hetki: "Missä mestassa, ketä muita soittaa, mitkä kamat..?". Tietty jos DJ:tä itseään ei kiinnosta bileet joihin pyydetään soittamaan, niin ei siinä sitten mitään, kaikki tavallaan.
#77 • • mekaanikko Guest
Hyviä kommentteja. Vaikken oo ihan täysin samaa mieltä S. Aranin poijjaan kanssa niin on se myönnettävä että liian helposti sitä usein jättää "ikävistä detskuista" puhumisen vähemmälle ja toivoo vaan että järjestejä hoitaa homman kotiin. Ei kaikkea vastuuta tosiaan voi järjestäjän niskoille vierittää vaan kyllä DJ:nkin pitää vähän panostaa.
#78 • • Samus Aran Guest

Hyviä kommentteja. Vaikken oo ihan täysin samaa mieltä S. Aranin poijjaan kanssa niin on se myönnettävä että liian helposti sitä usein jättää "ikävistä detskuista" puhumisen vähemmälle ja toivoo vaan että järjestejä hoitaa homman kotiin. Ei kaikkea vastuuta tosiaan voi järjestäjän niskoille vierittää vaan kyllä DJ:nkin pitää vähän panostaa.

Hehe, jeps, ei tosiaan ollut tarkoitus varastaa threadia omalla sivuhuomautuksella, mutta tarkenna vielä ihmeessä (vaikka privana) missä yksityiskohdissa ollaan eri taajuuksilla. Lisänäkökulmat ei oo ikinä pahasta..
#79 • • Tapsa Guest

..Toinen hieno ominaisuus oli myös ajoittain pääasiassa CD-kanavassa ilmennyt mukava sirinä ja hurina josta nauhalle tallentunut esimerkki tässä..

..Neulojen hyppimisestä mukava esimerkki tässä..

Ja näin :sad:
#80 • • Mage Guest

Tällä "bäkkärillä" ravasi jos jonkinlaista veikkoa joilla ehkä oli tai ehkä ei ollut järjestäjän siunausta siellä hengailuun, vaikea sanoa. Yhtä kaikki varsinkin loppuillasta jatkuva trafiikki aiheutti toistuvasti neulojen hyppimistä puhumattakaan DJ:n hermojen kiristymisestä.

Koska keskustelu perjantai-illan ongelmista päätyi tänne foorumille asti, ajattelin pari sanasta sanoa vaikka itse topicciin en ehkä olisi muuten lähtenyt replyämään.

Olen varmaan omalta osaltani vaikuttanut noiden neulojen hyppimiseen, jos en omalla tönimisellä suoraan niin vähintään ison osan niistä veikoista sinne paikalle houkutelleena. Haluaisin aarresaaren artistien edustajana pyytää anteeksi ryhmämme turhaa liikehdintää dj-pöydän äärellä josta on todennäköisesti aiheutunut häiriötä. En osaa sanoa tarkkaan kuka töni levyjä, joi batteryä, katkoi kaapeleita tai rikkoi kameroita mutta ainakin osa niistä ihmisistä jotka siellä bäkkärillä pyörivät kuuluivat aarresaari-joukkioon, oli siinä tietysti paljon muitakin.

Jollei tätä mainittua ihmismassaa olisi liikkunut siinä dj:n takana, luulen kuitenkin että isolta osalta näistä ikävyyksistä olisi vältytty. Jos nyt siis haluaa miettiä mikä meni pieleen, oli se mielestäni isolta osalta myös porukan yleinen asenne bäkkärillä hengailuun, mennään ja tullaan eikä hirveästi katsota perään kuka paikalla on. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun törmään tilanteeseen jossa juhlatilassa on ollut jonkinlainen backstage ja siellä liika / valvomaton ihmismäärä on aiheuttanut ongelmia, ja kun topic on "Hyvä promoottori.." voisin lisätä että yksi asia mitä monet tapahtumien järjestäjät voisivat tehdä paremmin on viestittää tällaisten tilojen käytöstä ihmisille, sekä tapahtuman järjestämiseen osallistuville että yleisölle.

Ensialkuun tietysti tuntuisi siltä että ihmiset varmaan tajuavat itsekin etteivät juoksisi levareiden ohitse tönien tai ettei kameran päälle saa istua. Monesti kuitenkin näkee myös pelkästään dj-pöydän herättävän sen verran kiinnostusta että porukka kerääntyy siihen jotain rupattelemaan ja nojailemaan humalassa joka saattaa aiheuttaa mainittua neulojen pomppimista tai ylipäätänsä häiriötä soittajalle.

Yleistäen voisi kysyä että mikä on järkevä tapa tapahtuman järjestäjälle pitää dj-pöytä eristettynä niin ettei sitä tulla tönimään, ja mitä toimenpiteitä ylipäätänsä voidaan tehdä että dj:llä on työrauha?